úterý 3. prosince 2019

Flamengo

Flamengo

„Byla to fámami opředená kapela, která tady moc nehrála. A kolovala zvěst, že sólový kytarista hraje stejně dobře jako Hendrix ...“

Míchání stylů i osob.
            „Máme-li opravdu věřit, že Flamengo je třetí nejlepší beatovou skupinou v ČSSR, pak to bude s naším beatem dosti špatné. Skupina ne-skrblila kiksy, intonačními chybami u doprovodných hlasů, instrumentální pasáže byly stylově nečisté, násilné a prozradily značnou nesehranost a technické nedostatky,“ napsala Melodie 5/67 o přehlídce vítězů ankety o nejlepší české beatové skupiny TOP SHOW v pražském kině Kyjev  23. 3. 1967.
            Zatímco za rok 1965 zvítězily ve stejné soutěži soubory Olympic, Donald a Mefisto, o rok později přibyly ke kralujícímu Olympicu Matadors a Flamengo. Byť z přísné recenze Jaromíra Tůmy nevyvázlo Flamengo bez úhony, přece jen bylo zřejmé, že se zde zrodil slibný, konkurenceschopný soubor. A paradoxně byl mnohem dříve doceněn v zahraničí, tedy v Jugoslávii a v Polsku, než doma.
Mahagon
            I pražské Flamengo má svou prehistorii, a ta se jmenuje Mahagon. V Mahagonu se v roce 1964 sešli středoškoláci Aleš Šťovíček (saxofon), Eduard Vršek (ionika a zpěv), Pavel Fořt a Zdeněk Němeček (oba kytary), Milan Svoboda nebo Pavel Kšanda (baskytara) a bubeník Luboš Pacák, mladší bratr Jana Sorryho Pacáka z Olympiku. Externími zpěváky byli od roku 1965  Jiří Helekal a o něco starší trumpetista Zdeněk Kučera, který také dohazoval nejvíc kšeftů.
            Repertoárem Mahagonů byl dobový standard, tedy instrumentálky od Shadows či Ventures a zpívaná všehochuť s beatovým přídechem v duchu Radia Luxembourg, například Lucky Lips od Cliffa Richarda. Z českých kapel je nejvíc ovlivnili Sputnici.
            Asi tak začátkem roku 1966 přišel do Mahagonu místo Němečka František Francl, talentovaný v elektrotechnice i ve hře na kytaru. Před Mahagonem posbíral pár zkušeností se skupinou Azur, se kterou vymetali kdejaké estrády, na nichž se střídali s kouzelníky nebo operními pěvci.
            A v této situaci přišel ke slovu Přemysl Černý neboli Česnek. Čtenářům Bigbítových šlápot je již dobře znám, v roce 1963 vyprovokoval podobný přerod jedné kapely v druhou: z Rubínu vytvořil Donald. Po dvou letech pak odešel zkoušet štěstí v profesionálním Mefistu, kterému odešel na vojnu bubeník Milan Vobliza. Od jara 1966 byl po návratu Voblizy opět volný a Mahagon mu padl do oka.
 První sestava
Zleva: Karel Kahovec, Petr Novák, Přemysl Černý, Pavel Fořt, Jiří Čížek a František Francl
            









