neděle 19. ledna 2020

Hells Devils nebo Hell´s Devils

Hells Devils nebo Hell´s Devils
 Obžalovaný Evžen Fiala, narozen 26. 3. 1939 v Praze, soustružník, bytem Praha 2, je vinen, že
od konce roku 1962 až do 5. 6. 1964 nebyl v pracovním poměru ¼ a potřebné finanční prostředky získával jednak z neoprávněných honorářů za účinkování big-beatové skupiny, jednak drobnými výpůjčkami od známých, v roce 1963 a 1964 v Praze 2 a jinde ukazoval většímu počtu osob, z toho ml. Zuzaně Černé, pornografické fotografie, případně některým z nich půjčoval i pornografickou literaturu,
 ¼ a odsuzuje se ¼ k úhrnnému trestu odnětí svobody v trvání jednoho roku ¼ a výkon trestu se odkládá podmíněně na zkušební dobu  tří let.
(Toto je prosím citace z rozsudku  z 30. října 1964)

Český big beat a komunistický kriminál, to je kapitola sama pro sebe,  jen si vzpomeňme na proces s aktéry rock¢n¢rollového večírku v restaurantu Mánes v roce 1957 (to mi prosím bylo pět let, kurvafix, jak říkal básník Bondy, to letí!!!) nebo na příhodu Pavla Sedláčka s dovozem zahraničního automobilu.  Evžen Fiala dostal sice „jen“ podmínku, ale pohnutky a záměry policie byly stejné: paralyzovat jakoukoli činnost, jejíž inspirace pramení v Americe, zastrašit ostatní. „Pornografickými fotografiemi“ byly míněny decentní a  spíše nevzrušivé staromódní obrázky, „neoprávněnými honoráři za účinkování“ bylo míněno 20 až 30 korun Československých za vystoupení a ona „big-beatová skupina“, s níž začal koncem roku 1962 pracovat se jmenovala Hells Devils. Slavná a takřka kultovní kapela Hells Devils (někdy také psáno Hell´s Devils) již po vynesení rozsudku v říjnu 1964 mnohokrát nevystoupila a za čas se zcela rozpadla. Její krátká existence je opředena mnoha legendami. Pokusme se nyní poodhalit roušku tajemství jejího skutečného příběhu.
Kelly a Satan
            Na počátku bylo duo. Tím počátkem byl rok 1961 a tím duem dvojice Zdeněk Macháček a Jirka Sigmund. Už tehdy si říkali tak trochu pekelnicky Kelly a Satan. Hráli na gibsonky rock¢n¢roll a patřil jim svět. Tehdy alespoň kousek světa v Praze 5 – Košířích.
            Stále častěji se k dvojici přidával Emil Grőschel, majitel dvou zděděných činelů  a malého bubínku z Kotců, vyřazeného z armády. Další větší bubny si mohl vypůjčit od svého otce, harmonikáře, který taktéž hrál na bicí. A když se pak objevil další majitel gibsonky Mirek Kyncl, pořídil si Macháček se Sigmundem elektrické kytary a jednu z nich používali jako basovku. To už se psal rok 1962 a rozšířené obsazení si začalo říkat Hells Devils.
Reddy
            Grőschel i Kyncl pracovali v Tatře Smíchov. Když jednou o pauze Kyncl brnkal na kytaru písničky, povědomé ze zahraničních rozhlasových vysílání, přisedl si k němu další Tatrovák, frézař Miloš Vokurka a vystřílel od boku několik cítěných rock¢n¢rollů. Kyncl jej bez váhání pozval na další zkoušku skupiny.
           
