Jak hraju ten beat? Nevím, jestli se to dá nějak říct. Technicky
je to tak lehké, že to zahrát může každý. Ale musí to jet, musí to mít odpich.
A to udělá jen člověk, který to cítí, který v sobě má rytmus. I v pomalých
věcech. To se dá těžko nějak naučit kdyby to šlo, jistě by to tak každý zahrál
V rozhovoru o vlastním stylu hry na kytaru,
září 1964
Je
možné, dokonce pravděpodobné, že ještě ani v době, kdy moje knížka vyjde,
nebude většina čtenářů tohoto zpěváka znát. Že nenatočí žádné desky a nebude na
fotografiích a v časopisech. Není výstřední, není krásný, není sporný.
Zatím se o něm nikdy nikdo ani nezmínil.
Avšak
na otázku: co je rock′n′roll, existuje školsky přesná odpověď: rock′n′roll je,
když Kaplan zpívá a hraje na kytaru.
Mezi
zpěváky a hráči bigbeatových skupin jsou neustále, někdy velké spory o tom, kdo
je stylový a kdo ne, kdo je nerytmický, falešný, nepřirozený. Petr Kaplan – to
je jediné jméno, které je v této oblasti tabu. Třebaže jeho nositel nemá
nikde žádné známosti, nemůže nikomu s ničím pomoci a není to také žádný
ideální kluk do party, spíš naopak, hloubal a kutil …
|
Majitelé
amatérských radiopřijímačů v Čechách, na Moravě, ba ani v blízkém
Rakousku nerozuměli, neznajíce anglicky. Ti, co anglicky uměli, rozuměli ještě
méně: co je to za rock′n′rollovou skupinu Samuel, se kterou v Poděbradech
zpívá záhadný pan Kaplan? A co ta strašná hudba? A ještě strašnější zubní pasta
s chloroformem?
Záhadný
pan Kaplan býval jako kluk ostravským
trampem. V deseti letech vybrnkával u piana bayerovky, ale to ho nebavilo.
Sehnal si kytaru a sešity Ježkových písniček, kde byly akordy i s nakresleným
prstokladem. Večer se scházeli s partou v parku u Ostravice nebo u
Nové radnice v altánu a hráli a zpívali. Největší kanón na kytaru byl
Láďa, a všichni se mohli přetrhnout, aby zahráli to co on. Jenomže on se do
příštího dne naučil něco nového, a zase
byl ten nejlepší. Na sobotu a na neděli se jezdilo do Beskyd.
Jednou
si Petr postavil kolo. Některé součástky vyžebral po kamarádech, ostatní vybral
z vraků. Závodil a několikrát byl těsně před cílem druhý nebo třetí – než
se to pod ním rozsypalo. Například babiččina dvoulampovka. Když v září
1957 odjel z Ostravy do Poděbrad studovat na fakultu radiotechniky, vzal
si ji sebou. Zanesla do studentské koleje melodie stanice Luxembourg. Jak potom
to studium vypadalo, můžeme dodnes vidět v dochovaném Kaplanově sešitě: z jedné
strany matematika, z druhé dialektický materialismus, uprostřed písnička z
„Laxíku“. A ten hudební zápis, tady, páni muzikanti, něco pro vás: anglický
text (dejme tomu …) a pod každou slabikou jedna nota!
Hlavně že měli skupinu. Samuel – to byl zesilovač v obrovské
bedně. Též dílo konstruktéra Kaplana. Jirka Doležal bubnoval, Ivo Novák vřeštěl
na saxofon, koupený na doplňkovou půjčku, a Pavel Chrastina měl hrát na basovou
kytaru. Protože se však nevyráběly (a Kaplan ji kupodivu také nevyrobil),
sehnal violoncello, zatloukl do ozvučnice hřebík, elektrifikoval je,a začal
hrát. O trampotách onoho mladého muže s hledáním nástroje k basování
viz též svědectví Michaela Volka v Divadelních novinách 1963/64, č. 20,
článek Bigbeatová horečka: „Zkoušeli jsme, jak to šlo. Samá hospoda a
skladiště. Klavír šílený, třeba rovnou na vyhození. Chrastina si přitáhl kleště
a z jednoho vyštípal čtyři struny. Motal si je na kytaru, že bude mít
basovku. Ale nehrálo mu to.“
A
takovou hudbu, prošpikovanou tvořivě
upravenými reklamami z Luxembourgu a nahranou na stejně podezřelý
magnetofon, poslal Petr Kaplan po známém do Brna, odkud to svazarmovští amatéři
vysílali. Není známo, že by si někdo Bis Acidentol s chloroformem koupil.
