Karty byly
jasně rozdané a každý prostor republiky měl své koně.A ty koně byli na jednom
místě černí. Jako byl černý rhythm & blues. Jako byla černá Ostrava!
Dům kultury (pracujících) VŽKG v Ostravě 1 si hýčkal taneční
orchestr dr. Sochora, jemuž vévodila zpěvačka Jindra Viatrová. Tady často v pořadech
s názvem Bibestan vystupovala skupina Samuel
s Marií Rottrovou. Klub pracujících Dolu
Vítězný únor v Porubě (pozdější Dům kultury OKD) zase lákal
tanečníky na Metronom B s Kristou Biernatovou, z čehož se časem vyvinul
Majestic, opět s Marií
Rottrovou.
A pak tu byl Dům kultury NHKG Ostrava-Zábřeh sídliště. Tady získal prostor taneční a beatový orchestr Flamingo. Za mikrofony Flaminga se prostřídali Biernatová, Petr Foltera, Hana Zagorová, Luděk Nekuda, Petr Němec, Věra Špinarová, Jaromír Löffler a na konec zase – Marie Rottrová.
Richard Kovalčík
Pocházel z Orlové a na stavební
průmyslovce maturoval v roce 1956. Na housle se učil v LŠU a na
trubku soukromě. Přes amatérské taneční a soukromé orchestříky se protroubil až
do Modern Jazz Sextetu Ivo Pavlíka (1963).
S ním také přešel do Ostravského rozhlasového orchestru. Později
tolik proslulý sextet Flamingo Kovalčík založil v roce 1966, když Pavlíkův
Sextet rozhlas opustil kvůli
zahraničnímu profiangažmá.
Zakládajícími členy se kromě
Richarda Kovalčíka (trubka) stali Mirek Večeřa (flétna, klarinet, saxofon),
Radovan Hudeček (klavír), Jiří Urbánek (trombon a baskytara, necelý rok hrál
zpočátku na baskytaru Oldřich Svoboda) a Jiří Plachý (bicí).
Kytaristu Petra Folteru odloudili skupině Bodláci z Uherského Hradiště, která v Ostravě právě nahrávala v ostravské rozhlasovém studiu. Nebylo to ale tak jednoduše přímočaré. Petr Foltera byl sice původem opavák, ale na hudební scéně na sebe upozornil během studií na uherskohradišťské UMPRUM, kde byl frontmanem mimořádně úspěšné a populární skupiny Bodláci (viz heslo Bodláci). Kytaru ovládal velmi slušně a také dobře zpíval. Když Petr Foltera dostudoval, dostal umístění v propagaci kulturního domu v Havířově a tam jej vyhledal Richard Kovařík a „dal mu lano“ do Flaminga. Foltera o přijetí do Flaminga řekl: „No já jsem nebyl žádný velký kytarista, ale byl jsem dost vyhraný od Bodláků. Většinou jsem mydlil jednoduchý beglajt, jen občas jsem vybrnkal nějaké to drobné sólo. Ale hrál jsem s potřebným drajvem a to tehdy stačilo.“ Kovařík potřeboval do skupiny přesně někoho takového a potom Petr nejen hrál a zpíval, ale také psal nápadité skladby, které skupina ihned hrála.
Své rozhlasové
existenční zázemí si muzikanti
samozřejmě ponechali – konečně, Flamingo patřilo pod rozhlasové ZV ROH –
a začali vyrážet na hardbopové instrumentální výlety.
