Ivo Křižan se narodil 17. listopadu 1952 v Brně. Vyrostl
v proletářském prostředí periferie brněnských Židenic. V r.
1963 objevil kytaru. Chodil do zábrdovických lázní na plovárnu, kde často
hrávali na kytary místní Romové. Vynikal mezi jimi jeden, který se jmenoval
Jánoš. Na kytaru dokázal hrát neuvěřitelným způsobem – technicky nedostižně,
spíš blíže k houslím. Křižan, jeho hrou okouzlen, dodal si odvahy a chtěl
se u něho učit hrát. Nejprve byl odháněn, až konečně Roma přesvědčil. Naučil ho
hrát např. palcem a všelijaké jiné technické detaily, které učenlivý Křižan
velmi rychle vstřebal.
Uhranutý Ivo Křižan
Bigbítová vlna zasáhla Brno a Křižan
jí zůstal uhranut jako málokdo. V roce 1965 založil v brněnských
Židenicích při ZDŠ první skupinu Silver Stars. Sestava – Ivo Křižan: kytara,
zpěv, Josef Hromada: kytara, Jiří Opluštil: klavír, zpěv, Jaroslav Vach:
baskytara, zpěv a Libor Ponížil: bicí nástroje. Motivovaly je skupiny Kinks,
Merseybeats a Hollies. Skupina ale měla i své vlastní skladby. Zachovala se
skladba Janě.
V únoru 1967 založil Křižan
další skupinu – Stop The Gods. Ta se stala dobovým nefalšovaným undergroundem
mj. i proto, protože zkoušeli v kotelně za čtyřicetistupňového vedra.
Oslovila je drsnější varianta rhythm and blues – např. Pretty Things a Troggs, které
odposlouchali z pašovaných elpíček ze Západu. Sestava – Ivo Křižan:
kytara, zpěv, Petr Neubauer: kytara (po jeho odchodu ho vystřídal František
Mica), krátce i Jiří Opluštil: sólový zpěv, Gabriel Farkaš: baskytara a tehdy
nezletilý Valerij Doležal: bicí nástroje. Byli vybráni jako muzikantská a
koncertní rarita pro Brněnskou beatovou ligu na jaře 1968, ale těsně před
soutěžní přehlídkou se skupina rozpadla.
Emigrace baskytaristy a záskok
Lokální muzikantská proslulost se
donesla ke zpěvákovi a skladateli Petru Ulrychovi, který ve skupině Atlantis po
emigraci baskytaristy Svobody řešil obsazení baskytarového postu. Jednoho
podzimního dne r. 1968 na České ulici (u Medvídka) oslovil Křižana, zda dokáže
hrát na baskytaru. Ten bez rozmyšlení zalhal a odpověděl, že ano. V krátké době
se díky své muzikantské průpravě na ni naučil technicky velmi slušně hrát svým živelným způsobem. Pamětníci dodnes tvrdí, že se chtěl Křižan
zprofesionalizovat a byl ochoten pro to udělat cokoliv. Sestava Atlantis – Petr
Ulrych a Hana Ulrychová: sólový zpěv, Stanislav Regal: kytara, Jaroslav
Vraštil: varhany, klavír, Ivo Křižan: baskytara, zpěv a Vladimír Grunt: bicí
nástroje. S Atlantisem se Křižan dostal brzy do brněnské první ligy,
s nimi sjezdil celou republiku. Jako baskytarista a částečně i kytarista
se podílí na Ulrychově projektu
Odyssea, kde se
Atlantis propojil s Big bandem Gustava Broma. Syntéza bigbítu, názvuků moravského
folkloru a jazzu byla odvážným počinem své doby. Album bylo natočeno, ale jeho
vydání bylo normalizačními kulturtrégry zakázáno. (Oficiálně vyšlo až v r.
1990 na CD). Křižan se však podílel na řadě singlů, které Ulrychovi za podpory
Atlantisu na přelomu šedesátých a sedmdesátých let natočili (např. hit Nechoď
do kláštera, Brána milenců, Nikdy nebudu tvá, Don´t You Break It Again…).
Výlet na západ
V září 1969 vystupuje
Křižan s Atlantis v tehdejší NSR. V Düsseldorfu a
v Západním Berlíně v muzikálové verzi známého Hair. V mnichovském
nastudování muzikálu Hair jako kytarista hraje s olomouckou skupinou
Bluesmen, kterou osobně doporučil manažerovi projektu.
