úterý 24. března 2020

Mefisto

Mefisto
Antonín Gondolán, Milan Vobliza, Tomáš Weber, František Kopal, Karel  Svoboda



















          

   „Beatové hvězdy roku 1965 uslyšíte v Lucerně dne 26. dubna 1966 v pořadu TOP SHOW! Hrát bude Olympic, Donald a Mefisto a všichni ostatní vítězové ankety Beatové osobnosti roku 1965 …“
          (ohláška z časopisu Fan Club Olympic č. 2, březen 1966).

  V době kdy skupina Matadors teprve nabírala dech  k dobytí  českého publika a kdy Karkulka Jiřího Brabce byla již přetavena v jinak zaměřený Country Beat, patřily k nejuznávanějším  pražským beatovým kapelám vedle Olympicu skupiny Donald a Mefisto. O Mefistu se tvrdívá, že bylo první českou profesionální rockovou skupinou. Jak taková profesionální kapela vznikala?
 Josef Smeták
Žil byl pan Josef Smeták. Hrál na kontrabas a měl k dispozici šestsettrojku. Motal se kolem bigbítu a tvářil se, že mu pomáhá. Jistě i lecčemus pomohl, ale poté, co řada mladičkých rockerů zmoudřela, zjistila, že je bral pěkně na hůl. Hodně inkasoval a málo rozdával.
            Pan Smeták se každopádně zapsal do historie českého bigbítu dvěma zásadními počiny. Byl u založení skupiny Olympic a vymyslel její pojmenování. Staral se o její kšefty tak znamenitě, že kluci hráli někdy až čtyřikrát denně. A když ho zbytek kapely prokoukl a zprostil funkce, stál vzápětí u zrodu dalšího bigbítu – Mefisto.
 Tomáš Weber
            Samouk, který hrál už koncem padesátých let na kytaru s orchestrem Zdenka Bartáka a zpíval, se stal v prvních letech šesté dekády profesionálním kytaristou,najímaným na různé estrády a podobné kšeftíky, ať už pod Pragokoncertem anebo Ústředním kulturním střediskem, z něhož se rodilo pozdější Pražské kulturní středisko. Bylo to právě na chodbě PKS, kde byl jakýmsi agenturním pracovníkem na podzim 1963 pan Weber seznámen s panem Smetákem.
            Čert ví, odkud přesně iniciativa vzešla. Nejspíš odkudsi shora. Agentura chtěla mít svůj vlastní pořádný bigbít a pan Smeták toužil olympické partě ukázat, že to půjdei bez nich a líp. Začala vznikat skupina, od počátku ryze agenturní, čímž se odlišovala od ostatních veskrze amatérských bigbítů, které vznikaly na školách, v továrnách, na ulicích a v parcích. Pánové Weber a Smeták pak chodili, rozhazovali sítě a sháněli další muzikanty.
 Karel Svoboda
            Karla Svobodu chytili v kavárně Vltava, kde hrával s orchestrem Oty Rendla. Talentovaný muzikant, hráč na piano nebo ioniku a později skladatel, ba přímo jeden z nejúspěšnějších  českých hitmakerů, byl v té době ještě čerstvým zběhem ze studií medicíny. Před svým prvním profi angažmá v tanečním orchestru Oty Rendla stihl praxi v Dixielandu mediků a v kvintetu Hanuše Berky Jazztet, který hrál moderní jazz a s nímž se zúčastnil i karlovarské jazzové přehlídky  v roce 1962. Na podzim 1963 se ochotně stal spoluzakladatelem vznikajícího Mefista a bylo rozhodnuto: zubařem nebude.
