pátek 25. října 2019

Díra ve zdi nebo The Hole In The Wall

Díra ve zdi
aneb The Hole In The Wall
            Na Stavební průmyslovce v Kudelově ulici v Brně vznikla jedna z legendárních bigbeatových skupin. Již ten název byl neuvěřitelný – Díra ve zdi! ! !
            V září roku 1965 byli do prvního ročníku přijati Pavel Bábek, Jiří „Šestmen” Cvrkal a Miroslav „Biskaj” Bárta, který také nastoupil do této náročné střední školy po roce učebního poměru na zedníka. Jen co se spolužáci stačili trochu seznámit, tak jejich třída odjela na tehdy zaběhnutou studentskou podzimní brigádu ve sklizni brambor. A tam se utužovaly vztahy a vznikala kamarádství na celý život.
            Bábek po večerech mlátil do kytary. Cvrkal se k němu přidal. V rámci této brigády začala vznikat myšlenka na založení bigbeatové skupiny. Bárta nebyl kdovíjakým hudebníkem, ale touha být členem big beatové skupiny jej přiměla vzít do rukou obyčejnou kytaru, kterou se snažil  používat jako baskytaru. Bábek měl v sousední ulici kamaráda Jiřího Netíka, studenta střední strojní průmyslovky. Netík byl svéráznou osobností s hutným, chraplavě zabarveným hlasem. Cvrkal měl taky kamaráda z dětství a ze základky – byl to  bubeník Antonín Krištof. Přivedl jej tedy do nově vznikajícího bigbítu.
            Krištof byl sice bubeník, ale jeho výbava byla na dnešní poměry více než skromná: rytmický bubínek, „hajdku” a činel! Ostatní na tom nebyli o nic lépe. Cvrkal vlastnil „gibsonku” a Bábek s Bártou „španělky”. Kytary byly opatřeny těmi nejobyčejnějšími snímači strun značky Forte a Cvrkal jej měl dokonce s ručně namotanou cívkou udělaný svépomocí. Později si zakoupil bezlubovou elektrickou kytaru Jolanu Grazioso, kterou nastříkal na bílo a nakreslil na ni anglickou vlajku. Pro větší instrumentální ambice se ujal sólových partů. Bábek si pořídil nízkolubovou Jolanu Discant a postaral se o doprovod. Společnými silami pro Bártu vyrobili elektrickou baskytaru. Bábek tak mohl zúročit dvouletý pobyt ve stolárně. Za odměnu se Bárta na baskytaru naučil velice obstojně hrát. První mikrofony, které se podařilo získat, byly původně určeny k magnetofonům Tesla Sonet duo. Doplňoval je také „teslácký”, ale krystalový vyrobený v průběhu padesátých let, nazývaný pro svůj trojúhelníkový tvar kobra. Později si Netík opatřil nový tužkový dynamický AMD 210 od stejné firmy, který si hlídal jak oko v hlavě. Tento mikrofon trpěl konstrukčním a výrobním neduhem. Byl „zahuhlaný”. Ovšem Netík se svým sytým hlasem se s tím hravě vyrovnal.
            Pětice se scházela u Bábků, nebo u Cvrkalů. Kdo přišel na název skupina The Hole In The Wall, tedy Díra ve zdi, není známo. Jenže z čeho – to známo je. Jak kluci chodili do hasičské zkušebny, chodili Do díry. Známými se stali ale pod českým názvem. Cvrkal si časem udělal kapelnické zkoušky a skupinu vedl po hudební stránce. Organizačně schopný Bábek zase všechny stmeloval. Členům již kompletní bigbítové skupiny se povedlo získat atraktivní prostoru ke zkoušení i veřejnému vystupování. Byla jí zbrojnice Sboru požární ochrany dobrovolných hasičů. v dobové terminologii požárníků.
            Všichni členové bigbítové skupiny se shodli na tom, že jejich hudební směřování bude v duchu rhythm and blues. Tak v jejich hudebním repertoáru dostaly prostor skladby britských skupin a interpretů, jako Rolling Stones, The Kinks, Manfred Mann nebo rock & rolloví američané Bill Haley a Chuck Berry. Později měli v repertoáru náročné kytarové variace na Antonia Vivaldiho a Niccolu Paganiniho (sic!). Cvrkal byl prostě kytarový dříč. Čím se ale nejvíce proslavili, byly písničky anglických The Troggs. Skladby Wild Thing a I Can´t Control Myself se staly téměř jejich hymnami.
            Hlavním zpěvákem bigbítové skupiny Díra ve zdi byl Netík. Stylizace a zabarvení jeho hlasu se blížilo svou dokonalostí k originálu této anglické rockové skupiny. V první uvedené skladbě byl zapotřebí pro sólo v mezihře v té době naprosto neobvyklý hudební nástroj, okarína. I hru na ní Netík zvládl. Ovšem těchto nástrojů vlastnil několik, protože byly vyrobeny z pálené hlíny a každou chvíli některý vzal za své. Ostatní členové skupiny, mimo bubeníka, se postarali o vokály. Všichni členové bigbítové skupiny Díra ve zdi byli mimořádně houževnatí, nejen v nacvičování hudebního repertoáru, ale i při stavbě jednotlivých komponentů zvukové aparatury.
            Děvčata bývala ve skupině zastoupena Bulharkami Nicolinou „Kulkou” a její sestrou Violinou Popželevovými a nebo Jarmilou „Mikinou” Pelánkovou, budoucí první ženou Oldřicha Veselého. Zlatka Hrachovcová a Hana Štrajtová se pravidelně zcela nezištně po všechny klubové večery staraly o občerstvení. V té době to byly žluté sodovky a kofola.
            Na  členy skupiny Díra ve zdi působily i jiné hudební skupiny, než ty rythm & bluesové . Netík a Krištof, obdivovatelé hudebního stylu R&B v čele s anglickými Pretty Things, tím do značné míry trpěli. Nechtěli hrát Obladi oblada od Beatles. Třeba. Po dlouhém váhání se po čase Krištof a po něm i Cvrkal, zastánce country, ze skupiny v míru a pokoji odporoučeli. Až do jejího rozpadu byli s ostatními členy v úzkém kontaktu. Do skupiny nastoupili další mladíčci. Milan Olah a Víťa Janíček.
            Po letní okupaci sovětských a ostatních „spřátelených” armád v oce 1968 nezůstalo nic, jak bývalo dřív. Bigbítová skupina Díra ve zdi přišla o to nejcennější, co měli. O svou Díru.

