Luboš (Lubomír) Pospíšil
„S takovou barvou hlasu a
s takovými texty zpěvák, i když to není ten
pravý rocker, neboť je to
milovník poezie, často v rockovém mantlu, ne kabátě, musí být obdivován i skalními
rockovými posluchači.“
Budoucí zpěvák, kytarista a skladatel se
narodil 6. září v roce 1950 v Jeseníku. Ale odmaturoval na gymnáziu
v Kutné Hoře a šel na Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy
v Praze. A v roce 1975 studium dokončil, jako pan učitel matematiky a
zeměpisu. Mezitím žil v Přerově. V patnácti letech se pokoušel dostat
na místo kytaristy do skupiny Synkopa Přerov. Do skupiny Wykrenta a Nováka!
Jaká to opovážlivost to byla! Odmítli ho s tím, že je příliš mladý. Pospíšil
hrál osm let na akordeon a dva roky na klarinet v Lidové škole umění
v Přerově. Od svých dvanácti let hrál na kytaru. Když se rodiče
přestěhovali do Kutné Hory, začal zpívat v místní skupině Marshall. Tady
zpíval převzaté skladby oblíbených britských skupin Rolling Stones, Them,
Pretty Things, či třeba Paranoid od Black Sabbath (sic!)... Pospíšil byl druhým
kytaristou, protože ten první hrál mnohem lépe. Byl to Jaroslav Hovorka,
pozdější režisér Československé televize
Na „zpěváka Pospíšila“ se přišel v Kutné
Hoře podívat v roce 1970 Ladislav Kantor. A tak v témže roce
nastoupil Pospíšil na místo kytaristy do C&K Vocalu. Brzy se ovšem dostal
do popředí díky svému nezaměnitelné barvě hlasu a způsobu zpěvu. Podílel se na
vzniku alba Generace. A jak zpíval tehdy? Poslechněte si Lásko, lásko.
S C&K Vocalem Pospíšil vstoupil na scénu divadla Semafor v představení Kytice a aniž
by pozbyl svého individuálního postavení, zpíval v jejích pořadech pro divadlo
Ateliér Generace (album vyšlo česky i anglicky na LP), Čas
her a Krajiny duší, krajiny těl a v inscenaci
Realistického divadla Hodina
mezi psem a vlkem. I přes tyto závazky byl Pospíšil
do 1976 zaměstnán jako vychovatel v učňovském internátu Stavebních závodů v
Praze.
V roce 1976 nastoupil Pospíšil
jako sólista do angažmá v divadle Semafor, kde zůstal šest sezón, a krátce
působil ve skupině Mahagon, s jejíž zpěvačkou Zdenou Adamovou se
podělil o dva singly Supraphonu
Červené korále/Půlnoční bál
a Ve světle petrolejky/Motýlí křídla.
CaK Vokal, Luboš Pospíšil je druhý zprava |
Luboš Pospíšil, nejoblíbenější člen C&K Vocalu, hlavně u
dívčí části publika, skládal věci, které do tvorby jeho mateřského souboru až
tak nezapadaly anebo nebyly vůdčím duem Cerha - Kantor akceptovány. A proto už
od roku 1977 s producentskou pomocí L. Kantora natáčel singly pod vlastním
jménem. Hudebně mu ještě přispíval Ota Petřina, texty mu až na výjimky psal
výhradně právě Kantor.
V roce 1977 mu autoři Ota Petřina a Jan Krůta svěřili píseň Staroměstský
orloj na monotematickém LP Staré
pověsti české. C & K Vocal uvolnil Pospíšilovi na svých
koncertech prostor pro sólový minirecitál a doprovodil ho i na jeho singlech.
Vedle Petřinových příspěvků Kaleidoskop Raye Bradburyho, Prodavač včerejších snů, Džíny barvy kůže a Hudba z roku nahlas na ně zařadil i výtečné skladby z vlastní dílny, Veterány
a Vzpomínku na jednu venkovskou tancovačku v r. 1965.