 Ti další
Gondolán, Prunerová, Weber, Kopal,Richter
            Z orchestru Boba Šmidrkala vytáhli tenorsaxofonistu Františka Kopala, na bicí přizvali Milana Voblizu, známého z Crystalu, a druhým kytaristou se stal vedle Webera Allen Richter. A basová kytara? Zpočátku zkoušel obsluhovat basovku sám Smeták, ale bylo to neúnosné. Brzy museli angažovat Antonína Gondolána, všestranně nadaného romského muzikanta. Základní sestavu známe. K ní ještě připočtěme sólové zpěváky: kmenovými zpěváky Mefista se stali Jaromír Mayer a Michaela Prunerová. Kromě nich začala s Mefistem hostovat celá plejáda populárních zpěváků: Karel Gott, Eva Pilarová, Pavel Sedláček, Eva Olmerová a další.
 Laterna Magica 1963-4
            Míša Prunerová vyhrála jako šestnáctiletá soutěž Hledáme nové talenty, kde hrál Bartákův orchestr. Pak jí nebylo dopřáno studovat medicínu, a tak zůstala u zpívání. V době zakládání Mefista jí bylo devatenáct. Její otec dr. Vilém Pruner byl ředitelem divadla v Laterně Magice a nabídl skupině reprezentativní prostory tohoto divadla.
            Zkoušet se začalo v listopadu, a už začátkem prosince byly první koncerty. Laterna Magica se stala prvním stánkem pravidelných vystoupení Mefista. A to hned v palbě ostře červených reflektorů, v jednotných tmavých oblecích a s gotickým „M“ na rukávech. Nejprve to byly pondělky, později i středy nebo pátky. Laterna byla záhy nabitá k prasknutí. Byl to zdařilý odrazový můstek. Několikrát tu úspěšně s Mefistem vystoupil i patnáctiletý syn peruánské zpěvačky Ymy Sumac, student z Los Angeles Carlos Vivanco Sumac, který kromě zpěvu i výtečně tancoval.
Rock´n´roll nebo pop?
            Mefisto působilo trochu nesourodým dojmem. V instrumentálkách bylo jemně melodické (Shadows, Ventures) a ve zpívaných skladbách různorodé podle toho, který zpěvák právě stál na scéně. Hodně byl zastoupen Elvis Presley.
            Záhy přišli z čista jasna Beatles. Karel Svoboda si honem letěl koupit foukací harmoniku. Nacvičili v triu nebo v kvartetu Please, Please Me a pár dalších hitů. Sóla zpíval Mayer, sbory Svoboda, Weber, Gondolán. V březnu a v dubnu 1964 už mohla stát na plakátech Mefista hrdá věta: „V pořadu skladby z repertoáru skupiny The Beatles“.
            10. dubna pořídil soubor Mefisto ve strahovském studiu své první nahrávky. Kopii instrumentálního hitu Shadows Midnight se sólovou kytarou Tomáše Webera a úpravu písně memphiského rodáka, country zpěváka Dickie Lee  I Saw Linda Yesterday se zpěvem Michaely Prunerové a Tomáše Webera.
            Ani Míša Prunerová ani Mayer ani další spolupracující zpěváci nebyli vysloveně rockoví, neměli rock´n´rollový drive a bluesové cítění. Potvrdil to i jejich následující vývoj: Prunerová se po emigraci do Německa v dubnu 1965 orientovala na místní šlágrový trh a Mayer se stal rovněž zpěvákem tzv. středního proudu. Výraznější změna v zaměření Mefista nastala až s příchodem Pete Kaplana v září 1964.

