„. . . můžete proti tomu protestovat, můžete s tím
nesouhlasit a může se vám to nelíbit, ale Olympic bude legendou
československého bigbeatu. A to je taky vše, co s tím můžete dělat. Pravil
Jára da Cimmerman ve svém futurologickém spisku O vývoji rockové hudby
v zemích českých, moravských a slezkých.“
Prvním největším hitem Olympicu byla vlastní skladba Dej mi víc své lásky. Dokonce ji vydala firma Supraphon na
singlu! Ale zpět k historii skupiny.
U zrodu této legendy českého rocku, s nejdelší
kontinuitou, se sešlo několik pramínků. Jedním z nich byla poděbradská
skupina známá jako Samuels Band. V ní
se koncem roku 1958 potkali Petr Kaplan
a Pavel Chrastina. 9. prosince 1960 je náhoda svedla na společném vystoupení s druhým
pramínkem. – pražskou skupinou Sputnici. V ní hrál na elektrickou kytaru
Petr Janda. »Poděbraďáci« začali spolupracovat s Pavlem Sedláčkem a
vytvořili s ním skupinu EP HI-FI (1961) a Studijní skupinu big beatu (1962).
Od září 1962 nastoupil Sedláček do Semaforu a na kapelu už neměl
tolik času. Osiřelí muzikantu Kaplan, Chrastina, Míla Růžek a střídající se
klávesáci a bubeníci vpluli koncem roku 1962 jako doprovodná skupina do třetího
pramínku olympického řečiště – Karlínského kulturního kabaretu Šimka a
Grossmanna. Tady se poznali s pianistou Miroslavem Vlčkem a bubeníkem
Michalem Brumlíkem, kteří, podobně jako Růžek, hráli již v dixielandových
doprovodech kabaretu, např. coby Dixie Party v Šimkově a Bystrovově
Polotrapnu. Říkalo se jim Karkulka podle celého ansámblu a v té době jim
začal nabízet své manažerské služby kontrabasista Josef Smeták.
S panem Smetákem jsme se již
setkali u Mefista, které založil na podzim 1963 poté, co mu olympičtí
odchovanci dali košem. To on přišel na to, že by se skupina Karlínského
kabaretu mohla pojmenovat podle jména klubu Olympik ve Spálené ulici, kde
začala asi od února 1963 samostatně vystupovat. Aby se přece jen odlišili,
začali se psát s »c« na konci: Olympic. Krátkou dobu působili hudebníci
současně jako Karkulka pro divadelní hříčky Šimka & Grossmanna a jako
Olympic především pro výjezdy mimo Prahu.
Pan Smeták vytížil hudebníky neuvěřitelným způsobem – někdy
hráli až čtyřikrát denně!!! Vozil je autem Tatra 603 (což bylo v té době
něco neuvěřitelného, neboť v těchto autech mohli jezdit pouze komunističtí
představitelé a vládci), takže si připadali jako králové a tolerovali i
Smetákovu přítomnost na pódiu s kontrabasem. Dokud ovšem nevycítili, že
jsou poněkud vykořisťováni.
V červnu 1963 byl ranný Olympic angažován režisérem Tomášem
Kulíkem do filmu Lichá středa. V prostředí klubu Olympik hraje tři skladby
v obsazení Kaplan (kytara a zpěv), Růžek (saxofon), Vlček (ionika), Ivan
Pešl (baskytara) a Brumlík (bicí). Na místě klávesisty se však jindy objevovali
Miroslav Berka (dříve Crazy Boys) nebo Jaromír Klempíř (dříve EP HI-FI),
protože Vlček nechtěl jezdit na mimopražské výjezdy. Podobně tomu bylo i s bubeníky.
Vedle Brumlíka se v kapele střídali další dixielandoví harcovníci – budoucí Ringo, tedy František
Čech, a budoucí Jeňýk Sorry čili Jan Antonín Pacák.
Big Beat Kvintet
V souboru Sputnici došlo na
konci roku 1962 k ostrému názorovému střetu mezi zastánci divadelní a hudební složky a na základě
roztržky odešel ze skupiny i Petr Janda, aby založil skupinu Big Beat Kvintet (Quintet), což je
čtvrtý pramínek vedoucí k Olympicu. Jako partnera na basovou kytaru si
vybral Pavla Chrastinu a nitky se začaly splétat. Nebo proplétat?
