Já bych si rád
najal dům
kde bych mohl žít
svým snům
celý setmělý
slepá okna v průčelí
S korouhvičkou
na střeše
s půdou
plnou veteše
dům který čeká
až ho průvan
pročeše
Ve sklepě bych
našel dívku zazděnou
a tucet sudů
starých vín
Zahrál bych na
harfu opuštěnou
v erbu bych
měl paví stín
Počítám s tím
potajmu
že až ten dům
pronajmu
oběsím se
samým štěstím na
římse
16.
listopadu 1971 zemřel v Dobříši skladatel a kytarista, ale především
básník a textař. Pokud jej někteří kritici odsuzují za jeho oslavné básně na Stalina
a komunismus, které napsal v první polovině 50. let, pak se zcela očistil
a rehabilitoval svou tvorbou, jež tomuto ″úletu″ předcházela a také následovala.
V Přerově
se narodil 16. prosince 1917 Josef Kainar. Již jako student gymnázia miloval
jazz a jazzem ovlivněnou hudbu. V roce 1938 se stal studentem Filosofické
fakulty university Karlovy, kde studoval češtinu a francouzštinu. To ovšem
trvalo jen krátce, protože do Československa vtrhl Hitlerův Wermacht a
nacistická moc uzavřela v roce 1939 všechny vysoké školy 17. listopadu!
Tak Kainar začal pracovat jako železničář, což je téměř přirozené, když si
uvědomíme, že se narodil v Přerově. Pracoval také jako dělník na pile. V letech
1940 až 1942 se mu podařilo dostat do Doležalova orchestru jako profesionální
kytarista a houslista. S orchestrem vystupoval v Ostravě a ve Zlíně.
Do
válečných let také spadá jeho nejrozsáhlejší tvorba jako textaře. Jeho
nejslavnějším prvním pokusem, který se proslavil je jeho vlastní Mrtvý vrabec.
Ten vznikl asi v roce 1933! Ve 30. a 40. letech napsal spoustu textů na
jazzové a bluesové skladby. Z těch nejznámějších bych mohl jmenovat
především Alexander´s Ragtime Band (Začnou-li hrát), Miss Otis Regrets (Miss
Otis lituje), Mood Indigo (Jdou stíny, jdou), Rent Party Blues (Já bych si rád
najal dům), Stardust (Takovou žízeň může mít jen bernardýn) a asi
sedmdesát dalších.
Takovou
žízeň může mít jen bernardýn
nebo
starý lump
a
proto on
děvče
vyměnil
za
láhev brandy prastaré.
Ke
cti mu dlužno říct,
že
pil onu láhev s láskou,
že
srdce smutné měl
jak
při polibcích,
když
za každým douškem zaslzel.
Protože
brandy onen snědý nádech má
jako
její pleť.
Já
musím znát
přece
její pleť
já
se jí učil nazpaměť.
Vzpomínka
na věky
jde
s tebou v obzor daleký
v ní
navěky jsi má.
Ta
brandy byla výtečná
Spousta
z těchto vynikajících textů, které jsou až básněmi, dosáhly mezi mládeží
po válce masové obliby. Texty se opisovaly a tak rozmnožovaly a byly hrány při
kytaře na nedělních vandrech a nebo byly hrány a zpívány v malých
jazzových amatérských souborech. Jenže to všichni ti, kteří texty zpívali,
nevěděli, kdo texty napsal. Kainar dlouhou dobu zůstával v anonymitě!
Nedostal se do nahrávacích studií, rozhlasu a nebo do rozhlasu.
Na
47 textů z tohoto období vydal ve sbírce Josef Kainar: Stará a nová blues
Miloš Pohorský, která vyšla v Klubu přátel poezie nakladatelství
Československý spisovatel v roce 1984. Byla to neprodejná prémie pro
abonenty KPP.
Po roce 1945, když skončila
válka, pracoval jako redaktor a volný publicista. Posléze se stal
profesionálním spisovatelem. Kainar byl spoluzakladatelem pražského Divadla
satiry. Libreto a texty pro první hru divadla Cirkus plechový. Byla to
protinacistická satira. Libreta a texty napsal i pro další dvě hry Divadla
satiry. Byly to hry Akce Aibiš (z roku 1946) a Ubu se vrací aneb Dršťky nebudou
(1949). Hudbu k těmto hrám napsal Harry Macourek.