Třebaže ho doporučovala OB – Osvětová beseda.
Když
se pověst skupiny Samuel roznesla žírným poděbradským okolím, naložili budoucí
radiotechnici kytary, sebe i Samuela do vypůjčeného vozu a táhli na Prahu. To,
co spatřili v koleji Na Děkance, je ohromilo: Sputnici měli výborné
zesilovače a ještě výbornějšího zvukaře Mikšovského, sbor dam a pánů a
Tomislava Vašíčka, který zpíval dobře zejména písničky z repertoáru
Američana Pat Boona. Nicméně bylo nutno uhájit čest „Poděbrady town“, a tak se
všichni snažili, aby se Sputnikům vyrovnali.
Druhé překvapení nastalo po koncertu, kdy za Kaplanem přišel hoch s hlavou
jako andělíček a mnoha pochvalnými řečmi na jeho adresu. Nedlouho potom se
kdesi objevil a zpíval anglicky, doprovázel se na kytaru a v duchu si
říkal: „Mít tak ten odpich, co má Kaplan … jmenoval se Michael Volek.
Čas
plynul, Samuel první se rozpadl, Kaplan postavil Samuela druhého, dostudoval a
v únoru 1962 odešel do Prahy. Už před tím zde občas zpíval. Hlavně se
skupinou Pavla Sedláčka. Když Sedláček musel kvůli škole a Semaforu upustit od
vytrvalého organizování vlastních skupin, dostal se Petr Kaplan do sálu Olympik
ve Spálené ulici, do království kytarové hudby. A tady se jednoho dne objevil
člověk jménem pan Smeták, kytarista a bigbeatový podnikatel. Hlavně to druhé.
I
špatný kytarista může mít čich na dobré hudebníky. To pan Smeták měl. A měl i
Tatru 603 – říkalo se, že podnikovou – a elektrické zesilovací zařízení, o
jakém se amatérským hráčům ani nesnilo. Sehnal dohromady nejlepší muzikanty z pražských
skupin a orchestrů a rozjel u nás něco, čemu dnes pamětníci říkají „Malá
Amerika“. Putovalo se po všech koutech Čech, chlapci hráli v nabitých
sálech, podle Kaplanovy kytary „jela“ celá skupina, všechno šlo moc dobře. Tak
dobře, že si chlapci ani nevšimli, kolik dostávají oni a kolik pan Smeták.
Vždyť dosud byli zvyklí hrát úplně zadarmo a libovali si, když aspoň bylo kde
hrát. Potíží s panem Smetákem přibývalo, a nakonec si všichni oddychli,
když jim režisér a korepetitor Semaforu Karel Mareš ( V14. 11. 2011) nabídl účinkování v divadle.
Toho
se ale Petr Kaplan nedočkal. Vojna (odešel v srpnu 1963) ho připravila o
největší vzestup big beatu, včetně premiéry Olympiku v Semaforu s pořadem
Ondráš podotýká. Z téměř dvou set pražských bigbeatových skupin se vedle
Olympiku vypracovaly do popředí Komety, Karkulka, Jupiter, profesionální
Mefisto a další. Pro většinu nových posluchačů jméno Petr Kaplan nic
neznamenalo.
Když
se v únoru 1964 vrátil do Prahy, pokusil se zorganizovat se staršími i novými spoluhráči skupinu Extase.
Jenomže Kaplan není organizátor. Několik koncertů v divadle Rokoko ukázalo
jen jeho veliký talent a mnoho slabých míst v souhře nevyrovnané skupiny,
která ovšem i tak složila kvalifikační zkoušky a jako jedna z šesti
pražských dostala oprávnění vystupovat za honorář. Brzy na to se však rozpadla.
Petr
Kaplan, který se rozloučil s dobrým platem inženýra a pustil se po cestě
profesionálního kytaristy a zpěváka, bloudí od skupiny ke skupině a všude ho
vítají s otevřenou náručí. Takových záskoků však není mnoho. Většina jeho
někdejších spoluhráčů žije lépe, ať už hrají poloamatérsky nebo profesionálně. Bývalý recesista z Poděbrad
si nestěžuje. Zvážněl a chová se ke každému tak skromně, upřímně a ohleduplně,
jako by byl ten nejposlednější začátečník.