V roce 1979 uvedlo Státní divadlo v Ostravě na scéně Petra Bezruče
hru kanadského dramatika George Rygy Tráva a divoké jahody, pro kterou
Pospíšil a Petřina složili hudbu a Kantor otextoval písně, interpretované mimo
jiné skupinou Citron. Následně Pospíšil napsal soundtrack pro
Steinbeckovo drama O myších a lidech, které do svého
repertoáru zařadilo Krajské divadlo v Kolíně; hlavní pěvecký part svěřilo
Heleně Arnetové. Scénická hudba je od té doby neodmyslitelnou součástí Pospíšilovy
tvorby.
Ve druhé polovině sedmdesátých let Pospíšil jezdil po republice se
svým vlastním repertoárem. Jezdil také jen sám, jen s kytarou. Až
v roce 1981 mu vyšel první singl Kráska v nesnázích.
V roce 1982 získal Pospíšil cenu za
nejlepší mužský vokální výkon na festivalu Vokalíza, když na porotu zapůsobil
romantickou barvou svého hlasu, charismatickým vystupováním a v rocku
neobvyklou šlechtěností a noblesou. Pečlivě vybírané písně (také od Petra Skoumala) a texty Pavla Šruta, Ladislava Kantora, ale i básníků Roberta Gravese
a Jacquese Préverta favorizovaly Pospíšila u odborné kritiky, která ho v roce
1983 označila jako Tip časopisu Melodie.
Šrut již dříve přebásňoval do češtiny texty Dylana, Simona či
Beatles. „Písňový text je pro širší publikum, který je nepozorný, musí tam
dojít ke zkratce jinýho druhu než u jaký dochází třeba v básni. Musí to bejt na
první uchopení.“ říká Pavel Šrut.
Na
svém prvním albu Tenhle vítr jsem měl rád
spolupracoval s Otakarem Petřinou a Ladislavem Kantorem. Album bylo
pro posluchače přímo bombou i když vyšlo až po čtyřech letech příprav v roce
1983. Nádherné a neotřelé texty básníka Pavla Šruta ve spojení s hlasovým
rejstříkem Luboše Pospíšila oslovily rockové posluchače. Spojení
s básníkem Šrutem doporučil Lubošovi
hudební publicista a kritik Jiří Černý. Pospíšil se dostal na úroveň
Vladmíra Mišíka.
Tehdy již Pospíšil nebyl členem C
& K Vokálu a založil si formaci 5 P (psanou též 5P) ve složení Bohumil
Zatloukal (ex-Jasná páka, kytara), Vladimír Boháček (ex-Abraxas, basová kytara), Michal Pavlík (klávesy),
David Koller (ex-Jasná páka, bicí).
„Původní název měl být 5PM (v angličtině - čaj o páté), přičemž to
P jsem byl já a M Petr Michalík, který se na desce podílel a s kterým jsem
založení kapely domlouval. A protože už s náma potom v tý kapele nebyl, zůstalo
to jen u 5P,“ říká Pospíšil.
Poprvé spolu vystoupili 20. 1. 1983 v Pardubicích. Přestože se
mladí spoluhráči jevili jako příslib (především autor hitů Vzdálená
tvář
či Píši Vám, Karino Bohumil Zatloukal) a Pospíšil dále kultivoval
populární hudbu osmdesátých let písněmi nevšedního půvabu (Soukromá cesta do Nikam, Navštívil mě anděl ve snu, Motýl Anonym, Muzeum figurín), jeho druhé album
už neobestřelo kouzlo srovnatelné s debutem Tenhle vítr jsem měl rád, o kterém František Horáček napsal: „Je to nadprůměrná
kolekce s trvalou hodnotou.“ (Melodie 21, 1983, č. 6, s. 188.)
Třetí album Luboš Pospíšil vydal v roce 1987 s vlastní skupinou
5P. Album dostalo název Jsem v tom. Luboš opět překvapil silnými a překvapujícími příběhy, které zpívá svým
zvláštně zabarveným hlasem. K šesti z deseti skladeb napsal text
Pavel Šrut. Baladu ze soutěže
napsal Pospíšil podle Francoise Villiona. Hned úvodní skladba Klub osamělých srdcí uchvátí posluchače atmosférou i textem.