V dalších
letech Josef Kainar skládal a psal písničky k nejrůznějším divadelním
hrám. Byla to činohry Václava Klimenta Klicpery, Vladislava Vančury Josefína a
nebo k vlastní loutkové hře Zlatovláska. Textařsky spolupracoval se
skladateli Miroslavem Ducháčem, Vlastimilem Hálou, Harry Macourkem, Ludvíkem
Podéštěm, Jiřím Sternwaldem a dalšími tehdejšími skladateli.
Jeho
dalším velmi plodným a úspěšným obdobím byly šedesátá léta. Tehdy se seznámil
se šansoniéry Alenou Havlíčkovou a Rudolfem Pellarem. Tím také se dostal do
styku s jejich skladateli Jaroslavem Jakoubkem a Milanem Jírou. Napsal pro
ně textově i hudebně pozoruhodné šansony.
Tehdy
již žil na zámku v Dobříši. To byl zámek, kde mohli žít a tvořit umělci.
Ovšem ti, které akceptovali vládnoucí komunisté. Kainar tam žil a tvořil z jejich
milosti a snad proto, že mocní tehdejšího Československa nemohli zapomenout na
dobu, kdy Kainar napsal několik oslavných básní na Stalina, Lenina a Gottwalda.
Určitě napsal i oslavné agitační básně na socialismus sa komunismus, ale pro
mne to nemá podstatný význam.
Připomeňme
si život a dílo dramatika Pavla Kohouta. Nadšený propagátor komunismu se po
prohlédnutí a vystřízlivění ve druhé polovině padesátých let minulého století
obrátil, když ne přímo proti komunismu, tak nejméně proti politickým ″vůdcům a
ideologům″ tehdejšího Československa. To bylo pro jeho oficiální kariéru
tragické. Konec publikování a vlastně totální zákaz. To, že se paktoval s takovými
″vyvrheli protisocialistickými jako byli Havel, Dienstbier, profesor Černý,
Ing. Uhl, Hutka … a ještě podepsal protisocialistický pamflet Několik vět“!!!,
mu nemohli komunisté odpustit. To, že se
jeho hry hrály v předních evropských divadlech, se k uším
československého občana nedostalo z oficiálních informačních zdrojů. Ani
jednomu z tehdejších oficiálních dramatiků socialistického Československa
nebyly hrány hry například ve vídeňském Burgtheatru. Kohoutovi je hráli.
Komunisté neodpouštěli, když se od nich kdokoli odvrátila a ještě je
kritizoval! A to byl i případ Kainarův. I když ne tak ostrý, jako Kohoutův. A
to jim ještě po letech někteří lidé neustále připomínali jejich minulost, aniž
by vzali v potaz jejich další tvorbu.
Texty
Kainara byly tak kvalitní, že se je ani komunističtí ideologové neopovážili
zesměšňovat a odsuzovat. Kainar býval často označován za komunistického
kolaboranta, který se snad chystal postavit do čela znormalizovaného Svazu
československých spisovatelů. Existují však i odlišné názory, které tvrdí, že
byl rozhodnut tuto funkci odmítnout. Počítalo se s ním, to je pravda, ale
byl to v podstatě nůž na krk: bezdomovec Kainar byl na Svazu spisovatelů
závislý; díky Svazu přebýval na zámku v Dobříši, dostával různá stipendia
… Těžko si dnes můžeme představit, jaká muka musel prožívat. Jeho smrt pak
nebyla jen dílem vypitého množství červeného vína a podlomeného zdraví, ale
souvisela i s depresí, vyplývající z bezvýchodné situace. Přes to na
něj hudebníci z Framus Five a Flamenga s Hynkem Žalčíkem vzpomínali s láskou,
jako na pohodového člověka.
