pondělí 23. března 2020

Majestic

Majestic   (1967 – 1972)



Marie Rottrová

            Jako dítě školou povinné populární hudbu příliš nevnímala. Doma se totiž pěstovala jiná muzika. Opery, Dvořákovy Moravské dvojzpěvy, sbory. Tatínek byl profesionálním varhaníkem, skladatelem a dirigentem a maminka vychovatelka ochotně zpívala ve sborech a zpěvně ochotničila i v divadlech.
Na gymnasiu vznikla pro Marii příležitost zpívat si s amatérskou kapelou, jejímiž vzory byli Gustav Brom a Karel Vlach. Repertoár Jarmily Veselé, Yvetty Simonové.  Na podzim 1960, hned po gymplu, si s písní Rozmarné stvoření (Jan Hammer/ Jaromír Hořec) od Vlasty Průchové troufla na soutěž Hledáme nové talenty. Čtvrté místo ve finále ji mrzelo už kvůli paní Veselé v porotě, ale mnohem důležitější byla nabídka od pana Trnky z rozhlasu. S jeho studiovou skupinou pak vznikla první nahrávka Marie Rottrové (1961).
            Nejdůležitějším zlomem v životě spořitelní úřednice byl ještě v témže roce televizní pořad, natáčený na pražské Rokosce za doprovodu skupiny Karla Duby. Byla tam vyslána za svůj kraj ostravským rozhlasem. Opět s Rozmarným stvořením a tentokrát všem vyfoukla první místo.
Pěchník a Kučaj
Na jednom z večírků spořitelny si jejího zpěvu všiml Jan Appeltauer, konferenciér čajů o páté, na nichž účinkoval Oktet při dole Hlubina, vedený Břetislavem Pěchníkem. Rottrovou přizvali, a jí se praxe se swingovou kapelou, hrající Cortéze i Glenna Millera, moc líbila.
            Asi po roce společného účinkování (1962) se vrátil z vojny Pěchníkův bratranec a začal s kapelou také zpívat. Jmenoval se Vlastimil Kučaj. Kučajovo hudební cítění bylo poněkud modernější. Hodně poslouchal Radio Luxembourg a oblíbil si Ray Charlese. Začal pomalu tlačit na to, aby se Pěchníkova kapela zmodernizovala, vyměnila příliš swingového klavíristu. Marie to začala cítit podobně, a tak Oktet chvíli decimovali, až nakonec sami raději odešli.
Samuel a Metronom B
            Vlastimil Kučaj zpíval dobře, ale Marii okouzlil hlavně tím, že létal. Na vojně byl u letců a nějaký čas pokračoval i ve Svazarmu. V roce 1963 se jim narodil syn Martin (který pak po dvaceti letech založil skupinu Tabu) a o dva roky později další muzikant Vít. Mezitím Marie stihla účinkovat s průkopnickou beatovou skupinou Samuel (1964 – 1966), zatímco Vlastimil začal pilovat kytaru a založil beatovou kapelu společně s pianistou a zpěvákem Zdeňkem Zdražilou. Ta nebyla příliš perspektivní. Důležitější byl taneční orchestr Metronom B, ve kterém se na podzim 1966 sešel s ex-Samuely, baskytaristou Jaroslavem Trunkátem a bubeníkem Ludvíkem Kovářem. Dále tu byl výborný charlesovský pianisty Radek Hudeček  a talentovaný saxofonista a zpěvák Ladislav Ondra. Skupinu vedl trumpetista Jiří Biernat, zpívala jeho žena Krista (Christel).
Majestic
            Metronom B hrál každou neděli na „Tanečním odpoledni pro mládež“ v Klubu pracujících dolu Vítězný únor v Porubě. Od dubna se zpěvačkou Metronomu B stala Marie  Rottrová. Po odchodu Jiřího Biernata se na podzim 1967 přejmenovali na Majestic.
            Soulovou orientaci prosazoval zejména Vlastimil Kučaj. On byl jedním z těch, kdo aktivně nahrávali z Radia Luxembourg a šířili nahrávky mezi ostatní. On přispěl velkou měrou k tomu, že se širší ostravské podhoubí přimklo víc k černé populární hudbě než například k Beatles. A jeho paličatá motivace padala na úrodnou půdu, zejména u Marie. Začali přebírat skladby od Supremes, Tiny Turner, Cher, Sam & Dave, Arethy Franklin, Otise Reddinga a samozřejmě Ray Charlese. Soul a rhythm & blues. Aranžovali hlavně Kučaj a klávesista Milan Holáň, který nahradil Hudečka, jenž tehdy emigroval do Švédska.
            Dvakrát týdně Majestic tvrdě zkoušel a každou  neděli darovali návštěvníkům porubských čajů dvě až tři nové písničky. Uměli jich kolem padesáti. Měli natřískáno. Marie tehdy moc anglicky neuměla, ale stejně šlo hlavně o výraz; zpívala co nejvíc exponovaně a odvazovala se do extrémních výšek. Majestic brzy proslul svou vyhraněnou soulovou tváří.
Za hranice (do SSSR)
            V červnu 1968 si už prozřetelný Ladislav Ondra začal balit kufry do Kanady a Majestic zalanařil v orchestru Rudolfa Sochora. Angažoval hned několik dechařů: saxofonistu a flétnistu Radomíra Schejbala a trumpetisty Mirka Bukovského a Mirka Habrnala, které po pár měsících vystřídal Petr Velhuda. Hned v červenci se nechali zlákat ostravskou televizí k zájezdu do tehdejšího Svazu sovětských socialistických republik, aby zde doprovázeli kulturní pásmo se zpěváky a recitátory, vítězi různých soutěží, jako byl Májový křišťál a podobně.
            Museli pro ten účel nacvičit pár českých skladeb, protože jinak zpívali pouze anglicky. První socialisticky decentní vystoupení však skončilo fiaskem – Moskvané očekávali od Čechů západní hudbu a ne estrádu s recitacemi, kterých měli doma dost.
Vedení zájezdu si operativně zaschůzovalo a dovolilo kapele přitvrdit. Ve světě právě bujelo hnutí hippies, i čeští pop umělci si libovali v květinových oblečcích. Rottrová měla uzoučké květované kalhoty, na každé nohavici tři volány. Možná byla první ženou v kalhotách, procházející se po moskevských ulicích. Málem ji zatkli.
            Scéna moskevského amfiteátru ale skupinu příjemně překvapila – taky všude spousta květin. Tohle od Ruska nečekali. Teprve když vstoupili na pódium, zjistili, že květiny rámují ohromnou bustu Lenina. Nic naplat, Moskvané dostali i dávku anglicky zpívaného amerického soulu před Leninem. Lidé byli zpočátku poněkud v šoku, ale nakonec spokojeně aplaudovali. Korunu všemu dala stará bezzubá babička, která se po vystoupení došourala k Rottrové, řkouc: „Děvuška, kak vy charašo pajotě.“
            Pak si koupili elektrické varhany Junosť, které se zdály být lepší než ty východoněmecké, co se daly sehnat v Praze, a jediné koncertní turné Majesticu skončilo. Pak i před tím vlastně hráli téměř  výhradně  k tanci. Kromě čajů to byly zejména plesy a taneční.
            Ještě se dostali do Jugoslávie k moři, ale jinak do zahraničí jako amatérská kapela nejezdili. Vždyť všichni pracovali a Marie  byla v domácnosti s dětmi.

