Na přelomu 50. a 60. let začínali
všichni se stejným repertoárem, klasický rock¢n¢roll hrál každý s každým. Pak se ale beatová scéna začala
tříbit a z repertoárových třenic krystalizovaly různé koncepce a představy
o dalším vývoji. Doba to byla bouřlivá, rozkoly v kapelách běžné a překotné.
Muzikanti se přelévali z jedné kapely
do druhé nově vzniklé formaci vedlo víc nitek z různých kořenů. Jak
tomu bylo v případě pražské skupiny Crystal v roce 1962?
Doma u Brožků
Kapely vedené Petrem Brožkem
většinou zkoušely u nich doma v bytě ve Slovenské ulici. Začalo to
rytmickou skupinou mladičkých gymnazistů v roce 1958 s Karlem
Svobodou u piana a jeho bratrem Jiřím na pozoun. Pak přišla první slavná kapela
– Komety s Jiřím Kalešem a Janem Obermajerem. V Kometách však v roce
1962 nastaly velké změny. Skupinu opustili Obermajer a Reiner, aby zkusili
štěstí se Sputniky. Odešel i Petr Brožek, následován saxofonistou Petrem
Bezpalcem.
Brožek měl domluveno několik dalších
vystoupení a tak musela u nich v bytě začít zkoušet nová kapela. Jako na
zavolanou se objevil Jaroslav Nevrkla a parta lidí kolem něj.
Nevrkla
a Křesadlová
Věra Křesadlová studovala
aranžérství a výtvarnictví na střední umělecko průmyslové škole, stejně jako Vlasta Kahovcová. Při škole vznikla
amatérská skupina s kamarády z jiné průmyslovky v čele s Jaroslavem
Nevrklou. S Petrem Markovem napsali divadelní představení a připravovali
jej v Divadle kouzel v Radiopaláci.
Pod Divadlo kouzel v té době
patřil i soubor Komety a tam zřejmě nastal ten důležitý průsečík. Nevrkla už
měl kolem sebe spoluhráče – kytaristy
Josefa Homolu a Vojtěcha Kobylku (občas hrál i na piano) a bubeníka
Petra Lettla. Homola se nakonec nové kapely nestal, zatímco jiný kytarista,
Zdeněk Říha, Brožkův spolužák z loutkoherectví na DAMU, ano. Skupinu ještě
doplňovali Andrej Stengel (foukací harmonika a kytara) a Ivan Vašek (piano).
Čtyři kytary a tři zpěvačky
Začala se formovat vskutku kytarová
skupina: trojici Říha, Kobylka, Nevrkla doplňoval kapelník Brožek se svým ¢pádlem¢, kytarou z Hradce
Králové. To bylo konečně to správné beatové basování, i když snímač v kontrabasu
Arco (s jakým už hráli například Fapsorchestra) také předtím splnil své.
Hlavní zpěvačkou se stala Věra Křesadlová, ale brzy se připojily
další vokalistky Bohunka Sladká a Zorka Zahálková, které již před tím
spolupracovaly s Kometami.
Tak vznikla skupina Crystal,
prezentovaná médii zpočátku častěji jako Krystal, někdy i Kristal a také
dokonce Cristal. Část členů znala repertoár Komet, ostatní se jej doučili.
Nevrkla přinesl další skladby. Byl hodně orientován na Cliffa Richarda a Shadows, což Komety nehrály.
Crystal měl na rozdíl od Komet jen
jeden saxofon, takže instrumentálky v duchu Billyho Vaughana nepřicházely
v úvahu. Saxofon hrál doplňující sóla a improvizace. Zvuk Crystalu byl
kytarovější a měkčí, s hlavním důrazem na vyrovnanou instrumentální a
vokální složku.
Dům stavbařů
Začala první sezóna s vystoupeními
v Jezerce, Srdíčku, ve Slovanském domě, v Merkuru. Crystal se stal
orchestrem závodního klubu stavbařů, který nabídl k pravidelným vystoupením atraktivní prostor – Dům stavbařů
na Václavském náměstí, za průchodem domu kde je restaurace Sofia. Crystal měl
svou domovskou scénu, kde hrál každou neděli a stavaři měli slušný příjem ze
vstupného. Dokonce zaplatili kapele oblečení, šité na míru.
