Stanislav „Klásek“ Kubeš
„Byl znám
především jako kytarista z …etc Vladimíra Mišíka. No to tedy ale byl pan
kytarista! Par excelance!“
„Byl znám
především jako kytarista z …etc Vladimíra Mišíka. No to tedy ale byl pan
kytarista! Par excelance!“
Narodil
se v Praze 4. března 1952
a vyučil e slaboproudým elektromechanikem, což byly
dokonalá kvalifikace pro kytaristu v rockových skupinách, kterými prošel.
Hudební vzdělání si doplnil ale tím, že studoval tři roky Lidovou školu umění.
Jako kytarista se dal ovlivnit Ericem Claptonem a Alvinem Lee z Ten Years
After.
Jeho cesta do pozice
profesionálního muzikanta vedla přes studium střední elektrotechnické školy,
přes marné touhy po studiu na medicíně, marné díky buržoaznímu původu matky, a
přes bezpočet nejrůznějších zaměstnání.
"Na národním výboru jsem měl u jména červené ,F' jako fluktuant. Ale pak se mi podařilo získat svobodné povolání, měl jsem razítko v občance, a i když jsem třeba zrovna nevydělával skoro nic a živili mě rodiče, už na mě bolševik nemohl a já se mohl věnovat muzice."
Začínal ve skupině Wizzards v roce 1970. Skupina se výrazněji neprosadila a Klásek prošel několika dalšími skupinami. Významnější angažmá bylo ve skupině Benefit a Skupina Františka Ringo Čecha. U Čecha se také prosadil autorsky. Pro Jiřího Schellingera napsal skladbu Jsem prý blázen jen. V průběhu sedmdesátých let působil Klásek jako studiový kytarista a procoval i pro Karla Gotta, Karla Kahovce a nebo Karla Zicha.
"Na národním výboru jsem měl u jména červené ,F' jako fluktuant. Ale pak se mi podařilo získat svobodné povolání, měl jsem razítko v občance, a i když jsem třeba zrovna nevydělával skoro nic a živili mě rodiče, už na mě bolševik nemohl a já se mohl věnovat muzice."
Začínal ve skupině Wizzards v roce 1970. Skupina se výrazněji neprosadila a Klásek prošel několika dalšími skupinami. Významnější angažmá bylo ve skupině Benefit a Skupina Františka Ringo Čecha. U Čecha se také prosadil autorsky. Pro Jiřího Schellingera napsal skladbu Jsem prý blázen jen. V průběhu sedmdesátých let působil Klásek jako studiový kytarista a procoval i pro Karla Gotta, Karla Kahovce a nebo Karla Zicha.
Klásek působil jako kytarista ve skupině Jiřího
Schellingera v letech 1975 až 1981 a byl to právě tón jeho kytary, který byl
rozpoznávacím znakem Schelingerovy kapely. Kubeš natočil s Jiřím Schellingerem
všechna jeho alba i čtyřicet singlů. Předčasná smrt Schellingera dotlačila
Kláska k tomu, že přijal na čtyři roky angažmá v Bohemii Leška Semelky.
Od roku 1981 začal působit v SLS Leška Semelky. A tady
dostal prostor pro svá meditativní velkoplošná sóla. Tehdy byl ovlivněn Al Di
Meolou, Ritchie Blackmorem. Na desky se dostaly i jeho skladby Co se mi to
zdálo, Čas fotí, To jsi mi neměla říct, Ty krásná ženská. Klásek svou kytarou
přímo vévodil prvnímu albu Bohemie.
V roce 1993 se Kubeš objevuje na albu Vladimíra
Mišíka Jen
se směj, kde se autorsky podílel na spodobnění skladby Někdy se jdu
opít. Na dalším albu Live … Unplugged se předvedl jako perfektní kytarista,
který do …etc dokonale zapadl. V roce
1996 vydává Mišík album Město z peřin a tady již měl Standa Kubeš dvě
autorské skladby. Na texty Marka Ebena Kdo dnes příjde a Za vodou. Skladby si
svým ležérním způsobem odzpíval a do celkového kontextu alba docela slušně
zapadly.
"Nikdy jsem se do takových věcí moc nepouštěl, protože, abych se přiznal, mě to moc nebaví. Chci si dělat vlastní věci a jsem v podstatě líný člověk, a nechci rozmělňovat zbytky energie někam jinam, někam mimo. Chci je dávat do jednoho projektu, kterému věřím a do kterého nakonec dokážu dát docela dost."
Takovým projektem jistě je od poloviny roku 2002 formace T4. Standa Kubeš se v
ní sešel s Gumou Kulhánkem, Romanem Dragounem a vynikajícím, byť generačně
mladším, bubeníkem Martinem Kopřivou. Autorsky rovnocenná formace shromažďuje a
na koncertech vybrušuje repertoár, který by se ještě v letošním roce měl stát
materiálem pro její debutové album, a nutno konstatovat, že text Marka Ebena k
písničce Za vodou z alba Město z peřin, který Standa zpívá i na
koncertech T4, text o ostříleném muzikantském bardovi, který se chystá na
odpočinek, v jeho případě rozhodně nehrozí.
Kytarový mág Kubeš patří ke skvělým kytaristům naší rockové
scény.
podle Jana Křtitele Sýkory Prax60
Hudební archiv
Klásek výbornej, ale na albu Bohemie (mám na mysli "Zrnko písku") hrál Michal Pavlíček. Před Pavlíčkem s nimi zkoušel Andrej Horváth.......(i když původně s nimi měl hrát Pepa Kůstka)........Každopádně LP bylo skvělé !
OdpovědětVymazat