Z Mahagonu zůstali jen Vršek, Fořt (doprovodná kytara) a Francl (sólovka). Pro post basové kytary byl vybrán Jiří Čížek se zkušeností z countrybeatového Tornáda (s Josefem Lauferem od roku 1964). Zpěvákem se stal Petr Novák , jehož hit Já budu chodit po špičkách (tady s Flamengem) v podání amatérských George and Beatovens byl zpopularizován rozhlasovým pořadem Houpačka. Bicí nástroje si nechal v kompetenci sám velký organizátor přeměn Přemysl Černý.
            V srpnu 1966 byla nová sestava na světě i s novým názvem: Flamengo. Přemek Černý vysvětloval název jako ohnivý, španělsko-jihoamerický tanec, plný rytmů. V roce 1966 obletěl svět také hit Manfreda Manna Pretty Flamingo (Krásný plameňák) a takřka současně se v Ostravě rodil profesionální soulový soubor Flamingo. Název nové pražské skupiny však zřejmě vznikl zcela nezávisle, bez snahy vyjádřit odkaz na nějakou příznačnou hudební souvislost.
            Hned v září 1966 skupina vyrazila na své první šňůry, ale vzápětí muselo nastat první (a zdaleka ne poslední) míchání karet. Eda Vršek totiž odešel na vojnu. K varhanám tehdy usedl Petr Novák a kapelu posílil Viktor Sodoma. Ten měl tehdy za sebou jen příležitostné účinkování s TOČRem nebo orchestrem Zdeňka Bartáka, zpívání s kapelou ruzyňského vojenského útvaru VOJ a hostování v klubu OlympikDonaldem a Mefistem.
            Od října 1966 se Flamengo stalo souborem Divadelního souboru klubu Olympik a nastala usilovná práce, zaměřená na pilování Novákova repertoáru a na budování nového prostoru pro Sodomu.
Vzhůru na houpačku
            Po vzoru úspěchu demosnímku George & Beatovens začalo i Flamengo nahrávat v improvizovaném sklepním studiu  Františka Vondřicha na Vinohradech. Pan Vondřich neboli Fanda pracoval jako technik ve Vinohradském divadle a podařilo se mu získat Nagru a další vyřazené přístroje z rozhlasu, které si seřídil a sešteloval do spolehlivě fungující sestavy. Od října tak vznikaly demonahrávky jako Krásná slečna, Džbán nebo Příliš často pláčeš. Zejména Povídej navázalo na úspěch Já budu chodit po špičkách, ba dokonce ji překonalo: udrželo v v Houpačce po devatenáct startů od října 1966 do května 1968 (studiová verze pro SP byla nahrána 5. 6. 1967).
            Zároveň začal Viktor Sodoma vstřebávat skladby, kopírované podle Animals (Don´t Bring Me Down), Alana Price (I Put Spell On You), Los Bravos (Black Is Black), Manfreda Manna (Pretty Flamingo) nebo Zombies (She´s Not There). Z hlasování návštěvníků klubu Olympik  (tip hit) vyplývalo, že obliba obou zpěváků je vyrovnaná. První místo obsazovala I Put Spell On You (Sodoma), druhé Povídej (Novák), třetí Pretty Flamingo (Sodoma) a čtvrtá Příliš často pláčeš (Novák).
            Skupina také vyrážela do právě otevřeného Music F Clubu a pořídila si novou aparaturu Böhm-Klingentall. Dokonce se objevila v televizním pořadu O uchu a sluchu (premiéra 15. 11. 1966), kde muzikolog Jiří Pilka zkoušel hudebníky z intonace a kde Viktor Sodoma prokázal svůj rostoucí talent ve výrazném hitu španělské skupiny Los Bravos Black Is Black i v nepříliš silné vlastní písni Myšlenka.
 Sodoma za Kahovce