Od ledna
do dubna 1963 zde měl Crystal vyprodáno s pořadem písniček S kytarou
přes oceány. U bicích se (zejména při dobře placených kšeftech)
stále častěji objevoval Milan Vobliza a za Mikrofonem také Josef Laufer a
Vlasta Kahovcová. S Josefem Lauferem pak připravili beatovou revue
Nonstop, kde zpěvák rozvinul svůj herecký
smysl pro pohybovou show. Ne Brožkův podnět tu například přednášel
úspěšnou skladbu Otise Blackwella Fever
s typickým americkým louskáním prstů do rytmu. Odsud pak přednes písně
přešel i do semaforského představení se skupinou Olympic Ondráš podotýká.
Konkurz na Černého Petra.
Je známo, režisér Miloš Forman a
kameraman Miroslav Ondříček chodili často na bigbít. Na Crazy Boys do Merkuru,
do Domu stavbařů na Crystal a na další akce. Potřebovali také kapelu do chystaného filmu Konkurs. Těžko říci, zda
to bylo více díky hráčského úrovni muzikantů
či spíš pro půvaby zpěvačky Křesadlové (pozdější Formanově manželky), ale
vybrali si právě Crystal. Film obsahuje scénku z vystoupení v sále
Merkur v Pařížské ulici a ukazuje Crystal (Krystal) v obsazení
Brožek, Nevrkla, Kobylka, Říha,
Bezpalec, Vašek, Vobliza, Křesadlová, Zahálková a Sladká. Natáčel se v průběhu roku 1963 a premiéru měl v únoru
1964.
Forman sáhl po Crystalu v roce
1963 ještě jednou, to když točil Černého Petra. Tentokrát mu šlo jen o malou
kamufláž. Režisér nechal v Kolíně na tancovačce hrát Crystal, ale natáčel
jen publikum, které potřeboval pořádně rozparádit. Crystal se v obraze ani
zvuku neobjevil a místo toho se do filmu dostřihla dechovka.
Experimentální skupina Big Beat Petra
Brožka
Na základě Konkursu získali Brožek a
Křesadlová angažmá v Semaforu. Brožek vytvořil samostatnou skupinku s Pavlem
Sedláčkem a Ladislavem Štaidlem a účinkovali v pořadu Zuzana není pro
nikoho doma (viz písnička Život je pes) Crystal šel stranou.
Brožek
začal hledat spoluhráče, kteří by dělali muziku jenom jako bonbónek po jiné
práci a kteří by byli ochotni dělat vlastní původní skladby. Z Crystalu mu
zůstal Zdeněk Říha. Dále našel kytaristu Ivana Tomšů, pianistu Petra Hracha
(nebo Pavla Malečka), nakrátko též saxofonistu Honzu Obermajera a konečně
bubeníka Honzu Broma (kterého střídali všudypřítomní Pacák nebo Čech). Hudbu dodávali Brožek a Hrach , texty a zpěv obstaral sám
brožek. Vznikl písničkový beat s prvky swingu a jazzové improvizace.
Nejčastěji hráli v v Kulturním středisku na Chmelnici, na nedělních
čajích nebo text appealech s básničkami v dramaturgii Borise Rieglera.
Pro Experimentální skupinu byl
charakteristický na svou dobu dokonalý zvuk. Zásluhu na tom měl zejména
zesilovač se čtyřmi stereo kanály, zkonstruovaný kamarádem Karlem Průchou.
Skupina vystupovala i během Brožkovy vojny (1964-66) a
definitivně skončila vlastně až s jeho angažmá v zahraničí s orchestrem
Slávy Mejzlíka v roce 1967.
Crystal a Crystalky
Crystal mezitím pokračoval dál pod
vedení Jaroslava Nevrkly, ale sezóna 1963/64 byla spíš etapou hledání a
sehrávání se. Baskytary se ujal nejprve Ladislav Chvalkovský a nakonec u ní
zakotvil Lubor Drahota z bigbítu Cosinus. Na bicí hrál Pavel Tesařík,
kterého později vystřídal Vladimír Brodský. Kobylku a Stengela nahradil
kytarista Jiří Řádek a skupinu ještě obohatil saxofonista Michal Kára a pianista
Pavel Faltýsek.
