The Matadors
Vedle dnes už …cetileté historie Olympicu jsou tři čtyři roky působení Matadors na naší rockové scéně opravdu jen maličkým zlomkem času. A přece. Když si chceme vedle skupiny Olympic postavit jejího největšího souputníka nebo, chcete-li, konkurenta, asi nás na prvním místě napadne právě jméno Matadors. Však také léta 1966 – 1968 patřila
v československém bigbítu k těm nejbujnějším a pro spoustu fanoušků té doby byli Matadors jasnou jedničkou. Je s podivem, že historii tak významné skupiny dosud nikdo nepopsal.
Wilfried Jelinek
Vedle dnes už …cetileté historie Olympicu jsou tři čtyři roky působení Matadors na naší rockové scéně opravdu jen maličkým zlomkem času. A přece. Když si chceme vedle skupiny Olympic postavit jejího největšího souputníka nebo, chcete-li, konkurenta, asi nás na prvním místě napadne právě jméno Matadors. Však také léta 1966 – 1968 patřila
v československém bigbítu k těm nejbujnějším a pro spoustu fanoušků té doby byli Matadors jasnou jedničkou. Je s podivem, že historii tak významné skupiny dosud nikdo nepopsal.
Wilfried Jelinek
Wilfried
Jelinek byl původem český sudetský student Němec, jehož rodina byla po válce
′odsunuta′ z Čech. Do své rodné
české země se na začátku šedesátých let vrátil jako student medicíny z Německé
demokratické republiky. Byl průměrným amatérským bubeníkem s výborným
organizačním talentem. Se svým krajanem Dettlefem Hoffmannem a několika
dalšími německými i českými studentskými
kolegy založili v roce 1961 na Koleji 5.května ve Slavíkově ulici na
Vinohradech kapelu. Nazvali ji Pra-Be, protože linka Praha – Berlín se měla
stát hlavní perspektivou jejího působení.
Kapela
měla dva saxofony a hrála obvyklou směsici dobové taneční hudby, inspirovanou
stylem a zvukem orchestru Billyho Vaughana. Všichni hoši byli strašně uhlazeni
a ′hodní′, i hudební výraz byl poněkud sterilní. O bigbítu se zatím moc hovořit
nedalo.
Jan Obermayer
Honza
Obermayer (původně Obermajer) byl spoluzakladatelem skupiny Komety, se kterou
hrál dixieland a rock′n′roll. Jednoho únorového dne roku 1962 kráčel s Jiřím Kalešem po Václavském
náměstí, když tu za nimi vyskočil z tramvaje Tom Vašíček a Zdeněk Leiš ze skupiny
Sputnici. Rock′n′rollem s českými texty sice tehdy poněkud pohrdal, ale
nabídka na místo saxofonisty po Jiřím Stivínovi jej zaujala a lano přijal.
Ve Sputnicích zažil nejslavnější éru s vyprodanými
koncerty v Lucerně, ale ta netrvala dlouho. Na přelomu roku 1962-63 odešel s Petrem Jandou do jeho nového
Big Beat Kvintetu. Když Janda nastoupil
do Olympicu, Obermayer nějakou dobu spolupracoval s Petrem Brožkem v jeho
Experimentální skupině Big Beatu a v roce 1964 přijal nabídku do Pra-Be.
Do českoněmecké kapely s sebou vzal i bývalou zpěvačku Sputniků a svou
pozdější manželku Naďu Němcovou.
Otto Bezloja
Ve
stejné době, kdy odcházeli z Komet Obermayer i Petr Brožek, který právě
zakládal Crystal, přišel do Komet talentovaný samouk na baskytaru Otto Bezloja.
Byl v sestavě, která vyhrála v listopadu 1962 přehlídku amatérských
souborů ve Slovanském domě a získala
pikantní trofej ′Zlatá trubka′. I on měl vztah k Berlínu, byť
zprostředkovaný: jeho rodiče zde pracovali celé tři roky a Otto za nimi jezdil.