Do roku 1967 vystupovala skupina pod Kovalčíkovým vedením snázvem Flamingo sextet a nebo i Sextet Flamingo. Posum k soulovému a rhythmbluesovému repertoáru probíhal pozvolna. Se zpěváky to bylo těžké. Kovalčík hledal. A našel. Na jaře roku 1967 probíhala na ostravské Černé louce soutěž začínajících zpěváků a tam mezi soutěžícími objevil sedmnáctiletého Petra Němce. Petr Němec původně soutěžit vůbec nechtěl, ale na pódium jej dotlačili jeho kamarádi. Ne že by Němec byl nějaký absolutní nováček. Hrál a zpíval ve skupině Komáři. V doprovodu skupiny Royal Beat, se kterou tehdy vystupoval poprvé a naposled, ale zazpíval a v soutěži zvítězil. Kovalčík společně s Miroslavem Večeřou Petra oslovili a zanedlouho již s Flamingem vystupoval. A nahrával v rozhlasovém studiu. Jeho první nahrávkou byla skladba Žlutá dívka, což bylo Donovanovo Mellow Yellow. Český text napsal Vladimír Čort, který otextoval valnou většinu skladeb pro Flamingo a další ostravské zpěvačky a zpěváky. Později textoval i pro brněnské skupiny a spousty dalších československých zpěvaček a zpěváků. Ale to je samostatná kapitola v této historii (viz Vladimír Čort).
Své rozhlasové existenční zázemí si muzikanti samozřejmě ponechali – konečně, Flamingo
patřilo do Ostravského rozhlasového orchestru – a začali vyrážet na hardbopové
instrumentální výlety.
Dechy a beaty
Praxe si brzy vyžádala hraní k tanci
a angažmá zpěváků, takže instrumentální jazz byl zatlačen do pozadí. Drobné obměny
muzikantského kádru na sebe nenechaly dlouho čekat. Ještě v roce 1967
usedl za bicí Radek Domini. V roce 1968 vyměnil Hudečka, který emigroval
do Švédska, varhaník Ladislav Figar za Folteru, který šel studovat do Prahy,
zase Jan Hasník, známý ze skupiny Spies.
Od jazzu se Flamingo dostalo k tanečnímu popu a zároveň
bigbítu. I když hráli Beatles, Rolling Stones nebo Bee Gees, vždy kladli důraz
na svéráznou aranž s dechovými nástroji, jak už bylo v Ostravě v té
době zvykem. Znatelné přitvrzení přinesl do skupiny zmíněný Hasník, který
například exceloval v sóle Race With Devil od britských Gun (písničku s nimi v rozhlase
nazpíval jako host Viktor Sodoma).
Za mikrofonem
Nejprve mikrofon okusil Hudeček, Večeřa a hlavně Foltera. Na prvním
vystoupení v Domě kultury NHKG 27. března 1967 s Flamingem zpívali
Biernatová, Zagorová a Nekuda. Věra Špinarová se na tomto pódiu objevovala od
ledna 1968, ale už v průběhu předchozího roku, ve svých patnácti letech,
s Flamingem spolupracovala. Její první rozhlasovou nahrávkou byla její
vlastní skladba Já před tebou klečím.
Petr Němec se dobře uvedl rozhlasovou nahrávkou Donovanovy
skladby Mellow Yellow a jeho prvním velkým hitem byla Hey Jude. Jeho baryton
s typicky zastřenou barvou se stal poznávacím znamením Flaminga nejen
v jeho sólových kouscích, ale i v mnohých duetech s Marií
Rottrovou (například Volej známý číslo). Textařským partnerem, zejména pro
přebírání zahraničních hitů, se stal Flamingu Vladimír Čort.
Jaromír Otto Löffler |
Díky sounáležitosti s ostravským rozhlasem i rostoucímu
muzikantskému renomé se brzy roztrhl s nahrávkami Flaminga pytel. Za
mikrofonem se objevil i Pavel Novák z přerovské Synkopy (Černý den, 1967, od Los Bravos, kterou
s původním textem Black Is Black zpívalo i pražské Flamengo). Od jara 1968
se ke skupině připojil Jaromír Löffler z olomouckých Bluesmen, který
proslul zejména hitem Mustang Sally z repertoáru Wilsona Picketta a nebo A
Whiter Shade Of Pale od britských Procol
Harum jako Ikony .
