sobota 8. února 2020

Braňo Hronec

Braňo Hronec

            Orchestr Braňo Hronce nepatří mezi rockové skupiny. Braňo Hronec byl prvním varhaníkem v Československu, který si pořídil varhany Hammond! Braňo Hronec byl příkladem dokonalého profesionála po všech stránkách. Ale Braňo Hronec také ohromně pomohl slovenským rockerům.


            Hronec, jako výborný kapelník a hudebník až do roku 1966 vyhrával pop jazz. Postupně orientoval repertoár do oblasti středního proudu pop music. Ale jazzové kořeny tam byly vždycky cítit. Na druhou stranu neváhal okamžitě využít elektrické kytary, booster, kua-kua effect (tak jsme to důsledně vyslovovali koncem šedesátých let minulého století) a nebo echo.
            Branislav Hronec se narodil před vánocemi  22. prosince 1940 v obci Hronsek nedaleko Banské Bystrice. Již od dětství byl hudebně velmi nadaný. Prvně absolvoval bratislavskou konzervatoř. Jeho nástrojem byl akordeon. Následně potom vystudoval Vysokou školu múzických umění v Bratislavě u profesora A. Moyzese v oboru skladby.
Již v průběhu studia na konzervatoři hrával mladíček Braňo jako klavírista v různých jazzových uskupeních. V letech 1957 – 58 hrával na jazzových jam-sessions ve vyhlášené bratislavské kavárně Reduta. Díky dokonalé technické připravenosti, skladatelské invenci a také, což je převelice důležité, díky organizačním schopnostem, Braňo Hronec vytvořil v krátké době svoje jazzové West Coast Combo. Krátká doba byla za komunistů doba i jednoho či dvou let. Někdy ano a někdy ne. Repertoárově vycházela Hroncova jazzová orientace z hudby Charlese Hamilton a Oscara Petersona. West Coast Combo hrávalo mimo jiné i v další vyhlášené kavárně a restaurantu Tatra. Tam sídlila Tatra revue, kde působili giganti  československého humoru Lasica & Satínský. V kombu hrál s Hroncem třeba později významný český  bubeník Josef Škvařil.
Zcela zásadní změna nastala na podzim roku 1963. Tehdy Hronec vytvořil, ve svých třiadvaceti letech (sic!), profesionální skupinu, se kterou potom vystupoval až do roku 1982.  Skupina v průběhu doby pojmenována  jako Sexteto Braňo Hronca, Skupina Braňo Hronca a nebo Orchester Braňo Hronca.
První obsazení skupiny bylo: Jana Beláková – zpěv, Ivan Belka – zpěv, Mario Massanyi – tenorsaxophon, Gábor Koval – kytara (u Hronca byl nepřetržitě do roku 1981!), Peter Rišavý – baskytara, Peter Hudec – bicí.
Skupinou  prošla celá řada hudebníků. Byli to trumpetisté M. Belan, František Polák, Igor Parma; Jan Václavík a Pavol Paprčka na saxophon; Marián Bednár – baskytara; Jozef Šošoka, Ján Halász a Ferdinand Szabó – bicí. U Braňa Hronca se ve skupině vystřídalo spousta zpěvaček a zpěváků. Byli to Vlasta Čeplíková, Sally Sellingová, Vlado Chvalný, Eva Kostolányová a Máziková, Magda Hanicová, Alena Blažeková a Blanka Bezáková.
Zpočátku své existence skupina hrála a vystupovala i s jazzovými skladbami. Tehdejší kritika hudbě, kterou Hronec produkoval dala název pop jazz a nebo soul jazz. Skupina na Slovensku vlastně ani nevystupovala. Hronec, jako profesionál, věděl, kde se dají vydělat peníze. Udělal pár vystoupení a povedlo se udělat nějakou nahrávku pro bratislavský rozhlas a přes Slovkoncert n. p., či jak se tehdy agentura jmenovala, vyjel „ven“. To znamená, že vyjela skupina do „západní – kapitalistické země“ a tam si co nejrychleji našla restaurant či dancing, kde hrála. Doma se potom mluvilo o tom, že vyhrávají ve významných podnicích západního světa. Tady mohu uvést citaci: „Ťažiskom záujmu sa však stali aktuálne smery dobovej populárnej hudby, ktoré uvádzali jednak v zahraničných exkluzívných nočných kluboch a na koncertných pódiách (najmä NSR, Švajčiarsko, Švédsko), jako aj na zájazdoch v ČSSR a všetkých socialistických krajinách. Výraznú oblubu mali například v ZSSR, kde účinkovali pravidelne na dohodových zájazdoch, realizovali viac rozhlasových nahrávok a SP platne pre firmu Melodija.“
I když to bylo tak, jak to uvádí citace, přesto měla Skupina Braňo Hronca významný vliv na slovenské posluchače. Ale také na nastupující hudebníky. Skupina Braňo Hronca dovážela na Slovensko aktuální dobové hity. Reagoval na ohlas jazz rocku a hned, jako bývalý jazzman, zařadil na repertoár skladby Blood, Sweet & Tears a sám v podobném duchu skladby i psal. Hronec byl přizpůsobivý tak, že když přišlo do módy disco, napsal všechny skladby v tomto stylu pro album Natrhaj mi dážď. Texty napsali Kamil Peteraj a Boris Filan.
Ovšem jako dokonalý profesionál napsal skladbu Kloblo prvého milovníka pro legendu slovenské populární hudby – Františka Kryštofa Veselého. Starý pán tuto skladbu zpíval s mladou Helenou Vondráčkovou. Bohužel to byla jeho poslední nahraná skladba.  Celkově byla hudba skupiny zaměřena na nevyhraněné obecenstvo. Jejich představení bylo vždy stylizováno pro představení v nočním klubu či dancingu. Blikající barevné světla, tančící zpěvačky i pohybující se hudebníci. Hudba byla v představení jen jednou ze složek. Hudba jako taková ale nebyla nikdy ošizena.
Ze svých zahraničních angažmá dováželi technické novinky, které soudruzi v DDR nedovedli zkonstruovat. Vozili nástroje i struny. Booster, qua-qua effect či flanger. Kromě toho skupina také měla propracovanou koncepci jevištní presentace.
Braňo Hronec ukončil činnost svého orchestru v roce 1982 a pracoval následně pro novou, nastupující generaci zpěváků a zpěvaček. Komponoval jazzové skladby i populární hudbu. Od roku 1985 byl zaměstnán jako dirigent TV orchestru ČS televizi  Bratislava.
Jak bylo v úvodu řečeno – Braňo Hronec mezi rockery nepatří.
podle Igora Wasserbergera Prax54

Diskografie.
Браньо Гронец Саунд (Braňo Hronec Sound)                    1970, Russia Melodia, EP
Braňo Hronec Orchestra – Téma pre Hammond                   1971, Opus
Braňo Hronec uvádza                                                            1971, Opus, LP
Srdečný pozdrav                                                                    1971, Opus, LP
Braňo Hronec Sounds presents                                              1972, Opus, LP
Natrhaj mi dážďa                                                                   1976, Opus, LP
Největší slovenské hity 60-70                                                2007, Warner Music CD, různí interpreti


       








Žádné komentáře:

Okomentovat