pondělí 30. března 2020

Modus

Modus
V roce 1967 vznikla skupina, která od roku 1968 začala používat název Modus. Původní složení téhle party bylo:
Jozef Baláž – kytara, J. Kratochvíl – piano, P. Krutek – trumpeta, T. Psota – trombon, L´. Stankovský – bicí, G. Wertlen – basová kytara a Miroslav Žbirka – zpěv.
            Modus tehdy vystupoval především v klubech a hrál k tanci převzatý repertoár za zahraničí. V tomto složení a s převzatým repertoárem absolvovali zahraniční angažmá v Rakouských a Švýcarských dancing clubech. Tehdy, po návratu, skupina udělal první nahrávky pro bratislavský rozhlas. V roce 1969 zvítězil Modus na bratislavském beatovém festivalu. Na celoslovenském Beatovom festivale získali třetí místo.
            V roce 1972 přišel do skupiny pianista a zpěvák Ján Lehotský. Sestava se trochu zredukovala na Baláže, Kaššaye, Lehotského, Stankovského a Žbirku. V této sestavě pokračovali ve svém vystupování po bratislavských klubech a hraní k tanci. Začali do repertoáru zařazovat i vlastní skladby. Několik jich natočili pro slovenský Opus.
            V roce 1973 ze skupiny odešel Kaššay, Stankovský a Žbirka do Orchestru Braňa Hronca. S ním vyjeli zase na další turné po rakouských a švýcarských tančírnách, aby vydělali. Odchodem tří hudebníků se Modus přechodně rozpadl. Rok na to, v roce 1974, obnovili Lehotský s Balážem Modus v sestavě: Baláž, Lehotský, Ľudovít Nosko (baskytara a zpěv) a Stankovský. Repertoár skupiny se rozšířil o další vlastní repertoár a zároveň se skupině podařilo dostat na zcela ojedinělý zájezd do Kanady.  Skupině se nedařilo dosáhnout výraznějších úspěchů na domácí scéně.
             V roce 1976 udělal Lehotský personální změny. Na kytaru opět hrál a zpíval Meki Žbirka, zpěvačkou byla Marika Gombitová, na baskytaru hrál Š. Havaši, další kytaru hrál Karol Witz a za bicími seděl M. Jevčák. V programu Modusu bylo – od této chvíle hrát jen původní vlastní repertoár. Navázali spolupráci s textaři Kamilem Peterajem, Borisem Filanem a L´. Zemanem. Peteraj se stal postupně dvorním textařem a sehrál také velevýznamnou úlohu v producentském vedení a profilování skupiny. Jednak v roce 1976 stačili vystoupit na festivalu Bratislavská lýra s vlastním programem a ve zbytku roku pilně koncertovali po celém Slovensku. A úspěch se dostavil. Nový repertoár chytil nové posluchače nejen na Slovensku, ale v celém Československu! Tehdy začal boom slovenských skupin.
            V roce 1977 vypustili celorepublikový hit – písničku Úsmev. To byl další celorepublikový úspěch. Sestava se posílila do nejvýraznější sestavy příchodem Laco Lučeniče (baskytara) a Dušana Hájka (bicí) a s Gombitovou, Lehotským a Žbirkou. Až do roku produkovali velmi úspěšný repertoár, který byl hojně vydávaný na singlech bratislavského Opusu. Jejich sound oslovoval široké publikum. Jejich přínos ve středním proudu rockové tvorby byl v tom, ″že prosadili rockový model  hlavního písničkového proudu na výrazných kvalitativních základech, čímž přispěli k celkové všeobecné asimilaci rockových prvků do hlavního proudu … a k dalšímu pozdvihnutí slovenské moderní populární hudby v sedmdesátých letech. Modus se v 70. letech podílel rozhodujícím způsobem na formování nového hitového modelu slovenské produkce.″ Takto charakterizoval Modus Július Kinček z Bratislavy. Skupina si vytvořila vlastní model a podle něj jede prakticky dodnes. To není chyba. Poslechněte si tvorbu posledních let například Rolling Stones a nebo Jethro Tull.
            Oblíbenost skupiny Modus se promítla i do slavné ankety Zlatý slavík. V roce 1979 byli na 6. místě a ve dvou následujících letech obsadili 4. a 5. místo. A to se, prosím, Marika Gombitová a Meki Žbirka umístili ještě lépe než skupina! Na konci sedmdesátých let skupina absolvovala pod ochrannými křídly agentury Slovkoncert zájezdy do Bulharska, Laosu, Jugoslávie, NDR i NSR, Polska a Vietnamu. Zájezd do Sovětského svazu byl samozřejmostí v době socialistického státu.