Hana Zagorová studovala po maturitě v roce 1964 herectví na
JAMU a Flamingo vyplňovalo jen část jejích zájmů. Upozornila na sebe
v roce 1963 na soutěži Hledáme nové
talenty a brzy nahrála s ORO nějaké dětské písničky. V roce 1967
působila v televizním seriálu Na
vlně 197 a pak se stala protagonistkou pořadu Písničky pro Hanku. Seděl jí spíš
šanson a střední proud. Vrcholem její krátké beatové koketérie bylo vystoupení
s Flamingem na 2. československém beatovém festivalu v prosinci 1968.
V roce 1969 absolvovala JAMU a odešla do pražského Apolla. S Flamingem natočila pro Československý
rozhlas v Ostravě třeba Prý jsem zhýralá a Zlá dáma.
Na zmíněném festivalu hostovala s Flamingem sólistka Majesticu
Marie Rottrová. Jak víme, toto hostování přerostlo v brzký přestup,
přičemž na místě Rottrové na oplátku od dubna
1969 zakotvila Věra Špinarová
Zlatá éra
Flamingo přestalo hrát k tanci
a začalo jezdit na zájezdy mimo Ostravu. Domovské město ho tak najednou slyšelo
víc z rádia a z desek než z živého hraní. Jen k roku 1969
měla kapela v rozhlase údajně na sto deset skladeb, z toho byl však
bohužel jen malý zlomek dochován na gramofonových deskách.
Flamingo používalo na tu dobu velmi
slušnou zvukovou aparaturu a jezdilo tmavomodrým mikrobusem Volkswagen.
Stylový záběr kapely se rozpínal od
jazzu přes pop až k soulu, který se vlastně plně rozvinul až díky příkladu
Majestic, díky přestupu Marie Rottrové a trochu i díky Jaromíru Löfflerovi.
Repertoárem byl mix složený z Reddinga, Jamese Browna, Marvina Gaye, Joe
Cockera, Arethy Franklin, ale i Moody Blues, Beatles, Hollies nebo Archies. K největším hitům „české lady soul“ tedy Marie
Rottrové, patřily Chain of
Fools, The House That Jack Built, Blues řetězů nebo Pane můj.
Svou stopu v soundu Flaminga
zanechali britští Nice. Varhaní barva přitom zajímavě korespondovala s žesťovým
deštníkem, připomínajícím zase Chicago nebo Blood, Sweat & Tears.
Saxofonistu i
flétnistu Večeřu nahradil v roce 1970 Rudolf Březina. Jedinými zpěváky pak
zůstali Němec a Rottrová. Kovalčík, Figar, Urbánek i Rottrová začali skládat
vlastní písničky. Figar, Urbánek a Dominik se jako trio rádi utrhli s nějakou tou jazzovou bokovkou.
Jaroslav Wykrent
V září 1970 vznikl v kavárně Veronika Flamingo klub – hudební a módní salón pod Socialistickým svazem mládeže Vítkovických železáren. Byly zde provozovány diskotéky, kosmetická a módní poradna, přehlídky, vycházel tu bulletin. Flamingo hrálo v klubu dvakrát do měsíce. Když se ale chystalo do Polska nebo Švédska, zvalo sem za sebe náhradu, například Synkopu Jaroslava Wykrenta z Přerova, Bukanýry, Hanu Hegerovou, nebo zde byl jam session s náhodnými hosty.
Jaroslav Wykrent |
Tak
se Flamingo seznámilo s Jaroslavem Wykrentem. Petr Němec odcházel v té
době na dva roky na vojnu do AUSu a Wykrent dostal nabídku sekundovat kapele nejprve jako host, který s kytarou
divákům nabídne baladický a tišší protipól hutnému žesťovému soundu. Měl značné
úspěchy, zejména s písněmi Agnes a Růžová pentle. Po prvním samostatném
recitálu Marie Rottrové a Flaminga v Praze (v divadle Ateliér 1971), kde
se v roli hosta objevil i Petr Němec ve vojenském, a po několika týdenním
zájezdu po Sovětském svazu přijali Wykrenta za stálého člena. Objevili v něm
totiž také nepostradatelného a nezaměnitelného dalšího autora (Lásko, Řeka
lásky).
