Expanze
(1973 – 1976), (1978 – 1979)
Někdy kolem roku
1975 se na mlýně Čendy Zlámala kdesi u Příbrami začala scházet podivná a veselá
společnost vlasatých lidiček, z nichž mnozí byli hudebníci z různých
skupin. Na onom mlýně se pořádaly mejdany a muzikantské jam sessions, přičemž
tím hlavním jádrem byli členové kapel Etc… (Mišík, Hrubý, Padrůněk a spol.) a
Expanze (Jelínek, Plech, Trnavský, Pavlíček). Jamovat tam jezdili ještě třeba
Slávek Janda (tehdy Abraam) nebo Milan Broum (tehdy Perpetuum Mobile) a někteří další. „Mládež delších vlasů
a svobodných názorů“ tu pařila a hrála bez jakýchkoli problémů – mlýn se totiž
nacházel uprostřed polí, daleko od „civilizovaných“ oblastí normalizovaného
Československa. Máničky se tu společně veselily a občas připomínaly jakousi
hippie komunu. A zde také během nekonečných zkoušek vyrostla nová generace
muzikantů, která měla ovlivňovat tvář našeho rocku jak ve druhé polovině 70.
let, tak i v letech osmdesátých. Zaměřme se nyní na mladíky z Expanze.
Skupinu založili na podzim roku 1973
bubeník Pavel Trnavský, baskytarista Jiří „Plech“ Novotný, kytarista Jiří
Jelínek a zpěvák Slobodan „Lola“ Popovič. Soubor však potřeboval ještě druhého
kytaristu a ti se v té době hledali hlavně po hospodách. Michala Pavlíčka,
hráče hard rockového Penguinu
objevil Lola v hospodě u Glaubiců. Později se ke kapele připojila ještě
perkusionistka Naďa Vávrová.
Skupina
se orientovala na interpretaci převzatého repertoáru např. Wishbone Ash,
Cpt. Beyond, F. Zappy a vyznačovala se na české amatérské poměry
velmi vysokou instrumentální kvalitou. Postupně se kapela dopracovávala k jazz
rockovým skladbám J. McLaughlina a Weather Report. Ty přinášel hlavně Jiří
Jelínek, jenž zpočátku Pavlíčka učil co a jak má hrát. Je velká škoda, že se
nepodařilo žádnou nahrávku Expanze z tohoto jejího prvního období objevit,
abychom mohli srovnat její verze převzatých věcí s originálem. Podle mnoha
pamětníků však byly dokonalým nářezem. V roce 1974 na soutěžním festivalu
v Nymburku skupina ještě skončila až za vítězným recesistickým spolkem
Combo FH, v listopadu 1975 však už podobný festival amatérských kapel v Příbrami
vyhrála (před Elektrobusem).
Bohužel se po pár vydařených koncertech
objevil problém. Lola Popovič emigroval a tak nastala potřeba přijmout nového
člena. Na začátku roku 1976 se krátce v Expanzi objevil saxofonista
Ferdinand Dremla. Pavel Trnavský však jednoho dne přivedl do kapely novou
zpěvačku Janu Kratochvílovou (s kterou tehdy chodil), což však vyvolalo rozkol.
Soubor se v březnu 1976 rozešel (stačil ještě vyhrát soutěžní přehlídku
amatérských kapel Na Rokosce v rámci lV. PJD), neboť kvalitních hráčů si
navíc všimli lanaři od profi souborů a Expanzi si rozebrali. Trnavský s Kratochvílovou
se stali členy Jazz Q, po Pavlíčkovi omylem sáhla Bohemia (původně chtěla
Jelínka) a Jelínek se objevil v jazz rockovém Mahagonu a později v Mišíkových
Etc... . Jediná Naďa Vávrová odešla do méně známé amatérské skupiny a tou byl
Elektrobus.