Skupina musela opustit svou Díru v hasičské zbrojnici. Zkušebny se potom měnily a také se začalo schylovat k maturitám. Po maturitách se již Díra ve zdi dohromady nedala. Kluci nastoupili taky na vojnu a se skupinou byl konec. Již nikdy nedošlo k vystoupení skupiny Díra ve zdi.
            Těsně po rozpadu Díry ve zdi přešel Vítězslav Janíček na krátkou dobu do bigbítu Great Inspiration a poté dostal příležitost vystřídat ve skupině The Generation, křenovických bratrů Jiřího a Zděňka Pospíšilových  stávajícího bubeníka Jiřího Pokorného. Jiří Netík po rozpadu Díry ve zdi se objevil ve skupině Great Inspiration, ke konci šedesátých let ve skupině The Buterflies. Olah přesedlal na bicí a hrál na začátku sedmdesátých let v řecké skupině Thermopyly v Brně. Thermopylám kapelníkoval George „Gulivera” Asatonikiadise. V budoucnu, navzdory těžké motocyklové nehodě, která se mu přihodila v roce 1973 a po níž mu zůstaly následky na jedné noze, se stal v Brně známým hráčem na bicí. Po celá zbylá sedmdesátá a osmdesátá léta hrál v různých hudebních skupinách věnujících se moderní populární hudbě. Ke konci sedmdesátých letech se tak setkal ve skupině Trix se zpěvákem a kytaristou Jiřím Středou, členem rozpadlých Crazy Boys, The Merrys a Orfeus. Kapelníkem a hráčem na klávesy ve skupině Trix byl Rostislav Hradecký, dříve zainteresovaný do rokenrolových skupin Hajaja, Twist club, Bigbít club a Rocky Eagles. Kamil Pavlas přešel pečovat o zvukovou aparaturu do bigbítu The Madmen.
            Bohužel žádný zvukový záznam bigbítové skupiny Díra ve zdi se nedochoval, přesto, že bylo natočeno přinejmenším několik skladeb v rámci zkoušky v Zámečku. Pamětníci i ti z vyprávění dál udržují vzpomínku na ojedinělé seskupení hudebníků i celého zasvěceného osazenstva. Díra ve zdi, The Hole In The Wall, byla vizitkou drsného brněnského bigbeatu.
podle Jiřího Donné Prax 57

Žádné komentáře:

Okomentovat