pondělí 6. dubna 2020

Ivo Plicka

Ivo Plicka
 
„Proč mě ráda máš?
Myslím, že mě znáš.
Všechno ti dám jen ne lásku.
Tu jsem dávno rozdal v písních svých…“

/Svou lásku jsem rozdal/

            Toto je text, který otextoval pro Karla Kahovce Ivo Plicka v roce 1967. V nahrávacím studiu v pražských Dejvicích tuto skladbu nahrála skupina Flamengo 5. června 1967. Složení slavného Flamenga bylo: Karel Kahovec – zpěv, František Francl – kytara, Jiří Čížek – baskytara a Přemysl Černý – bicí. Musím poznamenat, že hudbu si napsal Kahovec.
Textař Ivo Plicka se narodil 25. září 1946 v Praze. Bydlel v jednom domě s kamarádem Petrem Novákem. Nejsem si jist tím, zda i on nebyl zakládajícím členem slavné skupiny George & Beatovens. Musím se kouknout do TV seriálu České televize Bigbít. (A vy se na TV seriál Bigbeat podívejte taky, dovíte se spousty informací)
Ivo vystudoval a hlavně dokončil hotelovou školu v Mariánských Lázních. Školu dokončil v roce 1967. První texty pro Petra napsal ve svých osmnácti. Mezi nejznámějšími z nich byly Já budu chodit po špičkách, Povídej a Džbán. Jeho první texty, ale ostatně i ty mnohem pozdější.
Beatovens bohužel první skladby, které je proslavily a oslovily, díky pořadu 12 na houpačce manželů Černých, tisíce posluchačů, nebyly dodnes vydány. A tehdy se do edičního plánu Supraphonu nedostaly. Proto nevyšly. V seriálu Bigbít ale zazněl alespoň útržek z původních nahrávek. Kupodivu je to poslouchatelné i dnes! Vřele doporučuji!
            Ivo dělal pro Petra vlastně veškerý repertoár v šedesátých a sedmdesátých letech. I když Petr Novák zpíval a hrál na varhany ve Flamengu, napsal Ivo texty pro Karla Kahovce a nebo pro Pavla Sedláčka. Do dneška jsou skladby hodně sdělné a poslouchatelné. Pro Karla Kahovce napsal texty Svou lásku jsem rozdal, Poprava blond holky, Co skrýváš v očích, Vyber si palác, Paní v černém, Zavraždil jsem lásku. To jsou ty nejznámější a hlavně zaznamenané v drážkách vinylových singlů.



To když jsem horečku měl
na svět jsem zapomněl.
Divnej sen se mi zdál
blázen v něm byl král.
A pro hloupou sázku
zavraždil dal lásku.
Zavraždit dal lásku.

Dali mi do ruky nůž
ten blázen řekl už.
V očích mu oheň plál,
když se mi tiše smál.
Že pro hloupou sázku
zavraždil jsem lásku.

Ruce mě pálí od slz,
co kanou na polštář.
Do pláště halí
děvče svou uplakanou tvář.
Svou tvář. Svou tvář.
Odkud tu dívku jen znám?
Proč ruku v její mám?
Venku je dávno den
tak proč mne trápí ten sen?
Že pro hloupou sázku
zavraždil jsem lásku.

/Zavraždil jsem lásku/


Pavel Sedláček měl dlouhou dobu v repertoáru skladbu Džbán, kterou napsal Petr Novák s Ivem Plickou. Jen tehdejší členové skupiny ví, proč skladbu nenazpíval na singl Petr Novák.
Ivo psal později i texty pro dalšího kamaráda z dětství. Textoval pro Jaroslava Bednáře a jeho skupinu Why Not. Byla to celá řada textů, ale skupina neměla dlouhého trvání. A tak se mnoho věcí ztratilo a zaniklo. Plicka napsal výjimečně i několik textů pro zpěváky z oblasti středního proudu popmusic. Jeden jeho text, Jsem jen tvůj sen, použila zpěvačka Eva Pilarová. Později textoval celý repertoár pro skupinu Fortuna, kterou založil.
Ivo Plicka patří ke zcela specifickým textařům. Jeho texty byly vždy velmi zasněné, romantické a zamilované. Ale bez výjimky byly velmi civilní a přirozené.

Hudební ochutnávky

podle Aťky Chmelařové Prax53

Žádné komentáře:

Okomentovat