Otakar Petřina
Ota Petřina byl (a stále v roce 2014 je) pojmem. Znali ho hlavně ti, kteří měli rádi
C&K Vocal či Václava Neckáře, který měl dlouhé období, kdy produkoval s pomocí
svých přátel jeden výborný titul za druhým. Těmi přáteli byli třeba Zdeněk
Rytíř a nebo právě Ota Petřina. Taky dělal pro velmi populární zpěvačku Petru
Janů. Na hudebním trhu se pro nás, milovní kyrockové hudby, nečekaně objevil
vydáním svého alba Super-robot. A potom po letech alba Pečeť.
Petřina se narodil 4. června 1949 ve Velkých
Žernosecích u Litoměřic. Opustil nás předčasně 11. července 2015 v Statenicích)
Jak to bylo
zvykem, malý Ota chodil do „hudebky na piano“. Do hudební školy začal chodit v roce
1959, ve svých deseti letech. Začal s klavírem. Už o rok později ale začal
v hudebce hrát na kytaru. A hudba se mu stala osudem. V letech 1964
až 1970 studoval na konzervatoři v Praze kytaru a absolvoval u pana
profesora Štěpána Urbana. V průběhu studentských let samozřejmě hrál v různých
skupinách.
Ještě v době studií na konzervatoři si jej v roce
1968 vybral Bob Ondráček do doprovodné skupiny v divadle Rokoko. V téže
době se začal i uplatňovat jako externí sólový kytarista v Tanečním
orchestru československého rozhlasu /TOČR/. Petřina hrál také zcela logicky v Ondráčkově
skupině Golden
Kids. To byl projekt určený pro, tehdy velice populární, trojici
zpěváků – Kubišová, Vondráčková a Neckář. Tehdy již začal skládat vlastní věci
pro zmíněné zpěvačky a zpěváka. Hlavně na texty Rytíře udělal skladby pro Kubišovou (Tak dej se k nám,
Ten druhý v nás, Ne), Provazochodci a ptáci pro Vondráčkovou, ale
především skladby Nautilus, Patric a
Perla pro Václava Neckáře. Pro Neckáře také hrál v Bacilech Donovanovu
Jeff Beckovu skladbu Barabajagal (The Love Is Hot) s českým textem Goo Goo Barabagal a Donovanovu Motejl Modrejl.
Ten je dnes, v únoru
2005, na tom dost špatně. Po mozkové mrtvici se vrátil znovu na koncertní pódia
a bojuje s pamětí a jazykem i artikulací. Jenže boj s nemocí po jedné
sezóně nevzdal. Cvičí paměť, nezpívá a nevystupuje, ale cvičí výslovnost. Mohl
to být tragický konec zpěváka, který rozhodně patří i do rockové historie. Díky
filmu Alois Nebel a nahrávkám, které Neckář pro film udělal povstal z popelu
jako pták Fénix. Jeho provedení skladby Půlnoční se skupinou Umakart překonalo
všechna očekávání. Neckář se vrátil na vrchol. A poslouchá jej nejmladší
generace rockových posluchačů.
Projekt Golden Kids
existoval jen dva roky. Do roku 1970
a potom byl zrušen. Ano. Prostě komunističtí vládci
rozhodli a Marta Kubišová nesměla vystupovat. A to jen proto, že veřejně řekla
své názory na to, že do Československa vtrhly armády Sovětského svazu (kdepak
je mu konec? Sovětskému svazu.) a jeho satelitních socialistických států.
Slečna Vondráčková se nevyjádřila a Neckář raději prchl do koncertů ve
východním Německu (tedy do Německé demokratické republiky, kde se skamarádil s prapodivným
americkým emigrantem Deanem Reedem. Ale to je další kapitola a tu si přečtěte v kapitole
o Václavovi Neckáři.) V kapele ovšem na kytary mistrovsky hrál Ota
Petřina. S Ondráčkem a Neckářovou skupinou spolupracoval Ota až do roku 1974 a potom zanechal
veřejného vystupování. Spolupracoval jen s C&K Vocalem.
Od roku 1974 se Petřina věnoval
pouze skladatelské činnosti, aranžování a vlastním studiovým projektům. A to
proto, že soudruzi nechtěli povolit jeho vystupování na pódiu. Pro jeho dlouhou
hřívu.