Viděli
jste televizní film Lichá středa? Ve scéně ze sálu klubu Olympik Kaplan hrál a
zpíval svou skladbu. Ano, tu anglickou. Napsal si na ni text, samé: pojďme se
radovat a veselit atd. tvrdí o sobě, že nemůže zpívat česky už proto, že
nevysloví r (napadá mne, že jedna naše populární zpěvačka je taky nevyslovila,
ačkoliv měla hned dvě ve svém jméně; ale to pro něj není argument). Lichá
středa byla několik let jediným veřejným záznamem jeho hlasu.
I
při vší obyčejnosti to není hlas k zahození. Obsáhne dvě oktávy, od E do
e´. barvou se vzdáleně podobá hlasu míšence Chucka Berryho, skladatele, textaře
a zpěváka. Kaplan zpívá jeho písničky, protože jsou mu blízké svou
jednoduchostí a výrazným rytmem. Roll Over Beethoven, Run Rundolph Run a Johny B. Goode patří k nejlepších
číslům jeho repertoáru.
O
rytmu se při bigbeatovém zpěvu mluví pokaždé. Pro Kaplana je rytmus vším. Jeho
zpěv je prostý, až strohý, jen sem tam nějaký presleyovský oblouček. Usiluje
jen a jen o rytmické vyjádření, aby to zkrátka jelo. A v tom je
nepřekonatelný. Skupiny, v nichž vystupoval, nebyly pokaždé rytmicky
zrovna nejlepší, ale on sám vždycky zpíval a hrál tak, že svým výkonem zakryl
polovinu chyb ostatních.
Kdybych
sestavil žebříček pohyblivosti zpěváků před mikrofonem, bude Kaplan suverénně
poslední;snad se před něj dostanou i zpěváci, kteří interpretují normální
taneční písničky. Ono totiž dost dobře nelze hrát na kytaru, zpívat a ještě při
tom tancovat. Namítnete: a co Presley? Nemohu odpovědět. Ale nevylučuji
možnost, že toho třeba na kytaře neuhrál tolik co Kaplan …
Jestliže
Chuck Berry je jeho nejoblíbenější zpěvák, vyplývá z toho i Kaplanovo
stylové zaměření: rythm & blues, definovaný autory Berglem a Dorůžkou („A B
C jazzu“) jako „souhrnné označení pro populární černošskou hudbu, která ve
velkoměstech, zejména v Haarlemu, plní do jisté míry funkci městského
folklóru. Na rozdíl od neworleánského autentického jazzu přiklání se spíše k formám
swing music.“ V současné západní populární hudbě se tento pojem značně
rozšířil, vedle řady černošských skladatelů a zpěváků sem patří např. i
všestranný Jerry Lee Lewis, aj. při stálém vzájemném ovlivňování a mísení
rock´n´rollové hudby s ostatní taneční hudbou si právě ve směru rhythm
& blues udržuje rock´n´roll nejvíc svou prvotní, jednoduchou a drsně
rytmickou podobu. V posledních třech letech se jako rythm & blues
označuje i projev některých anglických
skupin, například Manfred Mann, Animals,
Kinks, Yardbirds, Rolling Stones …etc.
Právě tento styl, na první
pohled tak jednoduchý, však není možné interpretovat s kdekterou skupinou,
bez ohledu na její zaměření a schopností. Kaplan chtěl vytvořit dobrou rhythm
& bluesovou skupinu. Zatímco běžně se její rytmus řídí podle souhry tzv.
rytmiky, bicích a basové kytary (nebo kontrabasu), v Extasi byl motorem sám Kaplan. Z jednoduchého
důvodu: zajistil souhru dvou sektorů, zpěvu a doprovodné kytary. Později měl v úmyslu
přejít na dvojhlas kytaristů, jak to zkoušel ve skladbě I´m Thinking of You
Baby z repertoáru Dave Clark Five,
kterou zpíval spolu s baskytaristou
Jiřím Dospělem. Na konci tohoto vývoje byla vábivá představa skupiny, jako jsou
Beatles: tři kytaristé, a zároveň zpěváci, se ctižádostí skládat vlastní
skladby.
Tak
daleko u nás žádná skupina nikdy nedošla. Petr Kaplan už byl v půli cesty.
