CH.A.S.A.
V Brně vystupovalo po klubech začátkem sedmdesátých let
trio hudebníků jež se pojmenovalo Šuchra – Lauf Band. Tenhle band tvořili
kytarista Antonín Stříž, baskytarista Ivo Albrecht a bubeník Miroslav Veselý.
Hráli především v tehdejším klubu Nauif, který byl později přejmenován na
klub Horizont. Někdy kolem roku 1973 se tihle tři dostali do okruhu milovníků
výtvarného umění u Domu umění, kde tehdy působil, jako kurátor, významný
moderní básník a sběratel nejnovějších výtvarných směrů Dr. Jiří Valoch. V Domě
uměni města Brna vznikl spolek Mladých přátel výtvarného umění jež se scházel
ve sklepních prostorách. A tam se Šuchra-Lauf Band rozrostl do větších rozměrů.
Albrecht, jako leader bandu, postupně nabral další hudebníky, jichž ostatně
prošlo bandem docela hodně, ale sestava se postupně vykrystalizovala do
následující sestavy:
Jiří Adam –
elektrická kytara, Ivo Albrecht – baskytara, Ivan Havlíček – perkuse, Pavel
Chmelař – saxofony, flétny, Mirka Křivánková – zpěv a Antonín Stříž – bicí.
Skupina dostala nový název. Ch. A.
S. A. Jsou to začáteční písmena z příjmení
čtyř zakládajících členů.
Svůj koncertní debut si skupina
odbyla na jazzovém festivalu v Českém Těšíně v roce 1974. Tehdy se
festivalu účastnilo hned několik jazzrockových formací, ale všechny je
Ch.A.S.A. převálcovala svou formou jazzrocku. Ve skladbách byly cítit vlivy
jihoamerického folklóru a posluchače zaujaly i více než zajímavé kompozice s názvy
Beránka viděti, Brazilská dechovka, Casablanca, Do Newportu daleko, Druhý břeh, Nečekaný dopis, Pohostinství u
Stříže, Santiago…. V restaurantu U
Schlesingerů Ch. A. S. A. jednoznačně zabodovala a oslnila přítomnou rockovou i
jazzovou veřejnost. Kapela si další rok zahrála i na 8. Slánských a 2.
Pražských jazzových dnech. Se skupinou hostoval ještě J. Beránek - Dalecký. Celou tuto
dobu připomene pouze jediná živá nahrávka, která se dostala na gramofonovou
desku – Casablanca. Vlastní LP skupina neměla možnost natočit. Do studií ji
nepustili a dvě vydavatelské firmy Panton a Supraphon o ni neměly zájem.
S partou Ch.A.S.A. vystupoval často člen
světoznámého jazzového orchestru Gustava Broma Josef Audes. Snad to bylo proto,
že Ch.A.S.A. byla více než ostatní jazzrockové soubory orientované spíše do
jazzu.
Slibně se
rýsující hudební budoucnost skupiny byla přerušena nástupem Ivo Albrechta na
vojnu. Za rok si vojnu odkroutil a znovu kapelu postavil. Mirka Křivánková ale
už v kapele nebyla a sound byl trochu jiný. Přesto ale Ch.A.S.A. opět
znovu vystupovala. Na jazzovém festivalu v Českém Těšíně v roce 1976
znovu sklidili veliký úspěch. Ch.A.S.A. úspěšně vystupovala další čtyři roky.
Ještě v roce 1980 a
1982 vystupovala na kroměřížském jazzovém festivalu. Jenže skupina postupně
změnila své zaměření a hrála hlavně jazzový mainstream. V průběhu let se
jim povedlo udělat několik nahrávek pro brněnský rozhlas. Taky natočili jeden
díl televizního pořadu Studio M.
Ch.A.S.A. zanechala svou jazzrockovou stopu v historii
československého jazzrocku. Je velkou škodou, že nenatočili více skladeb do
drážek černých vinylových desek.
S použitím materiálu
Jana Beránka - Daleckého zpracoval Prax51
Diskografie
CH.A.S.A. – Ch. A. S. A. 1975, vydal Jiří Donné,
Ch.A.S.A. - 1975 Live Indies Happy Trails, 2018
Žádné komentáře:
Okomentovat