neděle 8. března 2020

Karkulka


Karkulky

Proč Karkulky? Proč ne prostě Karkulka? Protože Karkulka měla hodně podob a vystřídala se v ní spousta muzikantů i zpěváků. Všechny Karkulky měly jedno společné: souvisely s klubovou divadelní činností Miloslava Šimka a Jiřího Grossmanna a hrály rock´n´roll.

Miloslav Šimek
            Miloslav Šimek (1940) maturoval v roce 1959 a pak se dal na Pedagogický institut, obor čeština, dějepis a výtvarná výchova. O divadlo se začal zajímat mnohem dřív, než v roce 1963 učitelství dostudoval. Seznámil se s žurnalistou Vladimírem Bystrovem a v rámci sdružení MLOK (Mladí okolo kultury), které působilo při ČVUT, společně připravili propletenec písniček, scének a legrací Polotrapno.
            Slídili po nejvhodnějším prostoru a nakonec nalezli pro svou premiéru 16. 11. 1960 útočiště v sálu klubu ROH České státní pojišťovny ve Spálené ulici. Byl jen pár kroků od pedagogické fakulty v ulici M. D. Rettigové, kde také občas nacvičovali a nebo vystupovali při studentských akcích. Od pamětníků se dozvěděli, že v tom místě fungoval před válkou bar se jménem Olympik. A tak začali svému novému působišti říkal KLUB OLYMPIK.

            Na stavební fakultě ČVUT studoval i Jiří Grossmann (1941). Jeho zase přitahoval dixieland. Hrál na basu a na trombon a zpíval. Například v Saratoga Jazz Clubu nebo v Dixie party, s klarinetistou Mílou Růžkem, pianistou Mirkem Vlčkem, trumpetisty Zdeňkem Kučerou nebo Mirkem Pecharem, kytaristou Jirkou Starým, basistou Jirkou Ciprianem a bubeníkem Michalem Brumlíkem.
            Právě takováhle dixielandová kapela obstarala v Polotrapnu hudební doprovod, a tak zde došlo k osudovému setkání Šimka s Grossmannem, dvou mladých studentů, kteří zjistili, že mají podobný smysl pro humor. Oběma se líbilo Osvobozené divadlo, začínající Semafor i pořady Sputniků kombinujícími písničky s povídkami nebo scénkami. Prvním produktem jedenáctileté spolupráce, ukončené předčasnou Grossmannovou smrtí v prosinci 1971, byla hra Dva z Plivníku aneb V tomhle teta nehraje. I tahle hra zvonila akustickým dixielandem, mladou Prahou však stále hlasitěji duněly rock´n´rollové a twistové rytmy

Od dixielandu k rock´n´rollu
            Šimek cítil rock´n´rollové a twistové vibrace v ovzduší a chtěl jít s dobou. Jednou si vzal stranou Růžka, jednoho z nejuznávanějších dixielandových klarinetistů , a začal ho přemlouvat, aby vytáhl ze skříně saxofon a postavil rock´n´rollovou kapelu. Růžek o tom nechtěl ani slyšet: „Rock´n´roll bude mít jepičí život! Nebudu si ničit nátisk!!!“
            Nakonec se ale nechal přece jen umluvit, oprášil altku, nacvičil repertoár a následující program Hoj, Štěchovice! Již byl doprovázen kapelou se soundem v duchu orchestru Billyho Vaughana. Hudebníci zůstali v zásadě stejní, změnil se hlavně styl. V písních s Grossmannovými texty dominovaly dva saxofony, altka a tenor a možná už místo Ciprianova kontrabasu nastoupila baskytara Ivana Pešla – ale to už si dneska nikdo přesně nepamatuje.
            Klub se mezitím musel poprvé přestěhovat do Karlínského sálu U Zábranských a nazvat se Karlínským kulturním kabaretem neboli KARKULKOU. V té době se totiž dalo těžko vydržet na jednom místě. Čas od času se totiž našel na kulturním odboru Národního výboru referent, který dostal strach, , když se v jeho regionu dělo něco moc nápadného a začal dělat ´fóry´ s povolovacím razítkem. A tak se i Šimkova parta občas stěhovala nebo měnila názvy. Jednou se dokonce jmenovala JEJEJE (Ještě Jedno Jeviště).
            Jiří Grossmann pak dostal zajímavé angažmá v plzeňské Alfě, a tak další program Nádraží Twist nad Vltavou připravoval Šimek s Tomášem Pačesem.

