Jazzová sekce
Velký
vliv na českou alternativní scénu měla také Jazzová sekce. Její jádro, vedené
Karlem Srpem, se dalo dohromady někdy v roce 1971. Zpočátku se jednalo o
organizaci, která se věnovala výhradně jazzu. Vydávala Jazz bulletin a pomáhala
organizovat jazzové koncerty.
Ovšem
jak šel čas, začali do sekce přicházet mladí ambiciózní publicisté, kteří byli
víceméně ovlivněni světovou jazz rockovou a alternativní hudbou.
„Jednou za mnou přišel takovej mladej
vlasatej kluk, kterej se představil jako Pepa Vlček,“ vzpomíná výtvarník Joska
Skalník, „přišel a povídá: Hele, mám takovej nápad – já napíšu vo Zappovi text,
ty k tomu uděláš koláže, zajdeme s tím do 100+1, voni nám daj
speciální číslo, a my to vydáme. Což bylo v polovině 70. let pochopitelně
naprosto nemožné. Takže platformu pro tyto lidi vytvořila právě Jazzová sekce.“
Jazzová
sekce tedy začala rozšiřovat oblast svých zájmů a v závěru 70. let
byla řečeno slovy vedoucího JS Karla Srpa „množinou mnoha aktivit, hudbou
jazzovou a alternativní počínaje, přes vydávaní publikací (Jazz bulletin –
nejkvalitnější informace o západní hudbě), vydávání knih (edice Jazz petit),
pořádání přednášek, půjčování gramodesek, až k organizování již zmíněných
Pražských jazzových dnů.“
Petr
Cibulka o JS říká: „Role J
azzové sekce byla v 70. letech
nezastupitelná, i když v rámci odporu k totalitní moci byla její
pozice horší. JS nemohla otevřeně vystoupit na podporu Plastic People, to by
byla okamžitě zlikvidována. Tím, že působila vlastně jakoby legálně, se pod ní
skryly různé aktivity, které by normálně nebylo možné udělat.“
Pod záštitou JS se začaly pořádat výstavy
umělců, kteří nesměli z různých příčin vystavovat, k jazz bulletinu
se přidal i magazín „Situace“, který představoval české moderní umělce a
performery, v edici Jazz petit se vydávaly knihy nejen o hudbě, ale o
současném divadle, výtvarném umění, poprvé se v ní objevil Hrabalův text
„Obsluhoval jsem anglického krále“. Nejdůležitějším počinem Jazzové sekce byly
ovšem každoročně pořádané Pražské jazzové dny, které se konaly (většinou
dvakrát do roka) v letech 1974 až 1979.
V 80.letech
se rudá komunismtická Moc pokusila Jazzovou sekci zlikvidovat. Nejprve tím, že ji zakázala (tedy „odofic
iálnila“), a když
JS pokračovala ve své práci dál, rudá komunistická Moc se rozhodla její činnost kriminalizovat. K procesu
se členy JS došlo na podzim 1986
a skutečně – jádro organizace bylo odsouzeno k nepodmíněným
trestům odnětí svobody za údajnou „podnikatelskou“ činnost. Tehdy Jazzová
sekce, alespoň pod tímto názvem přestala existovat a její činnost se po návratu
členů z vězení přelila do organizace nazvané Artfórum.
Extempore Band
Jiří Stivín
Petr
Hrabalík
Žádné komentáře:
Okomentovat