Desky a festivaly
Po řadě úspěšných singlů nahrálo
Flamingo v roce 1970 u Supraphonu první LP desku, která vyšla i ve vývozní
anglické verzi This Is Our Soul, a následovaly další singly.
V roce
1971 se Flamingo zúčastnilo 3. československého beatového festivalu a o rok
později se pro 9. Mezinárodní jazzový festival spojilo se smyčcovým kvartetem a
kytaristou a houslistou Richardem Kroczkem.
Zatímco první LP neslo název skupiny, druhá deska z roku 1972
již poutala pozornost jménem zpěvačky. V širším, ba nesourodém spektru
autorů se objevil i Joe Zawinul a Ivo Křižan. Názvuky dobově oblíbeného jazz
rocku, které naznačila druhá deska, potvrdilo v elektrickém komorním
soundu i album třetí, Plameňáci/Flamingo & Marie Rottrová ´75 (1976).
To se však mezitím Marie Rottrová
zúčastnila i Bratislavské lyry a polských Sopot a skupina se v duchu
dobově vynuceného počešťování přejmenovala na Plameňáky (vše 1973). Původnímu
soulovému zaměření se tehdy kapela už
vzdálila a vedle jazz rocku se přibližovala i všeobjímajícímu střednímu proudu.
26. 11. 1973 představilo Flamingo
nový program na rok 1974 v Domě kultury VŽKG. Staronově opět s Petrem
Němcem (a nově s Petrem Šibilevem na baskytaru). Dva roky izolace od
kapely však Němcovi neprospěly. Tíhl stále k tvrdší muzice a v rozpětí
mezi komorním jazz rockem a košatým středním proudem pro něho zbylo jen
místo u doprovodného mikrofonu a
perkusí. Pro jeho talent a charakteristickou barvu hlasu to byla škoda. Z Flaminga
odešel v roce 1980.
Plameňáci.
V roce 1975 Richarda Kovalčíka
„zahnal život do kouta“. V březnu podlehl zákeřné nemoci. Kapelníkem
Plameňáků se stal navrátivší se baskytarista Urbánek.
Skupina se odchodem Kovalčíka velmi
změnila. Právě on byl garantem dechového pojetí zvuku Flaminga. Urbánek s Figarem
pak dávali hodně přednost aranžím bez
dominance dechů a tím definitivně opustili původní soulový sound, který, nutno
přiznat, nebyl pro nový repertoár vždy nejpříhodnější. Například původní
rozhlasová nahrávka Wykrentovy písničky Lásko byla postavena na Kovalčíkově
tvrdošíjně dechové aranži. Rottrová tuto verzi nazpívala jen s velkým
sebezapřením. Později skladbu nahráli znovu a v jiné aranži.
I tak se kapela bez trumpetisty
neobešla. Na vysokou Kovalčíkovu laťku si troufl hráč ostravské filharmonie
Luděk Emanovský. Figara, Urbánka, Březinu, Hasníka a Emanovského doplnil na
bicí nástroje Vlastimil Bílek.
Láska voní deštěm
Synové Marie Rottrové vyrostli do
puberty a maminka jim koncem 70. let z Jugoslávie přivezla singl Black
Sabbath Never Say Die. Ji samotnou zaujala spíš nenápadná písnička na straně B
She´s Gone, kterou Black Sabbath snad nikdy nehráli na koncertech. Rozhodla se ji
zpracovat a byl z toho domácí hit s Nohavicovým textem Lásko, voníš
deštěm.
Flamingo hrálo ještě téměř celá
osmdesátá léta, bylo samozřejmě i pravidelným účastníkem televizních pořadů
Marie Rottrové Divadélko pod věží (1981-87). Jiří Urbánek byl střídán Ivanem
Kožušníkem, aby se do sestavy zase vracel. Marie Rottrová se v roce 1988
podruhé vdala a žila částečně v Německu i v Československu.