Why Standa Hranický
            Nejprve hrál na klarinet v dechovce Lidové školy umění a ve školním národopisném souboru. Kolem roku 1965 se s kamarády rozhodl založit kapelu. Vysoký hlas a vlastnictví magnetofonu Sonet B3 jej předurčily ke zpěvu (magnetofon nahradil zpěvovou aparaturu). Zkoušeli ve školní družině, ve sklepě, až získali místnost agitačního střediska.
            Čerpali z Olympiku, George & Beatovens, Beatles, Rolling Stones, Troggs, Kinks. Pojmenovali se Why: Jan Kaliáš (později Jan Berka) – sólová kytara, Jiří Muras – doprovodná kytara, Mirek Muras basová kytara, Oldřich Buganský – bicí a Standa Hranický – zpěv. Hráli hlavně na školních večírcích a různých akcích pro mládež.
V září 1968 dostal Hranický od Kučaje a Rottrové nabídku do Majesticu. Kdo by řekl v sedmnácti ne? Pro Hranického to byla výborná škola se staršími muzikanty, poctivé zkoušení a stylové rozšíření obzoru, které jeho drsněji zabarvenému hlasu svědčilo. A také možnosti: od roku 1969  nahrávky v rozhlase (například Duši dám – King/Čort) a pantonské EP s Rottrovou (Půjdu dál / Césarova smrt / You Gonna Be Sorry / Blíž k tobě).

