neděle 8. března 2020

Petr Kaplan

Petr Kaplan

     Jak hraju ten beat? Nevím, jestli se to dá nějak říct. Technicky je to tak lehké, že to zahrát může každý. Ale musí to jet, musí to mít odpich. A to udělá jen člověk, který to cítí, který v sobě má rytmus. I v pomalých věcech. To se dá těžko nějak naučit kdyby to šlo, jistě by to tak každý zahrál
       V rozhovoru o vlastním stylu hry na kytaru, září 1964
           
Je možné, dokonce pravděpodobné, že ještě ani v době, kdy moje knížka vyjde, nebude většina čtenářů tohoto zpěváka znát. Že nenatočí žádné desky a nebude na fotografiích a v časopisech. Není výstřední, není krásný, není sporný. Zatím se o něm nikdy nikdo ani nezmínil.
Avšak na otázku: co je rock′n′roll, existuje školsky přesná odpověď: rock′n′roll je, když Kaplan zpívá a hraje na kytaru.
Mezi zpěváky a hráči bigbeatových skupin jsou neustále, někdy velké spory o tom, kdo je stylový a kdo ne, kdo je nerytmický, falešný, nepřirozený. Petr Kaplan – to je jediné jméno, které je v této oblasti tabu. Třebaže jeho nositel nemá nikde žádné známosti, nemůže nikomu s ničím pomoci a není to také žádný ideální kluk do party, spíš naopak, hloubal a kutil …