Bohuslav Zatloukal se jako skladatel
předvedl v poslední skladbě alba – Pojďte s námi do bludiště. Skupina 5 P prošla četnými personálními
obměnami (na Pospíšilově třetím albu Jsem v tom s ní hrál klávesista
Jan „Sahara“ Hedl), zůstával jen Zatloukal.
Po pěti letech činnosti Pospíšil skupinu rozpustil a na nabídku Radima Hladíka odešel do obnoveného Blue Effectu, kde se znovu setkal s Davidem Kollerem. Z projektu nakonec zůstal jen
singl z roku 1989 s
Pospíšilovými a Šrutovými písněmi Kampa a Úhel pohledu. Rozchod 5 P měl dohru v
sérii ataků v médiích a roztrpčený Pospíšil se až v roce 1991 vrátil na
scénu albem Třináctá komnata,
které obsahovalo také jeho textovou prvotinu Pocity. Vedle tradičních
opor (Šrut a Zatloukal) se na desce podíleli rovněž
Jaroslav „Olin“ Nejezchleba a Bohumilův bratr, kytarista Vladimír Zatloukal.
Pozoruhodného primátu dosáhl
Pospíšil v roce 1993, kdy vydal první české „unplugged“ nahrávky na albu Vzdálená tvář. Ačkoliv převážně akustická deska vznikla ve studiu Sono, má
uvolněnou, napůl live atmosféru a samotné nahrávání netrvalo déle než pět dní.
Na
obou porevolučních albech zpívala rovněž Jarmila „Jamajka“ Koblicová, vedle
Zatloukala stálý host Pospíšilových klubových produkcí. Na albu je také skladba
Kampa v akustické verzi, kterou nahrál a nazpíval se skupinou Blue
Effect a jejím zakladatelem Radimem
Hladíkem na singl, když v Blue Effectu krátkou dobu působil (Kampa s Blue Effect)
V roce 1994 Pospíšil napsal s Bohumilem Zatloukalem a Pavlem Šrutem muzikál Anděla a piráti, který byl inscenován v Chebu, Liberci a Zlíně. V roce 1996 se trvale usadil v Kutné Hoře, kde se začal zabývat agenturní činností. Spojil se s místní skupinou Bio-Graf, která ho 1998 doprovodila na albu Můžem si za to oba, na kterém Pospíšil obnovil autorskou dvojici se Šrutem. V roce 2000 se opětovně sblížil s Bohumilem Zatloukalem a začali spolu objíždět republiku ve dvojici a nebo jako skupina LPG („Luboš Pospíšil Group“), kterou dále tvořil basový kytarista Pavel Jakub Ryba a bubeník Jiří Kolman.
Velká změna nastala v létě roku 2007, kdy se Pospíšil a Bohumil Zatloukal obklopili o dvě až tři generace mladšími muzikanty a připravili materiál pro znamenitou desku Příznaky lásky. Vyšla v únoru 2008, na jaře ji pak podpořilo úspěšné turné pod obnovenou značku 5P Luboše Pospíšila. Ne náhodou se od té doby hovoří o „comebacku“ Luboše.
Pospíšil, Pavel Šrut a Zatloukal křtí album. |
V roce 1994 Pospíšil napsal s Bohumilem Zatloukalem a Pavlem Šrutem muzikál Anděla a piráti, který byl inscenován v Chebu, Liberci a Zlíně. V roce 1996 se trvale usadil v Kutné Hoře, kde se začal zabývat agenturní činností. Spojil se s místní skupinou Bio-Graf, která ho 1998 doprovodila na albu Můžem si za to oba, na kterém Pospíšil obnovil autorskou dvojici se Šrutem. V roce 2000 se opětovně sblížil s Bohumilem Zatloukalem a začali spolu objíždět republiku ve dvojici a nebo jako skupina LPG („Luboš Pospíšil Group“), kterou dále tvořil basový kytarista Pavel Jakub Ryba a bubeník Jiří Kolman.
