F.G.B. Stellars
V jednom městě a v jednom
domě a ve stejné ulici bydleli Zdeněk Kalina a Vít Bigo Kukla. Vladimír
Severa bydlel o kus dál. V suterénu
domu byla sušárna, která se náramně hodila coby zkušebna pro
nastávající bigbítovou skupinu. Základní jádro skupiny se dalo dohromady na
chmelové brigádě v roce 1965.
Zleva
: Zdeněk Kalina, Vítězslav Vavrda, Vít „Bigo“ Kukla, Jiří „Píďa“ Látal
a Vladimír Severa -F.G.B. Stellars v roce 1967.
Křest si členové hudební skupiny odbyli na školním večírku
ve složení Severa na sólovou, Kalina doprovodnou a Kukla basovou
kytaru. Zahráli několik instrumentálek, které zaplňovaly většinu jejich
hudebního repertoáru. Mezi spolužáky měli velký úspěch. Podruhé je už na
obdobném vystoupení doplnil hráč na bicí, tedy přesněji na pionýrský bubínek
a jeden starý činel, Vítězslav Vavrda.
I když zakládající trojice byla
dobrými zpěváky, přesto se poohlížela po někom, kdo by se zpěvem
zabýval sólově. Zádrhel byl ale v tom, že vyhlédnutý zpěvák sice mimořádně
dobře zpíval, jenže výhradně táborové písně a víc než o bigbít
se zajímal o čundr a potlachy. Tento dvoumetrový chlap dostal
mezi svými soukmenovci přezdívku Píďa. Jiří Látal se rozhodl být bigbeatovým
zpěvákem. Látal měl jedinečný hlasový fond.
Skupina se zpočátku jmenovala
Stellars. Borci totiž zavrhli před názvem skupiny anglický určitý člen The. Před
Stellars dali F. G. B., což mělo několik významů. Například Five Guitar Band.
Zpočátku byly na repertoáru
především skladby instrumentální, ale s příchodem zpěváka, skladby The
Shadows a The Ventures byly zapomenuty. Začaly se hrát skladby The Rolling Stones, Dave Clark Five, The Animals. Později se muzika i
zkomercionalizovala a skupina přehrávala dvě skladby bubble-gumové, uměle
vytvořené skupiny Ohio Express, ale také
skladby Status Quo.
Skupina vystupovala především ve
Vysokoškolském klubu v Gorkého ulici a také v areálu brněnských jatek.
Další štací byl klub Esenc v Křenové ulici. To bylo jejich domovské místo.
Skupina byla velmi oblíbenou v Brně, ale
nezůstala po nich jediná stopa v brněnském rozhlase. Všechny jejich snímky
byly vymazána. Děkujem vám soudruzi! Ke
konci šedesátých let členové tohoto výrazného brněnského bigbítu nepochybně
střádali mnoho velkolepých plánů do budoucna. Netušili, že jsou již na vrcholu.
V letních měsících roku 1970 dostali
nabídku k tříměsíčnímu vystupování v přímořském baru ve městě
Punat na ostrově Krk, patřícího k tehdejší Jugoslávii. Za tímto účelem
upravili repertoár a zařadili do něj několik místních lidových skladeb
v bigbítovém „plášti“. Místo Severy odjeli F.G.B. Stellars posilněni
o klávesistu s výbornou znalostí hry na kytaru Igorem Vavrdou
a trumpetistou Ladislavem Kozderkou. Po návratu Igor Vavrda
ve skupině zůstal a na nějaký čas se znovu připojil Severa.
Zároveň došlo k zprofesionalizovaní tohoto hudebního celku a oddělení
umělecké agentury PKO (Park kultury a oddechu) je včlenilo do nového
zájezdního pořadu s názvem Brněnské kolo. I když byl Látal stále
členem F.G.B Stellars, skupina se stala především doprovodným tělesem
různých dalších brněnských zpěváků. Heleny Blehárová a tří Vladěn: Krumlové, Pavlíčkové
a Prachařové. Taky doprovázeli Janu Matysovou, Evu Navrátilovou, Milana
Černohouze, Petra Dopitu, Jiřího Duchoně, Tibora Lenského, Štěpána Mátla, Petra
Pospíšila, Milana Smolku a jiné. Průvodní slovo zajišťovali Jan „Šimon“
Fiala a Milan Farnbauer. Bigbeat se vytratil. A to byl konec
Ve druhé
polovině roku 1972 se F.G.B. Stellars rozpadli. Kukla odešel do obdobné
doprovodné skupiny Junior (dříve The Speakers), bratři Vavrdové přijali angažmá
v orchestru Gustava Broma a Látal na čas ukončil profesionální
hudební dráhu a nastoupil místo svářeče v tehdejším podniku
Královopolská strojírna. Stal se spolu s Kalinou členem amatérské
country skupiny Sekáči, kterou nedlouho před tím založili bratři Radim
a Zdeněk Duřpektovi.
Je smutnou skutečností, že na
počátku devadesátých let, po vstupu našeho národa do nových politických
a celospolečenských poměrů, Vít „Bigo“ Kukla neunesl tíhu života
a dobrovolně z něj odešel. Jeho zvukový archív nahrávek F.G.B.
Stellars byl v pozůstalosti zachován díky pochopení zpěvačky Jany Matysové,
která s ním jako manželka sdílela velkou část soukromého i profesního
života.
F.G.B. Stellars zanechali na
brněnské hudební scéně šedesátých let hlubokou stopu. Její členové byli
v té době hudebníky nejen populárními, ale i nadmíru progresivními.
podle Jiřího Donné Smýkala Prax56
Hudební archiv: Bad Life Spinning Wheel Pláč
Díky za připomenutí té šílené doby. Osobně jsem měl osmdesátkový bigbít hodně rád a občas si něco pustím do teď, i když ty nahrávky jsou hodně obroušené zubem času. Osmdesátky mě ostatně navedli k tomu, že se věnuji zvukařině. Když to mělo smysl, zvučil jsem koncerty, teď dělám měření hluku v chráněném prostoru staveb a celkově se věnuji "hlukové" hygieně. :)
OdpovědětVymazatDobrý večer, děkuji za komentář. Já se věnuji rockové hudbě do roku 1980.
OdpovědětVymazatMy jsme s bratrem kupovali SP a EP a Lp do roku 1969. Potom už jsme československou rockovou hudbu příliš nesledovali. Přešli jsme na jazz. Ale dodnes sleduji Mišíka, Prokopa a další už postarší pány a dámy.
... se mějte!!!!
Zdraví prax69