Po odchodu z Bohemie se v roce
1978 Michal Pavlíček setkal s bubeníkem Jiřím Hrubešem a padli si do noty
jak muzikantsky, tak lidsky („Byli jsme jako Čuk a Gek,“ říká s oblibou Pavlíček). Domluvili
se s bývalým spoluhráčem Plechem Novotným na znovuobnovení Expanze. Bohužel
Jiří Jelínek byl již rok po smrti (jeho maniodepresivní psychóza ho dovedla až
k sebevraždě), takže z bývalé Expanze přišla pouze perkusionistka
Naďa Vávrová, přičemž na saxofon byl ještě přibrán jazzman Štěpán Markovič
(zároveň ESP). Zkoušelo se na Zvoničce v domečku Plechových prarodičů, ale
zároveň tu probíhaly skvělé mejdany a večírky. Důležitý posun byl v tom,
že se konečně začaly dělat vlastní věci – skupina sice stále koketovala s jazz
rockem, ale do jejích skladeb začaly přicházet vlivy jak latinské tak africké
hudby. „Tam někde se začal rýsovat můj skladatelský rukopis,“ tvrdí
M. Pavlíček. Instrumentální kompozice z té doby jako „Libra třešní“
nebo „Bílý šum“ jsou skutečnou jízdou a neztratily by se ani dnes, v době
nejrůznějších fúzí jazzu a world music.
Skupina
zazářila na 8. PJD v roce 1979 (to už nahradil Markoviče, který se
chtěl více věnovat svému jazzrocku ESP, spoluhráč Pavlíčka z Bohemie
klávesista Jan Hála), nicméně za čas se opět objevil „zlý duch“ kapely Jana
Kratochvílová, která po krátkém období u Jazz Q zpívala s Kroky Franty
Janečka. Tomu ale dala právě vale, takže hledala doprovodné hudebníky do své
nové skupiny. Expanze byla rozložena snad během čtrnácti dnů. Pavlíček s Hrubešem
odešli do nově se formujícího Pražského výběru (Hrubeš hrál navíc v Hejmově
jižanském souboru Žlutý pes), Hála zas za Kratochvílovou do oné nově se
formující kapely, jež se nakonec nazvala Motor.
Plech Novotný se v ní pak po různých peripetiích také octl, ale až
později, když se jmenovala Heval. V ní se setkal s bývalým
„expanzákem“ bubeníkem Pavlem Trnavským.
Pavlíček
a Hrubeš se pak stali už v rámci Pražského výběru velmi vyhledávaným duem,
které se účastnilo studiové práce na mnoha deskách jiných umělců (Mahagon,
J. Spálený, J. Stivín, J. Koubková, J. Kratochvílová atd.).
Plech Novotný pak postupně hrával ve skupinách Heval, Žlutý pes a Tango.
Přínos Expanze leží hlavně v oblasti instrumentální
interpretace, u amatérského souboru nebývale kvalitní, a to jak u převzatých
tak i vlastních skladeb. Hudebníci, kteří touto kapelou prošli se později stali
špičkovými hráči v mnoha dalších českých skupinách a seskupeních.
Co se zachovalo z prvního období Expanze:
Fotografie a pár cívek němého
8mm filmu z mejdanů a sessionů na mlýně, přičemž jedna z cívek
přibližuje Expanzi na
koncertě v Radvanicích.
Audio:
zatím nejsou žádné zprávy o nahrávkách skupiny z tohoto jejího prvního období.
zatím nejsou žádné zprávy o nahrávkách skupiny z tohoto jejího prvního období.
Co se zachovalo z druhého
období Expanze:
Fotografie + němý 8mm záznam z vystoupení
na 8. PJD v Lucerně (1979),
němé 8mm šoty ze zkušebny
Audio:
Expanze: „Live na 8.PJD“ (1979)
Expanze: „Live na 8.PJD“ (1979)
Expanze: „Studio a live“
(1979) (mj. vlastní M. Pavlíček)
„Bílý šum“ (1979)
„Libra třešní“ (1979) .
© b y Petr Hrabalík
Žádné komentáře:
Okomentovat