 Kaplanova éra

            Kaplan, vystudovaný elektrotechnik, přinesl do skupiny i na svou dobu nebývalou aparaturu, postavenou na bázi pověstného poděbradského zesilovače Samuel. V kapele se ozval starý duch rock´n´rollu, Chuck Berry a Jerry Lee Lewis. Kaplan s sebou vzal i baskytaristu Jiřího ‘Kuzmu‘ Dospěla, s nímž se bez úspěchu pokoušel rozjet skupinu Black And Silver. Gondolán mezitím pendloval mezi Semaforem a Divadlem Na zábradlí, aby nakonec přijal nabídku do orchestru divadla Apollo, zakládanými bratry Štaidlovými a Karlem Gottem.
            Mefisto značně sjednotilo a přitvrdilo zvuk i styl, i když v kapele se ještě nějakou dobu střídali tři kytaristé: Weber, Kaplan a od začátku roku 1965 též Ota Jahn, který začínal v roce 1962 ve své kapele Stíny (Shadows) a který k Mefistu nadšeně utekl z baru hotelu International. Každý kytarista měl svůj repertoár, každý si hrál svá sóla, některý z dalších kytaristů pak hrál doprovodnou, a ten třetí pak pro tu chvíli odešel z jeviště. Pak ale kapelník a vlastně i manažer Mefista Tomáš Weber dal přednost nabídce od orchestru Ladislava Bezubky a odjel s ním v roce 1965 do Švédska.
 Rokoko 1965-69
            V kapele zůstali dva kytaristé. Milan Vobliza musel na vojnu, a tak jej u bicích nahradil Přemek Černý. V této etapě je Mefisto zachyceno ve filmu  z vojenského prostředí Každý mladý muž, doplněné ovšem zpěvákem Viktorem Sodomou a dvěma herci.
            Koncem roku 1965 dostalo Mefisto nabídku doprovázet zpěváky Martu Kubišovou, Helenu Vondráčkovou a Václava Neckáře v pražském divadle Rokoko. Toto angažmá, po boku orchestru Václava Hybše, přineslo kapele další profesionální vytříbení a stabilní a jisté postavení na scéně. Soubor zpěváky doprovázel i na domácích a zahraničních zájezdech a hráčsky rostl, ale jako svébytná beatová odpověď se už kapela pochopitelně dále nerozvíjela.
            Doprovázení zpěváků příliš nevyhovovalo Pete Kaplanovi, a tak v květnu 1966 odešel i s basistou Jiřím Dospělem. Působil pak v Rogers Bandu F. R. Čecha a v roce 1968 obnovil svůj Samuels Band. Se jménem Mefisto však tehdy dočista neskoncoval, jak se za chvíli dozvíme.
            Sólového kytaristu Oto Jahna doplnil jeho kolega ze Stínů Václav Šimeček a Dospěla nahradil u baskytary Zdeněk Rytíř (s minulostí v Crossfire, Hells Devils a Blue Five atd.).
Mefisto je mrtvo, ať žije Mefisto!
            Konec dráhy Mefista souvisí s německým nastudováním muzikálu Hair, podobně jako v případě Matadors, Bluesmen nebo Atlantic i část Mefista se nechala zlákat.
            Ještě před tím v roce 1968 vyměnil Rytíře Pavel Petráš, odešel i Karel Svoboda. V té době už byl uznávaným skladatelem s festivalovými úspěchy. Své první skladatelské krůčky si odbyl právě v Mefistu: Slunce za oknem s Jaromírem Mayerem nebo Čtyři koňský kopyta s Waldemarem Matuškou. Pro Mefisto vznikly i brilantní instrumentálky Start Gemini a Návrat Gemini a hity jako Stín katedrál.
            Staré Mefisto na přelomu 60. a 70. let vymizelo z české scény, byť bylo v letech 1973-74 ještě nakrátko vzkříšeno se zpěváky Jaromírem Mayerem a Vlaďkou Prachařovou. Záhy přestalo existovat úplně.
            Léta však čekalo na své znovuzrození, ke kterému došlo v roce 1989. Tehdy Petr Kaplan oprášil Mefisto jako revivalovou rock´n´rollovou skupinu a se starými známými Jiřím Dospělem, Otou Jáhnem, Jiřím Jandou, Milanem Voblizou a dalšími začalo znovu koncertovat. Mefisto hraje dodnes (tedy v roce 1997). A za mikrofonem můžete slyšet Viktora Sodomu nebo Pavla Sedláčka, u saxofonu Mílu Růžka, za baskytarou Pavla Chrastinu a u bicích Jeňýka Pacáka.

