sobota 4. ledna 2020

Gram a posléze Cadillac

Gram a posléze  Cadillac
To je pokračování rock & rollu v Českomoravských krajích !!!!!!

Dana Marešová
     Gram je skupina, který vznikla ve druhé polovině roku 1981, jako důsledek neshod ve skupině B-Komplex. Tehdy navrhl Ferdinand Uher spolupráci dosavadnímu kapelníkovi B-Komplexu, kytaristovi Richardu Marešovi a jeho ženě, zpěvačce Daně. Po vzájemné dohodě začala anabáze se sháněním dalších muzikantů. Richard Mareš dovedl baskytaristu Petra Metličku a Uher zase bubeníka s profesionální zkušeností Josefa Boháče. Boháč hrál v sextetu J. Šulce. Uher dovedl i kytaristu a zpěváka  Jiřího Řeřichu a pianistu Jana Erharta, který prošel country skupinou Ohaři. Základ skupiny byl na světě  a mohlo se začít zkoušet. Zpočátku zpívali Dana Marešová, Richard Mareš a Jiří Řeřicha.
            Jenže se začala opakovat situace podobná konci skupiny B-komplex. Tentokrát zasáhla náhoda. Uherovi zavolal kolega z motolské nemocnice, známý diskjockey Zdeněk Záruba. Na jedné své diskotéce na Živohošti mluvil s Pavlem Sedláčkem, který tam tou dobou pobýval. Záruba se v rozhovoru dotknul i rock & rollové skupiny Gram a Sedláček projevil zájem si skupinu poslechnout. Když přišel na zkoušku a viděl i slyšel Gram, dohodl se se skupinou na spolupráci.
            Po nazkoušení programu už se zpěváky Sedláčkem a Marešovou začal Gram vystupovat po pražských klubech a sálech. V archivu je Dana Marešová zastoupena jen jedinou nahrávkou a to Great Balls Of Fire  Na přelomu let 1981 -1982 musela skupina dělat rekvalifikační zkoušky u agentury, která je produkovala. Bylo to Pražské kulturní středisko. Vše mělo jeden podstatný háček. Gram dělal přehrávky pod názvem skupiny B-komplex. Zkoušky skupina udělala, ale soudruh ředitel měl výhrady k názvu. Prohlásil, že přehrávky nepodepíše, pokud skupina nebude mít vhodnější název. A tak ten vhodnější název vznikl na chodbě agentury PKS při čekání na podpis. Díky, soudruzi idioti.
            Skupina Gram pak vyhrávala po pražských klubech, sálech a plesech. Ve skupině se vystřídalo spousta muzikantů. Za bicími seděli postupně Pavel Zuman, Milan Goč a Stanislav Matoušek. Za piánem se vystřídali Luděk Brož, Milan Tesař a Petr Hornych. Baskytaru vystřídal Jiří Mach. Saxophony vystřídali hudebníci Jiří Janda a Vladimír „Boryš“ Secký. Skupinou se mihnul i kytarista Václav Šimeček.
            Asi po ročním vystupování Gramu v Praze i mimo ni si na skupinu opět  vzpomněli z PKS s pozvánkou k rekvalifikačním zkouškám lidových hudebníků. Zkoušky členové skupiny úspěšně absolvovali a to s povoleným honorářem maximálně 20,-Kčs na hodinu. Po nějak době ukončila Dana Marešová  svou pěveckou kariéru odchodem na mateřskou dovolenou a tíha celého programu se přenesla na Pavla Sedláčka. V archivu je Berryho Johnny B. Goode s českým textem, který si Sedláček napsal sám. Vzhledem ke změnám hudebníků dostala skupina stylovější a kvalitnější zvuk. Brzy si Gram  získala velké posluchačské zázemí. Na to měl pochopitelně velkou zásluhu Pavel Sedláček.

            Stále platí slova našeho předního hudebního kritika Jiřího Černého: „Sedláčkovi se málokdy přihodí, že by posluchačům v očích cítil větu, ze které mají strach všichni účinkující: to jsme zvědaví, co nám předvedeš.  Má to, co je cennější než krásný hlas a  dobré anekdoty: cit pro publikum a  pro to, co zpívá.“
            Skupina Gram přežila až do roku 1989 a potom se proměnila plynule na ryze rock & rollovou skupinu    Cadillac.
            Po skupině Gram zůstaly raritní nahrávky ve zvukovém archivu Ferdinanda Uhera. Uvedené nahrávky jsou z let 1981 až 1986.
Ferdinand Uher
Hudební archiv

Žádné komentáře:

Okomentovat