            Na přelomu let 1966/67 se toho hodně událo, a to nejen ve Flamengu. K nemilému překvapení Přemka Černého prakticky po pouhých třech měsících zkoušení a hledání vycouval Viktor Sodoma z rozjetého vlaku, lákán sirénami konkurenčních Matadors. V Matadors se do té doby v sólech střídali především dva zpěváci, Vladimír Mišík a Karel Kahovec. Zatímco první z nich od září čelil ve vojenské nemocnici neduhu zvanému vojna, drzý zůstal jediným, tedy hlavním zpěvákem skupiny. Otto Bezloja s Janem Obermayerem však vyřešili situaci radikálně: povolali úplně nového koně, tedy Sodomu, který právě ve Flamengu čerstvě prokázal schopnost jednoznačnějšího stylového zacílení.
            Nechme stranou otázku, zda bylo či nebylo něčím podložené Bezlojovo a Obermayerovo tvrzení, že se Kahovcova osoba ‚neslučovala s kolektivem‘ (viz Klub Olympik 1967, duben, s.4), že ‚brzdila vývoj kapely‘ a že ‚nebyla perspektivně vhodná pro její růst‘. Jisté je, že se Kahovec jako zpěvák začal cítit jako přebytečný a že neměl prostor uplatňovat vlastní skladby.
Kahovec za Sodomu
            Starý beatový pes a pragmatik Přemek Černý se k problému postavil čelem a uvolněného Kahovce najal bez váhání do Flamenga. Kapela tak získala nejen zpěváka, ale i doprovodného kytaristu a nový původní repertoár, který je dnes s odstupem času pro Flamengo tak typický: Paní v černém, Poprava blond holky, Svou lásku jsem rozdal, Vyber si palác, Zavraždil jsem lásku…
            Kahovec zase získal z týmu kolem Flamenga pro své melodie  Novákova textaře Ivo Plicku a po Hells Devils a Matadors měl na dva roky opět spolehlivé zázemí.
            Co však se třemi kytaristy v jedné kapele? Stačilo znovu trochu zamíchat a přerozdělit karty: sólovým kytaristou zůstal František Francl, doprovodným se stal Kahovec, a Pavel Fořt byl přesunut ke kytaře basové. Čížek byl převelen od basovky k ionice a Petr Novák byl opět uvolněn jen a pouze pro sólové zpívání. Střídali se s Kahovcem.
 Styl a zvuk
            Řešení to bylo elegantní a fungovalo. Bohužel neodstranilo to, co bylo po celou dobu existence Flamenga jeho prokletím: roztříštěnost, danou různorodým repertoárem.
            Na jedné straně jemné beatové šansony Petra Nováka, na druhé straně rhythm & blues, které po Sodomovi tlumočil posluchačům i Kahovec: kromě Sama Cooka (Bring It On Home To Me), Small Faces (All Or Nothing), Troggs (I Want You), Q 65 (Get Out Of My Life Woman)velmi brzy taky pochopili význam Jimiho Hendrixe (Stone Free). Uprostřed mezi oběma póly stály skladby typu Massachusetts od Bee Gees.
            Různorodý materiál se snažilo Flamengo sjednocovat zvukem. Kapela náležitě okouzlena dobovými vymoženostmi. Používala boostery, vazbení i halený zpěv. Po Vondřichovi byl zvukovým pomocníkem kapely Josef Vodrlind, řečený Sádra. Sádra postavil vlastní dozvuk na bázi magnetofonu  Sonet Duo, s plynulou regulací otáček motorku pro delší nebo kratší dozvuk. Flamengu také dlouhou dobu sloužil jeho stodvacetiwattový zpěvový zesilovač se čtyřmi vstupy na čtyři mikrofony (označený jako ostatní jeho výrobky soukromou značkou Wansar). V propojení s bednami Regent byl výkon natolik optimální, že i když měli na festivalu v Jugoslávii možnost vyzkoušet kompletní aparaturu VOX, dali nakonec přednost vlastní osvědčené sestavě.
Čtyři hrají rock
