Gram a
posléze Cadillac
To je
pokračování rock & rollu v Českomoravských krajích
!!!!!!
Gram je skupina, který vznikla ve druhé polovině roku 1981, jako
důsledek neshod ve skupině B-Komplex. Tehdy navrhl Ferdinand Uher spolupráci
dosavadnímu kapelníkovi B-Komplexu, kytaristovi Richardu Marešovi a jeho ženě,
zpěvačce Daně. Po vzájemné dohodě začala anabáze se sháněním dalších muzikantů.
Richard Mareš dovedl baskytaristu Petra Metličku a Uher zase bubeníka
s profesionální zkušeností Josefa Boháče. Boháč hrál v sextetu J.
Šulce. Uher dovedl i kytaristu a zpěváka Jiřího Řeřichu a pianistu Jana Erharta, který
prošel country skupinou Ohaři. Základ skupiny byl na světě a mohlo se začít zkoušet. Zpočátku zpívali
Dana Marešová, Richard Mareš a Jiří Řeřicha.
Jenže se začala opakovat situace
podobná konci skupiny B-komplex. Tentokrát zasáhla náhoda. Uherovi zavolal
kolega z motolské nemocnice, známý diskjockey Zdeněk Záruba. Na jedné své
diskotéce na Živohošti mluvil s Pavlem Sedláčkem, který tam tou dobou
pobýval. Záruba se v rozhovoru dotknul i rock & rollové skupiny Gram a
Sedláček projevil zájem si skupinu poslechnout. Když přišel na zkoušku a viděl
i slyšel Gram, dohodl se se skupinou na spolupráci.
Po nazkoušení programu už se zpěváky
Sedláčkem a Marešovou začal Gram vystupovat po pražských klubech a sálech. V archivu
je Dana Marešová zastoupena jen jedinou nahrávkou a to Great Balls Of Fire Na přelomu let 1981 -1982 musela skupina dělat rekvalifikační
zkoušky u agentury, která je produkovala. Bylo to Pražské kulturní středisko.
Vše mělo jeden podstatný háček. Gram dělal přehrávky pod názvem skupiny
B-komplex. Zkoušky skupina udělala, ale soudruh ředitel měl výhrady
k názvu. Prohlásil, že přehrávky nepodepíše, pokud skupina nebude mít
vhodnější název. A tak ten vhodnější název vznikl na chodbě agentury PKS při
čekání na podpis. Díky, soudruzi idioti.
Skupina
Gram pak vyhrávala po pražských klubech, sálech a plesech. Ve skupině se
vystřídalo spousta muzikantů. Za bicími seděli postupně Pavel Zuman, Milan Goč
a Stanislav Matoušek. Za piánem se vystřídali Luděk Brož, Milan Tesař a Petr
Hornych. Baskytaru vystřídal Jiří Mach. Saxophony vystřídali hudebníci Jiří
Janda a Vladimír „Boryš“ Secký. Skupinou se mihnul i kytarista Václav Šimeček.
Asi po ročním vystupování Gramu
v Praze i mimo ni si na skupinu opět
vzpomněli z PKS s pozvánkou k rekvalifikačním zkouškám
lidových hudebníků. Zkoušky členové skupiny úspěšně absolvovali a to
s povoleným honorářem maximálně 20,-Kčs na hodinu. Po nějak době ukončila
Dana Marešová svou pěveckou kariéru
odchodem na mateřskou dovolenou a tíha celého programu se přenesla na Pavla
Sedláčka. V archivu je Berryho Johnny B. Goode s českým textem, který
si Sedláček napsal sám. Vzhledem ke změnám hudebníků dostala skupina stylovější
a kvalitnější zvuk. Brzy si Gram získal velké posluchačské zázemí. Na to měl pochopitelně velkou zásluhu Pavel
Sedláček.
Stále platí slova našeho předního
hudebního publicisty Jiřího Černého: „Sedláčkovi se málokdy přihodí, že by
posluchačům v očích cítil větu, ze které mají strach všichni účinkující:
to jsme zvědaví, co nám předvedeš. Má
to, co je cennější než krásný hlas a dobré anekdoty: cit pro publikum a pro to, co zpívá.“
Skupina Gram přežila až do roku 1989 a potom se proměnila
plynule na ryze rock & rollovou skupinu Cadillac.
Po skupině Gram zůstaly raritní
nahrávky ve zvukovém archivu Ferdinanda Uhera. Uvedené nahrávky jsou z let
1981 až 1986.
Ferdinand Uher, upravil Prax67
Hudební archiv: Great Balls Of Fire
Dana Marešová Red Hot Johnny B. Goode Whole Lotta Shakin´ Going On
Dana Marešová Red Hot Johnny B. Goode Whole Lotta Shakin´ Going On
Žádné komentáře:
Okomentovat