Věra Špinarová

            Majestic zůstával amatérskou kapelou, zatímco Marie Rottrová rostla. Konkurenční Flamingo se na rozdíl od Majesticu chystalo na 2. čs. Beatový festival do pražské Lucerny. Marie přijala nabídku zazpívat si na festivalu vedle Hany Zagorové a Petra Němce jako host. Zagorová v té době odcházela do Prahy, a tak místo zůstalo pro Rottrovou uvolněno. Mohla ukončit mateřskou dovolenou a profesionalizovat se.
            Majestic to samozřejmě nesl nelibě a koncem zimy na oplátku odloudil Flamingu slibnou Věru Špinarovou. Tento diblík s ostrým hlasem a energickým drivem sotva vychodil základní školu, ale měl už za sebou krajské finále zmíněného Májového křišťálu. Vedle toho Věra stála i o odpolední čaje s taneční kapelou Royal Beat. Chodila ještě do učení, a tak i jí amatérský Majestic vyhovoval víc než profesionálně nastartované Flamingo. Uvedla se výborným singlem I Sing My Song / Son of a Preacher Man (Panton 1969). Vedle toho natočil Majestic dva měkčí singly z jiného těsta s Luďkem Nekudou Ráno / Černé vlasy (Panton 1969), Poslední sbohem (Panton 1970).

 Opět Ivo Pavlík

            Repertoár se přizpůsoboval době i Věře. Koncem roku 1969 vycouval z Majesticu Vlastimil Kučaj. Nahodil výhybku do folklorního beatu Bukanýrů, kterou od roku 1970 rozjížděl František Trnka. Majestic hrál chvilku bez kytary, chvilku zaskakoval František Michalíček, až nakonec v sestavě našel své pevné místo další ex-Samuel Honza Březina.Kováře u bicích vystřídal bývalý souputník Hranického Buganský.
V roce 1970 se vrátil z Německa jako šedá eminence Ivo Pavlík. Muzikanti se mu zřejmě rozutekli po Západě, a tak potřeboval kapelu, nejlépe již hotovou. Kdo by na jaře roku 1970 neslyšel na angažmá v bavorském Regensburgu? Klávesové nástroje samozřejmě obstaral Pavlík sám a kromě Holáně ještě vyloučil Velhudovu trubku. Do baru v Řezně odcestoval s Hranickým  bez Špinarové, která dokončovala učení.
            Po návratu z Německa to pak Věrce její pozdější manžel vynahradil samostatným projektem: v roce 1971 vytvořili vlastní profesionální Skupinu Ivo Pavlíka a Majestic zůstal se Standou Hranickým. Ještě před tím vydal Pavlíkův Majestic v Pantonu  hitové singly Music Box / Podnájem pro dva, Táta Jan / 15. poschodí, Ranní déšť  s Věrou Špinarovou/ Alžbětínská serenádato byla instrumentálka Majesticu (viz tentýž titul s orchestrem …  a Rok s Monikou / Ty dobře víš (Hranický).
Proměny
            Majestic, věrný amatérskému statutu, pokračoval v obsazení Schejbal, J. Březina, Trunkát a Buganský. Opět přizvali trumpetistu Velhudu a vedle Hranického zkoušeli i zpěvačky, například Řekyni Evu Celidu nebo Evu Jonášovou a Janu Horákovou.
            Koncem roku 1972 se Majestic přejmenoval na Proměny a pomalu se vytrácel z povědomí. Z někdejší stylové bomby se stala lokální taneční kapela, interpretující zahraniční hity s českými texty (často od Jaroslava Nohavici). V roce 1974 odešel Radomír Schejbal a kapelničení se ujal Jaroslav Trunkát. Na klávesy hrál Tomáš Přibyla, na bicí Zdeněk Raška.
            V roce 1980 hráli na tanečních kursech, kde si všimli gymnazistky Heidi Janků, která tam vystoupila s kytarou. Vyzkoušeli ji a nabídli místo v kapele, ale Ivo Pavlík byl zase rychlejší.
            Stanislav Hranický vydržel v Proměnách až do sezóny 1979-80. Pak se odmlčel a po hostování v pořadech Marie Rottrové Divadélko pod věží v roce 1982 dostal nabídku od Radima Pařízka. V Citronu působil do roku 1987 a od pětadevadesátého roku je jeho členem znovu.
            Jaroslav Trunkát hrál v Proměnách až do roku 1993 a považte, že v únoru 1999 uvedl ostravský inzertní časopis Avízo inzerát: Skupina Proměny hledá zpěvačku.“ Třeba už je na světě nová Rottrová, Špinarová nebo Heidi, ale hlavně pozor na Ivo Pavlíka!

