Mikoláš Chadima
9. září 1952 se narodil
budoucí saxofonista i kytarista a zpěvák a skladatel v Chebu.
Od začátku 70. let hrál s několika různými
amatérskými skupinami. Prvním význačnějším souborem byla skupina Elektrobus. Skupina
měla obsazení:
Pavel Richter –
kytara, Mikoláš Chadima – tenorsaxofon, zpěv, Vlasta Marek – bicí a Tomáš Zetek
– baskytara.
Tato skupina byla orientovaná na
jazz rock ovlivněný Frankem Zappou.
Od roku 1976 byl Chadima členem Rock
And Jokes Extempore Band, vedeného od roku 1974 folkovým zpěvákem Jaroslavem
Jeronýmem Neduhou. Od ledna 1977 vystupovalo Extempore spolu s pantomimou
Paskvil v rozsáhlém komponovaném pořadu Milá čtyř viselců. Obsazení bylo:
Jaroslav
Jeroným Neduha – zpěv, kytara, Mikoláš Chadima – tenorsaxofon, vibrafon, zpěv,
skladatel, Jaroslav Jerry Tomášek – baskytara, Miroslav Toman – bicí a Marta
Gothard-Zelinková – perkuse.
Neduhovy texty vycházely z naivní poetiky, konfrontované s černým,
mnohdy velmi krutým humorem. Zkrácená verze proslavila skupinu na 5. pražských
jazzových dnech v roce 1977. Následoval méně výrazný pořad Ebonitový
samotář (1977) a Dům č. p. 112/34 (1978), realizovaný ve spolupráci se skupinou
C&K Vocal v novém obsazení:
J. J. Neduha –
zpěv, kytara, popelnice, Mikoláš Chadima – tenor a alt saxofon, popelnice,
havajská flétna, Marta Gothard -Zelinková – perkuse, Petr Křečan – bicí, Slávek
Simon – baskytara a Jiří Mareš – kytara.
Po vystoupení na 6.PJD se Extempore
rozešlo. Neduha emigroval do Rakouska. Chadima obnovil činnost Extempore po
návratu z vojenské prezenční služby v listopadu 1978. Obsazení bylo
následující:
Stanislav Simon
– baskytara, Marta Gothard-Zelinková – perkuse, Josef Záruba – kytara a Stanislav
Staněk – bicí.
Cyklus Zabijačka, realizovaný v roce 1979, zachovával
typický černý humor souboru, začala se však už projevo -vat jeho drsnější, existenciální
dimenze. Hudebně vycházelo Extempore v té době z jazzrockových
struktur a rappovsko -beefheartovské tradice, do tvorby však pronikaly i prvky
nové vlny a punku. Art rock Extempore byl plně realizován ve scénických
kompozicích Velkoměsto I. – IV. (1979) a Velkoměsto V. (Sny obyvatel
velkoměsta)(1980) s novými hudebníky Mirko Alim Horáčkem a Jiřím
Radechovským. Oba hráli kytary. Na těchto kompozicích se podílela úpravou
scény výtvarná skupina Civilizační
impulsionisté. Chadima v tomto období vyvinul výrazný kompoziční rukopis,
uplatňoval syntetizující prvky rocku, improvizovaného jazzu, experimentální
avantgardy, spojené s intelektuální kulturně politickou kritikou. Zároveň
se podílel i na dalších akcích, především v rámci sdružení Kilhets.
Po rozpadu Extempore sestavil
Chadima příležitostná sdružení pod názvy M. Ch. Band, Alfréd Starka, SC Band a
další. Realizoval s nimi tři významné písňové cykly: Krokodlak (1982),
Jsme zdrávi a daří se nám dobře (1984) a Gorleben (1986) z větší části na
slova básníka Ivana Wernische. Obsahují hutný elektronický sound přednatočených
pásků s výraz -nými party dechových nástrojů, preparované kytary a
polozpívaným přednášením textům. Původní černý humor se stal velmi ponurým.
Chadima je nejvýznamnějším představitelem českého alternativního rocku 70. a 80. let. Působil v něm
nejen jako hudebník, ale i jako organizátor a částečně i jako ideolog. Výrazně
se podílel na vytvoření „českého Soundu“ avantgardního rocku, stavějícího na
premise, že rock není jen forma zábavy, ale druh svébytného multimediálního
uměleckého díla, odpovídajícího pocitům člověka 20. století.
Diskografie:
Extempore
Zabi ho 1984,
Cafe Europe
Velkoměsto 1991,
Globus, 2 LP
© by Josef Vlček
Žádné komentáře:
Okomentovat