Přišly též nové zpěvačky, Jiřina
Menšlová a Věra Krupařová. Zatímco Krupařová brzo odešla, Menšlová zůstala
hlavní vokalistkou. Kolem ní se pak soustředily další zpěvačky. A s nimi
vytvářela trio Crystalky (Krystalky). Crystalky spolupracovaly s Crystalem
velmi volně. Ten vystupoval samostatně (zpíval Nevrkla a od roku 1965 Jaroslav
Jarosil, hrající též na foukací harmoniku) nebo s dívčím triem a trio
vystupovalo i samostatně bez Crystalu, v zahraničí
(rozuměj v NDR) dokonce pod názvem The
Potatoes. V Crystalkách se vystřídaly Eva Fatková, Irena Kubátová,
Olga Blechová, Zuzana Popperová, Zora Snížková a další.
Od poloviny roku 1964 se začaly opět
dostavovat úspěchy. Novou domovskou scénou se stala Kolej 5. května na
Vinohradech.
Heaven´s Angels
V roce 1965 nemohl vystupovat
proslulý soubor Hells Devils,
neboť jeho vedoucí Evžen Fiala byl v podmínce. Jeho otec Eugen Fiala
řečený Toscani, vyprodukoval trucpodnik Heaven´s
Angels. Základem více než třicetičlenného ansámblu byla právě skupina
Crystal. Beatový základ byl rozšířen o klasické nástroje (smyčce, lesní rohy,
flétny, varhany), na kterých v aranžích Vladimíra Vogela hráli vesměs
studenti konzervatoře.
Během května a června se uskutečnilo několik
vystoupení v Radiopaláci, Národním
domě na Vinohradech a zejména v Zrcadlové síni Klementina. Další
pokračování projektu však bylo ekonomicky naprosto neúnosné.
Beatfestival a Jugoslávie
Období od podzimu 1965 do konce roku
1967 prožil Crystal v příznivé konstelaci celkem stabilní sestavy
(Nevrkla, Řádek, Drahota, Kára, Brodský, Jarosil a Crystalky) a rozvíjení
aktuálního, žádaného repertoáru v duchu Mersey soundu s vyrovnaným
vícehlasým zpěvem.
Crystal zpíval zásadně anglicky, ale
jeho největším hitem se stala příznačně jeho česká verze zahraničního hitu
britských Hollies, s textem Jiřiny Menšlové, Tenhle Kluk. Tuto skladbu nahrávali ve studiu
Československého rozhlasu v Praze 29. září 1966. Trojice Krystalek zpívala
tehdy ve složení Jiřina Menšlová, Irena Kubátová a Eva Fatková. Tato skladba se
docela v rozhlase hrála, ale matně si vzpomínám, že jen do roku 1968.
Potom jsme ji už neslýchali. Pro rozhlas udělali The Crystal další nahrávky. 15. a 18. prosince
v roce 1966 nahráli čtyři skladby, které vyšly na EP firmy
Supraphon/Artia. Ty ovšem vyšly až v roce 1967 a v rozhlasovém
vysílání jste je slyšet nemohli, leda tak sporadicky v zahraničním
vysílání Československého rozhlasu. A EP se na vnitřním trhu snad vůbec
neprodávalo. Byly na něm natočeny skladby: The Word Without Love, The Game Of Love, I Can´t You See That
She´s Mine a She´s The One. The Word Without The Love byla skladba dvojice Lennon /
McCartney. Druhá skladba je od britské skupiny Wayene Fontana and The Mindbenders
z období mersey soundu a stejně tak skladba She´s The One od skupiny The
Manchersters. Třetí skladba v pořadí byla od skupiny The Dave Clark Five.
Skupina tehdy byla ve složení Jaroslav Nevrkla (zpěv a kytara), Jaroslav
Jarosil (zpěv a harmonika), Jiří Řádek (kytara), Lubor Drahota (baskytara) a
Vladimír Brodský (bicí).
