Jazz Q
Jazzové Jazz Q
V roce 1964 založil Jiří Stivín a Martin Kratochvíl skupinu
Jazz Q a v ní si hráli, společně s Jerzy
Ziembrowskim na kontrabas, Ivanem Smažíkem na bicí a Zdeňkem Chlumem na
tenorsaxofon, skladby Ornetta Colemana a Thelemonia Monka a potom hlavně nový
styl – freejazz. Postupně se styl skupiny pozměnil a hudebníci hráli repertoár
hard bopových a mainstreamových jazzových autorů a skladby vlastní. Projeli
Evropu, kde se zúčastňovali jazzových festivalů. Někdy. Ale v Praze hráli
hodně ve Viole a Redutě. Jazz Q Praha si vydobyli vysoké renomé koncem 60. let. V závěru
s nimi spolupracoval velmi
talentovaný vibrafonista Luboš Pristov. Ten se ale zabil při autonehodě na
dálnici ve Spolkové republice Německo, když se vracel domů do republiky. Na
přelomu 60. a
70. let se ale začaly rozcházet představy
Martina Kratochvíla s představami Jiřího Stivína o dalším hudebním vývoji skupiny. Stivín odešel a založil soubor
Stivín
& Co. Jazz Systém, kde hrál akustický jazz.
Kratochvíl
se dal inspirovat a ovlivnit avantgardním rockem a také inklinoval k elektrifikaci
jazzu. Jeho představy se odrazily v novém obsazení skupiny, kde se objevil
rockový kytarista Luboš Andršt.
Jazz Q Praha
V edici Jazzu & Pop Music v Gramofonovém klubu vyšla
v roce 1970 deska Coniunctio,
kterou natočil společně s Kratochvílovým Jazz Q Praha i Blue Effect. Blue
Effect pro toto nahrávání tvořil Radim Hladík (kytara, pilník a siréna), Jiří
Kozel (bas. kytara a zvonky) a Vlado Čech na bicí. Jazz Q tvořili Jiří Stivín (flétna, alt. saxofon, pikola,
umělecký řetěz, siréna, pristofon, wood bloky a havajská flétna), Martin
Kratochvíl (klavír, varhany a trumpetfagot), Jiří Pellant (kontrabas) a Milan
Vitoch (bicí, koňské rolničky). Tato deska byla prvním vydaným pokusem s hudbou,
která se snažila o syntézu jazzu a rocku. Navíc hudebníci silně inklinovali ke
zkoušení freejazzových postupů. Z alba nejvíce tehdy i dnes zaujaly
skladby Návštěva u tety Markéty a Asi půjdem se psem ven. Skladba Coniunctio
II byla asi tím nejlepším, co bylo jako
jazz rock fusion presentováno. A navíc skladba byla zakončena velmi emotivně.
Jako by jste slyšeli zvukové ukončení činnosti srdce v závěru skladby. To
zemřel Luboš Pristov. Mohu říci, že i v roce 2004 je LP deska
poslouchatelná a sdělná. Hudba vyprodukovaná před 34 lety (sic!) oslovuje.
Al Kooper
Nicméně musím připomenout desku, která vyšla již v roce 1968.
To si vyzkoušel americký klávesák a skladatel Al Kooper, jak by se pracovalo se
špičkovými bluesovými a rockovými kytaristy ve studiu, když dostanou volný
prostor v dané skladbě k improvizaci. Kooper si vyzkoušel dva super
kytaristy. Byli to Stephen Stills a Mike Bloomfield. Jeden byl country &
blues & folk kytarista a druhý byl dokonalý bluesman. Bloomfield patřil ke
špičce bluesových kytaristů, ale předčasně nám umřel na předávkování drogami. A
Stills je dnes již důchodcem, o kterém toho není mnoho slyšet. Občas se mihne v pořadech
BBC o vývoji rockové hudby.
To byl tehdy ten pravý impuls pro rockovou hudbu, impuls pro
rockové muzikanty, aby si vyzkoušeli a začali používat jazzové postupy. Tehdy
si hlavy otevřené uvědomily, kudy by mohla vést cesta k dalším možnostem
rockového vývoje. A Martin Kratochvíl a Luboš Andršt s Frantou Franclem to
vycítili a uvědomili si to.
