pátek 25. října 2019

Domino a Big Beat Sonet i Kain

Domino a Big Beat Sonet i Kain
            V Brně působil v několika skupinách kytarista Ivan Šmíd. S bigbeatovými skupinami začínal na vojně, kterou musel absolvovat, aniž by ukončil studium na elektroprůmyslovce.

Vojenský big beat Domino
            V roce 1961, po vyučení se opravářem tramvají, nastoupil Ivan Šmíd  v Brněnských Pisárkách do pracovního procesu v oddělení údržby tramvají. Zároveň nastoupil v září na střední elektroprůmyslovou školu pro pracující. Tehdy už hrál na kytaru a povedlo se mu vyměnit akustickou kytaru za elektrickou nízkolubovou Jolanu Neoton. Ve hře se velmi zdokonalil a nastoupil na záskok se svou elektrikou do Orchestru AB kapelníka Antonína Blažka. Orchestr AB vyhrával v brněnském Besedním domě na tanečních zábavách. Šmíd to měl tehdy velmi těžké. Vojenská správa mu neumožnila odložit nástup základní presenční vojenské služby a začátkem srpna 1963 nastoupil k armádě v Pardubicích. Ivan Šmíd pocházel z rodiny, která byla označena za buržoazní – komunisti jeho tatínkovi „znárodnili“ v roce 1948 stavební firmu. Bohuslav Šmíd byl velkým přítelem hudebního skladatele Bohuslava Martinů v Poličce. Otec Šmíd byl v okolí Poličky významným architektem a stavitelem.
            Hned z počátku vojenské služby, za Šmídova velmi aktivního přístupu, se začala u vojenské jednotky formovat big beatová skupina. Název měla neutrální – Domino. Ivan Šmíd, Pavel Sýkora a Milan Klimeš hráli na kytary, na baskytaru hrál Ludovít Čečil. Příjmení bubeníka Jana je zapomenuto.  Proběhlo několik změn a skupina byla přejmenována na Big Beat Sonet. Šmíd, Klimeš a Čečil zůstali a přibyli Oldřich Zika jako bubeník a zpěváci Ivan Kuželka a Ivan Bittner. Dokonce měli zpěvačku Hanu Paříkovou. Na repertoáru měl vojenský big beat skladby britských  Shadows a twistové skladby a klasické rock & rolly. Aby se mohly bez problémů hrát, Ivan Šmíd psal české texty. Skupina úspěšně vystupovala v okolí Pardubic. Také se zúčastňovala hudebních soutěží a akcí v posádce.
            Big Beat Sonet se rozpadl, když hudebníci ukončili základní vojenskou službu.