Přestože Petr Novák a Karel Kahovec spolu v 90. letech opět společně vystupovali, doprovázeni George & Beatovens složenými z mladých hudebníků, tehdy, v 60. letech, byla přece jen jedna kapela na takové dva talenty v rozpuku příliš těsná. Ve skupině narůstalo napětí. Po zájezdu do Rakovníka v květnu 1967 odešel z Flamenga Jiří Čížek, který byl navíc nespokojen s pozicí varhaníka ‚přeškoleného‘ z basisty. Pak odešel i Petr Novák, který právě s Čížkem obnovil své George & Beatovens. Frontmanem Flamenga zůstal Kahovec.
            Repertoár byl posílen o další pecky od Hendrixe (ten seděl i kytaristovi Franclovi): Can You See Me, Highway Chile, Purple Haze), od Jamese Browna (I Got You), od Cream (Strange Brew), Wilsona Picketta (A Land Of A Thousand Dances) i Beatles (Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band, With A Little Help Of My Friends). Nové Kahovcovy skladby už rovněž seděly blíž k rythm & bluesovému  zaměření skupiny: Let Me Tell You Baby (text P. Pulawský, v české verzi Ivo Plicky Co skrýváš v očích).
Přehlídky a Polsko
            V úvodu kapitoly o Flamengu už jsme se zmínili o přehlídce TOP SHOW 23. 3. 1967, na které  Flamengo skončilo třetí za Olympikem a Matadors. Na Beat Cupu, který probíhal v klubu Olympik 10.-16. 4. 1967 už Flamengo dokonce zvítězilo – tedy alespoň u diváků, zatímco porota dala na první místo  opět Olympic. A na přelomu listopadu a prosince pak ve Sluníčku proběhl podzimní Beat Cup 67, zde skončilo Flamengo opět za Olympikem, ale před Rebels i Matadors.
            Velkým zážitkem byl pro muzikanty společný koncert se švýcarskou skupinou Les Sauterells, z jejíhož repertoáru hráli skladbu Routine. Zanedlouho začali sami vyjíždět do zahraničí. První bylo Polsko.
            Poprvé tam jeli začátkem května a podruhé v srpnu 1967. dle ohlasů v polském tisku vzbudili velkou pozornost a věřme, že nejen Franclovým boosterem a bicí soupravou se dvěma velkými bubny. Mimochodem Přemek Černý byl asi první, kdo u nás postavil dva kopáky vedle sebe, zřejmě podle vzoru Gingera Bakera z Cream. Vzhledem k tomu, že jeho organizační schopnosti vždy převyšovaly  zdatnost bubenickou, můžeme konstatovat, že šlo spíš o vizuální než hudební dojem a účin.
            25. 8. vystoupilo Flamengo ve varšavské Stodole, pak v přírodním kině Jitřenka, 28. 8. v sopotském Non-Stopu a opět ve Varšavě a nakonec v Katovicích  a Čenstochové. Čtyři sehraní přátelé s knírky si tu vysloužili přezdívku ‚tři mušketýři‘, natáčeli pro polskou televizi a zanechali za sebou dva fankluby. Po návratu prý dostali půldruhého tisíce dopisů.
 Jugoslávie
            Zájezd na beatový festival v Bělehradě v tehdejší Jugoslávii se uskutečnil koncem června 1967. Flamengo se zde na pódiu setkalo s bulharskou skupinou Staccato a s jugoslávskými bandy Kameleoni, Elipse a Crni biseri (Černé perly). Péče pořadatelů byla na západní úrovni, stejně tak i špičková aparatura. Se souborem Staccato pak ještě vyrazili do Skoplje. Místní kritikové opět nešetřili  superlativy. Krcko Oraščič například nazval svou recenzi pro časopis Džubox ‚Lahůdka zvaná Flamengo‘:
