neděle 19. ledna 2020

The Heartles

The Heartles
Z prava: František "Fero" Mica, Zdeněk Šebesta, Tomáš Pařil, Antonín Sequenc. Dole: Milan Čech. The Heartles na Špilberku v roce 1966.

            V září roku 1963 se sešli v podniku Ústředí uměleckých řemesel dva učni umu pasířské technologie, Zdeněk „Jazva“ Šebesta a Milan Čech. Tihle dva borci se seznámili s Tomášem Pařilem, který bydlel na stejné ulici. Se čtvrtým do spolku se setkali Šebesta s Čechem na jakési důležité schůzi v podniku. Byl to umělecký kovář Antonín Sequenc. Sequencův otec byl pilotem, jako emigrant žil v Austrálii a měl úplně novou basovou kytaru Jolana Cremona! Byl to Tonda, který inicioval vznik bigbeatové skupiny. Sice kluci na kytary neuměli ani zahrát, ale píle jim nechyběla. Čech si vzpomněl na spolužáka Oldřicha Kudličku ze základní školy a kapela byla pohromadě. Čech, Pařil a Kudlička se pilně učili hrát na kytary a měl hrát bicí. Na dotaz, zda se s bubny někdy setkal odpověděl že „ ..bubnoval na bubínek při nástupu v dětském pionýrském táboře.“ Všichni si oddechli, protože Šebesta měl s bicími zkušenosti. K „rytmičáku“ a činelu zbývalo získat od rozpadlé dechovky velký buben, což se nakonec podařilo. Tak takhle začala v Brně v roce 1964 vznikat big beatová skupina.
            Otec Milana Čecha byl návrhář obchodních výloh a ten na velký buben vytvořil nápis The Heartles. Pro neznalost angličtiny jim z názvu vypadlo jedno s na konci, ale jinak byli zcela ovlivněni anglickými The Beatles. Zvukomalebně to k sobě sedí, ne?
            "Zvukovou aparaturu" pomáhal sestavovat a obsluhovat Pavel Korkeš. Ze začátku bylo ozvučení, více než mizerné s použitím malých reproduktorových bedýnek z umělé hmoty, používaných v tehdejší době v rozhlasových ústřednách podniků a institucí, rozvěšeny po chodbách a úřadovnách. Toto mizerné a nedostačující vybavení jim nebránilo odvážně vystoupit na brněnské Riviéře, v sále domu P. K. O. (Park kultury a oddechu), což byla zároveň jejich premiéra. Největší úspěch měla skladba Twist and Shout, známá v interpretaci The Beatles
            Na tomto vystoupení se seznámili s učněm tehdejšího mamutího závodu Královopolské strojírny v oboru potrubář Igorem Altsternem. Stal se blízkým spolupracovníkem, který by dnes byl nazýván manažerem.
            V začátcích he Heartles opustil Olda Kudlička a Pařil dovedl do skupiny Františka "Fero" Micu. Mica byl mimořádně zručný kytarista. Od tohoto momentu, někdy v polovině oku 1965, byla skupina stabilizována.
            Na repertoiru měli skladby svých oblíbených anglických skupin. Hráli Rolling Stones, Beatles  i The Who! Mica byl skladatelsky aktivní – skládal instrumentálky v duchu The Shadows. The Heartles velmi úspěšně vyhrávali po Brně.
            Skupina jezdila do okolí Brna. Jezdili Tatrou 30, kterou vlastnili jejich kamarádi Pavel „Vodník“ Sádek a Jaroslav „Brousek“ Oškrda. Hráli třeba v atraktivním prostředí hrušovanského dívčího internátu nebo v Deblíně. Hráli i na podnikových večírcích Ústředí uměleckých řemesel a nebo v Královopolském Besedním domě.


  Zleva: Antonín Sequenc, Milan Čech, Tomáš Pařil a Zdeněk „Jazva“ Šebesta. The Heartles v sále Besedního domu v Králově Poli v roce 1966.

V březnu oku 1967 vystupovala skupina ve vysokoškolském klubu v Gorkého ulici. Tam za nimi přišel kytarista a zpěvák už rozpadlé skupiny Crazy Boys a člen skupiny Orfeus Jiří Středa. O přestávce jim předváděl kytarové riffy skladby Roll Over Beethoven Chuck Berryho. Od tohoto momentu se na repertoir dostaly i skladby rock & rollové.
Skupina několikrát změnila zkušebnu i zřizovatele. Posledním útočištěm skupiny Heartles byl přízemní sál v provizorní budově v Šelepově ulici, zvaný Pod kaštany. Později, v roce 1969, přišel organizátor Miloslav Bernátek a Pod kaštany byl BAV club a nebo taky "Šelepka". Tam bigbítu  nastaly zlaté časy divácké návštěvnosti. V letních měsících mládež vracející se „vysluněná“ z Brněnské přehrady vystoupila na tramvajové zastávce u bývalé porodnice, nazývané U Šilhanů, a zamířila rovnou na vystoupení skupiny The Heartles.
Skupina měla stejné personální a existenční problémy, jako mnoho jiných československých skupin. Baskytarista Tonda Sequenc v srpnu a kytarista Milan Čech říjnu museli nastoupit roku 1967 na vojnu. Sequenc ihned po návratu z vojny v roce 1969 emigroval do Kanady. Milan Čech po návratu Sequence, po kterém se slehla voda,  nezastihl a celá léta hrával s amatérskými bigbeatovými skupinami. Tomáš Pařil si na vojně zahrál ve vojenském bigbeatu Rytmus Klatovy. Bubeník Zdeněk Šebesta se po rozpadu skupiny hudbou přestal vůbec zaobírat a tak jediný, kdo pokračoval dál byl František Mica. Fero totiž kamarádil s kytaristou a kapelníkem další významné brněnské skupiny Stop The Gods Ivo Křižanem. Ta měla na repertoáru rhythm & bluesové skladby. Druhý kytarista Stop The Gods Petr Neubauer měl nastoupit na dvouletou vojnu a tak Fero byl přirozeně nástupcem 1. srpna 1967 Naubaer odjel na vojnu a hudební skupina The Heartles definitivně skončila.
  The Heartles se během svého působení na brněnské bigbítové scéně šedesátých let vyhoupla na divácké a posluchačské výsluní a dodnes jsou vděční pamětníci, kterým zpříjemnila čas dospívání a raného mládí.  
            Po skupině se nezachovaly žádné zvukové nahrávky.
podle Jiřího Donné Prax57

Žádné komentáře:

Okomentovat