Marika Gombitová
            Marika Gombitová vystupovala již jako třináctiletá holka se skupinou Matador se svými bratry!  Marika se narodila 12. září 1956 v Turanoch nad Ondavou. Vystudovala Střední průmyslovou školu strojnickou  v Košicích a zároveň absolvovala Lidovou školu umění v oboru klavír. V letech 1971 až 1973 působila v košické skupině Profily. Chvíli byla v tanečním orchestru Julia Olajoše a Juraja Szabadoše. Tehdy udělala první rozhlasové nahrávky. V roce 1976 se spoluhráči ze skupiny Profily Š. Havašim, M. Jevčákem a K. Witzem přijala nabídku Janka Lehotského k účinkování v obnoveném Modusu.
To byl její správný krok! Bohužel po letech úspěchů a slibně se rozvíjející kariéry přišel 30. listopad roku 1980, kdy měla těžkou autohavárii při návratu z koncertu. Utrpěla vážné poranění páteře s trvalými následky. To ji připoutalo ke kolečkové židli a silně limitovalo její další koncertní činnost.
            Poprvé po autonehodě vystoupila až po třech letech v roce 1983. Ve spolupráci s Modusem realizovala program Mince na dne fontán. Zároveň tento projekt dostala i na dvojalbum. Velmi výrazně se podílela v projektu podílela jako autorka hudby.  Program měl jen v Bratislavě čtyřicet repríz a Gombitová s programem byla i v několika velkých městech na Moravě a v Čechách. Potom se opět odmlčela na dlouhé dva roky. Ale nezahálela.
V květnu 1985 na Bratislavskej lýre. S vlastní skupinou, kterou vedl Fero Griglák, představila vlastní program a opět měla úspěch. Jenže další koncertní činnost se nepodařilo rozjet. To se povedlo až na podzim téhož roku. To bylo s vlastní skupinou Gravis. Koncertovala s programem ″Adresa ja″ po Slovensku až do května  1986. Potom opět přerušila koncertní činnost.
Potom již natáčela jen vlastní hudební projekty. Když vydala album, vždy to byla událost. Spolupracovala výhradně s textařem Kamilem Peterajem. Její hudební spolupracovníci jsou Pavol Hammel, Ján Lauko a hlavně Ján Lehotský a Vašo Patejdl. Do roku 1987 natočila sedm alb!
Marika patří mezi nejvýznamnější interpretky na Slovensku. Mezi její nejvýznamnější skladby patří Cirkusový kôň, Cukráreň na dlani námestia,Deň veľkých nádejí, Dievča s krásnou tvárou, Môj milý a nebo Pomätená, Smetiarský král´, Vyznanie či  Zem menom láska.
Ještě letos, v roce 2005, se začíná proslýchat, že s Peterajem připravuje nové album. I když již dávno její tvorbu nemůžeme zařadit mezi rockovou, přesto si ji musíme vážit pro její vytrvalost a také proto, že to, co zpívá, z rocku stále vychází. Je nepřehlédnutelnou pěveckou a skladatelskou osobností slovenské hudební scény.
Závěrečná etapa Modusu
V roce 1981 Lehotský postavil další variantu Modusu. Hráli v něm: A. Enkonidis (baskytara), J. Hangóni (kytara) a K. Morvai (bicí). I když pilně koncertovali  s programem Krajina citovosť. Ale i když Modus pilně vystupoval, nemohl jaksi dosáhnout předcházejících úspěchů. V roce 1983 Lehotský opět významně změnil sestavu. Ve skupině nyní hráli: Vlado Kaššay (baskytara), Ľuboš Stankovský (bicí) a Jiří Vana (kytara). Zpěváci se střídali jak na běžícím páse. Rok si odzpíval Marián Greksa. V sezóně 85 to by M. Vyskočány a Ivona Novotná zpívala od roku 1985.
Na předcházející úspěchy již Modus nenavázal. Historicky byl přínosem neboť navázal na to, co na Slovensku rozjeli Hammel a Varga. Modus byl posledním stupněm před tím, než nastoupila obrovská konjunktura slovenských interpretů Gombitové, Žbirky a Elánu a Petera Nagye.