V jedné písničce Jiřího Suchého, kterou zpíval Karel Effa, se
praví, že „pět strun úplně stačí, aby člověk moh´ hrát“, ale když na to příjde,
stačí i jedna.
Na
Kaplanových koncertech to zhusta vypadalo tak, že mu jich nestačilo ani osm.
Praskaly jedna za druhou, a on je s eskamotérskou zručností vyměňoval.
Mnoho lidí tvrdí, že tady někde se skrývá tajemství Kaplanova beatu; ani nehrát
akordy běžným způsobem, ani netlouci do kytary jako do bubnu, ale docílit
ostrý, až téměř sekaný úhoz.
Ono to ani takhle není moc
pochopitelné, že? A jak tenhle styl převést do lidského hlasu, to už je
výhradně Kaplanovo tajemství.
Jiří Černý, 1967
V knize Zpěváci bez
konzervatoře
Kaplan,
Pete (vlastním jménem Petr
Kaplan), voc., g., narozen 16. června
1940 v Ostravě, zemřel 31. srpna 2007. Petr studoval na Elektrotechnické fakultě ČVUT
v Poděbradech, kde se podílel v roce 1958 na vzniku legendární
skupiny Samuels.
Po příchodu do Prahy pokračoval společně s Pavlem Chrastinou a Pavlem
Sedláčkem v různých rock & rollových
formacích (zejména EP Hi-Fi a
Studijní skupina Big Beatu Pavla Sedláčka). V roce 1963 byl jednou z osobností,
které se sešly v tehdejší Karkulce, spolupracoval s ranným Olympicem
a skupinou Extase a Mefisto. V době rock & rollového revivalu v roce
1966 se stal členem Čechova Rogers Bandu (vystoupil s ním i na 1.čs.
beatovém festivalu v Praze v roce 1967), o rok později založil
skupinu sdružující pod tradičním názvem Samuels veterány rock & rollové éry
(Volek, Růžek, mladší bratr Přemysl Kaplan a další). Věhlasu bývalého souboru
téhož jména však Samuels nedosáhli a ani do vývoje naší populární hudby se jim
nepodařilo hlouběji zasáhnout. Těžiště souboru bylo v dlouhodobých angažmá v Polsku. Po
rozpadu skupiny v roce 1975 se Kaplan stal členem semaforského orchestru
Groš.
Kaplanova osobnost a zejména jeho průkopnická činnost
zůstaly nedoceněny. Do značné míry k tomu přispěla i skutečnost, že nikdy
neměl ambice opustit poměrně úzký okruh R & R. Byl považován za prvního
interpreta Chuck Berryho u nás, stejně brilantně však interpretoval skladby i
skladby z repertoáru Bill Haleyho, Elvise Presleyho a Little Richarda a
jiných rock & rollových skladatelů a zpěváků.
Kaplan obnovil Mefisto v roce 1987. Na saxofon hrál
Miloslav, řečný Míla, Růžek, baskytarista Jiří Dospěl a později Vratislav
Horčík a Pavel Chrastina, kytaru hrál s Petrem i Ota Jahn a bubnoval Milan
Vobliza, který byl později nahrazen
Benem Vítkem či V. Krupou. Skupina vyhrávala na koncertech rock & rollové
skladby svých oblíbenců z padesátých a začátku šedesátých let.
V roce 2007 Ing. Petr Kaplan zemřel. Zemřel Mistr
Rock & Roll.
Peteho celoživotní heslo bylo
„Only rock & roll“.
...a
takový nám zůstane v paměti a na na analogových deskách a CD navždy...
.... i pro mladé sběratele a
milovníky rockové hudby....
Jan Křtitel
Sýkora
Diskografie (nekompletní, viz Mefisto):
Mefisto:
Greatest Hits 1993,
Supraphon
Rock & Roll 1999, Studio Fontana Publishing
Mefisto
Rock & oll Vol. 2 2004,
Areca Multimedia
50
let Rock & Rollu 2005, Areca Multimedia
Hudební archiv: Mefisto: Rout 66 Johnny B. Goode
Samuels: Roll Over Beethoven Shes Looking Good
Samuels II: Looky Looky Get Beck
Obnovené Mefisto: Honky Tonk Women
Dizzy Miss Lizzy Willie And The Hand jive
Žádné komentáře:
Okomentovat