Velká změna nastala v létě roku 2007, kdy se Pospíšil a Bohumil Zatloukal obklopili o dvě až tři generace mladšími muzikanty a připravili materiál pro znamenitou desku Příznaky lásky. Vyšla v únoru 2008, na jaře ji pak podpořilo úspěšné turné pod obnovenou značku 5P Luboše Pospíšila. Ne náhodou se od té doby hovoří o „comebacku“ Luboše.
Po téměř sedmi letech a dvou výběrech připravil Pospíšil se
Zatloukalem album, jež se nese v duchu Pospíšilových alb
z osmdesátých let. Určitě tomu přispělo to, že byli angažováni mladí
hudebníci, kteří posunuli hudební složku směrem ke svěžesti a novému entuziasmu.
Je to podobné, jako když se Radim Hladík obklopil mladými muzikanty. Pospíšil
prezentuje opět milostné příběhy postav našeho světa, které se podobají či snad
vlastně odpovídají postavám z filmů giganta Jana Švankmajera. Básník i
textař Pavel Šrut odvedl opět perfektní
práci. Celkový dojem z výborného alba je ten, že si Pospíšil stále udržuje
své původní kouzlo, jako ve svých začátcích.
V dubnu 2011 přišlo nové studiové album Chutnáš po cizím ovoci
s ještě lepšími ohlasy než předchozí album. Bylo jasné, že šedesátiletý rocker
po albu Příznaky lásky, z roku 2008,
rozhodně příjde další výborné album. A to se i stalo. Omlazená
skupina hraje naprosto uvolněně a lehce.
Neúplně doceněný kytarista Bohumil Zatloukal hraje svým krásným tónem a stylem,
Pospíšil je stále výborný skladatel, textař i zpěvák. A texty dodávají Pavel
Šrut a Jan Sahara Hedl či František Strzelczinský. Po vydání alba odešel od
Luboše Pospíšila jeho dlouholetý souputník Bohumil Zatloukal. Pospíšil obsazení
skupiny doplnil a v poslední době je doprovodná skupina v obsazení:
Luboš Pospíšil – zpěv a kytary, Mirek Linhart – lektrická kytara a zpěv, Ondřej
Fencl – klávesové nástroje, kytary, foukací harmonika a zpěv, Pája Táboráková –
bicí a Martin Štec – baskytara a zpěv.
Apendix.
Excelentní kytarista Bohumil Zatloukal po dohodě
s Lubošem 5P opustil a nastoupil do folk-rockové skupiny Ztracené iluze.
Ztracené iluze tvoří zpěvačka a perkusistka Jarmila Jamajka Koblihová,
kytarista a zpěvák Vladimír Zatloukal a
skladatel, kytarista a zpěvák Bohumil Zatloukal. Bohumil je tak hlavním
skladatelem repertoáru a dvorním textařem je Pavel Šrut, přičemž dalšími
textaři přímo kultovními jsou František Stralczynski či Jan Kašpar.
Diskografie:
Singly:
Džíny Barvy kůže / Veteráni… 1978
Kaleidoskop Ray Bradburyho /
Prodavač včerejších snů 1978
Hudba z roku nahlas /
Vzpomínka na jednu venkovskou tancovačku r. 1965 1979 s C&K
Vocal
Kráskav nesnázích / 1981
Zlá milá/ Ranní Národní 1984
Maturitní ples / Máme doma
paní s úsměvem Mony Lísy 1985
Staré fotky / Ve frontě na
párek v rohlíku 1985
Ranní vzkaz / Příběh z
banální čtvrti 1986
Kampa / Úhel pohledu 1989
s Blue Effect
Alba:
Tenhle vítr jsem měl rád – 1982 LP / CD (na CD vyšlo pod názvem
Vzpomínka na jednu venkovskou tancovačku)
Love Prayer LP (album Tenhle
vítr jsem měl rád v angličtině) 1983
… a nestřílejte na milence 1986
LP / CD
Jsem v tom 1987
LP
Třináctá komora 1991
LP / CD
Vzdálená tvář 1993
LP / CD, Monitor
Můžem si za to oba 1998
CD, Sony Music/Bonton
Příznaky lásky 2008
CD
Chutnáš po cizím ovoci 2011
CD
Kompilace
20 největších hitů 2002
CD
Klub osamělých srdcí (Best Of
2) 2004
CD
Tenhle vítr jsem měl rád - To
nejlepší (2 CD) 2010
– 2CD
Informační zdroje:
Luboš Pospíšil (Melodie 15,
1977, č. 2, s. 59).