Do Východního i Západního Berlína. V Praze bydlel na internátě. Když začal
všechen svůj volný čas věnovat muzice, otec se rozzlobil a přestal studenta
finančně podporovat. Bezloja se nenechal zahnat do kouta a vyřešil situaci
přijetím angažmá u dobře situované profesionální Skupiny Karla Duby. To bylo v letech
1964-65. zároveň s tím však přijal i uvolněné místo baskytaristy v amatérské
skupině Pra-Be.
Pra-Be
Skupina
Pra-Be neměla zpočátku vyhraněnou tvář, ani ryba, ani rak, ale velkou výhodu
získala v instituci, která stála v pozadí: Kulturní a informační
středisko NDR. Tady získali zkušebnu a hlavně možnosti jezdit do východního
Německa. V NDR byl bigbít v podstatě zakázaný, ale skupinám ze
spřátelených socialistických zemí to vždycky nějak prošlo. O to větší byl u
německého publika hlad po elektrických kytarách, o to větší byl úspěch skupin,
které sem přijely zahrát. Obermayer a Bezloja se brzy stali v Pra-Be
vůdčími osobnostmi a vtiskli skupině tvář.
V Praze
hráli jen výjimečně, třeba na východoněmeckém velvyslanectví nebo na
organizovaných přehlídkách. Začátkem května 1964 proběhlo v pravém křídle
Sjezdového paláce PKO městské kolo „Soutěže tvořivosti mládeže a pracujících“,
které bylo věnováno výhradně bigbítovým
souborům.Hádejte, kdo skončil na prvním místě? Pra-Be! Nechali za sebou skupiny
Jupiter i Komety, Jolanu, Mahagon, Kyklop a Uragán. Porota u Pra-Be ocenila
zejména celkovou muzikálnost a pokusy o
vlastní tvorbu. Zároveň poukázala na přetrvávající chladný projev.
V říjnu
1964 se Pra-Be zúčastnilo Přehlídky pražských souborů v ostravské hale TJ
NHKG. Přehlídka byla zároveň kvalifikační přehrávkou před porotou, v níž
zasedli například Lubomír Dorůžka, Jaroslav Hraba, Jiří Tichota, Zbyněk Mácha
nebo Jaroslav Přikryl. Skupina Pra-Be uspěla v sousedství kapel jako
Olympic, Juventus, Karkulka, Jupiter, Extaze.
Skupinu
Pra-Be postupně opouštěli němečtí kolegové s výjimkou bubeníka Wilfrieda
Jelinka. Vedle baskytaristy Otto Bezloji, saxofonisty Jana Obermayera a
zpěvačky Jany Obermayerové ji doplnili doprovodný kytarista Standa Kmoch a
sólový kytarista a zpěvák Jarda Bednář, který hrál s Obermayerem už v Big
Beat Kvintetu. Název Pra-Be přestal být aktuální, a tak koncem roku 1964
skupinu přejmenovali na Fontanu.
Fontana
Když
v roce 1965 odešel Jaroslav Bednář, bylo třeba získat sólovou kytaru a
zpěv. Nový kádr poskytla opět ′mateřská′ skupina Komety: od roku 1963 tady
hráli na místě vojáků základní služby Jiřího Kaleše a Jana Reinera teenageři
Radim Hladík a Vladimír Mišík. Talentovaný kytarista Hladík to zkoušel i s klasikou
na konzervatoři a Mišík, který se víc než na kytaru soustředil na zpěv, měl za
sebou vedle Komet i další amatérskou skupinu Uragán. Kaleš s Reinerem se
po dvou letech vraceli z vojny, a tak Hladík s Mišíkem využili lákavé
nabídky do slibné Fontany. V roce 1965 odešel Standa Kmocha na jeho postu
dostal příležitost Karel Kahovec, odchovanec legendárních Hells Devils.