            „Já sám jsem už dlouho neslyšel v Bělehradě takový zvuk, naposledy od Searchers. Klasická sestava, tři kytary a bicí, ale dojem jako velký orchestr. Rytmický kytarista je zároveň zpěvák a jeho výkon mluví sám za sebe. Zpívají beat i soul česky a dobře mluvenou angličtinou. Takovou barvu, čistotu a jasnost hlasu má málokterý evropský sólista. Stadion se prolamoval při potlesku po každé sólové partii. Ostatní jsou rovněž výborní muzikanti a dobře zvládnou i vokální party. Na mou duši, málo se od nich na začátku čekalo, o to větší překvapení bylo, když zahráli perfektně, bez jediné chybičky. Co je nejdůležitější, že kromě vlastních kompozic měli všechny cizích autorů zaranžovány do svého zvuku.“
Skupina tou dobou měla v repertoáru skladby Hendrixe (Can You See Me, Highway Chile, Purple Haze), Jamese Browna (I Got You) Cream (Strange Brew) a nebo skladbu Land of 1000 Dances od Wilsona Picketta. Karel Kahovec byl tehdy plodným skladatelem a tehdejšímu repertoáru se nejvíce blížila skladba Let Me Tell You Baby. Anglický text napsal P. Pulawski. Později skladba vyšla i s českým textem pod názvem Co skrýváš v očích.
Ernouš
Kapela rostla a její zkušený kormidelník Přemek Černý se v listopadu 1967 odhodlal k srdnatému kroku, podobně jako o něco dříve Wilfried Jelinek u Matadors: k bubnům za sebe našel přesnější a rychlejší náhradu a sám se soustředil jen na organizační práci.
Novým mužem za škopky se stal Jaroslav Erno Šedivý. Ten do své bicí soupravy stavěl opět jen jeden velký buben, na který ovšem uhrál mnohem víc, než Přemek na ty své efektní dva. Společně s melodickou a technicky propracovanou  basou Pavla Fořta vytvořily jednu z nejvýše ceněných rytmik u nás.
Ernouš vstoupil do bigbítu jako fanoušek Hells Devils, které si zamiloval na tanečních zábavách. Na jedné z nich se osmělil a zašel za Evženem Fialou a tajemně se ho zeptal, jestli mají kde zkoušet. A nabídl svatební síň, ke které měl přístup jeho nic netušící otec na Obvodním národním výboru. Otec nakonec vše pochopil a nezklamal. Fungovalo to dlouho a Pekelní ďáblové dokonce na ONV chodili na obědy do závodní jídelny.
Ernouš se za odměnu stal bedňákem Hells Devils a začal s nimi jezdit i na zájezdy. Těch ale stejně moc nebylo, zatímco policejních zásahů ano. V roce 1965 se aktivita Hells Devils rozplynula a Ernouš, bubeník samouk, začal hrát s amatérskou skupinou Beasts. O rok později spoluvytvořil skupinu Primitives Group, kde se opět setkal s Fialou a odkud přešel do Flamenga, nahrazen Toljou Kohoutem.
Beat festivaly
První vystoupení s Ernoušem se odehrálo na 1. československém beatovém festivalu v prosinci 1967 v Lucerně. Flamengo zabodovalo a postoupilo do finále.
Přejímání skladeb různých stylových oblastí pokračovalo, stejně jako jejich přizpůsobení vlastnímu soundu. Jako aranžér se uplatňoval Pavel Fořt. Do repertoáru přibyly Hold On, I´m Coming (Sam & Dave), In The Midnight Hour (Wilson Pickett) nebo Knock On Wood (Eddie Floyd).
            V březnu 1968 Flamengo opět vyrazilo do Jugoslávie. Z Bělehradu do Niše, Z Noviho Sadu do Skoplje. Na podzim se dokonce dostali poprvé do západního Německa. V Německu strávili podzim sezóny již s Ivanem Khuntem za varhany.
Druhý beatový festival v prosinci 1968 už předznamenal další etapu Flamenga: chladný výkon kapely dával tušit personální změny. Kahovec už možná v duchu odcházel, definitivně skupinu opustil koncem ledna 1969. Na jeho místo byl přijat zpěvák Ivan Khunt (*5. 12. 1947 – †1.3.2002), znechucený organizačním kolapsem mateřské kapely Syrinx na Beat Cupu v klubu Olympik v prosinci 1968.