Na nádraží Twist
            Od září roku 1962 byl rock´n´rollová zpěvák Pavel Sedláček přijat do Semaforu, aby zde vystupoval v pořadu Šest žen. Jeho Studijní skupina big beatu, s níž už nemohl tak často vystupovat, osiřela. A zatímco Pavel Chrastina se v té době soustředil na vytříbené instrumentálky v Big Beat kvintetu s Petrem Jandou, uvolněným ze Sputniků, Pete Kaplan nebo Ladislav Štaidl mohli přijmout Růžkovu nabídku zahrát si v karlínském  kabaretu. V Nádraží Twist nad Vltavou už zněla opravdová rocková kapela. Jmenovala se také Karkulka, i když se soubor mohl opět vrátit zpátky do Olympiku ve Spálené.
            Hra měla premiéru 12. 12. 1962. Její ´zápletka´ byla jen záminkou k prezentaci písniček a vtipů, podobně jako v některých semaforských pásmech: lidem ujel vlak a museli čekat skoro dvě hodiny na nový. Výpravčí Janura (Šimek) a redaktor Kaprštítko (Pačes) i další mladí lidé si pak krátili dlouhou chvíli povídáním, zpíváním a hraním.
            Zněl tu už skutečný rock, převzaté hity s Pačesovými texty. Hra vynesla na světlo dva objevy: nadanou studentku Pedagogické fakulty původem z Moravy, Miladu Pospíšilovou (s největším hitem Filmáč), a fenomenální talent Bohumila Vaňka (v srpnu 1968 zahynul s dalšími členy  skupiny Karla Duby při tragické nehodě v Ulánbátaru).
Křižovatky
            Jak v té době býval zvykem, složení skupiny bylo velmi variabilní. Protože se v Olympiku zdaleka nehrálo každý den, měli muzikanti čas i na  ´vedlejšáky´. Někteří chodili do zaměstnání – třeba pianista Miroslav Vlček – a ti nechtěli vyjíždět mimo Prahu na kšefty, které začal nabízet záhadný pán jménem Josef Smeták. Vedle stabilních muzikantů Růžka a Kaplana tak docházelo k proměnám: na baskytaru někdy hrál místo Pešla Pavel Chrastina, na piano byli k dispozici vedle Vlčka Mirek Berka nebo Jaromír Klempíř a na bicí vedle Brumlíka Jan A. Pacák.
            Pan Smeták jednal jako opravdový manažer. Sehnal aparaturu, vozil muzikanty v Tatře 603 a zaměstnával je tak, že někdy hráli až čtyřikrát denně. Název Karkulka se mu nezdál být  mimo kabaret příliš šťastný, a tak někdy na jaře 1963 vymyslel, že se kapela pojmenuje podle svého působiště ve Spálené. A byla na světě skupina OLYMPIC.