V květnu
1965 se podařil Wilfriedu Jelinkovi jeden z nejzdařilejších manažerských
tahů – na veletrhu v Lipsku dojednal pro Fontanu zvukovou aparaturu Regent
od východoněmecké společnosti Demusa. Fontana měla za úkol aparaturu používat,
tedy testovat, a tím také propagovat. Obchodní dohoda byla výhodná pro obě
strany, kapely získala na svou dobu velmi slušnou výbavu a Demusa byla také
spokojená. Regenty si záhy pořídila i řada dalších československých kapel.
Tahle aparatura převládala na českých pódiích až do invaze Dynacordu, který
ovládl pražské beatové festivaly.
Součástí
výbavy byly kytary Musima a elektrické varhany Matador. Varhaníkem se stal
Obermayer, saxofon už ve světovém beatu přestával hrát důležitou roli. Z komerčních
a propagačních důvodů se kapela dohodla na další změně názvu, tentokrát již na
definitivní: Matadors.
Matadors
Demusa
sjednala skupině první turné po NDR a Matadors začali tvrdě zkoušet. Jejich
zrání, sehrání a růst se odehrával výhradně před německým publikem. Až do dubna
1966 nikdo v Čechách Matadors neslyšel. Základem nového repertoáru se
staly aktuální beatové novinky: Kinks (Where Have All Good Times Gone, It´s Too Late, Milk Cow Blues), Who (My Generation, I Can´t Explain),
Yardbirds (I´m A Man, I´m Not Talking), Pretty Things (Don´t Bring Me Down, Mama Keep
Your Big Mouth Shut, The Sun), Spencer Davis Group (Keep On Running).
Repertoár doplnily i skladby Searchers
jako Good By My Love nebo Farmer John, podle níž vznikla Obermayerova přezdívka
′Farmer′. Mimochodem ′Farmer′ si vysloužil ještě jednu přezdívku - ′Dynamo′. Od
příznivce, černého studenta z africké země Mali, Charlieho, odkoupil
černobílou košili, která připomínala slávistický dres. Tehdy se totiž krátký
čas Slavia jmenovala Dynamo.
Jelinek dokončoval studium a nestíhal zkoušet se skupinou a zároveň
se starat o organizační záležitosti. I samotný rychlý růst hráčské úrovně nutil
kapelu najít nového, hbitějšího a údernějšího bubeníka. Ještě v září 1965
našli novou posilu v Miroslavu Schwartzovi, dalším odchovanci skupiny
Hells Devils, známém pod jménem Tony Black.
Dlouhodobá
příprava ve Východním Německu přinesla své ovoce. Kapela pod názvem Matadors se
neprokousávala oblastními koly soutěží tvořivosti mládeže, netrápila se jako
doprovod k divadelním scénkám, neznali ji ani návštěvníci českých čajů a
jiných tancovaček. Nikdo o ní nic moc nevěděl a nikdo nic neočekával. Spanilý
nájezd Matadorů na Prahu byl největší bombou, jakou kdy český bigbít do té doby
zažil. Vždyť hráli to nejaktuálnější, co na světové scéně vřelo a pokoušeli se
i o vlastní skladby, znali a hráli skladby i od Them s Van Morrisonem
(například Gloria), který se obecněji proslavil až mnohem později, takže na
repertoár měli skutečně dobrý čuch. Navíc, odstup železné opony tlačil kapelu k napodobování
dostupných, tedy studiových nahrávek. Nemajíce však sami možnost ulehčit si
výrobu patřičného soundu ve studiu, dřeli studiový sound zámořských hvězd pro
živá vystoupení. Tak se mohlo skutečně stát, že cover verze od Small Faces
zněly naživo lépe a přesvědčivěji v podání Matadors než v živém
originálu.
První
pražské vystoupení Matadors se odehrálo 2. dubna 1966 v In Clubu, který
organizoval Binny Laney s Evženem Fialou. V klubu Olympik, kde se
hned zabydleli, vystoupili poprvé 18. dubna. Pak následoval triumfální úspěch
ve vyprodané Lucerně.