Miloš Vokurka se tři roky učil na akordeon. Tím dostal základní hudební vzdělání. Akordeon tehdy pro něj nebyl k ničemu. Jenže Vokurka byl hlavně nadaným zpěvákem a uměl skvěle imitovat to, co slyšel. Anglicky neuměl, ale sluch měl výborný, ne-li geniální, a z rádia zapisoval texty foneticky. Řada jeho fandů se po celou dobu domnívala, že je perfektním angličtinářem. Ale nebyl! Miloš měl prostě skvělý sluch.
            Jeho největším vzorem byl Cliff Richard, z jeho repertoáru zpíval nejvíce skladeb. K dalším inspiracím patřili Jerry Lee Lewis, trochu Elvis Presley a také Little Richards. Dle Little Richarda také zpíval dvě nejdůležitější písničky svého repertoáru: Kansas City od autorů Liebera a Stollera, s přidanou částí Hey Hey, kterou vždy publikum nadšeně zpívalo s ním a hit Bumpse Blackwella Ready Teddy. Říkali mu: „Ready Teddy nezpívá tak jako ty“ až  mu začali říkat časem Reddy. Příjmení mu pak někdo z fanoušků zkomolil na smyšlené Kirken, které rovněž zůstalo v povědomí, ale Reddy sám nové příjmení nepoužíval.
První etapa: 1962
            První a dosti již úspěšná etapa Hells Devils trvala asi půl  až tři čtvrtě roku. K základní sestavě Vokurka, Kyncl, Macháček, Sigmund a Grőschel přistupovali podle potřeby další spoluhráči. Kapela hrála staticky, žádné šou, měli dost co dělat, aby zvládli své nástroje. Vokurka se při zpěvu držel mikrofonního stojanu. Jinak nevěděl co s rukama.
            Skoro každé vystoupení začínalo a končilo „požárem“. Nebyly to však důmyslné pyrotechnické efekty, nýbrž jen neblahý důsledek přetížení amatérsky vyráběných zesilovačů. Ještě že skupině počal pomáhat zvukařský mág Binny Laney, který byl schopen opravit a zprovoznit za účelem ozvučení cokoli, třeba i plotýnkový vařič.
            Zkoušelo se asi takhle: „ ¼ tak si to dáme ještě jednou , poslechni si jak on to tam hraje“. Tedy, Sonet Duo po ruce  a přesné kopírování, to bylo hlavním krédem. Chápání originality spočívalo v co nejvěrnějším přiblížení se  původní vzorové nahrávce.
            Hells Devils odehráli řadu vystoupení na Jezerce nebo na Urale. Zúčastnili se přehlídek společně s nejslavnějšími soubory té doby EP Hi-Fi Boys s Pavlem Sedláčkem nebo Crazy Boys s Miki Volkem, kteří tehdy ovšem Hells Devils hravě v popularitě předčili.
Tony Black a smíchovská parta
            V druhé polovině roku  1962 začala kapela skomírat. Hudebníci chodili na zkoušky, jak chtěli, kšefty skoro žádné, morálka upadlá. Skupině pomáhal po organizační stránce další Tatrovák Jarda Malík. Díky němu se Hells Devils napojila další, tentokrát smíchovská parta.
            Kytarista Jiří Hampl a bubeník Mirek Schwarz si hráli spolu s dalším kamarádem Mirkem Čtvrtníkem již od roku 1961. někdy si s nimi zazpíval ¢Elvise¢ Honza Tuček. Malík nejprve nabídl záskoky v Hells Devils Schwarzovi a krátce po něm do kapely vplynul i Hampl.
            Mirek Schwartz pobýval již jako kluk  díky příbuzenským svazkům  několikrát ve Francii a tam jej zasáhla tvorba Johnny Holidaye. Bubnoval kde mohl, na stůl, na hrnce. Líbily se mu i instrumentálky Shadows, takže repertoár Hells Devils přijal bez váhání. Shadows dokonce zbožňoval natolik, že podle jejich bubeníka Tonyho Meehana si začal říkat Tony. Německé příjmení Schwarz pak přeložil do angličtiny (Black) a další pseudonym byl na světě.
            Kapela měla dobrý potenciál, přitažlivý repertoár, ale stále to jaksi nefungovalo tak, jak by mohlo, kdyby ¼ Binny už to dál nemohl snášet a jednoho šťastného dne seznámil s kapelou svého přítele Evžena Fialu.
Evžen Fiala
            Evžen Fiala se stal vedoucím souboru a dal skupině nový směr. Ne snad z hlediska hudebního stylu. Skupina měla  svůj rock¢n¢rollový repertoár postavený na Shadows, Cliffu Richardovi, Little Richardovi a Presleym. Nové byly ty další věci kolem. Rozhovor s Evženem Fialou.
            Bylo třeba pozdvihnout motivaci, zlepšit docházku na zkoušky a přístup k vystoupením. Bylo třeba promyslet šou na pódiu, zlepšit vizáž hudebníků, ucelit a vyhranit jejich image. Bylo třeba realizovat nápady, které vymýšleli společně s Binnym.