Diskografie:
Modus
Suzi / Starý pán                                                                      1972, Opus, zpěv:  Žbirka, Lehotský
Cesta so psom / nevolaj viac                                                  1973, Opus, Lehotský
Formula I / Sen o tebe                                                            1974, Op, Nosko
Letná láska                                                                             1977, Op, Žbirka
Margaréta / Záhadná                                                              1977, Op, Žbirka
Stará láska                                                                              1977, Op, Žbirka, Lehotský
Úsmev / Deň jako z pohlednice                                             1977, Op, Gombitová
Veľký sen mora / Preteky s láskou                                        1977, Op, Lehotský
Zažni / Správa o ľuďoch                                                        1977, Op, Žbirka, Lehotský
Známý tón / Drahá                                                                 1977, Op, Žbirka
Modus                                                                                    1977, Op
Malý velký vlak / Vyznanie                                                   1979, Op, Žbirka, Gombitová
Klaun z domu č.6 / V slepých uličkách                                 1980, Op, Gombitová, Žbirka
Mágovo číslo / Naposled                                                       1980,Op,  Lehotský
Tajomstvo hier                                                                       1980, Op, Gombitová
Vieš byť zlá / Domy na zbúranie                                           1980, Op, Žbirka, Gombitová
Doktor sen                                                                              1980, Op, Žbirka
Balíček snov                                                                          1980, Op, Lehotský, Gombitová, Žbirka
Spoluhráčka / Stará kára                                                        1981, Op, Lehotský
99 zápaliek                                                                             1981, Op
Doctor Dream                                                                         1981, Op, Žbirka
Aký son  / Záhradná                                                               1982, Op, Lehotský / Gombitová
Zrkadlo rokov                                                                        1982, Op, Lehotský
Záhradná kaviareň                                                                 1983, OP., Lehotský, Gombitová
Otec a syn                                                                              1984, Op, Lehotský, Stankovský
Najlepšie dievča                                                                    1984, Op, Lehotský, Greksa
Trieda / Má iba 16+1 deň                                                      1985, Op, Lehotský, Vyskočány
Každý niečo hrá                                                                     1985, Op, Lehotský, Greksa
The best Girls                                                                        1985, Op, Lehotský, Stankovský a Greksa
Kapely starnú / Lepšie je žit                                                  1986, Op, Lehotský
Vlaky s rokmi                                                                        1986, Op,
Friends                                                                                  1987, Op, Lehotský, Novotná
Zrkadlo rokov         (sampler)                                               1987,Op, Lehotský, Žbirka, Gombitová, Morvai, Stankovský
Keď sa raz oči dohodnú                                                    1988, Op, Lehotský, Novotná

Marika Gombitová
Dievča do dážďa                                                    1979, Opus
Môj malý príbeh                                                    1981, Op
Rainy Day Girl                                                       1981, Op, anglická verze Dievča do dážďa
Slnečný kalendár                                                    1982, Op
Mince na dne fontán                                               1983, Op
Marika No.5                                                           1984, Op
Moje najmilšie                                                       1985, Op
Volné miesto v srdci                                               1986, Op
Ateliér duše                                                            1987, Op

Diskografie:   https://www.discogs.com/artist/672095-Modus-2

Podle © by Julia Kinčeka  Prax53
Hudební archiv

Žádné komentáře:

Okomentovat