DR. MAX
(1979 – 1991 plus několik návratů v 90.
letech)
Když v roce 1974 utrpěl po
autohavárii mladý nadějný houslista Pavel Holý vážné poranění ruky, zdálo se,
že je u něj s hudbou konec. Avšak o pět let později, v říjnu 1979,
založil soubor, v němž díky svému handicapu udělal to, co mohl jediné –
postavil se za mikrofon a začal zpívat. Skupina se nejprve krátce jmenovala
Batyskaf, ale vzápětí přijala název Dr. Max, přičemž její tehdejší
obsazení vypadalo takto: Pavel Holý (voc), Taras Prodanec (g), Josef „Čaroděj“
Vízek (bg) a Pavel Krahulík (ds), jehož asi po roce hraní vystřídal bubeník
František Brotánek.
Skupina nejprve obrážela taneční zábavy
a její repertoár k tomu také byl uzpůsoben – jednalo se o běžný zábavový
hard rock. První koncerty (tancovačky) si odbyla na Ořechovce, nicméně po
několika tradičních průserech (stížnosti a protesty občanských a pouličních
výborů, časté návštěvy příslušníků VB) začala působit i mimo pole působnosti
inspektora kultury pro Prahu 6.
Prvním
důležitým bodem v historii bandu bylo hospodské setkání Holého
s bývalým písničkářem, v té tobě knězem Dušanem Hejbalem, jenž zcela
znechucen dobou, psal svoje texty takříkajíc „do šuplíku“. Po poslechu kapely,
která ho zaujala, se Hejbal s jejím frontmanem domluvil a začal pro ni
psát. To se stalo v roce 1980. O třináct let později řekl do Rock &
popu: „Byl to takovej českej hard rock s těžkým zadkem. Už tehdy se ale
v Maxově muzice klubalo něco, co později přišlo jako nová vlna. Já jsem
tomu říkal ´pakárny v bigbítu´, jako že se to rockový monstrum najednou
dokázalo reflektovat jako legrační.“
Druhým
důležitým okamžikem byl na podzim 1982 příchod nového bubeníka Jane Jarose,
který do kapely přinesl svěží vítr z jamajského ostrova – styl reggae.
V té době u nás tuto hudbu hrál pouze Yo Yo Band a občas se objevovala i
v některých písních Jany Kratochvílové a jejího Hevalu. Holý navíc vedle
zpěvu začal jednou rukou ovládat i klávesový nástroj casio, takže hudební obrat
souboru byl dokonalý – po někdejším hard rocku nezbylo ani stopy a Dr. Max
začal připomínat jakousi fúzi reggae a německé elektronické nové vlny à la Trio.
Hudební publicista Ivan Hartman v Rock
& Popu v roce 1993 napsal: „…Kapela změkla a zvážněla a český
diskofil, který nepamatuje Maxovo první klubové období, začal skupinu vnímat
právě takovou – měkčí a vážnou.“ Nicméně pro kapelu to znamenalo ještě něco –
nemusela už hrát po tancovačkách, ale mohla se koncertně zúčastnit obrody
pražské klubové scény.
Dr.
Max si své publikum získal spíše svým nevtíravým a elegantním koncertním
vystupováním než divokou extravagancí. Holému přirozenému civilnímu projevu,
Prodancově nenápadné rytmické hře a preciznímu Jarosovu bubnování se tak
vymykal pouze baskytarista „čaroděj“ Vízek, který nejenže tak trochu jako
čaroděj na pódiu vypadal, ale svými basovými exhibicemi dokázal přítomné
publikum uvést do varu. Skupina si v té době odnesla ocenění z Beatsalonu
‚82 (2. místo) a Rockového maratónu (1984, nejlepší píseň „Salto mortale“), ale
to už se v ní schylovalo k další změně.
Hudební
publicista Aleš Opekar to v knize Excentrici v přízemí popsal
následovně: „Pro svou zdánlivou jednoduchost se reggae stávalo i pláštíkem k zastření
technických nevyspělostí a nedostatku vlastní invence. Stačilo odvodit šikovnou
baskytarovou figuru s pravidelnými kytarovými přiznávkami, odlehčit
základní taktovou dobu, akcentovat třetí, vyšperkovat doprovod odposlouchanými
efekty bicích nástrojů a domyslet nějakou tu zpěvní melodii. Není divu, že
některé kapely začaly tuto záplavu pociťovat jako devalvaci. Jednou z nich
byl i pražský amatérský soubor Dr.Max.“ Pavel Holý to nakonec přiznává i v seriálu
Bigbít: „Občas jsme si reggae střihli, protože nás to bavilo. Bylo to
jednoduchý a my v tý době ani neuměli moc hrát. Ale nikdo nás nemůže
srovnávat s reggae kapelou, protože jsme nikdy reggae kapela nebyla.“
Skupina
měla v té době za sebou klip v televizní Hitšarádě a první pantonský
singl, kde už třeba píseň „Co ty jsi zač“ naznačovala cosi jiného – zájem o
využití syntetických elektronických nástrojů, tak jak se o to ve stejné době
snažila i jiná pražská skupina Máma Bubo. Dr. Max možná nebyl až tak
progresivní jako hoši okolo Babuljaka, spíše se u něj projevovala tendence
příklonu k popu. Onen ústup od reggae probíhal ve skupině nenápadně po
celý rok 1985, kdy se v Dr. Maxovi objevili další dva hráči: klávesista,
zpěvák a budoucí funkový guru Roman Holý (s Pavlem nejsou příbuzní – pozn.