Ze Sputniků odešli hrát s Jandou ještě dva původní spoluhráči z Komet
Honza Reiner (doprovodná kytara) a Jan Obermayer (saxofon) a také bubeník Honza
Kříž (bicí), kterého opět střídali Pacák s Čechem. Zkoušeli i se zpěvákem
Jaroslavem Bednářem, ale nakonec převládlo zaměření na vytříbený instrumentální
beat typu Shadows.
Kvintet nalezl útočiště u folklórního Souboru Julia Fučíka.
Působili tu například v pořadu Soused mi ničí nervy, kdy zazněly i první
skladatelské Jandovy pokusy Buben a Pětka v trávě. Kormidelník Souboru
Julia Fučíka, skladatel Harry Macourek, však používal kytarový kvintet i pro
kompozice jako Mléčný twist, v němž zpíval třicetičlenný smíšený sbor.
Tato spolupráce nemohla trvat věčně. Po Big beat Kvintetu zbyl nepříliš
reprezentativní singl se skladbou Tomislava Vašíčka Klokan a s traditionalem
Gosago, pojmenovaným Kočky.
Janda místo Kaplana
Dalšímu vývoji napomohl osud: 29. 8. 1963 musel protagonista
Karkulky-Olympicu Pete Kaplan narukovat na vojnu a zbytek kapely byl nucen
hledat náhradu. Protože Kaplan zpíval, hrál a zároveň se staral o ozvučovací
aparát, nastalo pověstné narůstání počtu členů skupiny, které vyvrcholilo v době
angažmá v Semaforu na snad až 18 členů. Jako zpěváci byli přilákáni Pavel
Bobek a Miki Volek, na kytaru byli přijati Petr Janda(sólová) Jiří Laurent nebo
Ladislav Štaidl (doprovodná) a coby zvukař přišel ke skupině Vladimír
Miškovský.
Ladislav Štaidl se
v té době dostal na konkurs do semaforského Orchestru Ferdinanda Havlíka a
Petr Janda se potkával na plovárně s jeho bratrem Jiřím. Jejich debaty se
točily kolem jména úspěšného skladatele a režiséra Karla Mareše. Mareš vzal
nakonec Olympic pod svá křídla na scéně Semaforu. V Karlíně začala mezitím
fungovat úplně jiná Karkulka pod vedením Jiřího Brabce.
Ondráš podotýká
Šlo
o směs tuzemských i zahraničních písniček různorodého charakteru. Byly mezi
nimi i vysloveně nerockové skladby, jako třeba Bažantova píseň Měsíc a reklamy
(zpíval to Josef Laufer), Marešova Espado (Naďa Urbánková) nebo instrumentální
Sonáta C dur Mozarta Amadea Mozarta. Naproti tomu stála celá plejáda rock´n´
rollových lahůdek, zejména v podání Miky Volka: Rit It Up, Whole Lotta
Shakin´Goin´On nebo Thallahassie Lassie. Unikátní záznam z pásma, který se
dochoval díky saxofonistovi Mílovi Růžkovi (vyšel na CD v roce 1997), je unikátním dokladem Volkova přednesu
původních rock´n´rollů v angličtině. Vedle toho si Miki Volek vyzkoušel,
snad vůbec poprvé, co je to zpívat v mateřštině (Marešovy skladby jako
Píseň o tichu nebo Fůra chyb či převzatá You Must Be A Beautiful Baby
jako Zloděj dobytka). To Pavel Bobek v té době češtinu důsledně odmítal.
Pásmo obsahovalo známé hity, záhy zpopularizované prvními
singly Olympicu z jara 1964: Oh Boy!, Sealed With A Kiss (Pavel Bobek s Pavlem Švábem), I´m Sorry (Yvonne Přenosilová). Všechny české texty
napsal Jiří Štaidl, který také sestavil vtipný spojovací text, namluvený na
záznam ráčkujícím školákem Ondřejem Mlčochem. K tomu se promítaly veselé
fotografie na postranní plátna.
Nesourodou bandu střídajících se hudebníků a zpěváků se Karel Mareš
snažil tvrdou rukou pódiově ukáznit. Ondráš znamenal pro kapelu dobrou
profesionální školu a především publicitu a zviditelněné pro širší publikum.