Pozorovatelna
V průběhu první poloviny sedmdesátých let se Jazz Q Praha
stali průkopníky jazzrockové vlny v Československu. Povedlo se, že skupina
29. ledna 1973 dokončila nahrávání desky, jež dostala název Pozorovatelna. Nahrávalo se ve studiu v Praze –
Břevnově. Na desce si zazpívala již i zpěvačka Joan Duggan ve skladbě Trifid.
Tu si do kapely dal Martin Kratochvíl pro její kontraalt a její praxi s bluesovými
a gospelovými skladbami, když ještě působila ve Flamengu. Na Pozorovatelně hrál kytaru Luboš Andršt, což je dodnes velmi
významná osoba pro všechny kytaristy. S bubeníkem Michalem Vrbovcem se
fantasticky sehrál vynikající baskytarista Vladimír Padrůněk, který byl bývalým
studentem elektrotechniky. Ve skladbě Kartágo si na housle zahrál Rudolf Chalupský.
Skladbu Pori 72, která LP otevírá,
zkomponoval Padrůněk s Kratochvílem pro své vystoupení na jazzovém
festivalu ve finském městečku Pori. Na festivalu vystupoval i světoznámý Chick
Corea. Ten se rozhodl, že bude hrát jako první a Jazz Q Praha ať vystoupí až po
něm. Od té doby se říká, že Corea dělal předskokana Jazz Q. Druhá a závěrečná
skladba první strany LP je šestiminutová Pozorovatelna. Je to tichá a klidná
skladba, která evokuje pocity z pozorování barev a pocitů v klidné
krajině plné lesů. Trifid zahajuje druhou stanu desky a je to znovu kompozice
plná klidu a nekladoucí důraz na standardní kompozici. Vznikla údajně po
koncertě, jenž byl velmi hlučný, v jednom z tehdejších pražských
jazzklubů. Deska vyšla u firmy Panton a jen se po ní zaprášilo. Ještě koncem
osmdesátých let se dala koupit na burzách desek. Nestála ale 36 Kč. Prodávali
jí za stovku!
Symbiosis
V průběhu roku 1973 natáčelo Jazz Q Praha další materiál,
který se dostal na desku, jež dostala název Symbiosis. A Symbiosis byla dalším bodem
zvratu v československé hudbě. V rockové hudbě to bylo Kuře v hodinkách, jež natočilo Flamengo. Toto album všem
vytřelo oči jazzem i rockem. Materiál byl natáčen již od března tohoto roku a
závěrečné nahrávací frekvence byly dokončeny až 11. října 1973 v pražských
studiích Supraphonu v Dejvicích a Mozarteu. Kratochvíl zde měl již jiného
kytaristu. Byl to František Francl, jež dlouhá léta působil ve Flamengu. V Jazz
Q Praha zcela naplnil svou pověst famózního hráče. Pověst československého
Hendrixe! Hned úvodní skladba Ze světla do tmy, kterou napsal Vladimír Padrůněk a Joan
Duggan, osloví posluchače souhrou kytary, kláves a baskytary. Stejná souhra se
projeví v následující skladbě Ztracená láska. Pro nás to byl tehdy těžký
nářez. Ono totiž v roce 1973 v Československé socialistické republice
nevycházelo nic z rockové hudby, která tehdy vanula světem. Toto ale pro
nás byla taková pecka a bomba, že ještě po čtyřiceti letech existují milovníci,
kteří naprosto ortodoxně hrají pouze v tomto stylu a k tomu ještě
mají programově identický název skupiny. Všechny skladby odzpívala Joan. Jen
závěrečná skladba Epilog po šestnácti minutovém Čaroději, byla instrumentální.
Hlavní a nosná skladba LP Čaroděj, již tehdy Martin Kratochvíl
dával skladbám jednoslovná pojmenování, byla uchvacující. A ten konec! Ihned
nás odkázal na závěr skladby Day In My Life od Lennona-McCartneye. A to pro nás
posluchače bylo poselství, jež nás vykoplo a utvrdilo v poslouchání
komplikovanější hudby a hledání jiných textů a sdělení než jen k pouhé
konzumaci produktů pitomců typů Hanniga, Franty Janečka, … a dalších, jež se mi
ani nechce vyjmenovávat.
