pondělí 11. listopadu 2019

Karel Duba aka Skupina Karla Duby


                     
Autobus se rozjel do strmého kopce, ale v okamžiku, kdy chtěl řidič zařadit nižší rychlost, motor vypověděl poslušnost a vůz se začal rozjíždět zpátky. Rovněž brzdy odmítly jakkoli reagovat. Ve stejné chvíli za autobusem přijíž děl mohutný sovětský vojenský náklaďák. Řidič autobusu zřejmě zpanikařil, otočil volantem na nesprávnou stranu a autobus se začal řítit střemhlav do propasti …
21. srpen roku 1968 nebyl osudným dnem jen vzhledem k invazi tzv. spřátelených armád do tehdejšího Československa. Ve stejný den v dalekém mongolském Ulánbátaru zahynula při tragické nehodě autobusu většina členů skupiny Karla Duby.
Průkopník elektrické kytary
             Patří Karel Duba se svou skupinou do historie bigbítu? Snadno lze nalézt argumenty, že nikoli, že je reprezentantem středního, šlágrového proudu české populární hudby. Od nejširšího záběru dobové populární písničky se však přece jen odlišoval – elektrickým kytarovým, a tedy beatovým zvukem a aranžmá a dokonce i některými tituly repertoáru s jednoznačně rockovým původem. Patří tedy do big beatu asi tak jako Mefisto nebo jiný kytarista Miroslav Kefurt. Smíšený repertoár skupiny Karla Duby se rozprostíral od shadowsáckých instrumentálek Apači (Apache) a Atlantis přes zahraniční hity popového, rockového, country & westernového i šansonového charakteru až po vyslovené slaďáky na hranici kýče. Srdce pravověrných bigbíťáků si tak Duba nikdy nezískal, ale ani o to neusiloval. S jeho jménem zůstane navždy spojen chladný, hladký, kovový, nezkreslený a citlivě nahalený zvuk elektrické kytary.
            Zhruba ve stejné době, kdy vznikaly první amatérské české rockové skupiny, tedy na začátku 60. let, razil i Karel Duba malé obsazení  s elektrickými kytarami, baskytarou, saxofonem, klávesovými a bicími nástroji.sound jeho skupiny nebyl divoký, ale naopak velmi umírněný, ′slušný′, stejně jako vystupování na jevišti a před televizními kamerami. Byl však vždy dobře technicky zvládnutý, sladěný a sehraný, zkrátka profesionální, jak se sluší a patří.
         
