pondělí 10. února 2020

Mikoláš Chadima

Mikoláš Chadima

            9. září 1952 se narodil budoucí saxofonista i kytarista a zpěvák a skladatel v Chebu.
            Od začátku 70. let hrál s několika různými amatérskými skupinami. Prvním význačnějším souborem byla skupina Elektrobus. Skupina měla obsazení:
Pavel Richter – kytara, Mikoláš Chadima – tenorsaxofon, zpěv, Vlasta Marek – bicí a Tomáš Zetek – baskytara.
            Tato skupina byla orientovaná na jazz rock ovlivněný Frankem Zappou.
            Od roku 1976 byl Chadima členem Rock And Jokes Extempore Band, vedeného od roku 1974 folkovým zpěvákem Jaroslavem Jeronýmem Neduhou. Od ledna 1977 vystupovalo Extempore spolu s pantomimou Paskvil v rozsáhlém komponovaném pořadu Milá čtyř viselců. Obsazení bylo:
Jaroslav Jeroným Neduha – zpěv, kytara, Mikoláš Chadima – tenorsaxofon, vibrafon, zpěv, skladatel, Jaroslav Jerry Tomášek – baskytara, Miroslav Toman – bicí a Marta Gothard-Zelinková – perkuse.
Neduhovy texty vycházely z naivní poetiky, konfrontované s černým, mnohdy velmi krutým humorem. Zkrácená verze proslavila skupinu na 5. pražských jazzových dnech v roce 1977. Následoval méně výrazný pořad Ebonitový samotář (1977) a Dům č. p. 112/34 (1978), realizovaný ve spolupráci se skupinou C&K Vocal v novém obsazení:
J. J. Neduha – zpěv, kytara, popelnice, Mikoláš Chadima – tenor a alt saxofon, popelnice, havajská flétna, Marta Gothard -Zelinková – perkuse, Petr Křečan – bicí, Slávek Simon – baskytara a Jiří Mareš – kytara.
            Po vystoupení na 6.PJD se Extempore rozešlo. Neduha emigroval do Rakouska. Chadima obnovil činnost Extempore po návratu z vojenské prezenční služby v listopadu 1978. Obsazení bylo následující:
Stanislav Simon – baskytara, Marta Gothard-Zelinková – perkuse, Josef Záruba – kytara a Stanislav Staněk – bicí.
Cyklus Zabijačka, realizovaný v roce 1979, zachovával typický černý humor souboru, začala se však už projevo -vat jeho drsnější, existenciální dimenze. Hudebně vycházelo Extempore v té době z jazzrockových struktur a rappovsko -beefheartovské tradice, do tvorby však pronikaly i prvky nové vlny a punku. Art rock Extempore byl plně realizován ve scénických kompozicích Velkoměsto I. – IV. (1979) a Velkoměsto V. (Sny obyvatel velkoměsta)(1980) s novými hudebníky Mirko Alim Horáčkem a Jiřím Radechovským. Oba hráli kytary. Na těchto kompozicích se podílela úpravou scény  výtvarná skupina Civilizační impulsionisté. Chadima v tomto období vyvinul výrazný kompoziční rukopis, uplatňoval syntetizující prvky rocku, improvizovaného jazzu, experimentální avantgardy, spojené s intelektuální kulturně politickou kritikou. Zároveň se podílel i na dalších akcích, především v rámci sdružení Kilhets.
            Po rozpadu Extempore sestavil Chadima příležitostná sdružení pod názvy M. Ch. Band, Alfréd Starka, SC Band a další. Realizoval s nimi tři významné písňové cykly: Krokodlak (1982), Jsme zdrávi a daří se nám dobře (1984) a Gorleben (1986) z větší části na slova básníka Ivana Wernische. Obsahují hutný elektronický sound přednatočených pásků s výraz -nými party dechových nástrojů, preparované kytary a polozpívaným přednášením textům. Původní černý humor se stal velmi ponurým. Chadima je nejvýznamnějším představitelem českého alternativního rocku 70. a 80. let. Působil v něm nejen jako hudebník, ale i jako organizátor a částečně i jako ideolog. Výrazně se podílel na vytvoření „českého Soundu“ avantgardního rocku, stavějícího na premise, že rock není jen forma zábavy, ale druh svébytného multimediálního uměleckého díla, odpovídajícího pocitům člověka 20. století.

Diskografie:
Extempore
Zabi ho                                                           1984, Cafe Europe
Velkoměsto                                                    1991, Globus, 2 LP



© by  Josef Vlček


Žádné komentáře:

Okomentovat