 Z Karkulky Olympic
            Dnes už si nikdo nevzpomene, jestli se táž kapela v pořadu Nádraží Twist nad Vltavou stále jmenovala Karkulka a jako Olympic vystupoval jen mimo, anebo už zůstala Olympikem i pro Šimkův kabaret. Jisté je, že šlo o docela povedené představení, ve které se amatérská hravost pojila s čerstvě tříbenou profesionální rutinou. Po představení mohli lidé klidit židle a tancovalo se. Zkrátka začínala pohoda 60. let. Nálada té doby a prostředí klubu Olympik zůstaly zachyceny v televizním filmu  Lichá středa natočeném v červnu 1963.
            Prehistorický Olympic tu hraje v obsazení: Růžek saxofon, Vlček piano, Kaplan kytara, Pešl baskytara a Brumlík bicí. Ve filmu zazní tři skladby, Kaplan zpívá svou píseň Dancing Everybody, Věra Křesadlová Růžkovu melodii s Kaplanovým textem Jumping All (hlas však pravděpodobně patří Věře Krupařové) a nakonec lidé tancují na Růžkovu improvizaci. Píseň Jumping All později nahrála v pomalejší verzi a  s textem Jiřího Štaidla Nebuďte kůzlata Vlasta Kahovcová.
            Koncem srpna 1963 nastoupil Petr Kaplan na vojnu a místo něho musela kapela nabrat postupně pět lidí: sólového kytaristu Petra Jandu, doprovodného kytaristu Jiřího Laurenta, zpěváky Mikiho Volka a Pavla Bobka a zvukaře Vladimíra Mikšovského. To už se ale kapela rozešla s Josefem Smetákem i s množstvím dalších účinkujících, a hlavně pod křídly Karla Mareše vplula do listopadové premiéry semaforského pásma Jiřího Štaidla Ondráš podotýká.
 Vojenská Karkulka
            Na vojnu nešel jen Kaplan, ale i Šimek s Grossmannem. Grossmann nejprve do AUSu (zkratka pro Armádní umělecký soubor), ale za nedlouho přešel za Šimkem do útvaru v Ruzyni (aby byl nakonec kvůli prvním příznakům nemoci zproštěn vojny úplně). Ještě než v září 1963 narukovali, sepsali další legraci: Nečekejte twist aneb Besídka zvláštní školy. Premiéra se ještě odehrála s Růžkem a Kaplanem, ale hlavní éra Nečekejte twist … nastala až za účinkování divadla a big beatu VOJ (Vojenské Jeviště), čili zejména během  roku 1964.
            Šimek s Grossmannem už coby vojáci, dali dohromady další program Proces s bigbeatovým králem. Po bigbeatu VOJ se zachovaly nahrávky! Zvěřejněny byly dvě. Jednou z nahrávek je skladba Willie Dixona My Baby. Druhou skladbou je She Loves You od geniální dvojice Lennona a McCartney. Skupina VOJ nahrála tyto nahrávky ve složení: Karel Černoch (voc), Alois Valenta (voc), Záviš Havelka, Vladimír Jonák (bvoc), Miloslav Plhal (g), Jindřich Libeš (g), Jaroslav Ráček (bg) a Miroslav Žežulka (ds).  Tyto nahrávky pocházejí z archivu Aloise Valenty, který nahrávky poskytl až v roce 2009 pro nové vydání knihy Život v tahu aneb roky v rocku neboli Bigbít, vydané v roce 2010. Knihu napsali Ondřej Konrád a Vojtěch Lindaur.
            V Nečekejte twist… hrála kapela z vojáků ruzyňské posádky, Olympic hrál v Semaforu, a tak přišel ke slovu Jiří Brabec.

 Brabcova Karkulka
            Jiří Brabec, jeden z průkopníků českého rock′n′rollu, musel kvůli nemoci vystoupit z vlaku, který sám rozjel – z vlaku jménem Fapsorchestra. Skoro celý rok 1961 strávil rekonvalescencí po pobytu v nemocnici a dodržoval zákaz pobytu v zakouřených prostorách, tj. mimo jiné právě v rock´n´rollových tančírnách. Nicméně bez kapely stejně dlouho nevydržel. Tu první po FAPS s Ivanem Hovorkou, Lídou Doležalovou (později Hovorkovou) a Jiřím Hoskovcem, pojmenoval SPARROWS. S rock´n´rollovou skupinou za zády se na podzim 1963 seznámil se Šimkem a Grossmannem.
            Pro hru Proces s bigbeatovým králem postavil Brabec novou kapelu pod starým názvem Karkulka. Využil spoluhráčů ze Sparrows, například bubeníka Ivana Ovčára a nakonec i některé z Fapsorchestra, například kytaristu Jiřího Stádníka. Na saxofon byl volný bývalý Sputnik Jiří Janda, který se právě vrátil z vojny, a na baskytaru Zdeněk Rytíř od Hells Devils, Druhým kytaristou byl krátce Petr Rezek, kterého vyměnil Rytířův spoluhráč z někdejších Crossfire Ladislav Klein. Ten přišel z Juventusu, kde jej nahradil právě Rezek. Stádníka pak vystřídal Jindřich Líbeš z Big Beatu VOJ a Rytíře v polovině roku 1965 Václav Macháček ze skupiny Rakety.
            Zpěváků se tu vždy střídalo víc, podobně jako v Ondrášovi. Ivan Hovorka zpíval Elvis Presleyho, Zdeněk Antoš Little Richarda a Zdeněk Rytíř Chuck Berryho, na jehož melodie napsal pár vtipných českých textů.
            Byla tu opět Milada Pospíšilová, časem přibyl Karel Černoch, občas se tu objevil Miki Volek nebo Miloš Reddy z Hells Devils a do repertoáru se dostali i Rolling Stones. Hlavní roli bigbeatového krále hrál Pavel Sedláček.

