Country Beat Jiřího Brabce
Country music není jen drnkání na kytary a zpívání ve stylu
Settlerů a nebo později Plavců či Zelenáčů. Americká country music má mnoho
podob a jednou z nich je i jedna odnož, která je hodně tvrdá, agresivní i
zvonivě jiskřící zároveň, spadající do
oblasti country rocku. Je to více rock & roll než country. A Jiří Brabec
přilnul právě k této hudbě. Někdo snad může namítat, že do historie
československého big beatu nepatří, ale já si myslím že patří neboť je to sice
country rock, ale pořád rock.
Countrybeat
Jiřího Brabce vznikl jako profesionální skupina hned v prvním měsíci roku
1966. zakládající obsazení bylo:
Jiří Brabec – piano, Antonín Douša –
steel kytara, Jiří Janda – tenorsaxophon, Ivan Košťál – kytara, Václav Macháček
– baskytara a Ivan Ovčár – bicí.
Na začátku existence Countrybeatu
pomohl skupině velmi Jiří Grossmann. Vytvořil jim koncertní program GB Show.
Jako hosté se skupinou vystupovali tehdy Pavel Bobek, Miky Volek a Josef
Laufer. Již od počátků Countrybeatu s kapelou zpívala zpěvačka Naďa
Urbánková, jež se trochu později proslavila svými proklatě krátkými minisukněmi
a extravagantními obroučkami svých brýlí.
V sezónách 1967 – 69 byl
Countrybeat v angažmá v divadle Semafor. Tehdy s nimi zpíval
zpěvák Ladislav Vodička, který zpíval svým nenapodobitelným chraplavým hlasem
neuvěřitelně nízko. V Semaforu dělali doprovodnou kapelu, která
doprovázela pořady pánů Grossmanna a Šimka. Kromě doprovodu všech zpěváků
divadla Countrybeat doprovázel jazzovou zpěvačku Evu Olmerovou v jejím
recitálu. Olmerová sice byla první dámou československého jazzu, ale pro její
konflikty s rudou státní mocí, se jí nedařilo prosadit v rozhlase a nebo i v televizi
tak, jak se prosadili jiní všeobecně oblíbení zpěváčci. Olmerová kromě
jazzových skladeb s velkou oblibou zpívala country a nebo i skladby jako
třeba Tam pod nebeskou bání, což byla skladba proslavená z repertoáru zpěvačky Mamas
& Papas Cass Elliotové Dream a Little Dream. Countrybeatu se povedlo
prosadit nenapodobitelným stylem u mnoha posluchačů a to se odrazilo i na tom,
že jejich singly se prodávaly v obrovských nákladech. Dones můžete v rozhlase
slyšet písničky Blizzard (zpíval Jiří Grossmann), Drahý můj, Závidím (Naďa
Urbánková), Shane (Ladislav Vodička), Čekej tiše, Tam pod nebeskou bání (Eva Olmerová).
Skupina Jiřího Brabce se stala na
jednu sezónu doprovodnou skupinou Karla Černocha. To byla sezóna 1968-69. Jenže
již další sezónu a potom až do roku 1976 dělali doprovod pro Naďu Urbánkovou.a
sjezdili celé Československo. Byli tak úspěšní, že jim dovolili vyjet dvakrát
na country festival do Londýna a dokonce dvakrát do Mekky samotné country
music, do Nashvillu v U.S.A. Tam vystoupili v Grand Ole Opery a měli
veliký úspěch. Získali styky a kamarády a to se projevilo tak, že
Československa přijel na několik koncertů country zpěvák George Hammilton IV a
Countrybeat ho doprovázel. Hammilton se jim potom odvděčil tím, že je dostal do
svéh o pořadu v britské BBC. A to
se nepovedlo v ČSSR jen tak někomu. Jako klasickou úlitbu Countrybeat
projel Svaz sovětských socialistických republik. Byla za to ovšem hromada peněz
a pak, sovětští posluchači se naživo setkali s jinou hudbou, než jakou do
nich nalévali v sovětských médiích.
Skupina Jiřího Brabce byla tak
úspěšná, že dostali od exportní divize Supraphonu Artia zlatou desku za 250 000
prodaných LP (sic!). A to se jiným prosazovaným zpěvákům nepovedlo. Kromě
oblíbeného elektrického country, jež je vlastně jednou z odnoží rock &
rollu, hrál Countrybeat i pop music toho nejhoršího zrna. Za příklad mohou
sloužit skladby z posledního období spolupráce s Urbánkovou. Jako
vrchol bych uvedl kýč Vilém peče housky.
Tehdy ale také ve skupině jako doprovodný zpěvák působil Karel
Kahovec. Ten tehdy přišel do Countrybeatu zcela překvapivě z tehdy silně
rythm & bluesového Flamenga. Jednu sezónu zpíval na pódiu Get Off Of My Life Woman a nebo Say It Louder a v další
sezóně již svým jásavě zvonivým hlasem zpíval Modřínů háj a nebo i hovadiny
typu Vilém peče housky. Kromě Kahovce později ve skupině působil i bubeník z olomouckých
Bluesmenů Vladimír Grunt. Ale neodsuzujme příliš rychle, protože si musíme
uvědomit, že život muzikantů je těžký a i dnes hraje spousta muzikantů vždy v několika
seskupeních.
Countrybeat byl dílem Jiřího Brabce. Na něm stál a bohužel i
padal. Koncem osmdesátých let Countrybeat přestal existovat. Brabec po roce
1989 dělal pro Československou televizi svůj pořad Country Express, ve kterém
představoval pro posluchače americké country skupiny a zpěváky a zpěvačky. Do
pořadu ale zval i hodně českých a slovenských country skupin nejrůznějšího
zaměření. Jenže asi po dvou třech letech sledovanost tohoto pořadu opadla tak,
že televize pořad zrušila a Brabec se začal pokoušet znovu obnovit Countrybeat.
Karel Kahovec k tomu, po smrti Jiřího Brabce řekl, že
„…kapelník měl přehnaně vysoké finanční požadavky a tak nebyl žádný zájem ze
strany agentur.“ Brabec potom řešil situaci tragickým způsobem. Zastřelil se puškou na chatě.
Tím skončila country legenda československého rocku. Svou hudbou
zaplnil Country beat Jiřího Brabce velkou díru na československém hudebním nebi,
ovlivnil i jiné country milovné hudebníky, vyprodukoval hodně nádherných
skladeb a na jejich koncertech bylo vždy veselo a plno.
A to je docela velká šlápota v historii československého
rocku.
Diskografie
alb:
Countrybeat
Jiřího Brabce 1970,
Supraphon
Countrybeat
Jiřího Brabce 2 1971, Su
Countrybeat Jiřího
Brabce 3 1972, Su
Express 1976,Su
Naďa 1976, Su
The Best Of
Countrybeat 1971,
Su
To byl Jiří
Grossmann 1975, Su
Dvanáct zlatých
hitů 1977, Su
Na startu 1981, Su
George Hammilton
IV a Countrybeat Jiřího Brabce 1982, Su
Eva Olmerová 1984, Su
podle Miroslava Černého
zpracoval Prax52
Žádné komentáře:
Okomentovat