Fermata
Skupinu si založili v roce 1972
Tomáš Berka a František Griglák. Pro
toho, kdo se zajímá o historii československého rocku, je důležité vědět, kdo
byl v první sestavě a do skupinou prošel. Jsou to zajímaví hudebníci.
V prvním obsazení byli Tomáš Berka - klávesy, František Griglák – kytara, Anton
Jaro – baskytara a Peter Szapu – bicí. Skupinou potom prošli klávesista Juraj
Bartovič, baskytaristé Fedor Frešo, Dalibor Janis a Ladislav Lučenič a bubeníci
Pavol Kozma, Cyril Zeleňák a Karol Oláh.
Skupině se podařilo poměrně rychle rozvinout koncertní
činnost a uchytit se na hudebním trhu Slovenska. Fermáta byly brzy ceněny jako
druhá nejvýznamnější skupina po
Collegium Musicum. To se podařilo i přesto, že hráli zpočátku jen
instrumentální skladby. Hned v začátcích totiž Berka s Griglákem jeli
v jazzrocku. V roce 1975 jim v bratislavském Opusu vyšlo první
LP Fermáta. Na desce je patrný nesporný vliv tehdejšího vzoru všech hudebníků
hrající jazzrock. Je to vliv Mahavishnu Orchestra. Musím připomenout, že v té
době to byla skupina super hvězd amerického jazzového nebe. I když John McLaughlin byl Angličan a Jan Hammer zase Čech.
Snad o to více nás to všechny přitahovalo a byli jsme pyšní na to, že i my,
Čechoslováci, se podílíme na světové hudbě. O rok později vydali Fermáta singl
se skladbami Program začíná a Tvár. A na
dalším singlu, který vyšel v témže roce, byly skladby Fotoaparát a Môj vlak, na kterých zpívá první
skladbu Peter Vašek a druhou Meki
Žbirka. Singl vyšel skupině i v roce 1979. Natočili skladbu Sochy.
Odzpíval ji Peter Hečko a dívčí vokální duo Júlia a Alena.
Druhé LP Pieseň z hôl vydali v roce 1977. V obsazení
přibyl Milan Tedla, který hrál na violoncello a Jewish harp, což je zřejmě
židovská harmonika. Pro zajímavost. V dobových materiálech se židovská harmonika nezmiňuje. Snad že nebyla
podstatná a nebo proto, že je ′židovská′. Na jazzrockových a jazzových deskách ale měly skupiny vypsány
kdejaký nástroj či věc, kterou použili pro tvorbu zvuku. Snad to byla jenom
chyba a opomenutí, ale také to možná byl antisemitismus, který zde, za
komunistů, vládl. Já sám mám německého
dědečka a rakouskou babičku – proto se u
mne snad nedá předpokládat, že jsem židovského původu. Ale na zmiňované věci
jsem citlivý a nesnáším, když někdo mluví o tom, že je někdo Čech, Slovák, Žid,
Cikán, Polák, Angličan či Turek.
Fermáta si začala vytvářet vlastní hudební výraz, který se
projevil především na deskách, vydaných v následujících letech. Jsou to LP
Huascaran, Dunajská legenda a Biela planéta. Hudba těchto desek se vyznačuje
propracovanou formou kompozic a melodickou a stylovou
precizností. Vysoce byla ceněna i dokonalost provedení. Vždyť všichni hudebníci
patřili tehdy ke špičce slovenských muzikantů. Převážnou část repertoáru
skládali Berka s Griglákem. O hudební struktuře, pokud se to dá nějak
exaktně popsat můžu konstatovat, že: Berka byl ten, který skladby stavěl
racionálně, i když „modální melodická stavba kompozic, časté používání
kombinovaných metrických pásem s nepravidelným dělením dob a přízvuků.“,
kdežto Griglák se zcela evidentně „nakloněn spontánní melodické a rytmické
expresi“.
Jednotlivé desky skupiny jsou věnovány mimohudebním tématům.
Huascaran je věnován tragédii československých horolezců, kteří zahynuli pod
kamennou lavinou z Huascaranu v peruánských Andách. Dunajská legenda
je o národnostně buditelských snahách velkomoravských knížat. Biela planéta se zase věnovala objevům slavných
cestovatelů.
V první
polovině osmdesátých let se v tvorbě skupiny začala projevovat stagnace a
známky tvůrčí únavy. Fermáta tomu čelila experimenty s vokálním projevem.
Jenže. Jenže potom odešel klávesista a
zpěvák Juraj Bartovič a tragicky zahynul bubeník Karol Oláh a skupina se, k zármutku
milovníků, rozpadla.
Za dobu své činnosti se jim povedlo vydat několik LP. Když byli
na vrcholu, jezdili se Slovkoncertem do východního Německa, Sovětského svazu,
Polska i Bulharska. Často se dostali do Maďarska, kde vystupovali na společných
koncertech s pověstně vynikajícími kapelami East, Hobo Blues Band, Locomotiv GT a
Scorpió.
Slovenská televize v Bratislavě jim umožnila vystupování v programu
Hudebné štúdio M.
Svého času to byla opravdu zásadní formace československé
hudební scény. Ale připadne mi, že se komunistům povedlo ji ekonomicky
zlikvidovat. Kdyby totiž Československé skupiny mohly volně vyjíždět na
festivaly či soukromé hudební cesty po Evropě, pak by zajisté i Fermáta
existovaly mnohem déle.
Skupina po albu Ad libidum v roce 1984 ukončila činnost.
Griglák skupinu obnovil až v roce 1991 vydáním alba Simile… a následovala
alba Real Time (1994), X (1999), Next (2005) a zatím poslední album Blumental
Blues z roku 2019.
Diskografie:
1. Fermáta LP
Opus 1975
2. Program začíná / Tvár SP Opus 1976, 9143 0410
3. Fotoaparát / Môj vlak SP Opus 1976, 9143 413
4. Pieseň z hôl LP
Opus 1977, CD Bonton 1997
5. Huascaran LP
Opus 1978
6. Dunajská legenda LP Opus 1979
7. Socha SP
Opus 1979 na druhé straně skupina L. Beláka Na poschodí túžby.
8. Biela planéta LP
Opus 1980, CD Opus 1996
9. Generation LP
Opus 1981
10. Ad Libitum LP
Opus 1984
11. Simile LP i CD OMSK / GZ 1991
Diskografie: https://www.discogs.com/artist/350247-Ferm%C3%A1ta
Informace: https://cs.wikipedia.org/wiki/Fermata
napsal Julius Kinček
Hudební archiv
Žádné komentáře:
Okomentovat