Singly Supraphonu
1.  Midnight , I Saw Linda Yesterday (1964)
2.  Hippy Hippy Shake (1964, někdy též jako Skupina Pavla Sedláčka)
3.  Sunny River, Monika (1965)
4.  Yakety Yak, The Hen (Slepice) (1965)
5.  Ukolébavka pro koně, Slunce za oknem (1965)
6.  Ša-la-la-la-li, Stříbrná flétna (1966)
7.  Javory, Čtyři koňský kopyta (1966)
8.   Město mladých, Ukolébavka listů (1966)
9.  Start Gemini, Návrat Gemini (1966)
10.  Temný stín (1966)
11.   Stín katedrál, Tenhle bílej měsíc (1966)
12.  What A Love, He´s So Heavenly (1966,někdy též jako Skupina P. Sedláčka)
13.  Pláč, Když vítr zafouká (1966, TOČR)
14.  Johnny B. Goode, Keep On Running (1966)
15.   Jéňo, hrej (1966)
16.  Javory, Čtyři koňský kopyta (1966)
17.  Tam, tam, Dolej zbytek vína (1967)
18.  Na co tě mám, Nechte zvony znít (1967)
19.  Cink-cink, Kam vteřiny pádí (1967)
20.  Lampa (1967)
21.  Vítr to ví (1968)
22.  Zlý trápení, Krysař (1969)

Diskografie:
Mefisto: Greatest Hits                                      1993, Supraphon
Rock & Roll                                                          1999, Studio Fontana Publishing
Mefisto Rock & R oll Vol. 2                             2004, Areca Multimedia
50 let Rock & Rollu                                          2005, Areca Multimedia
               
Další skladby na samplerech Supraphonu:
Den žen, Loch Mond, Lazy Guitar, Keep On Running, I´m Comin´ Home Baby
Mefisto též účinkuje na LP „Osm lásek Waldemara Matušky“  (1968), na EP „Pražská romance (1970) apod., nejedná se však již zdaleka o rockovou hudbu.
V roce 1993 vydal Supraphon CD Greatest Hits
Pohyblivé obrázky:
Němé filmové záběry z přelomu let 1964-5
Píseň Karla Svobody v podání V. Sodomy ve filmu „Každý mladý muž“, režie P. Jurášek, 1965
Quartet Masters Story, „Big beat ve fraku“, ČT 1966
Big Beat Boogie, KF 1966
Úryvek písně v Reflektoru 6/1966, KF
Píseň s Helenou Blehárovou ve filmu „Dáma na kolejích“, rež. L. Rychman, 1966
Harmonika (Neckář), ČT 1966
Den žen (Neckář, Vondráčková, Kubišová), Jéňo, hrej (Vondráčková), ČT 1966-7
Sunny River, Monika „Dialog v muzeu“, ČT 1967
Ša-la-la-la-li (Neckář) ČT 1967
Záběry z hotelu v Rusku, KF 1967
Tisk:
J. Černý: Big Beat na pódiu, Melodie 1964, č.2, s. 19
Gm: Big-beat v Laterně Magice, Lidová demokracie 7. 4. 1964
P. Janda:Mefisto, recenze sborníku písní, Melodie 1966, č.1, s.21
Gm: Z Luxoru do Mnichova, Lidová demokracie 5. 4. 1965
J. Brabec: 1. 1. 1966 Rokoko: Čekání na slávu,  Melodie 1966, č.3, s.64
J. Černý:Mefisto, recenze singlů, Melodie 1966, č.4, s.94
Hudba pro radost 1966, XI-XII, s.13
J. Černý: Hvězdy vidění černě, Mefisto, Hudba pro radost 1966, XI-XII, s.13
O. Suchý: Stav big beatu na českých tocích, Hvězdy taneční hudby a jazzu II, Praha, vročení neuvedeno
S. Titzl: Brazilská anabaze Karla Svobody, Hudba pro radost 1968, III-IV, s.15
J. K. Sýkora: Czechoslovak Beat Music 1967, Praha 1968, s.44
Encyklopedie jazzu a populární hudby, část jmenná, čs. Scéna, Praha 1990, s. 350
© by  Aleš Opekar a doplnil Prax 69 a Prax70

Žádné komentáře:

Okomentovat