neděle 15. března 2020

Ivo Křižan

Atlantis (1968-69) - Ivo Křižan je třetí zleva.
Ivo Křižan
            Ivo Křižan se narodil 17. listopadu 1952 v Brně. Vyrostl v proletářském prostředí periferie  brněnských Židenic. V r. 1963 objevil kytaru. Chodil do zábrdovických lázní na plovárnu, kde často hrávali na kytary místní Romové. Vynikal mezi jimi jeden, který se jmenoval Jánoš. Na kytaru dokázal hrát neuvěřitelným způsobem – technicky nedostižně, spíš blíže k houslím. Křižan, jeho hrou okouzlen, dodal si odvahy a chtěl se u něho učit hrát. Nejprve byl odháněn, až konečně Roma přesvědčil. Naučil ho hrát např. palcem a všelijaké jiné technické detaily, které učenlivý Křižan velmi rychle vstřebal.

Uhranutý Ivo Křižan
            Bigbítová vlna zasáhla Brno a Křižan jí zůstal uhranut jako málokdo. V roce 1965 založil v brněnských Židenicích při ZDŠ první skupinu Silver Stars. Sestava – Ivo Křižan: kytara, zpěv, Josef Hromada: kytara, Jiří Opluštil: klavír, zpěv, Jaroslav Vach: baskytara, zpěv a Libor Ponížil: bicí nástroje. Motivovaly je skupiny Kinks, Merseybeats a Hollies. Skupina ale měla i své vlastní skladby. Zachovala se skladba Janě.
            V únoru 1967 založil Křižan další skupinu – Stop The Gods. Ta se stala dobovým nefalšovaným undergroundem mj. i proto, protože zkoušeli v kotelně za čtyřicetistupňového vedra. Oslovila je drsnější varianta rhythm and blues – např. Pretty Things a Troggs, které odposlouchali z pašovaných elpíček ze Západu. Sestava – Ivo Křižan: kytara, zpěv, Petr Neubauer: kytara (po jeho odchodu ho vystřídal František Mica), krátce i Jiří Opluštil: sólový zpěv, Gabriel Farkaš: baskytara a tehdy nezletilý Valerij Doležal: bicí nástroje. Byli vybráni jako muzikantská a koncertní rarita pro Brněnskou beatovou ligu na jaře 1968, ale těsně před soutěžní přehlídkou se skupina rozpadla.

Emigrace baskytaristy a záskok
            Lokální muzikantská proslulost se donesla ke zpěvákovi a skladateli Petru Ulrychovi, který ve skupině Atlantis po emigraci baskytaristy Svobody řešil obsazení baskytarového postu. Jednoho podzimního dne r. 1968 na České ulici (u Medvídka) oslovil Křižana, zda dokáže hrát na baskytaru. Ten bez rozmyšlení zalhal a odpověděl, že ano. V krátké době se díky své muzikantské průpravě na ni naučil technicky velmi slušně hrát svým živelným způsobem. Pamětníci dodnes tvrdí, že se chtěl Křižan zprofesionalizovat a byl ochoten pro to udělat cokoliv. Sestava Atlantis – Petr Ulrych a Hana Ulrychová: sólový zpěv, Stanislav Regal: kytara, Jaroslav Vraštil: varhany, klavír, Ivo Křižan: baskytara, zpěv a Vladimír Grunt: bicí nástroje. S Atlantisem se Křižan dostal brzy do brněnské první ligy, s nimi sjezdil celou republiku. Jako baskytarista a částečně i kytarista se podílí na Ulrychově projektu Odyssea, kde se Atlantis propojil s Big bandem Gustava Broma. Syntéza bigbítu, názvuků moravského folkloru a jazzu byla odvážným počinem své doby. Album bylo natočeno, ale jeho vydání bylo normalizačními kulturtrégry zakázáno. (Oficiálně vyšlo až v r. 1990 na CD). Křižan se však podílel na řadě singlů, které Ulrychovi za podpory Atlantisu na přelomu šedesátých a sedmdesátých let natočili (např. hit Nechoď do kláštera, Brána milenců, Nikdy nebudu tvá, Don´t You Break It Again…).