Spolupráci s Plameňáky ukončila v roce v roce 1989. Kapela se
pak chystala pokračovat se zpěvačkou Evou Hurychovou, s Radkem Pastrňákem
na kytaru a Richardem Kroczkem ml. A na bicí, ale rozjezd zastavila další
nenadálá smrt, tentokrát Vladimíra Figara. Historie kapely s obdivuhodnou
kontinuitou byla přerušena.
Diskografie
Viz M. Balák a J. Kytnar:Československý
rock na gramofonových deskách, Brno 1998
Film & TV
Pořady ČT Ostrava
Písničky za korunu. 1967-1968
Hodinová show
polské TV, 1968
Pořady ostravské ČT Ostrava Písničky pro Hanku 1 a
2, 1968, 1969
Pop Music Forum, ČT
1969
Film Smrt si
vybírá, 1972, režie Václav Vorlíček,píseň Život utíká(Karel Svoboda/Zdeněk
Rytíř), Marie Rottrová, Plameňáci
Dvacet minut s písničkou,
ČT 1970
Léto v Supraphonu,
ČT 1970
Obrázková fantazie,
ČT 1971
Odkazy na novější
či mladší pořady TV a filmy viz kniha Zuzany Maléřové: Hlas se stínem, TV
Spectrum, 1991
Literatura
ka: Flamingo,
Ostravský kulturní zpravodaj 1967, č.1, s.14
Leo Jehne: Hvězdy
ostravského nebe, Hudba pro radost 1968, č. 11/12, s.2-4
Hynek Žalčík:
Flamingo, Melodie 1968, č.12, s. 356
Jaromír Tůma:
Flamingo – chlouba Ostravy, Hudba pro radost 1970, leden-březen, s.14
mc: Flamingo-hudební
a módní salón, Mladá fronta 23.10. 1970
Alexander
Goldscheider: Flamingo (recenze), Melodie 1971, č.2, s.61
pz: O Flamingu a
jeho cestách za přáteli, melodie 1971, č. 11, s. 324
František Horáček:
Časovaná bomba Věra Špinarová, melodie 1972, č. 9, s. 257-259
Pavel Veselý:
Plameňáci v SSSR, ostravský kulturní zpravodaj 1972, č. 10, s. 14-15
in: Marie a Petr
opět spolu, Ostravský kulturní zpravodaj 1973, č. 11, s. 72
jh: Nový program
Plameňáků, Nová svoboda 21. 11. 1973, s. 6
Jiří Černý:
nekrolog Richarda Kovalčíka, Melodie 1975, č. 4, s. 106
Jiří Černý: Stavěl
nejkrásnější jazzový svět, melodie 1975, č. 11, s. 340
Jiří Černý:
Plameňáci/Flamingo &Marie Rottrová ´75 (recenze), Melodie 1976, č. 7, s.
222
Hudební kultura na
Ostravsku po roce 1945, Ostrava 1984, s. 77-87
Jaromír Tůma: Barva
ostravského soulu v knize Rythm & Blues, Praha 1985, s. 231-241
Encyklopedie jazzu
a moderní populární hudby, Praha 1990, s. 287, 372, 422, 623.
Uvádím velmi povedené obaly, které vyprodukoval https://sixtiesemporium.blogspot.com/search/label/Flamingo
© by
Aleš Opekar Prax 71 jen doplňoval
Hudební archiv Flaminga Jaromír Löffler Petr Němec
Petr
Foltera a jeho obaly SP a LP desek jsou zde: https://www.discogs.com/artist/1851893-Petr-Foltera?page=1
Skupina Bodláci po letech v Uherském Hradišti. Petr Foltera je první zleva a první z zprava na druhé fotografii.
Žádné komentáře:
Okomentovat