Rock´n´roll, twist, madison,
rhythm & blues, soul, big beat, pop . . .
V 50. letech ještě v domácnostech nestávaly na psacím stole computer, skrytě lákající dítka nejútlejšího věku množstvím rafinovaných her. I televizní vysílání se teprve zvolna rozvíjelo a aparát měli jen nejbohatší. Zato však patřilo k dobrému mravu mít v obýváku piano a posílat ratolesti na klavírní hodiny nebo do houslí. Nejinak tomu bylo i u Obermajerů.
Od opery k saxofonu
Šestiletý Honzík v roce 1950 ocitl se svými dvěma sourozenci v pěveckém
sboru Pavla Kühna. Zpívali i v operách jako Carmen, Boris Godunov, Jakobín
nebo Liška Bystrouška ve Smetanově i
Národním divadle. To bylo fascinující prostředí! Nejednou se pak v obýváku
Obermajerových mladý jinoch oděl do koupacího pláště, převázal jej provazem, do
ruky vzal jehlici, rozložil na stůl jakékoli noty, pustil desku s operní
předehrou a rozmáchlými gesty dával nesmlouvavě najevo svou budoucí orientaci.
V pokoji však stál ještě jeden
předmět, který měl později přispět k tomu, že všechno bude nakonec úplně
jinak – honosné rádio značky Telefunken. Jednoho dne se ozvala z přijímače
znělka Radia Luxembourg a s operní dráhou byl ámen.
Současně Jana okouzlil zvuk altsaxofonu, na který se učil bratranec
kamaráda Průdka. A když spustil Ankovu
Dianu, bylo vše jasné. Čtrnáctiletý Jan se začal učit na klarinet.
Na gymnáziu v Londýnské
se už mohl zapojit do dixielandu Brontosauři a po maturitě jeho předáků
pokračovat s podobným orchestříkem, kde na kytaru zkoušel své první akordy
spolužák Láďa Štaidl.
Přes házenou k rock´n´rollu
Honza Obermajer zároveň trénoval házenou za Bohemians Praha, kde
byl brankářem Ivan Dočekal. Ten řekl před mimopražským soustředěním Janovi:
„vezmi si klarinet sebou, budeme hrát u táboráku!“ A tak se stalo. Kombinace
klarinetu a bubínku se štětkami sklidila úspěch.
Po návratu z Dočekala vylezlo, že s ním chodí do učení V Tesle
Strašnice stejně starý kluk, co hraje na kytaru
jako na Laxíku a že by se něco dalo zkusit dohromady.
Jednalo se o Jiřího Kaleše , který již nějakou dobu zkoušel lovit
slyšené rytmy a melodie v kytarových
strunách, společně se svým kamarádem z bydliště, Honzou Reinerem , učněm z Aritmy.
Park na Žižkově na Kollárově náměstí u umprumky byl toho častým svědkem, stejně
jako okruh jejich známých, budoucích to fandů budoucích Komet.
Dvě kytary, bicí a klarinet už byly, co dál? V Sokolovně
Bohemky v Riegráku měli shodou okolností
svůj klub loutkáři. Odtud naši házenkáři znali Petra Brožka, který
nakonec vystudoval loutkoherectví na DAMU, a Pavla Malečka.
První vystoupení
Název vznikl samozřejmě podle Billa Haleyho
a jeho slavných Comets. Repertoár ani neopisovali, šel z ucha rovnou do
prstů. Zkoušeli po bytech. Na podzim 1959 už s něčím podobným vyrukovali
Sputnici a to bylo povzbuzující. Převzali od nich texty Krvežíznivej rak
(Jailhouse Rock) a Chudák já (Bye Bye
Love).
První vystoupení se odehrálo 31. 12. 1959 na polosoukromém večírku
v restauraci Na Kozačce na Vinohradech. Dovedete si představit, jak byli
Obermajerovi naštvaní, že nemohli na Silvestra poslouchat z rádia vtipy.
Jan si totiž „vypůjčil“ zmíněného Telefunkena, aby měli Kaleš s Reinerem
kam zapíchnout šlahouny od snímačů, našroubovaných do španělek.