            Spolupráce se rozvíjela od podzimu 1962. Evžen byl inspirativní už svým zaujetím pro věc a sáhodlouhými diskusemi o tom, co a jak by se dalo udělat a mělo udělat. Také vystoupení uváděl a během produkce občas za oponou vystřelil z poplašňáku.
Toscani
            Do činnosti se zapojil i Evženův otec Eugen Fiala, který byl pro své šlechtické předky španělského původu nazýván Toscani. Toscani vymyslel pro Hells devils charakteristické oblečení, založené na barvách, evokujících peklo a oheň: černé kalhoty a třpytivě červené košile. Sám oblečení také z převážné části ušil. Posléze zařizoval koncerty, staral se o dopravu a stal se jakýmsi produkčním  nebo manažerem skupiny, zatímco jeho syn se soustředil na otázky, řekněme, umělecké.
            Funkce pana Fialy staršího – v roce 1962 mu bylo padesát let – spočívala tak v žehlení průšvihů. Jeho styky a elegantní vystupování dokázalo otevřít mnohá zavřená vrátka, získat jinak zcela nedostupná razítka a povolení.
Zlatá éra: 1963 a 1964
            Proslulost Hells Devils začala v roce 1963 prudce narůstat. U baskytary se nejprve objevil Ivan Pešl. Po Pešlovi se pak střídali Zdeněk Rytíř ze skupiny Crossfire a Petr Baďura. V roce 1964 již zůstal jediným baskytaristou Petr Baďura. Od ledna 1964 byl na konkurz přijat Karel Kahovec jako doprovodný kytarista a zpěvák a jetu nejslavnější sestava Hells devils: Reddy, Hampl, Kahovec, Baďura, Black. K tomu připočtěme uměleckého vedoucího Evžena Fialu, organizačního vedoucího Eugena Fialu-Toscaniho, zvukového režiséra Binny Laneyho a eventuelně ještě dalšího technika Jaroslava Šedivého a máme pohromadě skvělý tvůrčí tým, jaký v té době nikde nefungoval.
            Následovala řada dodnes památných vystoupení: na přehlídce amatérských souborů, pořádaných Bohoušem Durdisem ve Slovanském domě 10. prosince 1963, na Maškarním plese v Plzni  25. ledna 1964, na MDŽ v Hotelu Tichý 6. března, kam přijelo zasáhnout hned několik policejních vozů, v PKO Bratislava v březnu 1964, U Fleků 13. března 1964 pro zahraniční novináře, kteří se zúčastnili mistrovství světa v házené, na přehlídce v Lucerně v dubnu 1964, v Divadle Máj v Praze 2 v dubnu 1964, v sále tiskárny Svoboda na Smíchově 28. dubna 1964, ve Varnsdorfu, v Chebu a další.
Rozbité židle
            Snad o žádné jiné kapele se nemluvilo a nepsalo v souvislosti s rozbitými židlemi tak často, jako o Hells Devils. Fakt je, že hudebníci hráli jen muziku, kterou z duše milovali a podávali ji svým posluchačům od srdce, jak nejlíp uměli. Panu Toscanimu se zalíbilo, že přenášejí do lůna totality ostrůvky svobodného myšlení a cítění. A publikum? Publikum se na vystoupeních Hell Devils dobře dařilo vybíjet všechnu přebytečnou energii. Bohužel při tom padla za oběť i nějaká ta židle a kapela byla čím dál tím víc sledovanější policií.
Svou roli sehrály i závist, pomluvy a udání. Najít záminku nebylo těžké. Evžen Fiala byl zatčen 5. června, rozsudek byl vynesen v říjnu a dostal dvanáct měsíců s podmínkou na tři roky.
Etapa poslední
            V říjnu 1964 odešel Jiří Hampl na vojnu. Karel Kahovec tedy přesedlal na sólovku a na doprovodnou kytaru vypomohl Mirek Čtvrtník. Baskytaristou se stal Ladislav Sandholc. Aktivita skupiny však již byla mizivá a ztrácela perspektivu. Pro Evžena Fialu to s podmínkou na krku také nebylo jednoduché. Poslední akcí pro Hells Devils bylo focení na Karlově mostě pro článek v časopise Stern 8. června 1965 a to společně se členy skupin Hurican, George &  Beatovens a dalšími.
Pak přišel definitivní konec. Black a Kahovec přijali lano od Matadors. Reddy měl dva roky pauzu, aby pak od roku 1967 chytil druhý dech v Kometách. A Evžen Fiala s otcem? Také si nakonec nedali pokoj a v únoru 1967 se ujali rhythm¢n¢bluesové skupiny Primitiv, aby z ní vytvořili první opravdovou  českou psychedelickou skupinu – The Primitives Group.