Nájezd na Prahu
Přijeli do Prahy, koupili si u Adama
stejné obleky, kravaty, boty a stejné pytlíky na šaty a pak dobyli Lucernu. Vyprodaná Lucerna, to
pro ně byl šok. Takový triumfální úspěch nečekali.
Vůbec netušili, do čeho jdou. Nepřipadali
si jako hvězdy. Jenom odevzdali to, co v NDR nadřeli. Tam měli dostatek
času sehrát se i sezpívat a všechno si vyzkoušet před publikem.
Repertoár
měl dvě větve. Karel Kahovec si vybíral líbivé nosné písničky od Searchers,
Hollies a třeba i od Beatles, kde Obermayer zpíval druhé hlasy. Láďa Mišík byl
zase za drsného bluesmana s foukačkou v duchu Yardbirds. V Německu
si zazpíval i stoneovské Satisfaction.
Vlastní tvorba
O
repertoáru z počátku nevedli žádné dlouhé diskuse a dělali, co kdo
přinesl. Převzaté věci pak upravovali podle vlastních schopností a možností.
Hodně věcí hráli od Kinks a Who. Nešlo o přesné kopie. Úprava někdy vyplynula z nedostatečné
znalosti originálu, jindy z hráčského nápadu- to když si třeba Radim
Hladík chtěl zahrát delší sólo. Některé skladby vznikly kompilací dnes již
jen těžko identifikovatelných zdrojů. Od úprav byl krůček k pokusům o vlastní tvorbu.
Karel Kahovec s Honzou Obermayerem
napsali lehkou melodickou skladbu Sing a Song of Sixpence, podobně odlehčený a
překvapivě popový charakter měla i písnička s textem Pavla Vrby Snad
jednou ti dám, kterou složil Otto Bezloja společně s Karlem Kahovcem
(Kahovec však není jako spoluautor uváděn). Vladimír Mišík přinesl na svou dobu
velmi zralé bluesovky Malej zvon, co mám (český text napsal těsně před nahráváním), Old Mother Hubbard (s textem J. Obermayera) a Don´t Bother Me (s textem Milana Šulce).
Všechny skladby se podařilo nahrát ve strahovském studiu Supraphonu a vydat na
SP a EP v roce 1966, respektive na sampleru Night Club ´67.
Beatová maturita
Matadors
dovedli český rock 60. let k maturitě a šířili beatovou osvětu i mezi
publikem. Skupina měla dva vůdce. Wilfried Jelinek byl spíš jako táta. Určoval,
zejména z počátku, do čeho se skupina obleče nebo obuje a hlavně kdy a kde
se bude hrát. Umělecký vývoj Matadors byl stále více ovlivňován autoritou Otty
Bezloji. Stylové zaměření, výběr skladeb a jejich aranžmá, personální zBlack,měny a
později i image a show na jevišti, v tom měl hlavní slovo.
Vedle jiných
vystoupení v Klubu Olympik získali Matadors od září 1966 prostor pro každý
čtvrtek v sále Sluníčko. Svůj pořad nazvali „Beatová maturita.“ Koncepce
pořadu předpokládala doplnění živé hudby zajímavostmi, vybranými ze
zahraničních pramenů v překladu Milana Šulce (autora některých anglických
textů Matadors) a různými kvízy s patřičnými odměnami pro výherce. Hlavní
smysl „maturit“ nakonec vyústil do portrétů zahraničních skupin: Matadors
nacvičili materiál od různých skupin a servírovali publiku muziku, kterou jinak
u nás naživo nemohlo slyšet. ′Výchovné koncerty′, doplněné patřičnými
informacemi, začali úspěšně s Kinks. Jenom v průběhu prosince pak
Matadors vystřídali Small Faces, Yardbirds, Pretty Things (The Sun ) nebo Spencer Davis Group.
Belgie
Na podzim roku 1966 absolvovali svůj
první výjezd na západ – do Belgie.
