pondělí 10. února 2020

Ch. A. S. A.

CH.A.S.A.

V Brně vystupovalo po klubech začátkem sedmdesátých let trio hudebníků jež se pojmenovalo Šuchra – Lauf Band. Tenhle band tvořili kytarista Antonín Stříž, baskytarista Ivo Albrecht a bubeník Miroslav Veselý. Hráli především v tehdejším klubu Nauif, který byl později přejmenován na klub Horizont. Někdy kolem roku 1973 se tihle tři dostali do okruhu milovníků výtvarného umění u Domu umění, kde tehdy působil, jako kurátor, významný moderní básník a sběratel nejnovějších výtvarných směrů Dr. Jiří Valoch. V Domě uměni města Brna vznikl spolek Mladých přátel výtvarného umění jež se scházel ve sklepních prostorách. A tam se Šuchra-Lauf Band rozrostl do větších rozměrů. Albrecht, jako leader bandu, postupně nabral další hudebníky, jichž ostatně prošlo bandem docela hodně, ale sestava se postupně vykrystalizovala do následující sestavy:
Jiří Adam – elektrická kytara, Ivo Albrecht – baskytara, Ivan Havlíček – perkuse, Pavel Chmelař – saxofony, flétny, Mirka Křivánková – zpěv a Antonín Stříž – bicí.
            Skupina dostala nový název. Ch. A. S. A.  Jsou to začáteční písmena z příjmení čtyř zakládajících členů.
            Svůj koncertní debut si skupina odbyla na jazzovém festivalu v Českém Těšíně v roce 1974. Tehdy se festivalu účastnilo hned několik jazzrockových formací, ale všechny je Ch.A.S.A. převálcovala svou formou jazzrocku. Ve skladbách byly cítit vlivy jihoamerického folklóru a posluchače zaujaly i více než zajímavé kompozice s názvy Beránka viděti, Brazilská dechovka, Casablanca, Do Newportu daleko,  Druhý břeh, Nečekaný dopis, Pohostinství u Stříže, Santiago….  V restaurantu U Schlesingerů Ch. A. S. A. jednoznačně zabodovala a oslnila přítomnou rockovou i jazzovou veřejnost. Kapela si další rok zahrála i na 8. Slánských a 2. Pražských jazzových dnech. Se skupinou hostoval ještě J. Beránek - Dalecký. Celou tuto dobu připomene pouze jediná živá nahrávka, která se dostala na gramofonovou desku – Casablanca. Vlastní LP skupina neměla možnost natočit. Do studií ji nepustili a dvě vydavatelské firmy Panton a Supraphon o ni neměly zájem.
S partou Ch.A.S.A. vystupoval často člen světoznámého jazzového orchestru Gustava Broma Josef Audes. Snad to bylo proto, že Ch.A.S.A. byla více než ostatní jazzrockové soubory orientované spíše do jazzu.
Slibně se rýsující hudební budoucnost skupiny byla přerušena nástupem Ivo Albrechta na vojnu. Za rok si vojnu odkroutil a znovu kapelu postavil. Mirka Křivánková ale už v kapele nebyla a sound byl trochu jiný. Přesto ale Ch.A.S.A. opět znovu vystupovala. Na jazzovém festivalu v Českém Těšíně v roce 1976 znovu sklidili veliký úspěch. Ch.A.S.A. úspěšně vystupovala další čtyři roky. Ještě v roce 1980 a 1982 vystupovala na kroměřížském jazzovém festivalu. Jenže skupina postupně změnila své zaměření a hrála hlavně jazzový mainstream. V průběhu let se jim povedlo udělat několik nahrávek pro brněnský rozhlas. Taky natočili jeden díl televizního pořadu Studio M.
Ch.A.S.A. zanechala svou jazzrockovou stopu v historii československého jazzrocku. Je velkou škodou, že nenatočili více skladeb do drážek černých vinylových desek.




S použitím materiálu Jana Beránka - Daleckého zpracoval Prax51

Diskografie
CH.A.S.A.    –    Ch. A. S. A. 1975,  vydal Jiří Donné, 
Ch.A.S.A.     -    1975 Live                Indies Happy Trails, 2018




Žádné komentáře:

Okomentovat