Skupině se podařilo natočit i
několik převzatých i vlastních skladeb, například Zrádný stín nebo Hledala
mě. Skupina natočila i dětskou písničku Strašidýlko
Emílek. A také pro rozhlas natočili skladbu Doo Da Ron Ron z repertoáru The Crystals a taky Is It True z repertoiru Brendy Lee.
Vyvrcholením dráhy Crystalu byla účast na 1. československém Beat
festivalu v prosinci 1967 v pražské Lucerně. Vzápětí po festivalu
nastala nová vlna změn v obsazení. Nejprve odešel zpěvák Jarosil a krátce
po té i baskytarista Drahota.
Nicméně v roce 1967 vyšel Crystalu singl se skladbami Keep On Knockin¢ a Love Potion Number Nine.
A to byly tyky byly
poslední realizované nahrávky skupiny. Nevrkla
vyřešil další osud Crystalu výjezdem do Jugoslávie, kde hráli pro turisty v letním
středisku u Sibeniku (s Nevrklou a Řádkem odjeli Jindřich Vrbenský na varhany,
Richard Nováček na baskytaru a Dan Černý
na bicí).
Nádherné prostředí a výhodné angažmá však znamenalo pro Crystal
zároveň i konec jeho významu pro domácí beatovou scénu. Navíc mezitím
přišel srpen 1968 a nad českým bigbítem
se tak jako tak začala stahovat obludná mračna komunistické normalizace
soudruhů komunistů.
Stopy Crystalu definitivně mizí rokem 1973. So long....
…. V roce 2016 vydala firma Supraphon double CD Beatline 1967 – 1969 kde je The Crystal
zastoupen skladbou Love Potion Number Nine. O rok ozději vyšlo druhé double CD
Big Beat Line 1965 – 1968, kde je Crystal zastoupen skladbami Tenhle kluk, The
Game f love, She´s The One a Can´t You See That She´s Mine.
Zvukaři vyčistili
nahrávky skupiny jediné EP, které skupina nahrála a nám sběratelům udělali
radost.
…. a to je definitivní konec výborné, ale zapomenuté skupiny The
Crystal.. . . .
Nahrávky:
Tenhle kluk, SP Supraphon 1966
Keep On Knockin¢ / Love Potion No. Nine, SP Supraphon 1967
Word Without Love, The Game Of
Love, Can´t You See That She´s Mine?, She¢s The One, EP Supraphon 1967
Rozhlasové snímky 1965-68:
Da Doo Ron Ron (od The
Crystals), Zrádný stín, Hledala mě, Strašidýlko Emílek (vlastní tvorba) a Nejsi
tu (Is It True z repertoáru Brendy Lee)
Obrazové záznamy:
Film Konkurs ,1963
(ukázky ze skladeb Tuck Time a Everybody
Twist)
TV klip Tenhle kluk, 1966 (Just
One Look z repertoáru Hollies)
Literatura:
J. Tůma: Pražský beat mezi
dvěma sezónami (Melodie 9/67, s. 203)
J. Nevrkla: Příběh Crystalu
(Klub Olympik, leden 1968, duben 1968, září 1968)
J. Cenkl: Crystal v Jugoslávii
(Klub Olympik, říjen 1968)
J.K.Sýkora: Czechoslovak beat
music 67 (Praha 1968, s. 25)
V.Kouřil: Český rock¢n¢roll 1956-69 (Praha 1981, s.16)
Encyklopedie jazzu a moderní
populární hudby (Praha 1990, s. 82
a 67)
Diskografie:
Tenhle kluk (Just One Look) 1966, Supraphon
013 464
Keep On Knockin¢ / Love Potion No. Nine 1967,
Supraphon 013 0113, Artia 43 218
Word Without Love, The Game Of
Love
Can´t You See That She´s Mine,
She¢s The One 1967, Supraphon-Artia SUK 33 674 a také 023
0112
Hudební archiv Keep On Knockin¢ Love Potion Number Nine.
Tenhle Kluk
The Word Without Love, The Game Of Love, I Can´t You See That
She´s Mine She´s The One a další....
Žádné komentáře:
Okomentovat