Cestovat museli bohužel bez Obermayera a
Mišíka. Ti totiž dostali povolávací rozkaz. Kapele se však vyplatilo, že jejich
manažer ukončil studia na medicíně. Vojíni skončili ve vojenské nemocnici.
Do belgického Gentu vyslala skupinu
východoněmecká exportní společnost Demusa, od níž měli aparaturu Regent a
pověstné varhany Matador. Šlo o soutěžní festival amatérských skupin o „Zlatý
mikrofon“, ale Matadors byli pozváni jako hosté vedle zpěváků Francka
Fernandela, Thea Martense a Rickyho Morvana nebo skupin Paramounts, Chabrolls
či Strangers. Dle belgického tisku měli Matadors velmi dobrý ohlas, ze kterého
vytěžili neplánované vystoupení v belgické televizi a pozvání do
renomovaného bruselského klubu.
V době zápasu Mišíka a
Obermayera o modrou knížku zůstal Kahovec jediným zpěvákem Matadors. Převzal
celý repertoár, pustil se i do Mišíkových skladeb jako Malej zvon, co mám. Otto
Bezloja cítil, že kapela potřebuje nového zpěváka. Líbil se mu Viktor Sodoma.,
který prokazoval jednoznačnou schopnost stylového zaměření. Ještě se ani
nestačil definitivně zabydlet ve Flamengu, když jej k nemilému překvapení
manažera Přemka Černého přizvali ke zkouškám. Karel Kahovec se zakrátko cítil
být přebytečný. Navíc mu vadilo, že nemá možnost uplatňovat své nové vlastní
skladby, a tak ochotně přijal Přemkovu nabídku zaplnit Sodomovo místo ve
Flamengu. Honza Obermayer se do Matadors vrátil ještě v prosinci 1966, ale
pro Mišíka už tu místo nebylo. V lednu 1967 ještě nazpíval dvě písně pro
zmíněný sampler Night Club ´67, další dvě už zpívala nová posila.
Viktor, syn rock′n′rollových
průkopníků ve skupině Akord club Viktora (vlastním jménem Františka) Sodomy
staršího a Vlasty Sodomové, studoval střední keramickou školu v Bechyni.
Tady poznal Karla Kryla, Radio Luxembourg a začal hrát na kytaru. Po návratu do
Prahy v roce 1964 se zúčastnil soutěže „Hledáme nové talenty“ a skončil
druhý za Helenou Vondráčkovou. Získal angažmá v orchestru Zdenka Bartáka a
nahrál první snímky s Tanečním orchestrem Československého rozhlasu.
V letech 1964 – 1966 strávil
vojnu ve známém ruzyňském útvaru, kde ještě doznívala beatová aktivita Šimka a
Grossmana. Nejprve vystupoval sólově nebo v duu s Lubošem Svobodou a
pak na žádost pplk.Chába vzkřísil značku VOJ. Zároveň hostoval v klubu
Olympik s Donaldem nebo Mefistem. Od září do prosince zpíval s novou
skupinou Flamengo, ale jak víme z předchozího odstavce, koncem roku se
nechal zlákat sirénami Matadors. S novými skladbami z repertoáru Them
(Out Of Sight), Small Faces (All Or Nothing) nebo Percy Sladge (When A Man
Loves A Woman) si poradil na jedničku.
Radim Hladík
Do
roku 1967 tedy skupina vystupovala se změněným zvukem, a tudíž i stylem.
Kahovcova doprovodná kytara zůstala nenahrazena. Koneckonců, Small Faces si
taky vystačili s varhanami a kytarou.
Radim
Hladík byl velmi skromným, ale ve svých dvaceti letech již také velmi uznávaným
muzikantem. Pozice jediného kytaristy ve skupině mu vyhovovala. Měl za sebou
již zkušenost z beatových Komet a zároveň studoval klasiku na pražské
konzervatoři u profesora Zelenky. Rok 1967 byl však jeho posledním rokem
nedokončených konzervatoristických ambicí. Namísto toho hledal cesty zkreslení
zvuku elektrické kytary, objevoval možnosti boosteru a kouzlo zpětné vazby.