Olympic pochopitelně vystupoval i mimo Semafor, například v Bruselském
pavilonu a v malém, asi v pětičlenném obsazení »rejžoparty« obrážel
tancovačkové kšefty. Brzy bylo jasné, že velké obsazení je účelovou záležitostí
a že si kapela ponechá ze zpěváků jen Mikiho Volka a Yvonne Přenosilovou.
Vření a tříbení
Petr Janda, který utekl ze Sputniků před divadlem, , se paradoxně
zase ocitl na divadelním pódiu. Mezitím na světové scéně přišli ke slovu The
Beatles a ve vzduchu visely změny.
Míla Růžek, Pavel
Bobek a nakonec i Yvonne Přenosilová dali postupně přednost Apollu s Karlem
Gottem a lákavé vidině zahraničních zájezdů. Ze zpěváků zůstal jen Miki Volek.
V létě 1964 si Olympic
vyzkoušel kytaristu z Brabcovy Karkulky Ladislava Kleina, který zaskakoval
za Jiřího Laurenta na zájezdu na Slovensko. Osvědčil se a o necelý rok později
Laurenta nahradil definitivně a zakotvil v Olympicu až do srpna 1972.
V prosinci kapelu znenadání opustil bubeník František Ringo
Čech, který z obav před závistivým udáním až do poslední chvíle tajil svůj
odjezd s Černým divadlem do USA. Díky tomu se stálým bubeníkem Olympicu
stal až do roku 1971 Jan Antonín Pacák, který ostatně s kapelou již
mnohokrát předtím vystoupil. Například při natáčení filmu (jinak nepříliš
povedeného) Strašná žena, na kterém pracovali koncem roku 1964 ve východním
Německu.
Směr Mersey
Olympic začal nacvičovat The Kinks, The Rolling Stones, Manfreda
Manna a The Beatles. Podobně jako jejich zámořští kolegové se osmělovali sami
zpívat. Zpočátku v angličtině.
První náznaky vlastní tvorby Olympicu krystalizovaly na chatě u Jandů na dolní
Sázavě. Petr Janda přinesl melodii a Pavel Chrastina začal vymýšlet text: My
baby give me more, My baby give me more, My baby give me of your love. Brzy jim
však došlo, že zodpovědně básnit v nemateřském , i když milovaném jazyce, je
při tehdejší vlastní úrovni jeho znalostí naprosto vyloučeno. Po hodinách
úporného zápolení Chrastinu napadlo, že nejlépe udělá, když anglický nástin
textu otrocky přeloží do češtiny a od toho odvodí tři sloky. A tak vzniklo:
Vymyslel jsem spoustu nápadů,
co podporujou hloupou náladu.
Hodit klíče do kanálu,
sjet po zadku holou skálu,
v noci chodit strašit do hradu...
Píseň Dej mi víc své lásky s vícehlasým zpěvem v duchu liverpoolského Mersey soundu
byla nahrána 1. listopadu 1965. Veřejnost píseň nadšeně přijala a tím vlastně
rozhodla o dalším tvůrčím směřování kapely.
V průběhu roku 1966 Miki Volek pochopil, že jeho éra v Olympicu,
jednoznačně spojená s rock´n´rollem a modelem sólového zpěváka s doprovodnou
kapelou, končí. Jednou z posledních akcí, které se s Olympicem
zúčastnil, bylo natáčení filmu Předjaří v Praze. Film točila mnichovská
společnost Siro-Music v březnu až červnu v pražských ulicích. Vedle
skupiny a desítek pražských beatových fandů se »děje« zúčastnily i davy
komparsistů a v roli »zlého muže« Jiří Kaftan z pantomimické skupiny
Divadla Na zábradlí. Film je dnes bohužel nezvěstný.
Příklon k Mersey soundu však nebyl zcela jednoznačný ani po
odchodu Mikiho Volka. Ještě na konci roku 1966 obsahoval repertoár Olympicu
výrazné syrové bluesové skladby včetně Smokestack Lightning nebo I´ve Got My
Mojo Working podle Manfreda Manna. Rok 1967 však odstartoval boom nových
vlastních skladeb, rozvíjejících styl
Dej mi víc své lásky. Ke slovu přišel vliv hippie módy v hudbě,
textech i oblékání a vznikly dvě z nejdůležitějších desek českého bigbítu: Želva (1968)
a Pták Rosomák (1969).