Pivní čaje
Hlavním odposlouchávačem z rádia se stal o dva roky starší
Petr Brožek. Protože kromě zpívání a kontrabasu
hrál rád i na trumpetu a protože repertoáru bylo málo a odpolední čaje
trvaly několik hodin, musela být kolekce rock ´n´rollových a dobových tanečních
hitů doplňována i v té době velmi aktuálním dixielandem. To se kontrabasu
chopil Kaleš. Long Tall Sally a King Creole zněly vedle Sentimental Journey
nebo Beale Street Blues. Pro návštěvníky čajů proto Komety rozhodně nebyly
nudné. Jen na vlastní tvorbu nezbyl čas. Dost práce dalo zpracovat to převzaté.
Zvlášť když repertoár byl tak široký.
Pověstné čaje se konaly v restauraci v Suchdole. Trvaly
od 15 do 21 hodin a pamětníci vědí, že se tam moc čaje neprodalo, zatímco pivo
teklo proudem. Bylo to vlastně první stálé angažmá Komet, byť za dva špekáčky a
pivo. K vrcholům produkce patřilo Tutti Frutti v podání Obermajera,
opakované několikrát za večer. Hlavním zpěvákem byl jinak Brožek. V bujaré
atmosféře se zde prý uskutečnil i první
český striptýz a o rvačky taky nebylo nouze. Když bylo nejhůř, zazněl Brožkův
povel „balit a ven!“ a prchalo se okny.
Rychlý odsun brzdila jen skutečnost, že šofér, který měl skupinu odvézt z vystoupení
stařičkým náklaďákem, patřil k nejaktivnějším vyznavačů takovýchto
masových zápasů. Protože na konec došlo i na nože, byla koncem roku 1960
hospoda uzavřena.
Technický progres
Pan Obermajer pak koupil Honzovi saxofon a Pavla Malečka vyměnil u
piana Jan Hrubý (nezaměňovat s pozdějším houslistou Etc…). Ten měl dokonce
magnetofonový adaptér na gramofon, takže se dalo nahrávat.
Komety se staly souborem ÚKDDS. Hrávali v Divadle kouzel v Radiopaláci,
i při kouzelnických šou místních ochotníků. Tam jim tenkrát půjčili Concerto-
zesilovač se dvěma repráky. To byl skok dopředu. Vozili jej v kočárku do
hospod na kšefty. Byl to už opravdový zesilovač pro muzikanty, do něhož bylo
možné zapojit obě kytary. Basa tehdy nic nepotřebovala a mikrofon se používal
místní, který byl v každém sále. Do něj hrály všechny dechy, do něho se
zpívalo.
Dechů přibývalo. Začátkem roku 1961 nastoupil Petr Bezpalec na
tenor saxofon a později ještě Jiří Žežulka na trombon. Jeho bratr Mirek občas
zaskakoval na bicí za Dočekala. Příležitostně s kapelou vystoupil i sbor
tvořený Karlem Schindlerem, Jiřím Stárkem a Zorkou Zahálkovou. Dixieland mohl
zaznít v plné síle, stejně jako saxofonová duety v duchu Billyho Vaughana.
Zvukové proměny
K zásadním proměnám v obsazení a v důsledku toho i
ve zvuku kapely došlo v průběhu roku 1962. Nejprve objevili zpěváka Jana
Svrčka, který vystupoval v Radiopaláci sám s kytarou jako jakási
kulturní vložka. Obermajera s Reinerem zlanařili Sputnici. Petr Brožek s Bezpalcem
vytvořili Crystal (Krystal) a odešli i bratři Žežulkové.
Kaleš s Hrubým a nováčkem Svrčkem osiřeli, ale na dlouho.
Honza Obermajer jim ještě stačil dohodit kamaráda, který měl peníze na
elektrický nástroj, jen se ještě nerozhodl pro počet a tloušťku strun. Byl to Otto Bezloja, jeden z našich
prvních našich baskytaristů, který nikdy nehrál na kontrabas. Kontrabas už
nevyhovoval hlavně ve větších sálech. Nikdo ho neuměl sejmout, nebyl slyšet.
Brožek ještě před tím zkoušel ′šídlo′ - elektrický kontrabas, s jakým
například vystupovala Fapsorchestra, ale ani to nebylo ideální řešení. Vedle
Ottovy basovky ještě nějakou dobu hrála normální basa, kterou obsluhoval Pavel
Hrubec. Nicméně baskytara jednoznačně nastoupila své vítězné bigbeatové tažení.