Dokumentace:
Miloš Zapletal – průvodní  text k SP The Majestic, Panton 1969
Karel Čejka: Ivo Pavlík & Majestic, Ostravský kulturní zpravodaj 1971, č,2, s.9
čr: Ivo Pavlík & Majestic, Rytmus 1971, č.3, s.17
Ivo Pavlík & Majestic, reklamní text v Ostravském kulturním zpravodaji 1971, č.10
Foto s popiskou, Ostravský večerník 17. 3. 1972, s.2
Jaromír Tůma: Ostravské písničky? To je barva! Melodie 1970, č.9, s. 270
Petar Zapletal: Ostravští v Praze, Melodie 1971, č.7, s.207
Jaromír Tůma: Barva ostravského soulu, in „Rhythm & Blues“, Praha 1985, s.231-241
Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, Praha 1990, s.457, 533
Zuzana Maléřová: Hlas se stínem, TV Spectrum



THE MAJESTIC
1. I Sing My Song (Wilson)* Věrka Špinarová / Majestic Panton 04 0231 ©1969
2. Son Of A Preacher Man (J. Hurley / R. Wilkins) Věrka Špinarová / Majestic Panton 04 0231 ©1969
3. Ráno (L. Nekuda) Luděk Nekuda / Majestic Panton 04 0233 ©1969
4. Černé vlasy (P. Veselý / L. Nekuda) Luděk Nekuda / Majestic Panton 04 0233 ©1969
5. Půjdu dál (E. Johnston - M. Kučaj)* Stanislav Hranický / Majestic Panton 03 0213 ©1969
6. Cézarova smrt (Williams - R. Schejbal / V. Čort)* Stanislav Hranický / Majestic Panton 03 0213 ©1969
7. You Gonna Be Sorry (E. Johnston - R. Schejbal)* Stanislav Hranický a Marie Rottrová / Majestic Panton 03 0213 ©1969
8. Blíž k tobě (Joe Sobotka / Johnny Wyker - V. Čort)* Stanislav Hranický a Marie Rottrová / Majestic Panton 03 0213 ©1969
9. Poslední sbohem (P. Veselý) Luděk Nekuda / Majestic (na etiketě uveden ORO) Panton 04 0232 ©1970
10. Music-Box (Surrond Yourself With Sorrow) (Martin / Coulter - V. Čort) Věra Špinarová / Majestic Panton 04 0269 ©1970
11. Podnájem pro dva (J. Slavotínek / Z. Malý) Věra Špinarová / Majestic Panton 04 0269 ©1970
12. Rok s Monikou (In The Summertime) (Ray Dorset - Karel Čejka) Stanislav Hranický / skupina I. Pavlíka a Majestic Panton 03 0332 ©1970
13. Ty dobře víš (Ivo Pavlík / Karel Čejka) Stanislav Hranický / skupina I. Pavlíka a Majestic Panton 03 0332 ©1970
14. Táta Jan (Chyrpy Chirpy Cheep Cheep) (L. Scott - V. Špinarová) Věra Špinarová / Majestic Panton 04 0376 ©1971
15. Patnácté poschodí (František Horký / Vladimír Čort) Věra Špinarová / Majestic Panton 04 0376 ©1971
16. Ranní déšť (Drahoslav Volejníček / Milan Sýkora) Věra Špinarová / Majestic Panton 04 0381 ©1971
17. Alžbětínská serenáda (Ronald Binge) Majestic Panton 04 0381 ©1971
BONUS:
18. Máme máj (Wight Is Wight) (R. Vincent / M. Delpech - I. Rössler) Věra Špinarová / ORO Panton 04 0306 ©1970
19. Domů mířím, venku svítá (P. Hannig / E. Krečmar) Věra Špinarová / ORO Panton 04 0306 ©1970
20. Řeka nadějí (Put Your Hand In The Hand) (MacLellan - V. Čort) Bob Frýdl a Věra Špinarová / skupina Jana Sochora Panton 04 0393 ©1971
21. Cukr, káva, čaj (Zbyšek Bittmar / Luděk Nekuda) Luděk Nekuda se svým souborem Panton 04 0350 ©1971




Aleš Opekar
Hudební archiv

Žádné komentáře:

Okomentovat