Rejžek, Jan: Jen zdánlivá nenápadnost Luboše Pospíšila (Melodie 17, 1979, č. 4, s. 109).
red.: Luboš Pospíšil (Melodie 19, 1981, č. 10, s. 298).
Horáček, František: Tenhle vítr jsem měl rád (recenze LP, 21, Melodie 1983, č. 6, s. 188).
František, Horáček: Vyplout na moře svý... S Lubošem Pospíšilem o zpěváckém osamostatňování (Melodie 21, 1983, č. 9, s. 261).
Tiefenbach, Miroslav: ...a nestřílejte na milence (recenze LP, Melodie 24, 1986, č. 6, s. 18).
Fiala, František: Modře efektní tolerance (Melodie 26, 1988, č. 12, s. 14).
Hartman, Ivan: Lidi, které mám rád (Rock & Pop 1991, č. 12, s. 8).
Fiala, František: V té komoře, kde občas zabolí (Melodie 30, 1992, č. 3, s. 24).
Knechtl, Karel: Třináctá komora (recenze LP, Melodie 30, 1992, č. 4, s. 31).
Bezr, Ondřej: Rocker se španělkou (Rock & Pop 1993, č. 19, s. 10).
Wünsch, Jan I.: Můžem si za to všichni (Rock & Pop 1998, č. 3, s. 50). : F
Jireš, Roman: Luboš Pospíšil, z Kutné Hory syn (Playboy 1998, č. 4, s. 11).
Pichlík, Jaroslav: Summerizace – Rock pro lázně (Rock & Pop 1998, č. 8, s. 83).
Rejžek, Jan: Jen zdánlivá nenápadnost Luboše Pospíšila (Melodie 17, 1979, č. 4, s. 109).
red.: Luboš Pospíšil (Melodie 19, 1981, č. 10, s. 298).
Horáček, František: Tenhle vítr jsem měl rád (recenze LP, 21, Melodie 1983, č. 6, s. 188).
František, Horáček: Vyplout na moře svý... S Lubošem Pospíšilem o zpěváckém osamostatňování (Melodie 21, 1983, č. 9, s. 261).
Tiefenbach, Miroslav: ...a nestřílejte na milence (recenze LP, Melodie 24, 1986, č. 6, s. 18).
Fiala, František: Modře efektní tolerance (Melodie 26, 1988, č. 12, s. 14).
Hartman, Ivan: Lidi, které mám rád (Rock & Pop 1991, č. 12, s. 8).
Fiala, František: V té komoře, kde občas zabolí (Melodie 30, 1992, č. 3, s. 24).
Knechtl, Karel: Třináctá komora (recenze LP, Melodie 30, 1992, č. 4, s. 31).
Bezr, Ondřej: Rocker se španělkou (Rock & Pop 1993, č. 19, s. 10).
Wünsch, Jan I.: Můžem si za to všichni (Rock & Pop 1998, č. 3, s. 50). : F
Jireš, Roman: Luboš Pospíšil, z Kutné Hory syn (Playboy 1998, č. 4, s. 11).
Pichlík, Jaroslav: Summerizace – Rock pro lázně (Rock & Pop 1998, č. 8, s. 83).
Žádné komentáře:
Okomentovat