Polák, Kaplan a Chrastina
 
A přece jeho hlas zněl éterem už v roce 1959, dokonce v samostatném pořadu, ohlašovaném slovy: „Yes, ladies and gentlemen, Jailhouse Rock from Mister Pete Kaplan and his rock′n′roll group – Samuel´s band Poděbrady town.; následovalo několik skladeb z repertoáru Presleyho, Cliffa Richarda a Billa Haleyho a další hlášení, ještě vzrušenější: „Makers of Bis Acidentol tooth paste presenting OB voice. The Bis Acidentol tooth paste with chloroform is best.“
Majitelé amatérských radiopřijímačů v Čechách, na Moravě, ba ani v blízkém Rakousku nerozuměli, neznajíce anglicky. Ti, co anglicky uměli, rozuměli ještě méně: co je to za rock′n′rollovou skupinu Samuel, se kterou v Poděbradech zpívá záhadný pan Kaplan? A co ta strašná hudba? A ještě strašnější zubní pasta s chloroformem?
Záhadný pan Kaplan býval jako kluk  ostravským trampem. V deseti letech vybrnkával u piana bayerovky, ale to ho nebavilo. Sehnal si kytaru a sešity Ježkových písniček, kde byly akordy i s nakresleným prstokladem. Večer se scházeli s partou v parku u Ostravice nebo u Nové radnice v altánu a hráli a zpívali. Největší kanón na kytaru byl Láďa, a všichni se mohli přetrhnout, aby zahráli to co on. Jenomže on se do příštího dne  naučil něco nového, a zase byl ten nejlepší. Na sobotu a na neděli se jezdilo do Beskyd.
Jednou si Petr postavil kolo. Některé součástky vyžebral po kamarádech, ostatní vybral z vraků. Závodil a několikrát byl těsně před cílem druhý nebo třetí – než se to pod ním rozsypalo. Například babiččina dvoulampovka. Když v září 1957 odjel z Ostravy do Poděbrad studovat na fakultu radiotechniky, vzal si ji sebou. Zanesla do studentské koleje melodie stanice Luxembourg. Jak potom to studium vypadalo, můžeme dodnes vidět v dochovaném Kaplanově sešitě: z jedné strany matematika, z druhé dialektický materialismus, uprostřed písnička z „Laxíku“. A ten hudební zápis, tady, páni muzikanti, něco pro vás: anglický text (dejme tomu …) a pod každou slabikou jedna nota!
            Hlavně že měli skupinu. Samuel – to byl zesilovač v obrovské bedně. Též dílo konstruktéra Kaplana. Jirka Doležal bubnoval, Ivo Novák vřeštěl na saxofon, koupený na doplňkovou půjčku, a Pavel Chrastina měl hrát na basovou kytaru. Protože se však nevyráběly (a Kaplan ji kupodivu také nevyrobil), sehnal violoncello, zatloukl do ozvučnice hřebík, elektrifikoval je,a začal hrát. O trampotách onoho mladého muže s hledáním nástroje k basování viz též svědectví Michaela Volka v Divadelních novinách 1963/64, č. 20, článek Bigbeatová horečka: „Zkoušeli jsme, jak to šlo. Samá hospoda a skladiště. Klavír šílený, třeba rovnou na vyhození. Chrastina si přitáhl kleště a z jednoho vyštípal čtyři struny. Motal si je na kytaru, že bude mít basovku. Ale nehrálo mu to.“
A takovou hudbu, prošpikovanou tvořivě  upravenými reklamami z Luxembourgu a nahranou na stejně podezřelý magnetofon, poslal Petr Kaplan po známém do Brna, odkud to svazarmovští amatéři vysílali. Není známo, že by si někdo Bis Acidentol s chloroformem koupil. Třebaže ho doporučovala OB – Osvětová beseda.
Když se pověst skupiny Samuel roznesla žírným poděbradským okolím, naložili budoucí radiotechnici kytary, sebe i Samuela do vypůjčeného vozu a táhli na Prahu. To, co spatřili v koleji Na Děkance, je ohromilo: Sputnici měli výborné zesilovače a ještě výbornějšího zvukaře Mikšovského, sbor dam a pánů a Tomislava Vašíčka, který zpíval dobře zejména písničky z repertoáru Američana Pat Boona. Nicméně bylo nutno uhájit čest „Poděbrady town“, a tak se všichni snažili, aby se Sputnikům vyrovnali.
Druhé překvapení nastalo po koncertu, kdy za Kaplanem přišel hoch s hlavou jako andělíček a mnoha pochvalnými řečmi na jeho adresu. Nedlouho potom se kdesi objevil a zpíval anglicky, doprovázel se na kytaru a v duchu si říkal: „Mít tak ten odpich, co má Kaplan … jmenoval se Michael Volek.
Čas plynul, Samuel první se rozpadl, Kaplan postavil Samuela druhého, dostudoval a v únoru 1962 odešel do Prahy. Už před tím zde občas zpíval. Hlavně se skupinou Pavla Sedláčka. Když Sedláček musel kvůli škole a Semaforu upustit od vytrvalého organizování vlastních skupin, dostal se Petr Kaplan do sálu Olympik ve Spálené ulici, do království kytarové hudby. A tady se jednoho dne objevil člověk jménem pan Smeták, kytarista a bigbeatový podnikatel. Hlavně to druhé.
I špatný kytarista může mít čich na dobré hudebníky. To pan Smeták měl. A měl i Tatru 603 – říkalo se, že podnikovou – a elektrické zesilovací zařízení, o jakém se amatérským hráčům ani nesnilo. Sehnal dohromady nejlepší muzikanty z pražských skupin a orchestrů a rozjel u nás něco, čemu dnes pamětníci říkají „Malá Amerika“. Putovalo se po všech koutech Čech, chlapci hráli v nabitých sálech, podle Kaplanovy kytary „jela“ celá skupina, všechno šlo moc dobře. Tak dobře, že si chlapci ani nevšimli, kolik dostávají oni a kolik pan Smeták. Vždyť dosud byli zvyklí hrát úplně zadarmo a libovali si, když aspoň bylo kde hrát. Potíží s panem Smetákem přibývalo, a nakonec si všichni oddychli, když jim režisér a korepetitor Semaforu Karel Mareš ( V14. 11. 2011) nabídl účinkování v divadle.