Khunt nejen zpíval, ale hlavně byl fascinován charakteristickým varhaním zvukem hammondek, do kterých se zamiloval poslechem britských Nice, kteří vystoupili na beatovém festivalu v Lucerně krátce po zmíněném Beat Cupu. Flamengu se hodilo zaměnit Kahovcovu kytaru za Khuntovy varhany. Dokonce si časem půjčil na opravdové hammondky. Ty byly ovšem tak strašně těžké, že je museli stěhovat čtyři lidé – později některý ze zoufalých bedňáků vymyslel geniální tah: hammondky se podélně rozřízly a na pódiu se opak obě půlky opět spojily.
Joan Duggan
Pozměněné Flamengo vyrazilo podruhé do Německa. Hráli perfektně, měli úspěchy, ale stylově jakoby přešlapovali  bez cíle na místě. Osvědčená hitparádová čísla uměli okořenit jediným tvůrčím vkladem – instrumentálními sóly.
Ve Frankfurtu nad Mohanem došlo k osudovému setkání. Pro Flamengo, pro český bigbít a zejména pro Františka Francla. Střídali se v klubu s kapelou, která měla zajímavou zpěvačku. Kapela se rozpadla a zpěvačka byla volná. Flamengo jí nabídlo místo a Joan Duggan svolila. A hned se skupinou absolvovala zájezd do Polska, což pro ni byla nová zajímavá zkušenost.
Kasárny, ušmudlaní vojáci, stodoly se slámou na zemi …
Flamengo se však také poučilo. Duggan například zpívala několik čísel z repertoáru Janis Joplin (viz SP Summertime 1969). I další repertoár uměla přednést bez ostychu, přirozeně, v čistší formě. A Flamengo konečně zpívalo opravdu anglicky, a ne Kahovcovy ‚telefonní seznamy‘. Kromě toho v Německu slyšeli i mnohé jiné anglické kapely, jejichž zvládnutí bluesového materiálu bylo velmi inspirativní. Zkušenost jim nastavila zrcadlo a pochopili jak těžkopádně a komplikovaně dosud hráli blues. Také si přivezli novou aparaturu, která pozvedla jejich zvuk.
Poslední míchání karet
Franta Francl se nakonec s Joan Duggan oženil. V lednu 1970 z Flamenga oba odešli a nějaký čas žili v Anglii. V létě 1971 pak oba zkoušeli štěstí v Čechách se skupinou Perpetuum Mobile, až v květnu 1973 zakotvili v Kratochvílově Jazz Q.
Místo po Francovi zaplnil ve Flamengu Vladimír Kulhánek neboli Guma, který měl za sebou Donaldy a poctivě odslouženou základní vojenskou službu. Kulhánek byl výtečným a zemitým baskytaristou, a tato skutečnost přivedla Pavla Fořta zase zpátky ke kytaře sólové. Domovským místem skupiny se stala kolej 5. května.
Zpívali Khunt a Guma Kulhánek, ale náhradu za Duggan neměli. Vyzkoušeli si i spojení s Pavlem Sedláčkem, kterého doprovodili na Bratislavské lyře 1970 s písní Vím, že pláčem to skončí (viz SP s A stranou Kde je ten bič).
Definitivní vyřešení personální situace přinesl až podzim 1970: Flamengo naposledy šťastně sáhlo po zpěvákovi, vyhozeném z jiné kapely: Vladimíru Mišíkovi z Blue Effectu. V zápětí sestavu doplnil tenorsaxofonista , flétnista a pianista Jan Kubík. Začínal jako ortodoxní jazzman, potloukal se po evropských klubech i v muzikálu Hair a Mišíka na něj upozornil Jan Spálený.
Nová sestava umožnila nové zvukové kombinace, rozeznatelný sound, určený propojením varhan, kytary, saxofonu a vokálů a nejrůznějších drobných perkusí (dřívka, zvonce, bonga). Obdivovali africké rytmy, nasáli jazzrockovou zručnost a ohebnost i hardrockovou údernost a nekompromisnost. Už nestavěli jen na převzatých hitech (Santana, Blodwyn Pig, aj.), ale začali budovat  vlastní repertoár. Už nebyli skupinou několika sólistů, ale vytvářeli kompaktní kapelu.