První frekvence
První zkušenosti v nahrávacích studiích sbírali od března roku
1964 a
nebyly moc příjemné. Supraphonští zvukařští borci v »bráně borců« na Strahově
jim dávali despekt pěkně najevo. Mistr zvuku, když viděl jejich nástroje, řekl
jen, já jdu něco pojíst a nechal vše na asistentovi. Dívali se na ně jako na
exoty.
Z takto pojatých frekvencí vznikly u nás první beatové desky. Jejich vydání dojednal ve
spolupráci s redakcí časopisu Mladý svět skladatel a režisér divadla
Semafor (včetně pásma Ondráš podotýká) Karel Mareš. Vystupoval tehdy jako
vedoucí skupiny, které zároveň podsouval své skladby (některé byly výborné,
jiné byly slabší).
Edice s hrdým názvem Big Beat – Mladý Svět – Supraphon
obsahuje pár zvláštností. Například etiketa singlu Adresát neznámý / Roň slzy
uváděla jako doprovodný soubor jen Taneční orchestr Čs. Rozhlasu, přestože
snímky nahrál Olympic, pravda, doplněné o smyčcové nástroje z TOČRu.
Naproti tomu pod písničkou Hey Paula s Pavlem
Sedláčkem a Evou Pilarovou je na desce uvedeno »Olympic, vedoucí K. Mareš«, i
když doprovodnou skupinu s Rudolfem Roklem u klavíru si Sedláček
sestavil pro tuto frekvenci sám.
Klub Olympik
Americký publicista Richard
Goldstein napsal ve svém článku o Petru Jandovi, Olympicu a dlouhovlasých
„manischkas“ v roce 1967 do Village Voice: „Today, the Olympiks play
nightly in their own club, tedy hrají
ve svém klubu“. To znělo hezky. Ve skutečnosti spíš klub měl svou kapelu, tedy
měl jich hned několik. Do kmenové stáje klubu Olympik patřili vedle Olympic
také Matadors a Flamengo.
Přívrženci skupiny Olympic a
Divadelního klubu Olympik Jan Okrouhlík a Vladimír Kouřil začátkem roku 1966
stvořili bulletin Fan-Club Olympic. Od září se z něho vyklubal časopisek s názvem
Klub Olympik. Poslední číslo vyšlo v březnu 1969.
Na stránkách časopisu byly zveřejňovány výsledky všelijakých
anket a soutěží, které pro fanoušky beatové hudby pořádali Šimek s Grossmannem.
Například Tip – Hit, kde publikum hlasovalo o nejúspěšnějších písničkách té
které skupiny. A nebo od dubna 1967 Beat Cup. To bylo soutěžní klání osmi skupin
po čtyři večery. Ze dvou skupin postoupila vždy ta, pro kterou hlasovalo více
přítomných v sále. Koncem roku se rozjela podobná akce v Brně na
podnět PKO pod názvem Brněnská beatová liga.
Klub Olympik také vyhlašoval beatové osobnosti roku. Za rok 1965 byl
Petr Janda beatovou osobností roku před Petem Kaplanem a zároveň nejlepším
sólovým kytaristou před Otou Jahnem a dokonce i zpěvákem před Miki Volkem! V té
době byl Volek ještě členem skupiny. Tady někde se rozplynul kult hvězdy – rock´n´rollového
krále a zrodil se nový kult skupinový – olympický. V kategorii basová
kytara totiž zároveň zvítězil Pavel Chrastina před Jiřím Dospělem a v bicích
F. R. Čech před J. A. Pacákem. Miroslav Berka zvítězil v klavíru před
Karlem Svobodou a Míla Růžek se saxofonem před Františkem Kopalem. Až na
doprovodnou kytaru (Klein se přece jen umístil až za Pete Kaplanem) obsadil
Olympic všechny první příčky. V průběhu roku 1966 už Olympic hrál většinu
svých skladeb, známých z LP Želva (Nebezpečná postava, Psychiatrický
prášek, Dědečkův duch).