Když Křižan
vystupoval s Atlantis a Orchestrem Gustava Broma v tehdejším SSSR,
došlo málem k mezinárodnímu incidentu. Křižan se vymočil v Kyjevě na
sochu Lenina, což bylo zaregistrováno místní milicí. Celou nepříjemnost musel
jet osobně řešit do Moskvy na stranické orgány sám Gustav Brom, který místní
sovět vahou své osobnosti uklidnil.
V září 1970 Atlantis opět
účinkují v NSR – tentokrát Křižan zaujal místo kytaristy. V průběhu
zájezdu docházelo k různým personálním proměnám. Koncem r. 1970 Křižan
nastoupil s Atlantis do angažmá v pražském divadle Rokoko.
V r. 1971 Pragokoncert
sestavil výjezdní skupinu pro Rakousko. Sestava – Ivo Křižan, kytara, zpěv,
Oldřich Veselý: varhany, zpěv, Miroslav Ryška: baskytara, zpěv a Terry Hanák:
bicí nástroje. V Innsbrucku odehrál Křižan se skupinou tři vystoupení.
Pevně rozhodnut k trvalé emigraci na Západ, podnikl rázné kroky.
V okamžiku, kdy manažer Ronnie Williams poslal Křižanovi novou smlouvu do
Hair, natrvalo odjel za železnou oponu.
V NSR jamoval např.
s legendárními Deep Purple a získal angažmá do skotských Middle Of The
Road. Na jaře r. 1972 nastoupil jako kytarista ve skupině Uda Jürgense a hrál
s ním těžký sálový a festivalový pop gottovského kalibru. Cestoval
s ním po Německu, Rakousku, Švýcarsku, Itálii a Holandsku. Díky velmi
slušným příjmům (400 marek za koncert a 1100 za desetiminutový televizní medailon)
byl na tom ekonomicky velmi dobře. Začal mít německé pop scény plné zuby a
v létě 1972 nastoupil do jazzrockových Emergency, kde hrál s bývalými
Matadors.
Pak natrvalo legálně emigroval
do USA. Začátky byly velmi krušné. V New Yorku bylo nebezpečné obhájit
holou existenci a tak na dobře míněnou radu přesídlil do Los
Angeles. Na Venice Beach nejprve jamoval s rastafariány. V San
Francisku se přes inzerát setkal s legendárním bubeníkem Flamenga,
Jaroslavem „Erno“ Šedivým a založili skupinu Janos. Ivo Křižan: kytara, zpěv,
Octavia Sutterová, Pam Ewingová a Iva Rochellová: zpěv, Doug Lunn: baskytara a
Jaroslav „Erno“ Šedivý: bicí nástroje a percussion.
V USA jamoval a hrál
společně na jednom pódiu s Jeffem Beckem, bubeníkem Mitchem Mitchellem,
Warrenem Cucurrulem, ale i s Canned Heat a členy Iron Butterfly. Natáčel
demosnímky i s Janem Hammerem. Hrál se Stanem Wolarzem a jeho Bohemian
Blues Bandem. Gypsy Janos, Alternatives, Krizan, Hall And Parker a New Stop The
Gods. Velmi nadějně vypadala i spolupráce Křižana s bubeníkem Terry
Bozziem, baskytaristou Patrickem O´Hearnem a trumpetistou a klávesovým hráčem
Markem Ishamem. Skupina skončila, protože Bozzio a O´Hearn dostali angažmá u
Franka Zappy…. Natáčel se soulovými hvězdami Edwinem Starrem a Dianou Rossovou.
Získal řadu zkušeností.
Návrat domů
Rodnou zemi začal pravidelně
navštěvovat v r. 1991. Supraphon vydal vinylové album Nt WT Shafter Avenue
Experience, kde zajímavým způsobem Křižan propojil rock, blues a funk.
Na počátku devadesátých let se
objevil v projektu Ládi Křížka. Se skupinou Ban Elegance v r. 1994
mj. vystoupil ve Staré Pekárně v Brně. Před několika lety vydal
v Německu album Spyder. Jeho poslední album The Magic bylo natočeno ve
studiu SONO v rámci amerického projektu End2End s Dougem Lunnem
(baskytara) a Ronniem Ciagem (bicí nástroje, percussion). Dodnes je věrný
živé hudbě a vystupuje nejen u nás, ale i v USA, Německu a Řecku. Pravý
živelný rocker životním stylem a zaměřením s vybroušenou kytarovou
technikou a smyslem pro improvizaci. Dnes účinkuje pod přezdívkou Spyder.
© by Petr Gratias
Hudební archiv
Žádné komentáře:
Okomentovat