Rám příštích obrazů
Jsou
léta zatmění
jsou
roky  prázdných dnů
Čas na rohu váhá
Čas lhůtu nám dává

Rám
příštích obrazů
Rám
ještě prázdných snů
Čas nad plátnem váhá
Čas lhůtu si dává
Ještě dálka lhostejná je
Ještě nezní harfa z ráje
nám
Ještě na sumerským chrámem
nenakreslí hvězda amen
nám
Nevylétly první včely
Ještě starý močál dělí
nás

Já tě hledám
Hledám cestu v bažinách

Nevadí mi stěny dešťů
Ať padám do hrobů
Nevadí že slepnu v mlhách
Já jenom jdu a jdu
O vodu se dělím s hady
Ve vlasech mívám sůl
Peklem dnů a eldorády
Moře jsem obeplul
Někdy krása kolibříků
Někdy cesta plamenem

Umřel jsem a narodil se
Z démantů křesal jsem



Josef Kainar
Na prahu 70. let začínalo být jasné, že angličtina na gramofonové nahrávce již neprojde. Kdo ale uměl psát české rockové texty? Krečmar, Rytíř, Vrba. Dobrá, ale český text mohl narazit kvůli obsahu, anebo byl o ničem. Do hry vstoupil producent Hynek Žalčík. Měl už za sebou Město Er s Framus Five, kde vyzkoušel, že rockovou hudbu lze spojit s tajemně nesrozumitelnými, ale náladou jednoznačnými verši básníka Josefa Kainara. Kainar byl přítelem Žalčíkovy rodiny a Hynka znal od dětství. Stačilo se zmínit při jedné z návštěv a slovo dalo slovo.
Kainar bývá často označován za komunistického kolaboranta, který se chystal postavit do čela znormalizovaného Svazu československých spisovatelů. Existují  však i odlišné názory, které tvrdí, že byl rozhodnut tuto funkci odmítnout. Počítalo se s ním, to je pravda, ale byl to v podstatě nůž na krk: bezdomovec Kainar byl na Svazu závislý, díky Svazu přebýval na zámku v Dobříši, dostával různá stipendia … Těžko si dnes  můžeme představit, jaké muka musel prožívat. Jeho smrt 16. 11. 1971 pak nebyla jen dílem alkoholu a podlomeného  zdraví, ale souvisela  i s depresí, vyplývající z bezvýchodné situace. Přesto na něho muzikanti z Flamenga vzpomínají jako na ‚pohodového‘ člověka, s nímž našli okamžitě společnou řeč.

Já a dým
Jakýsi kouř nad pískem vál
neměl kam jít nevěděl dál
Šel jen tak nikam ten kouř byl sám
sám jako já
Bylo to dřív než vůbec vím
Já s dýmem šel za tajemstvím
tisíce roků pouští jsem šel
já a dým

To poprvé řekl mi sen
že čas je poušť a že já jsem
Nebylo nikam
měl jsem kam jít
já v staletích

Kuře v hodinkách
Kainar byl požádán o zpracování příběhu na téma zmrazení a probuzení se v jiné době.
Z námětu jej však zaujala především nadčasovost lidských problémů a pojal téma spíš reflexivně, filosoficky. Svůj příběh času a hledání rozložil do suity sedmi textů. Často se v nich prolíná současné s minulým, prchavé se stálým  a melancholické s nadějným. Texty jsou přitom velmi hudební, neboť nejen rým, ale i další zvukové kvality jazyka vytvářejí různé roviny metrických impulsů. Vzniklo nejen po textové stránce nejzajímavější album české rockové historie.
Kainar zemřel uprostřed práce na suitě a nestihl ji dokončit. Výslednou realizaci už neměl možnost slyšet. Jedna skladba zůstala nedokončená, a text v duchu ostatních dopsal – a zdařile – sám Hynek Žalčík. (Stále dál).
Nahrávání desky se odehrávalo mezi říjnem 1971 a březnem 1972. Mezitím už vlastně kapela přestala existovat. Flamengo naposledy na velkém koncertě vystoupilo 20. 12. 1971 na Beatových vánocích v pražské Lucerně a předvedlo tu strhující show. Vynikající a nadčasové album Kuře v Hodinkách, to byl poslední výkřik vývojové linie českého bigbítu 60. let pře érou  rockového temna let sedmdesátých.

