pátek 6. března 2020

Juventus

Juventus

Tato skupina, která se nikdy nestala takovou jedničkou jako třeba Olympic, byla založena již v roce 1962! Je to tak. Bezesporu patři k nejstarším kapelám, jež vznikly v době beatové horečky v Praze.
Juventus založil Zdeněk Kučera, který hrál na trumpetu a zpíval. Skupinu tvořili vysokoškoláci a konzervatoristé. Složení se ustálilo na dvou kytarách a baskytaře, pianu a saxofonech a trubce. Samozřejmě kapela měla i bubeníka. Se skupinou vždy účinkovala dívčí vokální skupina. Z těch známějších to byly Hana Pazeltová a Lilka Ročáková. Ze zpěváků to byl Jiří Stárek. Juventusu se nepodařilo sjednotit repertáir, tak jako jiným skupinám v té době. Hráli převzaté skladby ranného rock & rollu a hráli vlastní skladby či aranže. Pověstnou  skladbou byla Beethovenova Píseň pro Elišku, kterou přearanžoval pro saxofon Milota. Ročáková nyla Loudá se půlměsíc, kterou známe jen z nahrávky Yvonne Přenosilové, kterou natočila s Olympicem. Pazeltová zpívala See See Rider a Kučera si neopomněl střihnout oblíbenou St. Louis Blues.
            V průběhu roku 1965 došlo ke zlomu, když ve skupině hráli Jiří Lahoda- kytara, Petr Rezek – rytmická kytara, Vladislav Heráček – basová kytara, Václav Rákos – ionika, Miroslav Čech – bicí a Karel Černoch zpěv- stálým hostem skupiny byl dětský zpěvák Petr Stůj. Toho skupina doprovázela i na jeho nahrávce pro Supraphon Den na prérii. K převzatým skladbám od Beatles a Elvise Presleyho začal přibývat vlastní repertoár. Na tom se podílel hlavně Karel Černoch, Michael Prostějovský a Pavel Žák. Nejznámějšími skladbami se staly Nářek Převozníka, Zrcadlo a Ona se brání, Volej volej, na celou kolej a Stůj občane.           
        Ve skladbě Zrcadlo si při nahrávání ve studiu na bicí zahrál František Ringo Čech. Ve skupině v té době bubnoval Josef Randák a ten odehrál nahrávání skladby z druhé strany prvního singlu: Chrám. 
          V létě roku 1965 hrál Juventus ve filmu Škola hříšníků a potom jeli na dva měsíce hrát do restaurantů přímořských letovisek tehdejšího státu u Jaderského moře – Jugoslávie. To byla pro každou kapelu, které se podařilo vyjet, Amerika. Po návratu se, jak jinak,  skupina plně zprofesionalizovala. Povedlo se jim vystoupit několikrát v televizi a protože jejich písničky moc neprovokovaly a na tehdejší dobu to byl jednoznačně střední proud  rychle směřující k popu, podíleli se na sound tracku k filmu Bylo čtvrt a bude půl. To byl jeden z mála československých filmových muzikálů. Tady doprovázeli zpěváky z divadla Rokoko. Černoch si tam zazpíval také jednu písničku – Broď se řekou. Napsal ji Angelo Michajlov a Eduard Krečmar a trvala jen minutu a padesát osm vteřin. Od ledna roku 1966 hráli pravidelně v divadle ABC. Také se podíleli na natáčení filmu Nahá pastýřka.
            Popularita Karla Černocha vzrůstala a sílila jeho aktivita jako sólisty. Vystupoval s orchestry na
zájezdech i v televizi a také vystoupil samostatně na písňovém festivalu pop munic v Bratislavě. Tam se každoročně odehrával festival Bratislavská lýra.
Pro nás bigbíty to byl festival kýče a uměleckých hodnot 4. kategorie, které se sice vysílaly, ale chtěl bych vidět čísla z prodeje. Ale jako vždy, čas prověří vše. Ani III. Říše Adolfa Hitlera, ani Svaz sovětských socialistických republik a ani naše přátelství „Se Sovětským svazem na věčné časy,“ neprošly sítem času. ′Písně′ z Bratislavské lýry také neprošly. Upadly do zapomnění. Zato Nářek převozníka  či Zrcadlo se v rozhlase objeví i dnes.
Karel Černoch snad udělal chybu, snad ne. Ještě po roce 2000 je vidět v televizi, kde účinkuje v TV show druhé či třetí kategorie.
Juventus pokračoval ve své existenci bez něj. Od července 1968 vystupoval v sestavě Vladislav Heráček – basovka a zpěv, Petr Rezek – kytara a zpěv, Ladislav Tuček – varhany a Jiří Myslivec – bicí. Ve zcela novém repertoáru převažovala vlastní tvorba z pera Heráčka a Tučka. Skladby textoval Eduard Krečmar.
První deska jim vyšla až za rok u Pantonu a bylo to EP se zajímavými skladbami Bob Hands, Kapka jedu, Nemocné oči, Oči. Hned po EP následoval ještě singl se skladbou Vlasy, kde zpívá již jen Petr Rezek. To na EP zpívali všichni z kapely. Na B straně singlu, v písničce Modrej len, si Rezek zazpíval v duetu s manželkou Irenou. Rezek byl ve skupině pěvecky nejaktivnější a po krátké době následoval Černochova příkladu: skupinu Juventus opustil.
To byl konec. Juventus přestal existovat.
            Díky několika písničkám svou stopu Juventus v historii našeho rocku zanechal.
            27.12.2007 nás opustil po roční léčbě rakoviny tlustého střeva zpěvák Karel Černoch.


Nářek převozníka / Den na prérii                           1967 SP, Supraphon
Zrcadlo / Chrám                                                     1967 SP, Su
Páteční                                                                   1968, Sampler, Su
Beat Line Supraphonu                                            1968 Sampler, Su
Ona se brání / Stůj občane                                      1968 SP, Su
Bylo čtvrt a bude půl                                              1968, Sampler, Su
Kapka jedu, Oči, Bob Hands, Nemocné srdce        1969 EP, Panton
Vlasy / Modrej len                                                 1969 SP, Panton
Ona se brání / Docela obyčejná píseň                     1970 SP, Su, vyšlo      pod hlavičkou Černocha.
Je to jasný                                                               1970 LP, Su Juventus Zrcadlo a Ona se brání
Hitšaráda TKM  2 /Ona se brání/                            1981,Supraphon
Hitšaráda TKM 4 /Zrcadlo/                                    1982, Supraphon
Nářek převozníka / Píseň o mé zemi                      1990, Supraphon, vyšlo pod hlavičkou Černocha
Karel Černoch, Juventus:
Kompletní nahrávky 1967-1969                             2009, Archiv československého rocku č. 19, Crazy Sound

           

© by Jan Křtitel Sýkora

Diskografie:   https://www.discogs.com/artist/1477401-Juventus-3

                             https://www.discogs.com/master/1699290-Various-Bylo-%C4%8Ctvrt-A-Bude-P%C5%AFl

Poznámka: Jen díky Jozefa Halušice jsem mohl  publikovat nahrávku skladby Volej,volej, volej,
která není nikde v žádné diskografii uvedena (sic!)


Žádné komentáře:

Okomentovat