Romanovi
            Bigbeatový král  se opět hrál v Karlíně u Zábranských, do Olympiku by se tak rozsáhlý projekt ani nevešel. I na šňůry mimo Prahu s sebou vozili bílé piano, které na pódiu stavěli na nakloněnou plochu. Mezi vděčné hosty patřili rock′n′rolloví fandové, mistři světa v krasobruslení, sourozenci Eva a Pavel Romanovi. Na kulometnou rock´n´rollovou hudbu Karkulky předváděli moderní tance, a když byla možnost hrát přímo na ledě, využilo se toho a Romanovi bruslili. Například na vyprodaném Zimním stadiónu v Opavě.
            Kromě toho Karkulka hrála k poslechu i k tanci jako samostatná kapela s vlastním programem, zúčastňovala se pořadů klubu Olympik Šlágr Revue nebo Hit Revue a taky objevila Petra Kalandru.

Petr Kalandra
            Miloslav Šimek nepůsobil jako učitel moc dlouho, ale náhoda tomu chtěla, aby se objevil ve třídě, kam chodil školák Petr Kalandra. Jeho otec, významný mikrobiolog, využil kontaktu a oslovil Jiřího Brabce, jestli by kluka, zpitomělého do americké muziky, nevyzkoušel. Jiří Brabec si mladého Kalandru  poslechl a byl nadšen. Kalandra si ještě přivedl kamarádku, s níž měl připravenou písničku od Everly Brothers, a bylo rozhodnuto. Sotva čtrnáctiletý budoucí bluesman začal zpívat rock′n′rolly s Karkulkou.

Country Beat
            Proces s bigbeatovým králem byl vlastně posledním úspěšným komediálním pásmem Šimka a Grossmanna v rámci klubu Olympik nebo karlínského kabaretu. Obnovit ´Besídku zvláštní školy´ s některými členy Komet se moc nepovedlo. Olympik se vyprofiloval spíš jako beatová klub. Víc koncertní nebo taneční než divadelní. Po Ondrášovi se sem opět vrátil Olympic, přišli Donaldi, v roce 1966 přibyli Matadors a Flamengo a Šimek s Grossmannem zůstali u textappealových pořadů, které dorostly do Hit Show a  Návštěvních dnů. Někdy měli oba dojem, že se svými povídkami a vtípky skoro vnucují, ale pouhé konferování koncertů skupin je nikdy moc nebavilo.
            Brabcova Karkulka hrála do konce roku 1965. Na jejím základě vznikla v lednu  1966 nová skupina Country Beat inklinující víc k rockabilly a country hudbě, podobně jako řada světových rock´n´rollových průkopníků. Šimek s Grossmannem, toužící po divadelnějším pojetí svých programů, přijali v roce 1967 nabídku Jiřího Suchého vstoupit do divadla Semafor a právě Country beat se zde stal jejich hudebním společníkem.

Literatura:
-sm-:Karkulka opět hraje, Večerní Praha, 13. 12. 1962, s. 3
Jitka Bartošková: Stojí za to se ohlédnout, Klub Olympik, září 1966, s. 2
Jiří Grossmann: Jak jsem hráli komedie, Klub Olympik, prosinec 1966, s. 2-3
Pavel Chrastina: Něco z historie Československého beatu, Klub Olympik, červen 1967, s. 5-6
Jiří Grossmann: My a Semafor, Klub Olympik, září 1967, s. 2-3
Pavel Chrastina: Olympic story, Klub Olympik, říjen 1967, s. 8
Jiří Černý: Drahý můj Country Beat, Melodie 1971, č. 6, s. 161-163
Malý profil Petra Kalandry, Melodie 1973, č. 7, s. 219
Jaromír Tůma: Čtyři hrají rock – Jasná zpráva o skupině Olympic, Panton Praha, 1986
Vladimír Kouřil: Český rock´n´roll 1956/69, Praha 1981, s. 16-17, 31
Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, část jmenná – čs. Scéna, Praha 1990
Ondřej Konrád, Vojtěch Lindaur: Život v tahu aneb třicet roků rocku, Praha 1990, s. 17


© by Aleš Opekar

Žádné komentáře:

Okomentovat