Krátce na to doplnil sestavu Mirek Žižka na bicí a Luboš Petrák s doprovodnou
kytarou. Několikrát si s nimi na doprovodnou kytaru zahrál i další kamarád
Josef Paprštejn neboli Pavlín.
Patronát nad kapelou převzal OKD v Praze 10, pozdější
provozovatel New Clubu. Kromě zkušebny a vystupování v Barikádovně zde byl
k dispozici i klávesové nástroje a ionika.
Ioniku obsluhoval Jan Hrubý. Měla manuál a vlastní reprobednu.
Každý tón měl zvlášť laditelnou cívečku. Když se nástroj ohřál, rozladil se.
Před každým představením bylo nutné jej naladit. Sundat plech, vzít šroubováček
a ′ůůůíííí′. Po zahřátí to zase spadlo. Musela se udělat pauza a znovu doladit.
Lucerna a další změny.
V 2. čísle časopisu Melodie z roku 1963 je zmínka o finále Soutěže tvořivosti
mládeže, konaném v Lucerně 17. prosince 1962. Komety jsou chváleny jako
nejlepší. Za sebou nechaly Jupiter, Oheň i Krystal. Velkým hitem byla skladba
Telstar (od Tornadoes). Ještě dodnes zůstala zachována kuriózní relikvie –
Zlatá trubka Mladého světa 1962, kterou dostaly za první místo 1. přehlídky
amatérských souborů.
Rok 1963 přinesl další změny v obsazení. Základní vojenská
služba povolala na dva roky Kaleše s Reinerem a na scéně se objevily
mladičké nové tváře. Ne sólovku šestnáctiletý Radim Hladík. Zpěv Jiří Helekal a
společně s ním Honza Hrůza a rovněž šestnáctiletý Vladimír Mišík.
Saxofonisté se střídali, rytmika Žižka – Bezloja zůstala. K nejúspěšnějším
kusům patřily twistové skladby (Franz List Twist, Peppermint Twist, Twist In
USA) a další taneční hit sezóny – madison.
V následujícím
roce 1964 se začalo cosi slibného dít na bázi jinak nezajímavé skupiny
zahraničních studentů v Praze Pra-Be. Obermajer s Naďou Němcovou sem
nalákali nejdříve Bezloju, a pak, to už se skupina jmenuje ovšem Fontana, i
Hladíka s Mišíkem.Kometám tu nenápadně vyrostl konkurent, budoucí hvězdný
kolektiv Matadors.
V roce 1965 se do Komet vrátilo původní jádro v podobě
Reinera s Kalešem, včetně saxofonisty Petra Bezpalce a zpěváka Jana
Svrčka. K bubeníkovi Miroslavu Žižkovi přistoupil na baskytaru Ivan Pešl.
Tentokrát zkoušeli v Aritmě ve Vysočanech. Vedle osvědčených
rock′n′rollových čísel se v repertoáru začíná objevovat i rhythm &
blues a soul.
Miloš Vokurka, známý jako Reddy Kirken, hvězda skupiny Hells Devils
(1963/1964) měl v letech 1965-66 pauzu. Nezpíval. Pracoval jako svářeč.
Jednoho dne začátkem roku 1967 měl Olympic vystoupení v nějakém
sále na Václaváku a Reddy byl přizván na pódium,aby zazpíval jako host. Hned po
představení k němu letěl Svrček, který už chtěl omezit své zpívání a
věnovat se především manažerské práci, a nabídl mu místo zpěváka v Kometách.
Reddy ochotně přijal, znamenalo to zanechat sváření a jenom zpívat
a zpívat.
Byla to doba soulu. Otis Redding, James Brown, Same & Dave.
Reddy se do soulu obul se stejným nadšením jako předtím do rock′n′rollu.
Od května soubor vystupoval mimo jiné i s orchestrem Zdenka
Bartáka v pořadu Můj otčenáš. Zpíval tam i Karel Hála a různé zpěvačky.
