neděle 15. března 2020

Stanislav „Klásek“ Kubeš

Stanislav „Klásek“ Kubeš 

„Byl znám především jako kytarista z …etc Vladimíra Mišíka. No to tedy ale byl pan kytarista! Par excelance!“

„Byl znám především jako kytarista z …etc Vladimíra Mišíka. No to tedy ale byl pan kytarista! Par excelance!“

Narodil se v Praze 4. března 1952 a vyučil e slaboproudým elektromechanikem, což byly dokonalá kvalifikace pro kytaristu v rockových skupinách, kterými prošel. Hudební vzdělání si doplnil ale tím, že studoval tři roky Lidovou školu umění. Jako kytarista se dal ovlivnit Ericem Claptonem a Alvinem Lee z Ten Years After.
Jeho cesta do pozice profesionálního muzikanta vedla přes studium střední elektrotechnické školy, přes marné touhy po studiu na medicíně, marné díky buržoaznímu původu matky, a přes bezpočet nejrůznějších zaměstnání.
"Na národním výboru jsem měl u jména červené ,F' jako fluktuant. Ale pak se mi podařilo získat svobodné povolání, měl jsem razítko v občance, a i když jsem třeba zrovna nevydělával skoro nic a živili mě rodiče, už na mě bolševik nemohl a já se mohl věnovat muzice."
            Začínal ve skupině Wizzards v roce 1970. Skupina se výrazněji neprosadila a Klásek prošel několika dalšími skupinami. Významnější angažmá bylo ve skupině Benefit a Skupina Františka Ringo Čecha. U Čecha se také prosadil autorsky. Pro Jiřího Schellingera napsal skladbu Jsem prý blázen jen. V průběhu sedmdesátých let působil Klásek jako studiový kytarista a procoval i pro Karla Gotta, Karla Kahovce a nebo Karla Zicha.
            Klásek působil jako kytarista ve skupině Jiřího Schellingera v letech 1975 až 1981 a byl to právě tón jeho kytary, který byl rozpoznávacím znakem Schelingerovy kapely. Kubeš natočil s Jiřím Schellingerem všechna jeho alba i čtyřicet singlů. Předčasná smrt Schellingera dotlačila Kláska k tomu, že přijal na čtyři roky angažmá v Bohemii Leška Semelky.
            Od roku 1981 začal působit v SLS Leška Semelky. A tady dostal prostor pro svá meditativní velkoplošná sóla. Tehdy byl ovlivněn Al Di Meolou, Ritchie Blackmorem. Na desky se dostaly i jeho skladby Co se mi to zdálo, Čas fotí, To jsi mi neměla říct, Ty krásná ženská. Klásek svou kytarou přímo vévodil prvnímu albu Bohemie.
            V roce 1993 se Kubeš objevuje na albu Vladimíra Mišíka Jen se směj, kde se autorsky podílel na spodobnění skladby Někdy se jdu opít. Na dalším albu Live … Unplugged se předvedl jako perfektní kytarista, který do …etc dokonale zapadl. V roce 1996 vydává Mišík album Město z peřin a tady již měl Standa Kubeš dvě autorské skladby. Na texty Marka Ebena Kdo dnes příjde a Za vodou. Skladby si  svým ležérním způsobem odzpíval a do celkového kontextu alba docela slušně zapadly.
       
   V období svého působení v ETC... ovšem Standa Kubeš sporadicky zavítal do studia i pohostinsky při přípravách alb jiných interpretů. Spolupracoval s Janem Burianem, Petrem Skoumalem, Karlem Zichem, ovšem všeobecně vzato velmi střídmě.
"Nikdy jsem se do takových věcí moc nepouštěl, protože, abych se přiznal, mě to moc nebaví. Chci si dělat vlastní věci a jsem v podstatě líný člověk, a nechci rozmělňovat zbytky energie někam jinam, někam mimo. Chci je dávat do jednoho projektu, kterému věřím a do kterého nakonec dokážu dát docela dost."
           Takovým projektem jistě je od poloviny roku 2002 formace T4. Standa Kubeš se v ní sešel s Gumou Kulhánkem, Romanem Dragounem a vynikajícím, byť generačně mladším, bubeníkem Martinem Kopřivou. Autorsky rovnocenná formace shromažďuje a na koncertech vybrušuje repertoár, který by se ještě v letošním roce měl stát materiálem pro její debutové album, a nutno konstatovat, že text Marka Ebena k písničce Za vodou z alba Město z peřin, který Standa zpívá i na koncertech T4, text o ostříleném muzikantském bardovi, který se chystá na odpočinek, v jeho případě rozhodně nehrozí.


            Kytarový mág Kubeš patří ke skvělým kytaristům naší rockové scény.

 podle Jana Křtitele Sýkory Prax60
Hudební archiv

1 komentář:

  1. Klásek výbornej, ale na albu Bohemie (mám na mysli "Zrnko písku") hrál Michal Pavlíček. Před Pavlíčkem s nimi zkoušel Andrej Horváth.......(i když původně s nimi měl hrát Pepa Kůstka)........Každopádně LP bylo skvělé !

    OdpovědětVymazat