Výsledky ankety beatové osobnosti roku 1966 byly obdobné. Jen Klein
se vyhoupl na první místo v doprovodné kytaře a Matadoři Hladík, Kahovec,
Bezloja, Obermayer a Tony Black šlapali Olympikům na paty. Za rok 1967 byl již
dle hlasujících v klubu Olympik nejlepším sólovým kytaristou Radim Hladík,
nejlepším basovým kytaristou Otto Bezloja
a zpěvákem Viktor Sodoma. Beatmanem roku však stále zůstával Petr Janda
(v roce 1967 před Hladíkem a Kahovcem).
Klubu, podle
kterého byla skupina pojmenována, zůstal Olympic po semaforském Ondrášovi opět
věrný.mezitím, od září 1963 do prosince 1965 vystoupil v Praze celkem 284
krát ve 29 sálech. Na prvním místě byla
Alhambra (85x), pak Semafor (56x), Lucerna (34x), Bruselský pavilon v PKOJF
(dnešní Výstaviště, 24x), dále Alfa (16x) a Lucerna bar (14x).
Kratochvíl a Bunzel
S opuštěním Semaforu se Olympic
odpoutal i od Karla Mareše. Kapelničení přešlo po odchodu Míly Růžka na Petra
Jandu. Na přelomu let 1966 – 1967 se Olympicu manažersky ujal Pavel Kratochvíl.
Vysoký muž Pavel Kratochvíl byl znám od padesátých let jako výrobce
samizdatových gramodesek na rentgenových foliích a jako pořadatel oblíbených
domácích parties s poslechem desek a pásků. Odjakživa vynikal v kšeftování.
V roce 1967 pracoval v Karlínském divadle jako šéf mimodivadelních
činností a vydělával na provoz divadla prostřednictvím koncertů rockových
skupin (Olympic, Petr Novák, Apollo Beat, Matadors). Kratochvíl prosadil, že
rockeři tu začali být placeni stejně, jako šansoniéři (tj. místo 120,-Kč hrubého
dostávali až 700,-Kč!!!!!). Pomáhal tak divadlu, kapelám i sobě.
Když Olympic nahrával Želvu, byl
Kratochvíl pověřen ředitelem Jaroslavem Šedou technickým zabezpečením nahrávek.
Technici, zvyklí na vážnou hudbu nebo Karla Vlacha, kroutili nad big beatem
hlavou. Dixieland se nahrával na jeden mikrofon. Kratochvíl dal jenom k bicím
tři!
V roce 1968 ucítil Pavel Kratochvíl šanci u slibných a nověji
znějících Plastic People of the Universe, kterým v Pražském kulturním
středisku zařídil nové nástroje a aparaturu. Patronát nad Olympicem převzal
Hanuš Bunzel.
Pověstný organizátor a manažer Hanuš
Bunzel byl nepřehlédnutelnou postavou českého big beatu. Jednak pro svou
mohutnou zavalitou postavu (Jako dítě ze židovské rodiny prošel koncentračním
táborem Terezíně a trpěl zdravotními
problémy. Po smrti matky v padesátých letech byl vychováván v rodině
Štaidlových). A jednak pro své nezastupitelné aktivity pro divadlo Rokoko, pro
jazzový klub Reduta, pro nejrůznější zpěváky populární hudby, a taky pro
skupinu Olympic. Té například zařizoval vše, co se týkalo jejich výjezdů do
Francie v letech v letech 1968-1969.
Olympic se zúčastnil obou beatových
festivalů v prosinci 1967
a 1968 v pražské Lucerně. V roce 1967 již v květinových
úborech, ovlivněných světovým hnutím a módou hippies. 3. ledna 1968 dokonce
uspořádali v klubu Olympik Květinový večer. Začali si libovat v korálcích
a v nejrůznějších extravagantních doplňcích.
9. srpna 1968 odjeli společně na
dovolenou do Francie. O okupaci Československa se dozvěděli ve
|
Zleva: Miroslav Berka, Ladislav Klein, Pavel Chrastina, Jan Antonín Pacák, Petr Janda |
stanu u pláže. V září
se cestou zpět zastavili v Essenu, kde zažili undergroundový festival,
slyšeli mimo jiné i Franka Zappu. Vzápětí se vrátili do
Francie i s nástroji a aparaturou a
zůstali zde až do prosince. Dokument o jejich cestě zaznamenávali pánové Lebeda
a Nosek. Vrátili se na II. Československý beat festival a na Vánoce.
