pátek 3. dubna 2020

Aleš Opekar

Aleš Opekar

PhDr. Aleš Opekar, CSc., muzikolog – rozhlasový redaktor – hudební kritik – publicista,  se narodil poslední den října v roce 1957. Na Filozofické fakultě Univerzitě Karlově studoval češtinu a hudební výchovu.
Již tehdy, v letech 1977 až 1982, se začal zabývat hlouběji hudbou. Navštěvoval kurzy hudební publicistiky Sekce mladé hudby  ve svazu hudebníků. Jeho diplomová práce se jmenovala Vývoj textové složky v české nonartificiální hudbě se zvláštním zřetelem k rockové poezii Josefa Kainara. Doktorem filosofie se stal v roce 1987 na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně. Od roku 1983 až do roku 1998 působil jako interní aspirant v Ústavu teorie a dějin umění ČSAV. Jeho disertační práce byla Podstata a vývoj české rockové hudby.  Od roku 1999 pracuje jako vedoucí redaktor jazzové a populární hudby v Českém rozhlase 3 – Vltava. Externě působí na několika vysokých školách.
Opekar pravidelně publikoval v Melodii, Hudební vědě, Hudebních rozhledech, Opus Musicum a také Gramorevue a Mladá fronta. Působil v Československém rozhlase, kde působilostatně dodnes, v pořadech Větrník a Mikrofórum. Pro firmy Panton a Supraphon psal odborné posudky. Pro nejrůznější firmy pak psal metodické materiály. Dělal spoustu seminářů a přednášek o populární hudbě. V roce 1986 byl jedním ze zakládajících členů dramaturgického týmu festivalu Rockfest. Od roku 1987 byl členem dramaturgické skupiny festivalu Vokalíza. V roce 1988 připravil s kolektivem spolupracovníků publikaci Excentrici v přízemí. Badatelsky se zabývá nonartificiální hudbou se zaměřením na rock a etnickou hudbu. K této problematice publikoval řadu studií, článků a recenzí ve vědeckých, odborných i populárních časopisech a sbornících doma (Opus musicum, Hudební věda, Hudební rozhledy, Melodie, Rozhlasová práce, Muzikus, Česká literatura, Rock & Pop) i v zahraničí (Studi e testi 1, Secondo convegno Europeo di analisi musicale, Trento 1992; Musique, histoire, démocratie, Paris 1992; Popular Music – Style and Identity, Montreal 1995; Popular Music:Intercultural Interpretations, Kanazawa 1998; Changing Sounds: NewDirections and Configurations in Popular Music, Sydney 2000; Looking Back, Looking Ahead, Popular Music Studies 20 Years Later, Turku 2002). Ve druhé polovině 90. let úzce spolupracoval s Českou televizí.
Po roce 1989 o něm hodně víme z časopisu Rock & pop, na jehož založení se podílel a pro který připravil, kromě spousty dalších článků a statí, velký seriál Bigbeatové šlápoty. Jeho další velkou zásluhou je spolupráce na založení Muzea bigbeatu, které bylo po roce 2000 z pražského Karlína (po povodních) přeneseno a znovu otevřeno pod novým jménem Popmuzeum.
Výběr z díla:
Spoluautorství knižních publikací: Encyklopedie jazzové a populární hudby (1986, další vydání 1987, 1990); Excentrici v přízemí (1989).
Televize: spoluautor dokumentárního cyklu Bigbít (ČT – 42 dílů).
© by Ivan Poledňák / foto Tomáš Vodňanský

Žádné komentáře:

Okomentovat