   Karel Duba se narodil 29. 9. 1923 v Písku. První kytaru si koupil v roce 1940 ze své první výplaty. To už mu bylo sedmnáct let, ale naučil se na kytaru velmi rychle hrát. Ještě za války si zahrál v několika tanečních kapelách.
Po válce nastoupil do orchestru Josefa Venclů, ale v zápětí přišla vojna v Armádním uměleckém souboru a s ním zájezdy po republice. V roce 1948 se Karel Duba oženil a když zanedlouho komunisti zavírali jeden český taneční podnik za druhým, přijal divadelní angažmá na Slovensku, kde s manželkou setrvali skoro dva roky.
V roce 1951 se Duba přihlásil na konkurz do Orchestru Jaroslava Ježka, který zakládal Alexej Fried, a dostal se opět do Prahy. Pak účinkoval v souboru Divadla pražské estrády, v orchestru Jiřího Procházky, s nímž se dostal i na první zahraniční zájezdy do tehdejší NDR a do Polska a nakonec se stal kytaristou malé doprovodné skupiny Richarda Adama. Vedle toho hrál s kapelou akordeonisty Slávy Kunsta a v doprovodné skupině Josefa Zímy. K založení vlastního souboru se odhodlal na počátku  60. let. Zpočátku to byla studiová skupina pro nahrávání, později začali i veřejně vystupovat.
 FISYO
Jméno Karla Duby se nerozlučně zapsalo do dějin  české filmové hudby, neboť takřka po celou svou kariéru nahrával jako  stálý externista kytarové party ve Filmovém symfonickém orchestru. Pro Dubu to jednak byla jistota stálého příjmu a pak i jedna z nejdůležitějších muzikantských škol. Naučil se zde rychle přizpůsobovat jednotlivým žánrům a druhům filmové hudby, což se mu později hodilo vzhledem k mnohoznačnému stylovému záběru jeho vlastní skupiny. Duba se tak nenápadně podepsal na většině filmů té doby, nevyjímaje Starce na chmelu (1964), kde v obraze pod jeho zvukem jako kytaristé vystupují Josef Laufer, Josef Koníček a Petr Musil.
Skupina Karla Duby
            Kolik hudebníků a kteří prošli skupinou Karla Duby není nikde zachyceno, avšak nejúspěšnější a nejplodnější období od poloviny 60. let je spojeno se jmény  Jaroslav Štrudl (tenorsaxofon), Ivo Moravus (klávesové nástroje, tj. zejména ionika), František Živný (basová kytara), a Josef Poslední (bicí nástroje). Zejména Josef Poslední, dlouholetá opora orchestru Karla Vlacha, byl již v té době legendárním swingovým bubeníkem, schopným rock′n′rollového drivu. Pan Moravus se též do dějin českého big beatu zapsal varhanním partem na slavné  nahrávce Blue Effectu s Mišíkovým  Slunečním hrobem (1969). Před ním obsluhoval ioniku u Karla Duby i profesor Jan Hřivnáč.
S kapelou účinkovala celá plejáda zpěváků. K nejznámějším patřili Judita Čeřovská, Hana Hegerová, Jiří Jelínek, Josef Zíma, Karel Štědrý, Jaromír Mayer, Karel Hála, René Gleneau nebo Yvonne Přenosilová. Také to byl zpěvák Josef Laufer. Zachovaly se dvě nahrávky prvním albu Night Club z roku 1966. Byly to skladby Stick And Stones a Michelle.
Vladimír Mišík
Příznivce českého bigbítu bude nejvíce zajímat krátké působení Vladimíra Mišíka v roce 1967.
             „Neměl jsem co dělat a jen tak jsem postával v ulici Františka Křížka,“ vzpomíná Mišík. „Najednou se vykloní z okna pan Duba a křičí na svého syna: ′zeptej se toho Vládi, jestli teď někde zpívá.′ Já říkám do okna: ′Nezpívám′.  A on: ′A nechtěl bys zpívat s námi?′ Tak jsem se dostal ke Karlu Dubovi.“
             Mišík měl v té době již za sebou zkušenosti z Komet a dokonce i z Matadors, takže nástup k Dubovi dnes vypadá jako bigbítový krok zpět. Vžijme se však do situace: když se Mišík konečně a navždy zbavil vojny, zpíval už v Matadors Sodoma a Vláďa zůstal, jak vzpomíná, na ulici. Dubův zavedený a profesionálně fungující soubor v té době představoval zajímavou alternativu k dráze truhláře. Mišík zpíval u Duby asi roka jeho největším hitem tu bylo Gershwinovo Summertime Blues. Pak zkoušel vlastní kapelu New Force, jel do Finska s George & Beatovens Petra Nováka (jako kytarista!) a nakonec zakotvil v nových Blue Effect.
 Duba skladatel
            Většinu zdatných instrumentalistů dovede zvládnutá technika nástroje  časem i k vlastním nápadům, k vlastní tvorbě. Nejinak tomu bylo i u Karla Duby, který se snažil o písničku, ′v níž by nehrál prim zpěvák, ale orchestr′. Rovněž v instrumentálkách se snažil se snažil aranží a interpretací zvýraznit hlavní melodickou linku tak, aby působila jako písnička bez zpěváka. Z vlastní tvorby Karla Duby připomeňme Dostavník, Echo Boogie, Pražská neděle, Kapitán Nemo, Letíme na Měsíc, Pozvání do Orientu, Severní cesta  nebo Aerotaxi.
Ze svých skladeb též sestavil Duba hudbu k sedmi krátkým filmům.
V Hradci Králové 16. 6. 1964:
„… na základě dopisu Ministerstva spotřebního průmyslu z 11. 6. 1964 jmenuji Vás oponentem resortního úkolu výzkumu a vývoje el. nástrojů … oponent vypracuje písemnou zprávu a zúčastní se závěrečné diskuse úkolu nebo dílčího závěrečného hodnocení s ostatními náležitostmi dle směrnice MSP z 16. 8. 1961…
… očekávám, že tuto důležitou funkci budete zastávat s plnou odpovědností a při uplatnění všech Vašich znalostí a zkušeností tak, aby s Vaším přispěním řešené úkoly dosahovaly světové úrovně …
… podepsán ing. V. Kopta, ředitel VHJ Československé hudební nástroje, Hradec Králové.
Osudný Ulánbátar
             Skupina Karla Duby hodně cestovala. Nejčastěji samozřejmě po Československu, ale tehdejší spřátelené socialistické země jako Sovětský svaz patřily rovněž k vděčným místům pro účinkování. Čeští popaři tam byli přijímáni jako věrozvěsti Západu, fanoušci se mohli po zvuku bicích  a elektrické kytary utlouct a přitom se tu ještě dalo slušně vydělat.
            Zájezdová skupina odletěla do Mongolska 19. srpna 1968. Patřily k ní tři členky kvarteta Inkognito, duo Kupšovský & Racek a mladí sóloví zpěváci Dana Hobzová a Bohumil Vaněk. I zpěvák a trumpetista Jiří Jelínek (známý mj. jako imitátor Louise Armstronga) byl na palubě.
            Cesta letadlem proběhla v pořádku, počátkem tragédie bylo nevinné pozvání  na projížďku hlavním městem v dopoledních hodinách 21. srpna. Jiřího Jelínka jako by osvítil duch svatý. Vystoupil z autobusu před československým velvyslanectvím, aby zde předal dárek svému známému. Autobus se už vracel k hotelu, ale do oběda ještě zbývala chvilka času, a tak průvodce výpravy navrhl malou zajížďku přes most k prudkému srázu, u něhož stojí starý klášter…
            Autobus se při pádu do propasti několikrát převrátil  a většina osazenstva z něj přitom vypadla. Zranění byli odváženi do nemocnice na nákladních autech. Mezi těmi, co přežili, byl například začínající basista Karel Vágner, který vyvázl se zraněnou páteří. Mezi těmi, kteří zahynuli, byli zpěváci Marie Pokšteflová, Dana Hobzová a Bohumil Vaněk a hudebníci Josef Poslední, Jaroslav Štrudl i vedoucí souboru, kytarista a skladatel Karel Duba.

