sobota 23. listopadu 2019

The Fellows


The Fellows
Členové The Fellows v obsazení vedoucí a baskytarista Karel Vetchý (*1947), sólový kytarista Pavel Váně (*1949), doprovodný kytarista Ivan Macourek (*1948) a bubeník Lubomír Vidlička (*1947) vhodně taktizovali ve výběru skladeb tak, aby byly co možná nejvíce odlišné od těch, které hrály v té době již známé a zavedené brněnské bigbítové skupiny The Shakers, The Ravens a nebo Synkopy 61. Dávali tak těmto skupinám možnost pozvat je k hostování pro zpestření svých vystoupení. A to se jim také dařilo.
            Někdy v první polovině roku 1966 snad vznikly nahrávky bigbítové skupiny The Fellows zaznamenané na MG pás v improvizovaném studiu v domě, kde sídlila kulturní agentura PKO, na brněnské Rivieře. Ale žádný zvukový materiál se nedochoval.
            Vetchý i Vidlička, kteří vyhověli vojenským parametrům, byli „odvedeni“ a čekali nástup na vojnu v šestašedesátém roce. A protože v té době nikdo nikdy neznal dopředu přesný termín nástupu, vznikala tím jistá nervozita z očekávání. Nakonec nastoupil v určeném roce vojenskou službu pouze Vetchý a Vidlička až  o rok později. Skupinu The Fellows to negativně ovlivnilo, a tak ještě dlouho před odjezdem těch dvou se Váně s Macourkem více sblížili a začali střádat plány samostatně. V té době Voda přestoupil v Rocky Eagles z pozice baskytaristy na místo druhého zpěváka a příležitostného hráče na foukací harmoniku. A protože se cítil méně využíván, znovu navázal s Váněm spolupráci ve hře na baskytaru. Také pomalu končila svou činnost slavná bigbítová skupina The Shakers. Její člen, Ivan „Sádra“ Sultanov (*1946) coby kytarista v tom čase ještě nedostal budoucí nabídku do skupiny Vulkán. Již dříve, v období, kdy se ve The Shakers  zdravotně zhroutil původní hráč na bicí Vladimír Michálek (*1945), se Sultanov bravurně zhostil jeho funkce do příchodu nového. Nastoupil tedy v roli bubeníka ve znovu se formující skupině The Fellows. Dodnes Váně vzpomíná na jeho herní pojetí, které s odstupem času vysoce hodnotí a je toho názoru, že Sultanov byl tou dobou ve svém žánru na brněnské špici v užití tohoto hudebního nástroje.
            Snaha o zkvalitnění bigbítové skupiny The Fellows skončila „jako když utne“. Váně dostal nabídku, která se neodmítá. I když se jednalo pouze o „záskok“ na dva roky za hráče odcházejícího na vojnu, bylo to místo ve skupině, která na brněnské hudební scéně v té době již něco znamenala - v Synkopách 61. Voda, ještě než emigroval v roce 1967 spolu se svou matkou a sestrou do Spojených států amerických, konkrétně do státu Colorado, stvrdil přátelství s Váněm společnou koupí válečného typu amerického motocyklu Harley Davidson. Jezdili na něm například do Bratislavy za kamarádem, již tehdy významným hudebníkem a kytaristou Dežo Ursínym (*1947–1995) z bigbítu The Beatmen a ostatními. Vodova dobrodružná povaha se projevila po té, co odjel mimo naši republiku s úmyslem zůstat v zahraničí. Ještě jednou se tajně vrátil přes hranice, aby se rozloučil se svou láskou Kateřinou. Po té navždy zmizel. Vodův otec, který byl od rodiny odloučený, v Americe již pobýval. Voda se snad v novém působišti nechal přejmenovat a přijal jméno po svém strýci, Dittrich. Váně vzpomíná, jak Vodu v údivu pozoroval při mytí jeho, na tu dobu dlouhých černých vlasů, tehdejším prostředkem na praní prádla Tixem a jak si kudrliny rovnal žehličkou. Macourek se v roce 1967 přidal k bigbítové skupině New Towns působící v Novém Městě, ve které byli mimo jiné,  členy zpěvák Oldřich „Kepák“ Horák (*1948) a kytarista Milan Heřmanský (*1949), oba etablovaní v Brně. Ještě jednou se měli setkat Vidlička a Macourek v prostorách vojenských kasáren. Později příchozí Macourek byl tehdy v pozici „bažanta“. Vetchý se setkal ve vojenském prostředí s Rudolfem Konečným (*1946) z rozpadlých brněnských The Shark (The Sharks) a se slovenským klavíristou Mariánem Pauerem (*1947). Hudbou si zpestřovali období trávené mimo civil.
            Tehdejší českoslovenští bigbíťáci se nevzdávali svého oblíbeného hudebního žánru ani ve změněných životních podmínkách. Dokazuje to například hojná výměna názorů a zkušeností v této oblasti pomocí dálnopisu a telefonu mezi brněnským radistou Vetchým a členem jedné z nejvýznamnějších olomouckých bigbítových skupin The Chickens Vladimírem Nechybou (*1947), toho času člena ostravského vojenského bigbítu Avanti. Po návratu z  vojenského výcviku Vetchý dopomohl k natočení čtyř vlastních písniček Konečného, na jejichž textech se spolupodílel. Tehdy přijel ze Slovenska i Pauer. Natáčení pro vlastní potřebu se uskutečnilo ve zvukovém studiu Fotofon v Alfa pasáži a toto hudební seskupení doplnil na bicí Vidlička. Vetchý se potom pokusil o vzkříšení bigbítové skupiny The Fellows, ale bez úspěchu. Nastoupil na pracovní místo v technickém oddělení brněnského Mrštíkova divadla jako kulisák a odcházel z něj v roce 1991 z pozice vedoucího. Po té nadvakrát pracoval v Kulturním a informačním centru města Brna a mezi tím  byl zaměstnán v oblasti turistického ruchu ve slavkovském zámku a na bojišti Austerlitz. Nyní pracuje pro soukromou firmu na brněnském letišti. Macourek ani Vidlička se dále hudbou nezabývali a věnovali se svým vyučeným profesím v údržbářských provozech. Vidlička mimo to začal intenzivně prohlubovat již dříve započaté sportovní aktivity a střední vzdělání si doplnil až později. Macourek se odstěhoval do Prostějova, kde působí dodnes. Otec Váněho znalost angličtiny zúročil po své emigraci do Kanady v roce 1968. Snad již při navštěvování kurzu cizího jazyka tušil, že tehdejší Československá republika nebude jeho jediným domovem. Když ve čtyřiaosmdesátém roce zemřel, nepustilo naše tehdejší  politické zřízení jeho nejbližší (včetně syna a dcery) na pohřeb. Váněho hudební aktivity po členství v Synkopách 61 dál pokračovaly ve skupinách Progress Organisation, Collegium Musicum, Atlantis, ve Skupině Aleše Sigmunda, Skupině Jana Sochora, Progres 2, Bronz, Bowle a ostatních. Od sametové revoluce se až do současné doby angažuje v oblasti soukromých rozhlasových stanic.
            I kdyby bigbítová skupina The Fellows byla pouze nápomocná k nastartování hudební kariéry takové brněnské hudební osobnosti jako je Pavel Váně, stačilo by to k její pevné pozici na dějinném brněnském bigbítovém poli.
© by Jiří Donné Smýkal

Žádné komentáře:

Okomentovat