Na desce zazářili všichni. Základní sestavou byli Kratochvíl,
Francl, Padrůněk a Vrbovec. Zpěv obstarala Joan Duggan a jako hosté se
představili v dokonalém aranžmá Mišík, Semelka, Dydovič a Rotter; na konga
Jiří Tomek, na trubku Radek Pobořil, Jan Kubík na klarinet a Lexa Čihař na
kontrabas. I tady se objevil Jan Spálený jako hudební režisér a zvukovou režii
dělal Petr Kocfelda. Toho najdete na všech československých významných
rockových deskách.
Elegie v modrém
Jak už to v socialistickém Československu bylo
normální, po třech letech, to je v roce 1976, vyšla další deska úspěšné
formace. Všichni jsme z toho byli na větvi. Jen autoři ne. Po třech letech
vydal Supraphon desku Elegie.Skupina zkrátila jméno na Jazz Q, ale připisovalo
se ′Martina Kratochvíla′. Změnila se trochu sestava. Na basovou kytaru hrál
Přemysl Faukner a za bicími seděl Libor
Laun. Jako hosté si zahráli Jan Hrubý, Jiří Tomek, Lenka Filipová, Michal Gera,
Ondřej Konrád, Michal Vrbovec, František Lhotka, Zdeněk Prouza, Jiří Cerha a
Ladislav Kantor. Jsou to jména velmi známá. Po letech je deska přitažlivá tím, že abstrahuje vlivy Leoše
Janáčka a Arthura Bergera a zároveň dokonale využívá technologii multiplaybacků
a všech možných elektronických efektů na
klávesách i kytaře. Desce byl přikládán koncem osmdesátých let minulého století
význam snad ještě větší než titulu Symbiosis.
Ale v paměti většiny zůstala více vyryta Symbiosis. V těchto letech
ale již Jazz Q mělo docela konkurenci ve skupinách Impuls a Ch.A.S.A. či Energit.
Zvěsti
Kratochvíl získal roční stipendium na
americkou Berklee College of Music v Bostonu, USA. Po návratu se projevila
změna v jeho postupech při komponování. Zároveň se projevil značný odliv
jazzrockové vlny nejen ve světě, ale jako obvykle i u nás.
Především vývoj směřoval ke koncertně proveditelným skladbám a k větší
koncertní aktivitě. Koncem roku 1977 skupina natočila v dejvickém studiu
Supraphonu desku Zvěsti. Název skupiny se změnil na ′Martin Kratochvíl
& Jazz Q′ a obsazení také. Kytaru hrál Andršt, Přemysl Faukner na baskytaru
a Jiří Helešic byl u bicích. Další rok od 5. do 15. března nahrál Kratochvíl s Jazz
Q další desku. Ale ta byla vylisována až v roce 1980 a do obchodů šla až
zase za další rok. O tomto záměrném zdržování ví mnoho pamětníků. Deska se
jmenovala Hodokvas a obsazení bylo opět změněno. Kratochvílovi na
kytaru hrál Franc, basu opět výborně hrál Vladimír Padrůněk a u bicích byl
Pavel Trnavský. Nahrávání se jako hosté účastnili Jirka Hrubeš s všemožnými
bouchadly a Petr Kalandra si zahrál na foukací harmoniku.
Obě desky byly nahrány jen základní sestavou skupiny a úzce na sebe
navazují. Kratochvíl o deskách řekl:
„… je to jeden z mnoha
pokusů o nalezení cesty ze slepé uličky jazzrocku sedmdesátých let … dosáhnout
toho lze návratem k inspiraci hudbou Johna Coltrana a inspirací v evropské
vážné hudbě.“ Ať už to Kratochvíl a spoluhráči mysleli jak jen chtěli, jejich
hudba byla úspěšná.
Kratochvíl navázal spolupráci s Oskarem Petrem, který přišel z Marsyas
a ze spolupráce zůstaly dva singly.