Toho se ale Petr Kaplan nedočkal. Vojna (odešel v srpnu 1963) ho připravila o největší vzestup big beatu, včetně premiéry Olympiku v Semaforu s pořadem Ondráš podotýká. Z téměř dvou set pražských bigbeatových skupin se vedle Olympiku vypracovaly do popředí Komety, Karkulka, Jupiter, profesionální Mefisto a další. Pro většinu nových posluchačů jméno Petr Kaplan nic neznamenalo.
Když se v únoru 1964 vrátil do Prahy, pokusil se zorganizovat se staršími  i novými spoluhráči skupinu Extase. Jenomže Kaplan není organizátor. Několik koncertů v divadle Rokoko ukázalo jen jeho veliký talent a mnoho slabých míst v souhře nevyrovnané skupiny, která ovšem i tak složila kvalifikační zkoušky a jako jedna z šesti pražských dostala oprávnění vystupovat za honorář. Brzy na to se však rozpadla.
Petr Kaplan, který se rozloučil s dobrým platem inženýra a pustil se po cestě profesionálního kytaristy a zpěváka, bloudí od skupiny ke skupině a všude ho vítají s otevřenou náručí. Takových záskoků však není mnoho. Většina jeho někdejších spoluhráčů žije lépe, ať už hrají poloamatérsky  nebo profesionálně. Bývalý recesista z Poděbrad si nestěžuje. Zvážněl a chová se ke každému tak skromně, upřímně a ohleduplně, jako by byl ten nejposlednější začátečník.
Viděli jste televizní film Lichá středa? Ve scéně ze sálu klubu Olympik Kaplan hrál a zpíval svou skladbu. Ano, tu anglickou. Napsal si na ni text, samé: pojďme se radovat a veselit atd. tvrdí o sobě, že nemůže zpívat česky už proto, že nevysloví r (napadá mne, že jedna naše populární zpěvačka je taky nevyslovila, ačkoliv měla hned dvě ve svém jméně; ale to pro něj není argument). Lichá středa byla několik let jediným veřejným záznamem jeho hlasu.
I při vší obyčejnosti to není hlas k zahození. Obsáhne dvě oktávy, od E do e´. barvou se vzdáleně podobá hlasu míšence Chucka Berryho, skladatele, textaře a zpěváka. Kaplan zpívá jeho písničky, protože jsou mu blízké svou jednoduchostí a výrazným rytmem. Roll Over Beethoven, Run Rundolph Run a Johny B. Goode patří k nejlepších číslům jeho repertoáru.
O rytmu se při bigbeatovém zpěvu mluví pokaždé. Pro Kaplana je rytmus vším. Jeho zpěv je prostý, až strohý, jen sem tam nějaký presleyovský oblouček. Usiluje jen a jen o rytmické vyjádření, aby to zkrátka jelo. A v tom je nepřekonatelný. Skupiny, v nichž vystupoval, nebyly pokaždé rytmicky zrovna nejlepší, ale on sám vždycky zpíval a hrál tak, že svým výkonem zakryl polovinu chyb ostatních.
Kdybych sestavil žebříček pohyblivosti zpěváků před mikrofonem, bude Kaplan suverénně poslední;snad se před něj dostanou i zpěváci, kteří interpretují normální taneční písničky. Ono totiž dost dobře nelze hrát na kytaru, zpívat a ještě při tom tancovat. Namítnete: a co Presley? Nemohu odpovědět. Ale nevylučuji možnost, že toho třeba na kytaře neuhrál tolik co Kaplan …
Jestliže Chuck Berry je jeho nejoblíbenější zpěvák, vyplývá z toho i Kaplanovo stylové zaměření: rythm & blues, definovaný autory Berglem a Dorůžkou („A B C jazzu“) jako „souhrnné označení pro populární černošskou hudbu, která ve velkoměstech, zejména v Haarlemu, plní do jisté míry funkci městského folklóru. Na rozdíl od neworleánského autentického jazzu přiklání se spíše k formám swing music.“ V současné západní populární hudbě se tento pojem značně rozšířil, vedle řady černošských skladatelů a zpěváků sem patří např. i všestranný Jerry Lee Lewis, aj. při stálém vzájemném ovlivňování a mísení rock´n´rollové hudby s ostatní taneční hudbou si právě ve směru rhythm & blues udržuje rock´n´roll nejvíc svou prvotní, jednoduchou a drsně rytmickou podobu. V posledních třech letech se jako rythm & blues označuje  i projev některých anglických skupin, například Manfred Mann, Animals, Kinks, Yardbirds, Rolling Stones …etc.
Právě tento styl, na první pohled tak jednoduchý, však není možné interpretovat s kdekterou skupinou, bez ohledu na její zaměření a schopností. Kaplan chtěl vytvořit dobrou rhythm & bluesovou skupinu. Zatímco běžně se její rytmus řídí podle souhry tzv. rytmiky, bicích a basové kytary (nebo kontrabasu),  v Extasi byl motorem sám Kaplan. Z jednoduchého důvodu: zajistil souhru dvou sektorů, zpěvu a doprovodné kytary. Později měl v úmyslu přejít na dvojhlas kytaristů, jak to zkoušel ve skladbě I´m Thinking of You Baby z repertoáru Dave Clark Five, kterou zpíval  spolu s baskytaristou Jiřím Dospělem. Na konci tohoto vývoje byla vábivá představa skupiny, jako jsou Beatles: tři kytaristé, a zároveň zpěváci, se ctižádostí skládat vlastní skladby.
Tak daleko u nás žádná skupina nikdy nedošla. Petr Kaplan už byl v půli cesty.
V jedné písničce Jiřího Suchého, kterou zpíval Karel Effa, se praví, že „pět strun úplně stačí, aby člověk moh´ hrát“, ale když na to příjde, stačí i jedna.
Na Kaplanových koncertech to zhusta vypadalo tak, že mu jich nestačilo ani osm. Praskaly jedna za druhou, a on je s eskamotérskou zručností vyměňoval. Mnoho lidí tvrdí, že tady někde se skrývá tajemství Kaplanova beatu; ani nehrát akordy běžným způsobem, ani netlouci do kytary jako do bubnu, ale docílit ostrý, až téměř sekaný úhoz.
Ono to ani takhle není moc pochopitelné, že? A jak tenhle styl převést do lidského hlasu, to už je výhradně Kaplanovo tajemství.