Po Novém roce, v únoru, odjeli
do Francie znovu, ještě s Pavlem Chrastinou u baskytary. Na další výjezd
už jel od března do léta s Olympicem jako baskytarista Jan Hauser,
dřívější člen Apollobeatu. Chrastina dal přednost dokončení studia na FAMU.
Pod názvem Five Trawellers zde
dojednali nahrávání LP desky, která měla obsahovat i politicky laděnou skladbu
manažera Daniella Ortise Na pražských ulicích. Nakonec vyšla jen EP deska se
skladbami Story Of A Wonder, I´m Stupid,
Midsummer Night a Pohreb sue vlastní
duse (Krásná neznámá, Pták Rosomák, O půlnoci a Pohřeb své vlastní duše). Svou
francouzskou anabázi zakončili festivalem v Andoře.
Sedmdesátá léta
Petr
Janda našel po Chrastinově odchodu nového textaře ve Zdeňku Rytířovi. Skladby
Kufr, Anděl, Dynamit a Otázky naznačily, že i tudy může vést cesta. Nicméně
začínala normalizace a pro big beat vůbec podivná doba a katastrofální. V roce 1970 jako
by se v Olympicu vůbec nic nedělo. Jen stylový a názorový přerod. Ten
vyústil v nahrávky, které se bigbítu vzdalovaly: Strejček Jonatán s hudbou
Václava Zahradníka, Agáta s textem Michala Prostějovského. Třetí LP deska
Jedeme, jedeme, nahraná v září 1970, již projevuje jistou stagnaci a příklon
k popu.
V květnu 1970 nastoupil místo
výtvarníka Jana Antonína Pacáka bubeník Petr Hejduk a na místo Hausera přišel
„Rebel“ Jiří Korn, který zároveň rozjížděl sólovou dráhu pop zpěváka. V roce
1971 zvítězil na prvním ročníku Intertalentu s písní Yvetta.
Vzniklo pár písní úspěšných (Co tě
napadá, Slzy tvý mámy šedivý, Únos) i velké množství dnes už zapomenutých. Od léta 1972 přestal Olympic potřebovat
doprovodnou kytaru Ladislava Kleina. V květnu 1973 nastoupil místo Korna
Ladislav Chvalkovský a po půlroce jej vystřídal Pavel Petráš. Zdálo se, že
Olympicu zbyde jen ta kontinuita.
Osmdesátá
|
Milan Broum |
Málokdo
věřil, že příjde mohutný druhý dech Olympicu. Ale přišel! Jak říkal pan doktor Hrabal, největší český škrabal - Neuvěřitelné se stalo skutkem! Začal vzpomínkou na
staré dobré rock´n´rollové časy, revivalovým koncertem „Čtvrtstoletí rock´n´rollu“
v pražské Lucerně. To už ale byl ve skupině, na doporučení Slávka Jandy,
od roku 1975 Milan Broun. Baskytarista, který před tím hrál v amatérské
skupině The Members a poté v profesionální stupině Perpetuum mobile. On
byl ten motor, který oživil Olympic, který byl v těch letech v těžké
krizi. Navíc si s Petrem Jandou hned sedli. Broum si jako baskytarista samouk do plnil vzdělání až v letech 1988
– 93 na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. V lednu 1978 vydali velmi úspěšné LP
Maraton a pokračovali aktuálními monotématickými projekty Prázdniny na Zemi a
Ulice, Laboratoř, Kanagon, Bigbít.
Prázdniny na Zemi byly nahrány v dubnu 1979 a vydány na albu v roce
1980. Ulice o rok později. Na obou projektech byl Petru Jandovi textařským partnerem opět Zdeněk Rytíř. Petrovi Janddovi se dobře a s radostí skládalo. Snad dva
největší hity Olympicu té doby – Osmý den (1980) a Jasná zpráva (1981), však
Jandovi otextoval beatový básník a mistr výrazného sloganu Pavel Vrba.