Autora) a druhý kytarista Dan Šustr. Citujme opět Aleše Opekara v Excentricích
v přízemí: „I v myšleném žebříčku posluchačských zájmů hudebníků
skupiny Dr. Max začaly první příčky uvolňovat takové veličiny reggae jako
UB-40, Black Uhuru nebo Bob Marley a na jejich místo byly povýšeny soubory jako
U2 nebo Cure. Houpavý rytmus ustoupil do pozadí, zvuk se stal hutnější a
bělošsky rafinovanější.“
Tento
repertoár byl později nahrán na první LP skupiny „Vaše tělo (uletělo)“ (1986).
Od roku 1987 se skupina zprofesionalizovala (jezdila pod křídly PKS, přičemž se
v únoru 1988 dostala i na hudební festival v Berlíně), ale zároveň
neustále docházelo ke změnám na postech hudebníků. Nebylo divu – tehdejší
hudebnický trend, totiž hrát zároveň v několika skupinách, se vázal i na
Dr. Maxe. Roman Holý působil s Jane Jarosem v disco-funku Bossanova,
Dan Šustr v kapele První liga (která se snažila o melodickou náladovou
novou vlnu) a posléze v Tiché dohodě.
Takže
do roku 1989 se v souboru objevili: další „bossanovák“ Petr Huml (g), jenž
nahradil kytaristu Jana Militkého, velmi krátce působící náhradu za Šustra,
který všechny své síly vrhl už pouze do Dohody, Jarose (vojna) vystřídal na čas
Dan Čámský (ds), po Jarosově krátkém návratu a emigraci za bicí usedl Martin
Procházka, místo Romana Holého, jenž funkoval mj. také v Jandově Yandim bandu, nastoupil Pavel „Mozart“ Macar
(ks), Aram Delan přišel do kapely jako klávesák, ale záhy musel nahradit odcházejícího
„Čaroděje“ Vízka i na postě baskytary. S kapelou na konci 80. let
vystupoval jako host i saxofonista Štěpán Markovič a Maxovo druhé album
„Plastické můry“ (1989) nabubnoval Michal Hejna...
Na
závěr ještě krátké zhodnocení skupiny od Ivana Hartmana (Rock & Pop 1993):
„Ať už doposud Dr. Maxe kdokoliv mohl vnímat jako kapelu třeba i málo ostrou a
výraznou, či tu ´oficiální´, která přistoupila ke kompromisům, aby v osmdesátém
šestém mohla vydat svoje první album ´Vaše tělo (uletělo)´, jež zároveň
signalizovalo jisté uvolnění české vydavatelské averze vůči mladým rockovým
skupinám založeným v 80. letech, snad nikdo nemohl Maxovi upřít hlubší
zaujatost člověkem, konfrontovaným s autoritativní společností. Max byl
přímo prototypem východní rockové (neundergroundové) skupiny, která musela
svádět kompromisní boje o svou existenci, a to jí odebíralo energii na úkor
tvorby jako takové.“
Skupina
skončila v roce 1991 v důsledku malého diváckého zájmu o ní. Na scénu
se tehdy dostaly jednak agresivní punk a HC kapely, které předtím musely dlít v částečné
ilegalitě, a samozřejmě také fenomén konce 80. let – kapely heavy metalové. A
pro hudbu Dr. Maxe tu najednou nezbylo místo.
Co se zachovalo
do r. 1989 (včetně):
Fotografie
Video:
TV klipy „Co ty jsi zač“ (1985), Dárek“ (1986), „Já a já“ (1986), „Nultý den“ (1988), „Tak jedou páni“ (1989), video z
Video:
TV klipy „Co ty jsi zač“ (1985), Dárek“ (1986), „Já a já“ (1986), „Nultý den“ (1988), „Tak jedou páni“ (1989), video z
Koncertu pro
Arménii“ (1989, Dr. Max písně „Co chceš“, „Můj horror a já“, vlastní Mars
prod.)
Audio:
Dr. Max: SP (Panton) – „Jak se máš“/„Co ty jsi zač“ (1984), „Salto mortale“/„Meziměsto“ (1985)
Dr. Max: SP (Panton) – „Jak se máš“/„Co ty jsi zač“ (1984), „Salto mortale“/„Meziměsto“ (1985)
„Rockový
maratón“ (1985, LP sampler, Panton, Dr. Max píseň „Salto mortale“)
„Posloucháte
Větrník…1“ (1985, LP sampler, Supraphon, Dr. Max píseň „Seladon z podkroví“)
Dr.Max: „Vaše tělo (uletělo)“ (1986, LP, Panton)
„Rockový maratón…2“ (1986, LP sampler, Panton, Dr. Max píseň „Kámen“)
Dr. Max: SP (Panton) – „Nejsi sám“/„Já už to vzdávám“ (1987), „Nultý den“/„Párty v č.p. 3050“ (1988)
Dr. Max: „Plastické můry“ (LP, Panton, natočeno 1989, vyšlo 1990)
V seriálu BIGBÍT píseň:
„Co ty jsi zač“ (1984)
„Dárek“ (1986)
Dr.Max: „Vaše tělo (uletělo)“ (1986, LP, Panton)
„Rockový maratón…2“ (1986, LP sampler, Panton, Dr. Max píseň „Kámen“)
Dr. Max: SP (Panton) – „Nejsi sám“/„Já už to vzdávám“ (1987), „Nultý den“/„Párty v č.p. 3050“ (1988)
Dr. Max: „Plastické můry“ (LP, Panton, natočeno 1989, vyšlo 1990)
V seriálu BIGBÍT píseň:
„Co ty jsi zač“ (1984)
„Dárek“ (1986)
Petr Hrabalík
Hudební archiv
Žádné komentáře:
Okomentovat