Zajímavá byla spolupráce s Helenou
Vondráčkovou na její desce Paprsky,
která byla vydána v roce 1978 a
dodnes není doceněna, i když se jedná o pop music. Tehdy se Helena pokusila
změnit svůj image, což je nesmírně pozitivní, ale posluchači to nevzali a ona
se vrátila k tomu, co dělala a dělá až do dneška.
V letech 1983 až 1985 skupina existovala v obsazení s Janou
Koubkovou, Jurajem Griglákem a Pavlom Kozmou. Tomuto obsazení vyšly dvě EP
desky. Poté změnil aktivní Kratochvíl v roce 1985 Jazz Q na Jazz IQ které
tvořil s Borisem Urbánkem. Jazz IQ produkovalo čistě syntezátorovou hudbu.
Kratochvíl s Urbánkem propojili různé druhy kláves přes počítač, basovou
linku a bicí obstaraly naprogramované automaty. Z tohoto období nebylo nic
vydáno na deskách. Ale Kratochvíl si užíval akustického jazzu vystupováním s americkým
kytaristou Tony Ackermanem. K rockové hudbě se již Martin Kratochvíl se
svými formacemi Jazz Q nikdy nevrátil
Po roce 1989 Kratochvíl své aktivity upnul do oblasti mimo aktivní
komponování a hraní. Vytvořil Bonton Records. Povedlo se mu koupit Supraphon,
Panton a slovenský Opus. Také následně možná s chutí spadl pod světový gigantický
kolos Sony Records.
Jeho přínos pro československý rock je ale tak velký a tak
pozitivní, že rozhodně není dodnes doceněn. A také je s Jazz Q
nezapomenutelně spjat i František Francl a Vladimír Padrůněk, kteří si oba
zasluhují zvláštní kapitoly. Apendix z roku 2014.
Album Hvězdoň z roku 1984 bylo dlouho posledním
studiovým albem skupiny. Je pravdou, že se Martin Kratochvíl věnoval akustické
hudbě s americkým přítelem kytaristou Tony Ackermanem, ale jeho
charakteristické jazzrockové postupy a barvy jeho syntezátorů jsme pak vééélmi
dlouho s doprovodem baskytary, elektrické kytary a bicích neslyšeli.
Po dlouhých třiceti letech, 24. května 2013, vychází nové album legendárních Jazz Q a nebo Jazz Q Praha, které dostalo název Znovu. Hudebníci na desce jsou
„jaknavybíraní“. Kytaru hraje Zdeněk Fišer a na baskytaru staronový člen Jazz Q
Přemysl Faulkner. Za bicími sedí
„Vajco“Deci. Ten prodal svou restauraci v New Yorku a vrátil se zpět
k bicím.
Album zahajuje skladba Potopa, která ihned navodí
jazzrockovou atmosféru konce sedmdesátých let a atmosféru desek jak Jazz Q, tak
i Weather Report Josepha Zawinula či podobných jazzrockových gigantů. Ale především alb Jazz Q. Nezaměnitelná barva
kláves a způsob hry – prostě Jazz Q Martina Kratochvíla se vynořili zpět do
dvacátého první století.
18. října 2013 vychází nové raritní album Jazz Q.
Z archívů uvolnil Martin Kratochvíl nahrávku koncertu, který proběhl 2. února v roce 1975
v bratislavském Parku kultúry a oddychu. Nově vydané CD se
jmenuje Živí se diví: Live in Bratislava 1975 a kapela Jazz Q je na
něm zaznamenána ve stejné sestavě, v jaké se objevila i na kultovní kompilac i Jazzrocková
dílna z roku 1975, tehdy s Janem Martincem na housle a sopránku. Kromě něj
na záznamu je i britská zpěvačka Joan Duggan, tehdy usazená v Čechách
a provdaná za Františka Francla.
Záznam vyprodaného bratislavského
koncertu vznikl měsíc před Pražskými jazzovými dny, odkud pochází nahrávky
z alba Jazzrocková dílna, jež jsou přímo kultovními. Teprve rok po
bratislavském koncertu natočil Kratochvíl a Jazz Q album Elegie, které ale vyšlo až v roce 1977.
Hudební archiv
Žádné komentáře:
Okomentovat