Tento
kytarista nebyl
rock & rollovým či rockovým hráčem. Měl vlastní malou skupinu a kromě
skládání a hry na trumpetu hrál se svým triem či kvartetem své skladby na
kytary, které byly silně ovlivněny nahrávkami Les Paula.
Miroslav Kefurt se narodil 9. září 1920 v Praze. Pocházel z hudební rodiny. Jeho tatínek byl členem vojenské kapely a specialistou na dechové nástroje. Hudbě se začal věnovat až na střední škole, kdy se učil na trubku a také hrál v amatérském orchestru, kde získal své prvé hudební zkušenosti. Na začátku čtyřicátých let jej angažoval do svého velkého orchestru Bobek Bryen. Zde nepobyl dlouho, potože byl za II světové války totálně nasazen a později se stal členem orchestru Kurta Engela. Hned po skončení války se stal trumpetistou v nově utvořeném orchestru Kamila Běhounka, kde se poprvé začal uplatňovat i jako kytarista. Ačkoliv začal studovat hru na kytaru, stále jeho hlavním nástrojem zůstávala trubka, nakrátko působil v Septetu Arnošta Kavky, orchestru Stanislava Kukačky. V roce 1947 přešel do orchestru Karla Vlacha, kde hrával až do konce roku 1954.
Po odchodu od Karla Vlacha
si Kefurt založil vlastní skupinu, kde se věnoval již hře na elektrickou kytaru
a se kterou pořádal zájezdy a vystoupení. V roce 1959 nahrával poprvé se
svou skupinou (již v obsazení kytara, basa, piano a bicí) pro tehdy
monopolní gramofonovou firmu Supraphon, tehdy natočil např. své vlastní skladby
jako Kytarová samba či Kytarové boogie, se svojí skupinou doprovázel i
zahraniční zpěvačky Lucienne Boyer a Chinita Rivero při jejich vystupování v
Československu.
V roce 1960 přijal nabídku z Německé
demokratické republiky od Güntera Gollatsche, vedoucího Tanečního orchestru
berlínského rozhlasu. Zpočátku působil v Berlíně na plný úvazek, ale od
roku 1961 spolupracoval s rozhlasovou kapelou na zájezdech a při nahrávání
pro východoněmeckou gramofonovou společnost Amiga. Při pobytech v Praze
nahrával nadále se svou skupinou, pokoušel se o styl, který využíval v USA
kytarista Les Paul, jednalo se o nahrávky, kdy za použití playbacku natáčel
kytarové party do více stop, za doprovodu bicích a basy. Tímto způsobem byly
natočeny jeho vlastní skladby jako Půlnoční boogie, Procházka
s paraplíčkem, nebo známá píseň Karla Mareše Oliver Twist či úprava ruské
lidové písně Políčko, Pole. Zajímavostí je použití eletrifikované mandolíny v
některých skladbách. Poslední nahrávky s jeho skupinou vznikly v roce
1964, poté se věnoval spíše studiové práci, ať již doma (spolupráce
s orchestrem Karla Vlacha či Tanečním orchestrem československého
rozhlasu), nebo v Berlíně.
Miroslav Kefurt po okupaci Československa Sovětským
svazem a jeho vazalskými státy v srpnu 1968 odešel i s rodinou do
emigrace, nejprve do Kanady, později do Kalifornie v USA, kde byl 21.
srpna 1977 i s manželkou zavražděn. Tady v ČSSR kolovala zvěst, že je
zavraždil vlastní syn. Není to však pravda. Kefurt mladší rodiče našel. Nikdy
nebyl v policejní vazbě. Nikdy nebyl obviněn. Vražda jeho rodičů nebyla
nikdy objasněna. Obvinění Kefurtova syna z vraždy v Československé socialistické republice pravděpodobně rozšířila tajná policie Stb, aby jej zdiskreditovala.
(Na tyto skutečnosti mě upozornil Jiří Donné Smýkal z Brna)
(Na tyto skutečnosti mě upozornil Jiří Donné Smýkal z Brna)
Nahrávky Miroslava Kefurta jsem objevil na adrese http://sixtiesemporium.blogspot.com/
Prax57
Žádné komentáře:
Okomentovat