úterý 10. března 2020

Katapult

Katapult
Někdy příště
Ahoj rád tě vidím jak je
dneska těžko pokecáme čas je mi v patách.
Ahoj tak já letím měj se
oba známe tyhle sliby jsou jen vata.

Někdy příště slíbí si a v davu zmizí
příště už si budou cizí.

Ahoj – rád tě vidím jak je
příště někde posedíme dneska mám peklo.
Ahoj – tak já letim, měj se
řekne dávno oba víme jen aby se něco řeklo.


                V Plzni existovala skupina Mahagon a v té byli kytarista Oldřich Říha a baskytarista Jiří Šindelář. Tihle dva se spojili s bubeníkem Anatoli Kohoutem a vznikl Katapult. To nebylo tak přímočaré. Říha byl „starý bigbít“. Ten už něčím prošel. Především byl ve skupině The Sinners. Ta ale byla někde jinde, než v okolí Plzně. Existovala již v roce 1965 a byla v Českých Budějovicích. V ní hrál Olda Říha sólovou kytaru a zpíval. Doprovodnou kytaru hrál František Hubač. Také zpíval, stejně jako i baskytarista Bohuslav Vávra. Bicí obsluhoval další zpěvák Petr Doležal. The Sinners hráli převzatý repertoir The Cream, The Who a The Smokie. Převzaté skladby doplňovali svými vlastními. Jenže Sinners skončili a Říha se objevil v plzeňském Mahagonu.
Anatoli Kohout byl již také harcovník. S Říhou a Šindelářem se spojoval po tom, co se rozpadla doprovodná skupina Viktory Sodomy.
Nově vzniklé Trio Katapult doprovodilo Viktora Sodomu při nahrávání třech singlů. První dva natočila Studiová skupina Katapult v pražském studiu Supraphonu Mozarteu. Ten třetí se točil 9. července 1976 ve studiu Československého rozhlasu v Ústí nad Labem. Tato studiová skupina byla ve složení:
Oldřich Říha – kytara, Jiří Stárek – bicí, Petr Michalík – baskytara a Pavel Větrovec – klávesy.
            Toto složení ale bylo jen pro studiovou skupinu. Ta ještě chvíli spolupracovala se zpěvačkou Ludmilou Podubeckou, jenže pak to Říha vše ukončil. Našla si spoluhráče a vznikl Katapult ve složení Olda Říha – Jiří „Dědek“ Šindelář – Anatolij Kohout. Úspěšné tažení republikou mohlo začít.
            Prvním krokem bylo, že skupina připravila program představení a předvedla jej ′KOMISI′. Protože byli úspěšní a komisi se program líbil, dostali povolení vystupovat za peníze. Stali se z nich profesionálové. Zpočátku koncertovali s trochu nesourodým repertoárem, ale v roce 1976 vydali u Supraphonu první singl s písničkami Půlnoční závodní dráha a Lesní manekýn. Následoval singl s písničkami Tichá pošta a Já nesnídám sám. Tady hrál na bicí Jaroslav Kadlec.
            Díky tomu, že Katapult velmi pilně jezdil po Československu, neustále rostla jeho popularita. I když kvalita textů byla docela mizerná, až primitivně jednoduchá a prvoplánová, zvuk kapely či aranžmá skladeb bylo také na velmi nízké úrovni, všechny nedostatky byly zastíněny neuvěřitelným úspěchem. V roce 1977 jim Supraphon dovolil vydat další dva singly a pak již Supraphon svolil natočit LP.
Natáčelo se živě (sic!) posledního září a prvního října na koncertu v Obvodním kulturním domě  v Praze 4. Album vyšlo následujícího roku a byla to bomba! Album se jmenovalo Katapult. První písničku otextoval M. Flanderka. Druhou udělal Ŕíha na báseň Františka Gellnera Miluji severní nebe. A zbytek skladeb udělali Říha s textařem Vostárkem. Album zahájila skladba Půlnoční závodní dráha. Pak následoval Gellnerův text a potom skladby Hlupák váhá, Tvoje dlouhý vlasy, Stovky hotelů či Vlaky v hlavě etc… LP bylo velice úspěšné. Oslovilo především učňovskou a středoškolskou mládež té doby. Jednoduchý sound, rytmicky až primitivní, a sólová kytara nedosahující kvalit Jimi Hendrixe či Billy Gibbonse ze ZZ Top, ba ani leckterých československých kytaristů. Přesto Katapult dokázal vystihnout svým jednoduchým soundem to, co chtěli jejich posluchači slyšet. Tomu ještě pomohl svými texty Ladislav Vostárek. Album bylo tak úspěšné, že jej Supraphon ve spolupráci s Artií vydal i pro zahraničí. Jen trochu změnili obal. A texty byly anglické. Napsal je Vladimír Kočandrle, pozdější zakladatel a šéf skupiny OK Band.
Katapult dokázal vyplnit mezeru, která v době komunistické normalizace vznikla naprosto zákonitě. Byla to mezera mezi oficiální produkcí, jež se vysílala v rozhlase a tím co vycházelo v Pantonu a Supraphonu na singlech a LP deskách. Někdy. Když nastupující nová generace nenašla zalíbení ani v umělecky vycizelovaném art rocku a nebo jazzrocku, zcela zákonitě se musela upnout k prajednoduchému rockovému modelu. Tyto vazby a vztahy dostaly Katapult až na vrchol ankety časopisu Mladý svět o Zlatého slavíka.
Dalším albem Katapultu bylo album Katapult 2006. Toto album bylo v trochu jemnější poloze než to předcházející. Všechny skladby napsal Olda Říha s Ladislavem Vostárkem. Na album bylo zařazeno následujících deset skladeb: Až, Svobodárna, Dvě růže krepový, Tvůj první mejdan, Čtyři díly noci, Jsi křehká, Kolotoč velkoměsta, Jen jednu dostat šanci, Šel zvolna, Vojín XY hlásí příchod.
A nejznámější skladbou se . A tady je text:


Až se bude psát rok dva tisíce šest
Až se všichni přestěhujem do obrovských měst
Až dálnicí zeměkouli opředem
Až budem pyšni na všechno, co dovedem
Pak bude možná pozdě na to chtít se ptát:

Co děti, mají si kde hrát?

Až suroviny budem vozit z Měsíce
Až počasí bude řídit družice
Až budem létat na Venuši na výlet
Až za nás budou počítače přemýšlet
Pak bude možná pozdě na to chtít se ptát:

Co děti, mají si kde hrát?

Až budeme mít továrny i na stromy
Až umělá tráva bude před domy
Až zavládne v celém světě blahobyt
Až budem umět skoro všechno vyrobit
Pak bude možná pozdě ...


Nahrávání v květnu 1979 se ve studiu v Dejvicích  účastnili i hosté. Svatopluk Čech přišel s tenorsaxophonem, Viktor Janoušek a Miroslav Jelínek byli trumpetisté. Na perkuse bouchali Milan Tutsch a Ladislav Vostárek. S kytarou byl ve studiu Ota Petřina.Štěpán Žilka si zapískal a Tomáš Štern zahrál na akordeon. Album bylo neméně úspěšné. O písničce Až nedávno mluvil Jaroslav Vostárek. Ten dělal Katapultu manažera. To on vymyslel neslavnější slogan v historii Katapultu. Letos v roce 2006, má advokát Vostárek, šedesát let.
„Tehdy jsme často měli nějaké zákazy a nesměli jsme hrát, ale kdosi mi řekl: Tak se domluv se svazáky, že pojedete na ten sokolovský festival Politické písně. Já říkal, že je to blbost, že nemůžem, ale …“ A jeli. A právě s novou písní Až. Vostárek prý nechtěl psát politicky angažovaný text, a tak zabrousil do ekologie. „A jelikož jsem ročník ´46, tak mi došlo, že do důchodu půjdu v roce 2006, což se rýmovalo se slovem měst – a už to jelo.“ Přinesl tehdy své verše Říhovi a ten byl nadšený. „Hned mě napadl rytmus a melodie, ani jsem nemusel vzít kytaru do ruky. Ten text mi konvenoval, protože byl nadčasový …″ Jak zpěvák, tak i textař byli fandové sci-fi literatury, sečtělí ve verneovkách, a tak o textu mnohokrát přemýšleli. „Nejdřív jsem to bral tak, že roku 2006 už nebudu na světě,″ vyprávěl Říha,“protože důchod, ten se v té době rovnal smrti, konci.“ Jenže ono to docela uteklo a Vostárek rozesílal legrační novoročenky s textem: „Rok 2006 měl být rokem mým a Oldovým, ale vám ostatním  taky trochu přeju …“
V květnu 1980 album Katapult přetočil pro exportní divizi Supraphonu Artii s anglickými texty, které dělal opět Vladimír Kočandrle. V té době začali skupinu využívat i autoři a tvůrci z jiných oblastí. V tomtéž roce o skupinu projevily zájem filmové ateliery Barrandov a tak Katapult hrál ve filmu režiséra Milana Muchna Hon na kočku. Prozaik Pavel Frýbort zpracoval období největší slávy Katapultu očima mladého učně, který marně touží po kariéře rockové hvězdy do povídky Jen jednou dostat šanci. Povídka vyšla v roce 1984.