Výlet na západ
                V září 1969 vystupuje Křižan s Atlantis v tehdejší NSR. V Düsseldorfu a v Západním Berlíně v muzikálové verzi známého Hair. V mnichovském nastudování muzikálu Hair jako kytarista hraje s olomouckou skupinou Bluesmen, kterou osobně doporučil manažerovi projektu.
Když Křižan vystupoval s Atlantis a Orchestrem Gustava Broma v tehdejším SSSR, došlo málem k mezinárodnímu incidentu. Křižan se vymočil v Kyjevě na sochu Lenina, což bylo zaregistrováno místní milicí. Celou nepříjemnost musel jet osobně řešit do Moskvy na stranické orgány sám Gustav Brom, který místní sovět vahou své osobnosti uklidnil.
                V září 1970 Atlantis opět účinkují v NSR – tentokrát Křižan zaujal místo kytaristy. V průběhu zájezdu docházelo k různým personálním proměnám. Koncem r. 1970 Křižan nastoupil s Atlantis do angažmá v pražském divadle Rokoko.
                V r. 1971 Pragokoncert sestavil výjezdní skupinu pro Rakousko. Sestava – Ivo Křižan, kytara, zpěv, Oldřich Veselý: varhany, zpěv, Miroslav Ryška: baskytara, zpěv a Terry Hanák: bicí nástroje. V Innsbrucku odehrál Křižan se skupinou tři vystoupení. Pevně rozhodnut k trvalé emigraci na Západ, podnikl rázné kroky. V okamžiku, kdy manažer Ronnie Williams poslal Křižanovi novou smlouvu do Hair, natrvalo odjel za železnou oponu.

Setkání s veličinou
                V NSR jamoval např. s legendárními Deep Purple a získal angažmá do skotských Middle Of The Road. Na jaře r. 1972 nastoupil jako kytarista ve skupině Uda Jürgense a hrál s ním těžký sálový a festivalový pop gottovského kalibru. Cestoval s ním po Německu, Rakousku, Švýcarsku, Itálii a Holandsku. Díky velmi slušným příjmům (400 marek za koncert a 1100 za desetiminutový televizní medailon) byl na tom ekonomicky velmi dobře. Začal mít německé pop scény plné zuby a v létě 1972 nastoupil do jazzrockových Emergency, kde hrál s bývalými Matadors.
                Pak natrvalo legálně emigroval do USA.  Začátky byly velmi krušné. V New Yorku bylo nebezpečné obhájit holou existenci a  tak na dobře míněnou radu  přesídlil do Los Angeles. Na Venice Beach nejprve jamoval s rastafariány. V San Francisku se přes inzerát setkal s legendárním bubeníkem Flamenga, Jaroslavem „Erno“ Šedivým a založili skupinu Janos. Ivo Křižan: kytara, zpěv, Octavia Sutterová, Pam Ewingová a Iva Rochellová: zpěv, Doug Lunn: baskytara a Jaroslav „Erno“ Šedivý: bicí nástroje a percussion.
                V USA jamoval a hrál společně na jednom pódiu s Jeffem Beckem, bubeníkem Mitchem Mitchellem, Warrenem Cucurrulem, ale i s Canned Heat a členy Iron Butterfly. Natáčel demosnímky i s Janem Hammerem. Hrál se Stanem Wolarzem a jeho Bohemian Blues Bandem. Gypsy Janos, Alternatives, Krizan, Hall And Parker a New Stop The Gods. Velmi nadějně vypadala i spolupráce Křižana s bubeníkem Terry Bozziem, baskytaristou Patrickem O´Hearnem a trumpetistou a klávesovým hráčem Markem Ishamem. Skupina skončila, protože Bozzio a O´Hearn dostali angažmá u Franka Zappy…. Natáčel se soulovými hvězdami Edwinem Starrem a Dianou Rossovou. Získal řadu zkušeností.

Návrat domů
                Rodnou zemi začal pravidelně navštěvovat v r. 1991. Supraphon vydal vinylové album Nt WT Shafter Avenue Experience, kde zajímavým způsobem Křižan propojil rock, blues a funk.
                Na počátku devadesátých let se objevil v projektu Ládi Křížka. Se skupinou Ban Elegance v r. 1994 mj. vystoupil ve Staré Pekárně v Brně. Před několika lety vydal v Německu album Spyder. Jeho poslední album The Magic bylo natočeno ve studiu SONO v rámci amerického projektu End2EndDougem Lunnem (baskytara) a Ronniem Ciagem (bicí nástroje, percussion).  Dodnes je věrný živé hudbě a vystupuje nejen u nás, ale i v USA, Německu a Řecku. Pravý živelný rocker životním stylem a zaměřením s vybroušenou kytarovou technikou a smyslem pro improvizaci.  Dnes účinkuje pod přezdívkou Spyder.

© by Petr Gratias
Hudební archiv

Žádné komentáře:

Okomentovat