Singly Supraphonu:
Proč se trápíš (J. Petrů a vokální skupina T. Vašíčka), 1963
Atlantis / Kapitán Nemo, 1963
Muž s kytarou, 1963
Dostavník, 1963
Vinnetou / Boogie noc tango, 1963
Apači (Apache)/ Letíme na Měsíc, nahráno 1963, vydáno 1964
Jezdci v oblacích / Koleje, nahráno 1962, vydáno 1964
Echo boogie / Killi-Watch, 1964
Pozvání do Orientu / Sarie Marijs, 1964
Dominiku (J.Čeřovská)/ Pražská neděle, 1965
Sedm statečných / Severní cesta, 1965
Mně se líbí Bob (Y. Přenosilová, pro Artii též s anglickým textem My Boy Lillipop),1965
Vzdálená galaxie / Boing, Boing (A. Janoušková), 1965
Bílá místa (J. Mayer), 1965
Be-Bop-A-Lula (K.Gott) /Aerotaxi, 1965
I´ve Got A Woman / Green, Green (obojí J. Laufer), 1965
Vinnetou / Poklad na stříbrném jezeře, 1965
Chci psát na kolenou (J. Zíma), 1965
Fever / Michelle (obojí J. Laufer), 1966
Credi / In Questo Momento (obojí Y. Přenosilová), 1966
Letkajenka (Svedish Letkis / Sunkiss-Letkiss, 1966
All By Myself / My Colouring Book, (obojí Y. Přenosilová), 1966
My Love / Bang-Bang (obojí Dana Hobzová), 1967
I´ve Got A Woman (J. Laufer), 1967
Za pomoci měsíce (D. Hobzová), 1967
I Got You Babe (D.Hobzová, J. Laufer), 1967
31˚ ve stínu (J. Laufer), 1968
 Další skladby na samplerech a EP deskách Supraphonu
1963: Kroky v písku
1964: The Day After
1965: Ten příběh, který uvidíte (J. Zíma, K. Štědrý, EP Starci na chmelu), Drummer´s  Dream
1966:  Prague Hully Gully, Sukiyaki, Raunchy, Luna Nel Blu (J. Čeřovská), Good Night Irene, Stick And Stones (obojí J. Laufer),
1967: International Raod
LP Supraphon:
Hit Parade 1968 Orchestru Karla Duby, 1968 (zde je taky Summertime s V. Mišíkem)

TV a filmy:
Kytara Karla Duby zní v nepřeberném množství českých hraných filmů 50. a 60. let, řada písní a instrumentálních skladeb se skupinou Karla Duby se rovněž dochovala v televizním zpracování (a to včetně Summertime s Vladimírem Mišíkem, 1967).
 Články:
N. Dlouhá: Karel Duba, Melodie 1965, č.7, s.153
Skupina Karla Duby, Melodie, 1966, III-IV, s.15
N. Dlouhá: Za Karlem Dubou, Melodie 1968, č.11, s.324
S. Titzl: Osudných pět minut, Hudba pro radost 1969, I-II, s.16
Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby,část jmenná, čs. Scéna, Praha 1990, s.112

© by Aleš Opekar


Žádné komentáře:

Okomentovat