Olympic se opět vyšvihl na pozici skvělé rockové kapely. Koncerty byly opět vyprodány. Všechny nová alba se okamžitě v době vydání vyprodala. A mohu říci, že i po letech, v roce 2024, v mých třiapadesáti a půl letech (podruhé), poslouchám nahrávky Petra Jandy s velkou chutí. Jeho rockové písničky se poslouchají velice dobře. Na letních festivalech po republice bývají koncerty Olympicu vždy úspěšné.
Legenda jménem
Olympic nezanikla.
I v roce 2023 stále ještě existuje a koncertuje!!!
Dodatek v roce 2024 o Miki Volkovi ( Petr Janda: Dávno, s. 281, Ikar 2023):
„…. Béda (Miroslav Berka) kamarádil hlavně s Miki Volkem. Znali se nějak odmalička. Brali si spolu v hotelu pokoj, bylo třeba poledne, ale oni zatáhli záclony a šli si lehnout. Miki byl prazvláštní človíček. Vzpomínám si velmi zřetelně, že po nějakém koncertě v Lucerně jsem s ním šel po Václaváku. Nikdy před tím jsem s ním nemluvil, ale věděl jsem, že bude jednou hodlě slavný. Jeho image byla nepřehlédnutelná. Nosil tmavé brýle, zlaté hodinky (nebo alespoň tak vypadaly, prsteny a byl vždycky jak ze škatulky. Málokdo ví, že se narodil v Uherském Hradišti. Jeho otce jsem v životě neviděl, údajně ho přejelo auto, když se vracel odněkud z flámu. Zato jsem znal dobře jeho maminku. Byla to taková kulaťoučká osoba s kabelkou, vyjadřovala se spisovně a s Mikouškem chodila až do smrti na procházky. Vzorná máma. Pro Mikiho by se rotrhla. Když v sedmdesátých letech neměla peníze, nabízela mi různé starožitnosti, koberce či nábytek. Miki v té době toho moc nevydělal a ona byla nejspíš v důchodu. Její důchod byl zřejmě velmi malý, protože se nedomnívám, že by kdy pracovala. Ač jsem storpocentně přesvědčen, že jeho divoký rockenrolový projev se jí ani trochu nelíbil. Miki mluvil též spisovně, ale prokládal své věty poměrně často sprostými slovy. Zvláštní je, že to nepůsobilo pohoršlivě. Když řekl prdel, tak si na tom dal opravdu záležet. To r tak prodloužil, že to znělo jako kulomet. Dneska by se o něm řeklom že byl bisexuál. Bral kluky i holky, ale jestli měl něco s Bédou, to opravdu nevím. Na našem prvním zájezdu, ještě ve staré partě, se pářil Miki s jedním naším muzikantem, když v tom do hotelového pokoje vlítnul Franta Čech. Když to viděl, začal řvát na celý hotel, že „v týhle buzerantský partě nevydrží už ani minutu.“ Řval na našeho vedoucího Karla Mareše něco v tom smyslu, že tam Miki mrd. . Pak se to uklidnilo a svedlo se to na to, že byli oba vožralí.