Komety v roce 1967 |
(Ovšem zde je rozpor, který nejsem schopen vyřešit:
Autoři knihy a CD-ROM „Rock
před rozpadem“ uvádějí jiný termín
natočení jediného singlu Komet. Skladby Chain Of Fools a The House That Jack Built natočila
skupina 24. června 1968. Ve studiu byli hudebníci : Miloš Reddy – voc, Jiří
Kaleš – lg, Jan Reiner – rg, Ivan Pešta – bg a Miroslav Žižka – ds.
V únoru a březnu 1968 soubor účinkoval v podniku Alhambra
s pořadem Hvězdy a Komety. Pak si vyměnili baskytaristy s Primitives
Group (za Ivana Pešla přišel Pavel Pešta a naopak) a Komety hrály ve Sluníčku,
v Music F Clubu a vyjížděly často do severočeských měst, jako Děčín či
Ústí, kam jezdily s Flamengem. V červnu 1968 dokonce dobyly děčínskou kotvu.
New
Comets
V létě 1968 odešel Reddy k Matadors, za spoluhráčem z Hells
Devils Tonym Blackem, aby s nimi vystoupil jednou jedinkrát ve Sluníčku a poté přijal angažmá v mnichovském
nastudování muzikálu Hair.
Kaleš, Reiner,Žižka a Pešta se spojili s Vláďou Mišíkem a
třemi dechaři (dva saxofony a trubka) a tvrdě začali zkoušet nový repertoár.
Pak ale přišli Rusové a začala divná doba. New Comets prakticky nikdy nevystoupili, stejně jako další podobný
pokus Mišíkův s názvem New Force. Kaleš s Reinerem raději zvolili
relativní jistotu v divadle Semafor (Shut Up s Ringo Čechem) a Komety
přestaly existovat.
Co se nestalo. Jiří Kaleš, Honza Reiner (baskytara!) a Jan Farmer
Obermayer (trochu si pozměnil jméno) jsou opět pohromadě. V březnu 1973
obnovují opět slávu Komet společně s Honzou Prokopem (bicí), b (sax, flétna a zpěv) a Achilem a Zacharem Michailidisovými (zpěv).
Pořad, v němž účinkovali i Angelo Michajlov (klavír a zpěv) a Eduard Hrubeš (zpěv a průvodní slovo) a měl název Hvězdy
světových mikrofonů vydržel do října 1975, kdy odešli Michailidisové a byli
nahrazeni sestrami Mikešovými.
O rok později založil Obermayer se sestrami Mikešovými skupinu
Modi, zaměřený na lehký, melodický beat a Komety formují poslední sestavu své
existence se zpěvákem Michalem Prokopem: Kaleš, Reiner, Zemánek, Vlastimil
Červenka (klávesy), a Pavel Zeman (bicí).
Pořadem Přej si s námi aneb Jak dále v pop music ukončila
v prosinci 1977 skupina Komety svou obdivuhodnou (s pauzami) osmnáctiletou
muzikantskou dráhu.
Nahrávky
Komety a Reddy Kirken:
SP: Chain Of Fools / The House
That Jack Built Supraphon, 1968, 043 0547
EP: Cardinals: Stín magnolií /
Look Though My Window
Komety: Chain Of Fools / The House That
Jack Built Supraphon, 1968, 133 0434
Komety J.Kaleše & Achill,
Bolek, Zachar:
Silia / Za vodou, za vodou, Su
1973
Mexico / Tisíc dnů, Su 1973
Týden končí / Čekám, Su 1974
O nás nemá žádná zájem / Dnes
je všechno zvláštní, Su 1974
Jarní tání / Dům ve vřesu, Su
1975
Články
Melodie 1963, č.2 –str. 22-23
Josef Pavlín-Paprštejn:
Historie Komet (Klub Olympik, listopad 1967, str.11, únor 1968, str.9, březen
1968, str.11 a červen 1968, str.7)
J.K.Sýkora:Bylo to krásný…
(sborník Rhythm & Blues, Panton, Praha 1985, str.205)
Encyklopedie jazzu a moderní
populární hudby, část jmenná, čs. Scéna (Praha 1990, str.272, autor Jan Křtitel
Sýkora)
Vladimír Kouřil: Český
rock′n′roll 1956/69, Praha, Jazzpetit 1981, str.12-14.
Aleš Opekar
Telstar Blue Suede Shoes Chain Of Fools The House That Jack Built
Úžasná historie.
OdpovědětVymazat