Jaroslav Navrátil
V Boskovicích u Brna se narodil 2. září 1928 budoucí textař a
novinář. Vyučil se zámečníkem, ale protože pocházel z hudební rodiny, od
mládí hrál na housle a později i na různé dechové nástroje. Od roku 1952 byl
zaměstnán v Československém rozhlase jako redaktor-elév v redakci
hudebního vysílání. Čtyři roky studoval hudební vědu na Univerzitě Karlově, ale
studium nedokončil. Studoval potom kompozici na Lidové škole umění – Lidové
konzervatoři kompozici u profesorů Harryho Macourka a J. Rimona.
V rozhlase Jaroslav Navrátil byl spoluautorem pro rockovou
hudbu důležitých pořadů jako bylo velmi oblíbené Mikrofórum. Podílel se i na
legendárním pořadu Miroslavy a Jiřího Černých Houpačka, 12 na houpačce a
později 14 na houpačce. Další spolupráce byla na pořadu Desky na černo Jiřího
Černého. Houpačka byla vlastně první hitparáda především ″bigbeatových skupin″,
i když do ní manželé Černí zařazovali také sólové zpěváky z oblasti folku
(Karel Kryl) či pop music (Marta Kubišová). Černí na houpačku vybírali skladby
sami a posluchači hlasovali pro jednotlivé skupiny a nebo sólisty. Houpačka
objevila pro československou veřejnost Petra Nováka, Kryla, Flamengo, Synkopy
61, Atlantis etc… po roce 1969 byl pořad zrušen, protože manželé Černí na
Houpačku zařadili skladbu Ferdinanda Havlíka z divadla Semafor Běž domů
Ivane, což byl popěvek, jenž vybízel okupační ruskou armádu k odchodu z Československa.
Černým komunisté vyčetli i to, že v pořadu byl hrán i Karel Kryl.
Navrátil byl ten, který zařídil první nahrávání pro Československý
rozhlas například skupinám Olympic, Apollobeat, Rangers a nebo Juventus.
Dalším důležitým pořadem byla ještě rozhlasová hitparáda Junior 30.
Tento pořad vyplnil prázdné místo po zakázané Houpačce. A abychom na nic
nezapomněli, podílel se i na pořadech Větrník a Radioporta. Větrník byl
pokračováním Junioru a Radioporta byl pořad pro posluchače country music.
Navrátil byl neúnavným a velmi důležitým organizátorem
nejrůznějších akcí z oblasti nejrůznějších hudebních aktivit. Postupně se
nejvíce začal věnovat folku. Za své zásluhy o folkovou hudbu dostal v roce
1986 Zlatou Portu.
Od sedmdesátých let se věnoval textařině. Zajímavé pro nás,
milovníky a posluchače rockové hudby, je, že napsal přes tři sta textů a to
převážně pro lidové a dechové orchestry! Psal také ″silně angažované″ texty,
což rozhodně nebylo z přesvědčení, ale zřejmě to byla úlitba komunistickým
bohům.
Jako novinář se nejvíce projevil svými články v časopise
Melodie.
© by Ivan Poledňák
Žádné komentáře:
Okomentovat