Miki už v té době dosti popíjel a polykal všelijaké prášky po hrstech. Už v počátku ho zajímaly všeliké podpůrné prostředky, ale mnoho se toho u nás nedalo sehnat. Matně si vzpomínám na prášek „férák“, fenmetrazin, který byl určený pro ty, co chtěli hubnout, ale mělo to i jiné účinky, takže za čas se přestal vyrábět. Miki se ovšem naučil vytvářet všelijaké koktejly z normálních, běžných prášků, které s alkoholem dělaly nejspíš šílené věci. Někdy Miki ze sebe nevydal ani hlásku, jindy se potil a motal, ale stále experimentoval, a to bohužel tak nešťastně, že jeho vystoupení zpravidla nestála za nic. Ještě v době, do roku 1966, kdy byl s námi a se svojí maminkou, to docela šlo. Pak měl ještě slušný období s kapelou Tranzit, ale pak už to s ním šlo z kopce. Když jsme slavili pětadvacáté výročí, pozvali jsme ho na hostování. Báda z toho měl radost, opět si brali spolu pokoj a zatahovali záclonky jako kdysi. První koncert byl docela dobrý, večer z něj už jeho experimenty udělaly zoufalce, který jen klepal do mikrofonu, co fungoval, a nezazpíval ani notu. V té době uváděl koncety ještě a řekl něco ve smyslu, tak to byl bývalý král rockenrolu Miki Volek. Miki to slyšel a nesl to velmi těžce, po koncertě neustále říkal, proč řekl „bývalý“. Byl taky docela pěkně tlustej, a my jsme mu oblékali jeho kožené kalhoty vleže na zemi. Pak jsme ho postavili. Na turné k třiceti létům požádal naši agenturu, že by vzal sebou manželku, že ho pohlídá. Nic nepohlídala, akorát se tam zapletla s jedním muzikantem. Když se to doneslo Mikimu, ptal se ho pořád dokola, proč mu to udělal. Dotyčnej se smál a Miki se stzále vyptával, a čím víc se vyptával, tím víc se ten druhý smál. Taky vlastně nevím proč. Ráno jsme na něj čekali před ostravským hotelem Imperial v autě. Poslal jsem tam Bédu, aby zjistil, co se děje. Béda se zeptal na recepci na paní recepční mu odvětila, že neustále z pokoje volá. Najednou říká, „už zase volá“ a dává mu telefon k uchu. A ozvalo se: „Pane vrchní, přinester mi ještě jednu láhev.“ Béda na něj: „Co to blábolíš, tady je Béda, čekáme na tebe dole, tak si pospěš.“ „Jo jo, už jdu,“ a za chvíli přišel. Měl ji jako z praku. Mluvil jsem na něj a říkal jsem mu, že by měl natočit album, vždyť je to ostuda, že pořád nic nemá. Ujeli jsme asi třicet kilometrů, venku sněžilo, byla zima, já jsem zasdstavil na parkovišti a říkám Mikimu: „Pojď se projít, třeba se ti udělá líp.“ On se vyšátral z auta, já ho popad kolem pasu a snažil se ho rozběhat po parkovišti. Najednou se zastavil a říká: „Proč jsi na mě tak hodnej?“ a plakal. Pak už jsme ho nebrali. Už to nešlo. Odzpíval sotva dvacet procentkoncertů a většinou to nestálo za nic.
V roce 1966, když Miki odcházel od Olympicu, to bylo Bédovi moc líto, ale smířil se s tím. Pochopil, že to tak musí být.
Obrazové záznamy:
Lichá středa, režie Tomáš
Kulík, 1963
Horečka režie Ivan Soeldner
Úryvek z písně Zloděj
dobytka v šotu z pásma Semaforu Ondráš podotýká, ČSFT 1964
Němá sekvence z koncertu,
amatérský záznam na 16 mm
filmu, 1964
Strašná žena, režie Jindřich
Polák, 1965
Flám, režie Miroslav Hubáček,
1966
Big Beat ve fraku, 1966
Vormärz in Prag (Předjaří v Praze),
režie D. Haugk, 1966
Záznam z 1. čs. Beatového
festivalu, ČT 1967
Olympic v Paříži, režie
Lebeda, Nosek, 1969
Cesta, která vede nikam, režie
Jiří Vanýsek, 1969
Pět cestujících, režie Peter
Hledík, 1972
Nejstarší nahrávky na CD:
Ondráš podotýká … Bonton
Music, 1997
Singly I Bonton Music,
1996
Singly II Bonton Music,
1996
Singly III Bonton Music,
1997
Želva Supraphon, 1990
Pták Rosomák Supraphon, 1990
Po roce 1989 vyšla všechna
alba na CD.
Tisk & Literatura
Pavel Chrastina: Něco z historie
československého beatu, Klub Olympik 1967, č.6, s. 5-6
Pavel Chrastina: Olympic
Story, Klub Olympik 1967, č. 11, s. 13-14
Jiří Černý: Olympic, výborný – problematický i smazávaný, Melodie
1967, č.2, s.33
Jaromír Tůma: Čtyři hrají
rock, Praha 1986
Aleš Opekar: K počátkům
českého rocku Nad prvním profilovým albem skupiny Olympic,
Hudební věda 1993, č. 1, s.
60-69
Pavel Chrastina: Olympic,
chvíli po ránu a zase znovu spolu, Praha 1994
Ivana Šimčíková: Olympic,
Praha 1994
Žádné komentáře:
Okomentovat