Stal se průkopníkem kytarových efektů a příkladem pro ostatní české kytaristy.
První plody tohoto hledání – zpětnou vazbu a flažolety na elektrické kytaře –
zachycují tóny Mišíkovy skladby Malej zvon, co mám, nahrané hned při první nahrávací session 24. 8. 1966. Technici,
zvyklí na vážnou hudbu nebo Karla Vlacha, byli samozřejmě zpočátku řádně zděšení. Charakteristické hendrixovské
kvákadlo si můžeme vychutnat například
ve skladbách Shotgun nebo I Must Hope, nahraných pro LP Matadors v květnu a červnu 1968.
Změna stylu.
Ještě
v průběhu roku 1966 bychom v programu Matadors našli lehčí melodické písně i vícehlasé
skladby odkazující i k Mersey soundu. Na druhé straně skupina Olympic roku
1966 nahrála řadu tvrdých rhythm & bluesových skladeb včetně I´ve Got My Mojo Working. Mezi fanoušky
oblíbené, schematicky zafixované rozlišení na české Beatles (Olympic) a české
Rolling Stones (Matadors), se začalo vyhraňovat až od roku 1967.
Personální
změny pomohly skupině doladit a vytříbit styl, vztahující se k bílému
britskému rhythm & blues. Otto Bezloja držel otěže pevně v rukou. S Tony
Blackem vytvářeli nekompromisní a
nápaditě pohyblivý doprovodný základ, s Viktorem Sodomou promýšleli image
a pódiovou show a Obermayer s Hladíkem dostali prostor k invenčním
sólům a k rozvoji vlastní tvorby. I nové Obermayerovy skladby (Hate
Everything Except Of Hattered, I Must Hope, Bab, Bad Bird,I Want To See You)
nebo Hladíkovy a Sodomovy skladby (Get Down From The Tree, Indolence, I Feel So
Lonely) zapadaly do vymezeného stylového rámce.
Nové
anglické texty psali Milan Šulc nebo Jiří Smetana. Se stahováním původních
textů z pásků pomáhali různí přátelé. Třeba Helena Becková, produkční z Pragokoncertu,
která měla matku Angličanku a na koncertech velmi trpěla při poslechu
′telefonních seznamů′ a podobné ′kahovštiny′. Text Get Down From The Tree
například vznikl za její asistence na mejdanu v bytě u Sodomů.
V roce 1967 Matadors opět vycestovali
do NDR a znovu se vrátili do Belgie. Tentokrát zde natáčeli zábavný televizní
pořad společně s českými hvězdami typu Matušky, Simonové, Přenosilové a
Bohdalové.
Ještě před Belgií
stihli Matadors turné po Československu se švýcarskou kapelou Les Sauterelles.
Díky nim pak dostali na oplátku pozvání do Švýcarska, spojené s několika
koncerty v SRN.
Od
16. prosince až do konce ledna 1968 vystupovali v zábavním podniku
Restaurant Rancho Bar ve švýcarském Davosu, a proto se nemohli zúčastnit 1. československého beatového festivalu v Praze.
V únoru pak vystupovali v dancingu Bagatelle v Lausanne a v březnu v podniku Bierkäller v Basileji.
Ve zmíněných podnicích hráli zhruba 5 hodin denně a museli trochu upravit
program podle taneční objednávky. Skupina se vrátila z turné ještě
sehranější a ještě lépe vybavena nástroji a aparaturou (tentokrát Dynacord).
Matadors
se stali hýčkanou a obdivovanou kapelou na výsluní českého beatu. Za rok 1967
byl v anketě klubu Olympik zvolen nejlepším sólovým kytaristou Radim
Hladík, nejlepším basovým kytaristou Otto Bezloja a zpěvákem Viktor Sodoma.
