čtvrtek 3. října 2019

Country Beat Jiřího Brabce

Country Beat Jiřího Brabce
            Country music není jen drnkání na kytary a zpívání ve stylu Settlerů a nebo později Plavců či Zelenáčů. Americká country music má mnoho podob a jednou z nich je i jedna odnož, která je hodně tvrdá, agresivní i zvonivě jiskřící zároveň,  spadající do oblasti country rocku. Je to více rock & roll než country. A Jiří Brabec přilnul právě k této hudbě. Někdo snad může namítat, že do historie československého big beatu nepatří, ale já si myslím že patří neboť je to sice country rock, ale pořád rock.
Countrybeat Jiřího Brabce vznikl jako profesionální skupina hned v prvním měsíci roku 1966. zakládající obsazení bylo:
            Jiří Brabec – piano, Antonín Douša – steel kytara, Jiří Janda – tenorsaxophon, Ivan Košťál – kytara, Václav Macháček – baskytara a Ivan Ovčár – bicí.
            Na začátku existence Countrybeatu pomohl skupině velmi Jiří Grossmann. Vytvořil jim koncertní program GB Show. Jako hosté se skupinou vystupovali tehdy Pavel Bobek, Miky Volek a Josef Laufer. Již od počátků Countrybeatu s kapelou zpívala zpěvačka Naďa Urbánková, jež se trochu později proslavila svými proklatě krátkými minisukněmi a extravagantními obroučkami svých brýlí.
            V sezónách 1967 – 69 byl Countrybeat v angažmá v divadle Semafor. Tehdy s nimi zpíval zpěvák Ladislav Vodička, který zpíval svým nenapodobitelným chraplavým hlasem neuvěřitelně nízko. V Semaforu dělali doprovodnou kapelu, která doprovázela pořady pánů Grossmanna a Šimka. Kromě doprovodu všech zpěváků divadla Countrybeat doprovázel jazzovou zpěvačku Evu Olmerovou v jejím recitálu. Olmerová sice byla první dámou československého jazzu, ale pro její konflikty s rudou státní mocí, se jí nedařilo prosadit v rozhlase a nebo i v televizi tak, jak se prosadili jiní všeobecně oblíbení zpěváčci. Olmerová kromě jazzových skladeb s velkou oblibou zpívala country a nebo i skladby jako třeba Tam pod nebeskou bání, což byla skladba proslavená z repertoáru zpěvačky Mamas & Papas Cass Elliotové Dream a Little Dream. Countrybeatu se povedlo prosadit nenapodobitelným stylem u mnoha posluchačů a to se odrazilo i na tom, že jejich singly se prodávaly v obrovských nákladech. Dones můžete v rozhlase slyšet písničky Blizzard (zpíval Jiří Grossmann), Drahý můj, Závidím (Naďa Urbánková), Shane (Ladislav Vodička), Čekej tiše, Tam pod nebeskou bání (Eva Olmerová).
            Skupina Jiřího Brabce se stala na jednu sezónu doprovodnou skupinou Karla Černocha. To byla sezóna 1968-69. Jenže již další sezónu a potom až do roku 1976 dělali doprovod pro Naďu Urbánkovou.a sjezdili celé Československo. Byli tak úspěšní, že jim dovolili vyjet dvakrát na country festival do Londýna a dokonce dvakrát do Mekky samotné country music, do Nashvillu v U.S.A. Tam vystoupili v Grand Ole Opery a měli veliký úspěch. Získali styky a kamarády a to se projevilo tak, že Československa přijel na několik koncertů country zpěvák George Hammilton IV a Countrybeat ho doprovázel. Hammilton se jim potom odvděčil tím, že je dostal do svéh  o pořadu v britské BBC. A to se nepovedlo v ČSSR jen tak někomu. Jako klasickou úlitbu Countrybeat projel Svaz sovětských socialistických republik. Byla za to ovšem hromada peněz a pak, sovětští posluchači se naživo setkali s jinou hudbou, než jakou do nich nalévali v sovětských médiích.
            Skupina Jiřího Brabce byla tak úspěšná, že dostali od exportní divize Supraphonu Artia zlatou desku za 250 000 prodaných LP (sic!). A to se jiným prosazovaným zpěvákům nepovedlo. Kromě oblíbeného elektrického country, jež je vlastně jednou z odnoží rock & rollu, hrál Countrybeat i pop music toho nejhoršího zrna. Za příklad mohou sloužit skladby z posledního období spolupráce s Urbánkovou. Jako vrchol bych uvedl  kýč Vilém peče housky.
Tehdy ale také ve skupině jako doprovodný zpěvák působil Karel Kahovec. Ten tehdy přišel do Countrybeatu zcela překvapivě z tehdy silně rythm & bluesového Flamenga. Jednu sezónu zpíval na pódiu Get Off  Of My Life Woman a nebo Say It Louder a v další sezóně již svým jásavě zvonivým hlasem zpíval Modřínů háj a nebo i hovadiny typu Vilém peče housky. Kromě Kahovce později ve skupině působil i bubeník z olomouckých Bluesmenů Vladimír Grunt. Ale neodsuzujme příliš rychle, protože si musíme uvědomit, že život muzikantů je těžký a i dnes hraje spousta muzikantů vždy v několika seskupeních.
Countrybeat byl dílem Jiřího Brabce. Na něm stál a bohužel i padal. Koncem osmdesátých let Countrybeat přestal existovat. Brabec po roce 1989 dělal pro Československou televizi svůj pořad Country Express, ve kterém představoval pro posluchače americké country skupiny a zpěváky a zpěvačky. Do pořadu ale zval i hodně českých a slovenských country skupin nejrůznějšího zaměření. Jenže asi po dvou třech letech sledovanost tohoto pořadu opadla tak, že televize pořad zrušila a Brabec se začal pokoušet znovu obnovit Countrybeat. Karel Kahovec k tomu, po smrti Jiřího Brabce řekl, že „…kapelník měl přehnaně vysoké finanční požadavky a tak nebyl žádný zájem ze strany agentur.“ Brabec potom řešil situaci tragickým způsobem. Zastřelil se puškou na chatě.
Tím skončila country legenda československého rocku. Svou hudbou zaplnil Country beat Jiřího Brabce velkou díru na československém hudebním nebi, ovlivnil i jiné country milovné hudebníky, vyprodukoval hodně nádherných skladeb a na jejich koncertech bylo vždy veselo a plno.
A to je docela velká šlápota v historii československého rocku.

Diskografie alb:
Countrybeat Jiřího Brabce                                         1970, Supraphon
Countrybeat Jiřího Brabce 2                                       1971, Su
Countrybeat Jiřího Brabce 3                                       1972, Su
Express                                                                                  1976,Su
Naďa                                                                          1976, Su
The Best Of Countrybeat                                           1971, Su
To byl Jiří Grossmann                                                1975, Su
Dvanáct zlatých hitů                                                  1977, Su
Na startu                                                                     1981, Su
George Hammilton IV a Countrybeat Jiřího Brabce   1982, Su
Eva Olmerová                                                            1984, Su

podle Miroslava Černého zpracoval Prax52

Hudební ukázky      

Žádné komentáře:

Okomentovat