Jiří Černý, 1967
V knize Zpěváci bez konzervatoře

Kaplan, Pete (vlastním jménem Petr Kaplan),  voc., g., narozen 16. června 1940 v Ostravě, zemřel 31. srpna 2007.  Petr studoval na Elektrotechnické fakultě ČVUT v Poděbradech, kde se podílel v roce 1958 na vzniku legendární skupiny Samuels. Po příchodu do Prahy pokračoval společně s Pavlem Chrastinou a Pavlem Sedláčkem v různých rock & rollových  formacích (zejména EP Hi-Fi  a Studijní skupina Big Beatu Pavla Sedláčka). V roce 1963 byl jednou z osobností, které se sešly v tehdejší Karkulce, spolupracoval s ranným Olympicem a skupinou Extase a Mefisto. V době rock & rollového revivalu v roce 1966 se stal členem Čechova Rogers Bandu (vystoupil s ním i na 1.čs. beatovém festivalu v Praze v roce 1967), o rok později založil skupinu sdružující pod tradičním názvem Samuels veterány rock & rollové éry (Volek, Růžek, mladší bratr Přemysl Kaplan a další). Věhlasu bývalého souboru téhož jména však Samuels nedosáhli a ani do vývoje naší populární hudby se jim nepodařilo hlouběji zasáhnout. Těžiště souboru bylo  v dlouhodobých angažmá v Polsku. Po rozpadu skupiny v roce 1975 se Kaplan stal členem semaforského orchestru Groš.
            Kaplanova osobnost a zejména jeho průkopnická činnost zůstaly nedoceněny. Do značné míry k tomu přispěla i skutečnost, že nikdy neměl ambice opustit poměrně úzký okruh R & R. Byl považován za prvního interpreta Chuck Berryho u nás, stejně brilantně však interpretoval skladby i skladby z repertoáru Bill Haleyho, Elvise Presleyho a Little Richarda a jiných rock & rollových skladatelů a zpěváků.
            Kaplan obnovil Mefisto v roce 1987. Na saxofon hrál Miloslav, řečný Míla, Růžek, baskytarista Jiří Dospěl a později Vratislav Horčík a Pavel Chrastina, kytaru hrál s Petrem i Ota Jahn a bubnoval Milan Vobliza, který  byl později nahrazen Benem Vítkem či V. Krupou. Skupina vyhrávala na koncertech rock & rollové skladby svých oblíbenců z padesátých a začátku šedesátých let. 
            V roce 2007 Ing. Petr Kaplan zemřel. Zemřel Mistr Rock & Roll.
Peteho celoživotní heslo bylo „Only rock & roll“.            
    ...a takový nám zůstane v paměti a na na analogových deskách a CD navždy...
              .... i pro mladé sběratele a milovníky rockové hudby....
Jan Křtitel Sýkora

Diskografie (nekompletní, viz Mefisto):
Mefisto: Greatest Hits                                1993, Supraphon
Rock & Roll                                                   1999, Studio Fontana Publishing
Mefisto Rock & oll Vol. 2                          2004, Areca Multimedia
50 let Rock & Rollu                                    2005, Areca Multimedia


Hudební archiv:      Mefisto:        Rout 66          Johnny B. Goode        
Samuels:                Roll Over Beethoven      Shes Looking Good        
Samuels II:           Looky Looky      Get Beck            

Obnovené Mefisto: Honky Tonk Women           Dizzy Miss Lizzy        Willie And The Hand jive

Žádné komentáře:

Okomentovat