Vítězi Top Show ′67 završili sezónu 1967/68 nahráním a vydáním ceněné a úspěšné stejnojmenné LP desky. Ta se
stala okamžitě bestsellerem. Každý ji chtěl. Každý ji potřeboval. Každý ji
sháněl. A bylo o co stát. Hned úvodní skladba Get Down From The Tree. Léto 1968 však přineslo nenadálé změny.
Reddy
Nastartovaný
motor a rozjetý vlak Otto Bezloja stále promýšlel nové a nové možnosti
vývoje skupiny. Nikdy se nespokojil s dosaženým. Zpěvák Miloš Vokurka
neboli Reddy měl se skupinou Komety výborné výsledky, ale když za ním přišel
spoluhráč z bývalých Hell′s Devils
s tím, že skupina Matadors potřebuje změnu, dlouho o lákavé možnosti
přemýšlel, ale nakonec ji nakonec přijal.
Koncem
července 1968 odešel ze skupiny Viktor Sodoma a Reddy nastoupil na jeho místo.
Měsíc na to opustil skupinu i varhaník Jan Obermayer a 3. října i Radim Hladík.
Obermayera nahradil Jiří Matoušek a Hladíka Petr ′Ťop′ Netopil. Důvodem
překvapivých změn byla mimo jiné plánovaná cesta Matadors do mnichovského
nastudování muzikálu Hair, Die Haare. Vize doprovodné divadelní kapely, byť na
vysněném Západě, byť po skličujících srpnových událostech roku 1968,
nevyhovovala všem. Společným jmenovatelem staré i nové sestavy zůstali jen Otto
Bezloja a Tony Black.
Noví Matadors měli
jen jeden jediný koncert: v neděli 6. října v pražském Sluníčku. Krátce
po tomto koncertu odjeli na zmíněné
angažmá do Německa. Od té dobu už Matadors jako samostatná skupina nikdy nevystoupila. Nezúčastnila se tedy ani
2. beatového festivalu. A jaká byla funkce původního zpěváka v muzikálu?
Musel se přeučit na doprovodnou kytaru!
Sláva? Zpočátku bylo angažmá do
Německa pro všechny překvapením a krokem
do neznáma. Nikdo netušil, jestli jde o krok k horšímu, nebo k lepšímu.
Brzy vyšlo najevo, že hlavním důvodem zájmu o skupinu z Východu byla skutečnost, že tamní
producenti získali levnou dobrou skupinu. Pro našince pak bylo asi
nejdůležitější mít možnost cestovat na Západ.
První
dva roky jezdili stále tam a zase zpět. Měli volno v neděli a v pondělí.
Stále však narůstaly problémy s výjezdní doložkou a dalšími úředními
překážkami. Začínala normalizace. Brzy vyvstala otázka emigrace, kdo
zůstane a kdo se vrátí. Nakonec skoro všichni zůstali v Německu
nebo jinde na Západě. Historie Matadors muzikálem Haare definitivně skončila.
Bezloja,
Reddy a Matoušek, tři pohrobci Matadors, se pak ještě sešli ve slibné
emigrantské skupině Emergency, která debutovala v prosinci
1970 v mnichovském klubu Blow Up. Skupinu doplnili bubeník Udo Lindenberg
a kytarista a zpěvák Berry Newby a další Čech Hanuš Berka. Emergency nahráli
několik desek, ale to už je jiná kapitola.
Otto
Bezloja pak v Německu úspěšně působil jako diskžokej. Reddy se přestal
věnovat hudbě, ale zůstal v Mnichově. Jan Obermayer po působení v George
& Beatovens, ve vzkříšených Kometách 70. let a ve vlastní popové skupině
Modi nakonec rovněž skončil v Německu (1980) a dodnes hraje v duu v místních
barech a vyučuje hudbě. Tony Black se usadil ve Švýcarsku a prodává hudební
nástroje. Radim Hladík objevoval v 70.letech art rock a jazz rock
(například ve spojení s JOČRem) a Viktor Sodoma se dal na sólovou dráhu
zpěváka spotřební populární hudby a poté také obrážel italské dancingy.
Matadors zůstali legendou, která se nevrátí.