Období,
kdy tvořil pro další generaci hudebníků a posluchačů, přišlo s renesancí
jazzu V polovině šedesátých let vyšlo několik výborů z černošské poezie
a Kainar začal opět psát bluesové texty. Tentokrát je nepsal na dané melodie,
ale jako samostatné ″básně, které by případně byly doprovázeny hudbou.″
Souběžně s tím vznikala i Kainarova vlastní písničková tvorba. Tehdy
vzniklo mnoho dalších textů a básní. Namátkou to jsou Blues noční čekárny,
Blues o rumu a opatrnosti, Blues železničního mostu, Černá kára…
Každej tu černou
káru si táhne sám
Kdo může znát tu
píseň co já v sobě mám
Můžeš si půjčit
klobouk
Nepůjčíš si nikdy
cizí žal
cizí žal
Cizíma ústy ještě
nikdo nezpíval
Tu černou káru tu
mám stále na patách
On se z ní
sype věčnej jemnej černej prach
černej prach
Zastavit nesmím
ani chvíli
ani chvíli zaživa
Ta černá kára se
můj život nazývá
Trošku tý lásky
dej mi
věrný srdce mý
věčně tu káru
táhnout
to je šílený
šílený
Sevři mě jemně ty
jseš jediný
co na svý cestě
mám
A jako blues tě
na svých ústech vyzpívám
Souběžně
s bluesovými texty psal i osobité verše na ohlasy renesanční hudby a
francouzských šansonů. (Amore, ty darebáku, Dvě loutny, Chvíle lásky, Flandry,
Král nabídl rámě malé markýze, Panoše, Svatá válka, Jan miluje Lenku…)
Koncem šedesátých let se na stárnoucího básníka textaře
obrátil Hynek Žalčík a požádal jej o texty k projektu skupiny Framus Five.
Kainar byl nápadu nakloněn a tak pro napsal Město Er. I když výsledek, album
Město Er skupiny Framus Five, nedopadl podle básníka dle jeho představ,
spolupracoval i na druhém projektu. To psal texty na hotovou hudbu. Flamengo
bylo na vrcholu, ale nemohli vydat album s anglickými texty. Žalčík, jako
producent, navrhl, aby zajeli za Kainarem na Dobříš a pokusili se domluvit.
Básníkovi nechali magnetofonové pásky se skladbami a dali mu volnost pro
témata. To byl začátek vzniku stěžejního alba československého rocku. Na svět
přišlo albu Kuře v hodinkách. Rám příštích obrazů, Jenom láska ví kam, Já
a dým, Chvíle chvil, Pár století, Doky, vlaky, hlad a boty, Kuře v hodinkách.
″Přeznívající hudební sound leckdy poněkud zatlačil sdělnost slova, na druhé
straně však texty Kainar obohatil o novou, účinnou zvukovou dimenzi, a tím
zajistil jejich neutuchající přitažlivost pro mladou generaci.“ Napsal Josef
Kotek
Kainarovy texty v dalších letech zhudebňoval
Vladimír Mišík. Hned první báseň Stříhali dohola malého chlapečka se stala super hitem. A následovaly
další. Jenže Mišík měl problémy s cenzurou. Komunističtí vládci nechtěli,
aby vyšly další texty Kainara v podání Mišíka a etc … Obelisk, Sochy, Malá
paní, Samotáři, Blues o křestních listech, Královský večer….
Totéž
platí i o tvorbě básníka Václava Hraběte. Ale to jen na okraj.
Teprve
po předčasné smrti Josefa Kainara a snad také vlivem toho, že nastupující
generace měla velký zájem o tvorbu básníka, začal být doceňován jeho význam pro
českou hudbu. ″Naléhavost a aktuálnost se tu pojí s tematickou bohatostí,
hloubkou citového záběru, jakož i s hudebností a kulturou slova. Ve
vlastních písních prokázal Kainar nadto i vzácný smysl pro citlivé a účinné
přičlenění melodie k celkové náladě tématu. Kainarův odkaz proto dnes
patří k základním jistinám moderní
české hudby ovlivněné jazzem…“ napsal Josef Kotek
leč klobouky
pomíjejí
zlý vítr jej vzal
a pak se mi z dálky
smál
Míval jsem děvče
leč dívky nás
opouštějí
říkám vzal ji ďas
já najdu si jinou
zas
Jenomže když se
večer stmívá
a šedé stíny letí
v dál
na tebe myslím a
vzpomínám
na starý klobouk
který mi vítr vzal
Mám takovou smůlu
že ztrácím i z doutníku
dým
jen rytmus nohou
ten nikdy
neztratím
Prax53 s použitím
materiálů Josefa Kotka
Těžko soudit doby dávno minulé, ale pokud byl alkoholik, jak text naznačuje, tak neměl vůli, aby se brutálnímu nátlaku STB ubránil. Když někdo ovládá svůj život na 10 %, nemůžeme z vnějšku odhadnout, jestli udělal, nebo neudělal v boji proti komunismu vše, co bylo v 10 % jeho sil. To holt posoudí jen Hospodin...
OdpovědětVymazat