Nahrávky:
Záznam V. Bukovského z vystoupení ve Slovanském Domě 10. prosince 1963. V úvodu rozhovor konferenciéra Machury s Evženem Fialou. 6 skladeb: Dance On! (Shadows, 1962), Livin¢ Loving Doll (Cliff Richard 1959), Move It (Cliff Richard, 1959), Good Rockin¢  Tonight (Ray Brown 1948, cover verze Wynonie Harris, Holly, Frankie Lymon), Kansas City (nejznámější verzi nahrál Wilbert Harrison v roce 1959), Ready Teddy (Little Richard, 1956); dvě skladby z Alhambry 9. března 1964 (např.  Blue Suede Shoes, Carl Perkins, 1965).

Články a zprávy v tisku:
Rudé Právo 15.12. 1963 (Lubomír Vaculík)
J. Černý: Horečka , Divadelní noviny 1963/64, č.20, s.7
Plzeňská Pravda 30. 1. 1964 (Karel Kovařík)
Večerní Bratislava 22. 3. 1964 (Igor Wasserberger)
Divadelní noviny 22.4. 1964 (Jiří Černý)
Miroslava Černá, V. Mates: Luxembourg, kulisa, problémy, My 64, č. 3, s. 54
O big beatu z druhé strany, diskuse, My 64, č. 8, s. 56
M.Friedel, C. Schmidt-Polex: Die Roten Beatles von Prag, Stern 1965, č. 37
Senzační objevy, Rudé Právo 27. 9. 1965
Rudí Beatles z Prahy aneb po stopě jedné reportáže, Signál 14. 10. 1965, č. 41, s.4
J. Hajný: Jako Stern hledal komunistu, Předvoj 1965
Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, Praha 1990, s.191
E. Fiala-Toscani: Hells Devils. Pekelní ďáblové z Prahy, Vokno 18, s.74
E. Fiala-Toscani: Big-Beat Hells Devils, Ďáblové z Prahy, Studentské listy 10. 9. 1990, Slova, s.6
Nejstarší bigbíťák, rozhovor z února 1990, Vokno 17
Aleš Opekar

Hudební archiv:  Rozhovor s konferenciérem   Dance On               Livin´Lovin´Doll    Move  It       

Žádné komentáře:

Okomentovat