Nahrávky
Don´t Bring Me Down, Wooly
Bully, Rosalyn, I Am Free, Big Boss Man, Where Have All The Good Times Gone, Farmer John,Sing A Song Of Sixpence, My
generation, I´m A Man, I Am Not Talking etc., amatérská nahrávka z klubu
Olympik, soukromý archiv 1966
Malej zvon, co mám / Snad
jednou ti dám, Supraphon 1966
Farmer John / Sing A Song Of
Sixpence / Locomotion With You / Pay Pay Twist, EP, Supraphon 1966
Hate Everything Except Of
Hatter / Get Down from The Tree / I Think It´s
Gonna Work Out Fine / Indolence, EP
Supraphon
Don´t Bother Me / Get Down
From The Tree / Old Mother Hubbard / I Think It´s Gonna Work Out Fine, sampler
Night Club ´67,LP Supraphon
Zlatý důl / Láhev kalorií, SP
Supraphon 1968
The Matadors, LP Supraphon
1968
The Matadors, CD Bonton Music
1995 (obsahuje všechny nahrávky z gramofonových desek s výjimkou SP
Zlatý důl / Láhev kalorií)
Get Down From The Tree / Zlatý
důl, Láhev kalorií, sampler Bigbít 1968-69, CD Bonton Music, 1998
Filmy
Amatérské záběry beze zvuku ,
soukromý archiv Wilfrieda Jelinka, 1965-67
Amatérské záběry beze zvuku,
soukromý archiv A. Valenty, 1967-68
I Think It´s Gonna Work Out
Fine / Hate Everything Except Of Hatter, improvizace, vystoupení v Zomer Carrousel v belgickém
Knokke, pořad „Prosím ticho“, rež. Z.Podskalský 1967
Get Down From The Tree, záběry
ze studia a ze Sluníčka, Reflektor 1/68
(1968)
Tisk
JC:Vyjde snad nová hvězda na
beatové nebe?, Olympik Fan Club č.4, červen 1966, s.5
Rozhovor s Otou Bezlojou
o programu Beatová maturita, Klub
Olympic1966, listopad, s.3
The Matadors. Vznik a začátek.
Klub Olympik 166, listopad, s.3
Jan Křtitel Sýkora: Matadoři v Belgii,
Student č. 49, 6. 12. 1966
J.K.Sýkora: Minulost,
přítomnost a budoucnost Matadors, Klub Olympik 1967, únor, s. 7
Honza Hrůza: Olé, olé
Matadors, Melodie 1967, č.1, s.5
Jitka Bartošová: Rozhovor s Karlem
Kahovcem na velmi aktuální téma, Klub Olympik 1967, duben, s.4
J.K.Sýkora: The Matadors, Pop Music Expres 1968, č.2, s.4
The Matadors ve Švýcarsku,
Melodie 1968, č. 2, s.36
DH: The Matadors, Ostravský
kulturní zpravodaj 1968, č.5, s.24
J.K.Sýkora: Matadors pod
Alpami, Melodie 1968, č. 6, s.173
ag: O R&B s Matadory,
Melodie 1968, č.10, s.292
J.K.Sýkora: Czechoslovak Beat
Music 67, Praha 1968
J.K.Sýkora: recenze LP The
Matadors, Melodie 1969, č.2, s.61
J.K.Sýkora: Kdo jsou
Matadors?, Melodie 1969, č.3, s. 89
J.K.Sýkora: Matadors a Haare, Pop Music Expres 1969, č.
3, s.4
Otto Bezloja píše do klubu,
Klub Olympik 1969, leden, s.6
J.K.Sýkora: Bylo to krásný, in
Rhythm & Blues, Praha 1985, s.217-221
Ondřej Konrád, Vojtěch
Lindaur: Život v tahu, Praha 1990,
s.37-40, 49-52.
Encyklopedie jazzu a moderní
populární hudby, Praha 1990, s.345
Hudební ochutnávky
Žádné komentáře:
Okomentovat