Nahrávky:
Diskografie viz M.Balák, J.Kytnar: Československý rock na gramofonových deskách, Indies Records Brno 1998
Záznam z vystoupení 1969, soukromý archiv
Obrazové záznamy
Black Is Black, Myšlenka, O uchu a sluchu, ČT 1966
Poprava blond holky, 1. čs. Beatový festival, ČT 12/1967
Paní v černém, Svou lásku jsem rozdal, Poprava blond holky, Pozvánka do klubu X, ČT 1967
Být Big Beat, záznam z vystoupení v Mohelnici 1968, soukromý archiv
Já a dým, ČT 1982, (klip na původní hudbu 1972)
Literatura
Honza Hrůza: Flamengo, Me 1967, č.3, s.65
J. Bartošková: Rozhovor s K. Kahovcem, Klub Olympik 1967, duben, s.4
P.Černý: Mluvím o Flamengu, Klub Olympik, duben, s.5
J.Tůma: Pražský big beat mezi dvěma sezónami, Melodie 1967, č.9, s.202
P.Černý: Beatový festival Bělehrad, Klub Olympik, 1967, září, s.7-8
Krcko Oraščič: Lahůdka zvaná Flamengo, Džubox, Jugoslávie, 8/67, přetisk v Klub Olympik 1967, září, s.9
J.Zeman: Sto ľat nech žijú nám!, Klub Olympik 1967, říjen, s.13, listopad s.15, prosinec s. 13
-syč-: Polské ohlasy, Klub Olympik 1968, únor s.8
P.Černý: Flamengo znovu v Jugoslávii, Klub Olympik 1968, duben s. 7,(viz též přetisk recenze B.M. Buča
z jugoslávského časopisu Pop v Klub Olympik 1968, č. 6, s. 15)
J.Tůma: Co rok dal. Pražská beatová sezóna 67/68, Melodie 1968, č.10, s.304
PME: 1969, č.4, s.4
J.Tůma: Flamengo –začátek lepší éry?, Melodie 1969, č. 7, s.204
J.Tůma, Repertoár malé scény 1969, č.8, s.31
J.K.Sýkora: Flamengo Blues Band & Joan Duggan, Pop Music Expres 1969, č. 10, s. 6
P.Sís: Flamengo, Aktuality Melodie 1970, č.5, s.1
P.Sís: Flamengo – Mozaika, Melodie 1972, č.2, s.33
J.Tůma: Halina Frackowiak? Flamengo!!, Melodie 1972, č.3, s.91
V.Kouřil: Český rock´n´roll 1956/69, Jazzpetit, Praha 1981, s.42
J.K.Sýkora: Bylo to krásný, Rythm & Blues, Praha 1985, s.221-225
Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, část jmenná-čs.scéna, Praha 1990, s.140-141
A.Opekar: Flamengo: Kuře v hodinkách, Rock & Pop 1990,č.7, s.26
O.Konrád, V.Lindaur: Život v tahu aneb Třicet roků v rocku, Praha 1990, s.36,56,58,62,64
A.Opekar: analýza rockového alba: Flamengo-Kuře v hodinkách, Česká literatura 1993, č.2,s.187-198
J.I.Wünsch: Flamengo: The Best Of Flamengo (1967-1971), Rock & Pop 1994, č.16, s.28

            
 © by Aleš  Opekar
        
2.československý beat-festival


Žádné komentáře:

Okomentovat