Brněnská skupina Kain
            V září roku 1965 se Ivan Šmíd vrátil domů do Brna. Spolu s ním to byli také doprovodný kytarista Ivan Šmíd a bubeník Josef Sochor. Z jiného vojenského útvaru cestoval domů kytarista Pavel Ondráček. Šmíd a Sochor byli ročník 1943 a Ondráček byl o rok mladší. Zřejmě se ti tři ve vlaku na cestě domů potkali a domluvili se na založení skupiny. Sochor si do zakládané skupiny přitáhl svého kamoše Jiřího „Kata“ Šlora, což byl pravý brněnský „štatlař“ a měl se z něj stát baskytarista. Kluci měli hojné známosti. Za Ivanem Šmídem se občas zastavily holky Elefteriadu, Martha a Teny, aby si poslechly nejnovější „plotnu“ Rolling Stones. Kromě známých, měli všichni i dobře umístěná bydliště nedaleko středu Brna. Ovšem nejlépe bydlel Šlor. I když také, jako všichni ostatní, bydlel v bytě u svých rodičů. Ti ovšem, na rozdíl od ostatních, byli velmi tolerantní a prakticky je nezajímalo, co se v jednom z pokojů rozsáhlého bytu děje. A právě tento pokoj, všeobecně nazývaný katovnou, obýval Šlor mladší. Mimo první bigbítové zkoušky se v něm odehrávaly mnohé bouřlivé mejdany.
            Pavel Ondráček byl tehdy velmi vyspělým kytaristou a tak ve skupině hrál sólovou kytaru. Doprovodné kytary se ujal Ivan Šmíd a Jirka Šlor hrál na baskytaru. Protože ale Šlor měl elektrickou kytaru Jolanu Star, sundal struny a dal na ni čtyři basové struny a baskytara byla na světě! Ondráček měl sice „hemzy“, že to nezní jako pravá baskytara, ale Šlor jej odbyl poznámkou o tom, že si baskytaru koupí. Za bicí si sedl Josef Sochor – za bicí soupravu! Je také nutno podotknout, že Ondráček byl také technikem skupiny, které sám dal jméno Kain. Jenže Sochor moc zdatným bubeníkem nebyl a brzy se naskytla příležitost, aby do skupiny Kain nastoupil zdatnějšínálně bubeník. Tím byl Vladislav „Cimpl“ Řezníček (*1943 – 2007). Tím byla skupina vyprofilována.
            Na repertoáru měli především skladby The Rolling Stones a The Kinks.
            Jiří Donné, brněnský archivář brněnského rocku, popsal ve svých textech spousty historek o brněnských skupinách a tady bych si jej dovolil citovat. Jiří Donné píše: „ K nejnovějším nahrávkám zahraničních beatových skupin jim dopomohl kamarád Šlora, také „štatlař“, který se rovněž vrátil z dvouletého vojenského pobytu, Eduard „Dantéz“ Čuba (*1944). Původem této vzácné informační studnice byl Martin Pernička, který emigroval do Kanady a Čubovi z přátelství posílal aktuální vydání gramofonových alb. Čuba, vyučený zedník, byl před vojnou členem sportovního oddílu Rudé hvězdy Brno (Zbrojovky) v příhodné disciplíně, boxu. V období základní vojenské služby potom boxoval za sportovní oddíl Lokomotiva Žilina. Bigbítová skupina v něm získala nejen prostředníka nové „západní“ hudební tvorby, ale i sólového zpěváka. V Chlupově ulici, v domě kde Čuba bydlel, byl sousedem ve stejném patře kamarád Jan Máša, který začal se skupinou spolupracovat v roli, kterou dnes zastává manažer.“
            Zajímavé bylo místo, kde získala skupina Kain pro zkoušení. V malinké brněnské Kamenné kolonii, ve čtvrti Starého Brna. „V této maličké brněnské části, která působila a stále působí jako skanzen dělnických domků, stál malý kulturní dům s drobným sálkem a malou věžičkou na střeše. Hudebníci museli mít prostřednictvím „štatlařů“ rekrutujících se z jejich i spřízněných řad velice dobré konexe s místním i mládenci, protože ti by bez úhony do svého regionu jen tak někoho nepustili. Kamenná kolonie byla totiž kolébkou slavných „mlatařů“ (rváčů) z „Oltecu“. Sochor ve skupině začal plnit funkci technika, zvukaře na „plný úvazek“.“
            Skupina Kain udělala docela rychle přehrávky před komisí a dostali možnost vystupování také proto, že bubeník Řezníček domluvil u svého zaměstnavatele, Hydroprojektu,  to, že vystupovali pod jeho organizační ochranou. I když to bylo jen formální. Bubeník Řezníček byl někdy v polovině existence skupiny novým bubeníkem. Tím byl Jaroslav Zoufalý (*1944), který byl ceněn pro své virbly. Zoufalý hrál na bicí již od roku 1964 a po návratu z vojny hrál se skupinou The Evers, která působila  v klubu v Křenové ulici.  Skupina Kain vyhrávala hlavně v sálech Samka, což byl sál nad samoobsluhou pod slatinským kopcem. Hodně taky vyhrávali v restauraci U Dvořáků v brněnské části Komín. V Komíně Kain vyhrávali od roku 1966 pravidelně v místní sokolovně každou sobotu k tanci i poslechu. Tak jako každá skupina . . . . k tanci i k poslechu.  Bylo to oboje dohromady. Nasávali jsme hudbu a tulili se k holkám a holky se tulily k nám. Fungovalo to všechno naprosto dokonale.  Skupina i na plakátech deklarovala, že hraje rhythm & blues.
            Na začátku roku 1967 se skupina Kain a její příznivci a fanoušci přesunuli do restaurace „Na Rajhradské“ v Modřicích. To měli už na repertoáru skladby Rolling Stones a Kinks s vlastními texty, které psal Šmíd. Údajně byl velmi povedený text ke skladbě Where Have All The Good Times Gone (Kde jsou všechny ty dobré časy). Přehrát si můžete alspoň originál, když se nezachovala verze Kain. „Námět zániku dobrých časů si Šmíd vzal z původního textu za základ a doplnil jej o tehdy u nás aktuální téma pronásledování dlouhých vlasů u bigbítu milovných mládenců. Skladbu, kterou nazval Kam se poděly ty dobré časy, také při vystoupeních zpívával.“ (Citace Jiřího Donné)  
            V polovině roku 1967 se skupina začala pomalu rozpadat. Pavel Ondráček dostal lano do skupiny The Birddogs a Ivan Šmíd začal hrát i se skupinou K. S. Tornádo. Bubeník Zoufalý se pokoušel o spolupráci se skupinou Mickey Mouse. To ale nevyšlo a tak s bigbeatem skončil. Po nějaké době se objevil v trampské skupině Karabina, kde byl až do roku 1984 a po té přešel do country-folkové skupiny Romana Horkého Kamelot. I zde vyhrával na rytmické nástroje, což byly většinou  bonga. Ostatní členové skupiny Kain dopadli podobně. Buď nějakou dobu ještě někde hrálli a nebo se hudbou již dále nezabývali.
            Skupina Kain byla ve své době významnou brněnskou skupinou, který měla na repertoáru hlavně, jak již bylo napsáno, skladby Rolling Stones a Kinks a to s vlastními texty. Hordy jejich obdivovatelů a fanoušků za nimi jezdili od vystoupení k vystoupení a snad zůstali v paměti některých pamětníků.
podle Jiřího Donné Prax58

Žádné komentáře:

Okomentovat