Ovšem mezitím nastal obrovský útlum. Ten si nezpůsobila kapela. Od roku 1980 až do roku 1985 si Katapulti moc neškrtli. Dostali zákaz. Jejich prudce rostoucí popularita, úspěchy, a podle komunistických ideologů negativní ovlivňování socialistické mládeže, to byly pravé příčiny zákazu vydávání desek Katapultu. Až Aleš Sigmund a pan Malásek v Pantonu pomohli. V roce 1985 vyšel singl Motorka a Signál odjezd. Tím se povedla prolomit blokáda. Snad by Říha mohl po letech prozradit, proč od Pantonu se Katapult opět vrátil k Supraphonu, který vždy kolaboroval s komunistickými cenzory bez odporu.                                                                                                                    Jenže ať to bylo, jak to bylo, Katapult byl pojem. Jeho hudba nebyla zcela sterilní, jako třeba hudba, kterou předváděly Kroky Franty Janečka, ale oslovovala masy učňů i středoškoláků a ti jednoduché a přímočaré texty Katapultu plně chápali a pojali je za své. A hudba? To bylo totéž. Jednoduché a přímočaré, čitelné a rockově jednoduché. 


To chce krém / Kdybych měl to štěstí                    1976, Supraphon,   V. Sodoma zpěv
Salón krásy / Snad jsem to já                                 1976, Su,                                V. Sodoma zpěv
Móda / A to nás láká                                              1976, Su,                                V.Sodoma zpěv
Půlnoční závodní dráha / Lesní manekýn              1976, Su                 Kohout
Tichá pošta / Já nesnídám sám                               1976, Su                 Kadlec
Vlaky v hlavě / Nalaď si život do C dur                1977, Su                 Kadlec
Nebreč, kdyby za to stál / Hlupák váhá                 1977, Su                 Kohout
Katapult                                                                 1978, Su                 Kohout
Katapult 2006                                                        1979, Su                 Kohout
… až / Svobodárna                                                1979, Su                 Tutsch
Maturant / Jsou špatný dny                                    1979, Su
Katapult / Blues                                                     1979, Su
Katapult 2006                                                        1980, Su – Artia
Stovky motelů                                                        1980, sampler ″Hitšaráda″, Su
Motorka / Signál ″Odjezd″                                    1985, Panton           Kadlec
Někdy příště / Na to zapomeň                               1986, Su
Každý kluk / Máš na boku chmýří                         986, Su                 Kadlec
Ty jsi někdy povaha / Žil jsem jako boxer             1986, Su,                                Kadlec
Rock de luxe                                                          1986, Su
Inzerát / Modrý z nebe                                           1987, Su                 Balcar /   Pavel lopata
Třináctá komnata / Rock And Roller                     1988, Su                 Balcar
Pozor Rock!                                                           1988,Su
Hit Album /SP 1976-1988/                                     1988,Su
Spolkneme hada / V tom nejedu                            1989,Su                  Balcar
All I Want Is Change / Get It High                        1990, Su,                                Ronnie Animal Hurley – vocal   Balcar
Taste Of Freedom                                                  1991, Su



Prax53

Žádné komentáře:

Okomentovat