Teprve v roce
1987, po třinácti letech se vrátil k veřejnému vystupování. Zase hrál na
kytary u Václava Neckáře v jeho kapele Bacily.
Petřina od samého začátku své vlastní skladby měl svázány
svými nevšedními aranžérskými postupy, na naše české poměry překvapivé kytarové
kontrapunkty. Do skladeb dostal vždy nevšedním a neotřepeným způsobem smyčce.
Skladbám a písničkám tak dal zvláštní lyriku.
Pro všechny tyto své postupy byl vyhledávaným spolupracovníkem. Podílel
se i na albu Hany a Petra Ulrychových ‚13 HP‘ , na kterou dodal i
skladbu Ranvej, jejíž
text napsal Michal Prostějovský. Z další jeho spolupráce stojí za zmínku
spolupráce s týmem Karla Gotta a nebo s Petrem Jandou z Olympicu
a nebo i se zpěvačkou Zagorovou.
Bacily
Dalším hlavním Petřinovým zájmem se stal Neckář a jeho
Bacily. Od roku 1975 s nimi dělal neustále. Václava Neckáře postupně
natlačil do rockové podoby a ten to vstřebal a dělal výbornou rokovou muziku.
Udělal pro Neckáře hity Křižovatky, Potulný hráč. Natočil s Neckářem a skupinou
Bacily alba Planetárium, Příběhy, písně a balady. A pak se mu povedla další
skladba – Lásko ztracená.. To bylo v roce 1976.
C&K Vocal a Pospíšil
Petřina spolupracoval od poloviny sedmdesátých let se
skupinou C&K Vocal a také se zpěváky, kteří vzešli z tohoto uskupení.
Byli to především Petra Janů, Luboš
Pospíšil a Helena Arnetová. S C&K Vocalem spolupracoval od roku 1977,
kdy se účastnil nahrávání jejich alba Generace, na něž přispěl skladbou Lásko,
lásko, jež opatřil textem Ladislav Kantor. Aranžoval i Cerhovy Vteřiny a skladbu polského skladatele
Marka Grechuty (měl skupinu Anawa) Chorovod, také upravil netradičním způsobem.
Další roky pak vedl v C&K Vocalu hudební doprovodné skupiny a zároveň
i jako její hlavní instrumentalista.
Obrovský kus práce odvedl na exportním albu skupiny pro
Artii Groving –Up Time z roku 1981.
Další, kdo měl Petřinu ve svém týmu, byl Luboš Pospíšil. Ota
se na podílel na singlu Vzpomínka na jednu vesnickou tancovačku z roku 1965 a na debutovém sólovém
albu Tenhle vítr jsem měl rád. Album vyšlo ještě v anglické verzi pod
názvem Love Prayer v roce 1983.
Petra Janů
Petřina pracoval pro Petru Janů v začátku její kariéry.
Společně se Zdeňkem Rytířem vytvořil image „rockové zpěvačky“. Sestavil pro ni
skupinu Pro – rock. První kytaru hrál Jiří Kaleš, rytmickou kytaru Jan Rainer a
třetí kytaru sám Petřina. Na basovou kytaru hrál Alexander Čihař. Za bubny
seděl Petr Petrásek. Skupina měla ryze rockovou sestavu.
Petřina s Petrou
Janů natočil jejích prvních pět alb v letech 1978 až 1983. Vytvořil celou
řadu hitů společně s Petrou, které oslovily tehdejší posluchače.
Super-robot a Pečeť
Petřinu ale postupně přestala plně uspokojovat práce pro
druhé a tak se začal věnovat svému projektu. 20 ledna 1976 se Ota ve studiu
Mozarteum obklopil muzikanty z naší 1. rockové ligy: Vladimír Padrůněk
hrál baskytaru a bicí obsluhoval Anatoli Kohout . U Supraphonu vyšel singl s prvními
dvěmi skladbami, na kterých Ota zpívá své vlastní skladby. Jsou Karin a
Vnitřní svět tvých jantarových očí. Po singlu se na pultech obchodů jen
zaprášilo. Kritici se rozplývali. Určitě bude zajímavé uvést alespoň dvě
citace.
František Horáček:“ …Za pomoci až rollingstonovsky
průrazného, tvrdého podkladu si Petřina může dovolit zpívat zcela volně, s nadhledem
předvádět u nás nezvykle bohatý rejstřík
pěveckých výrazových prostředků, pohvizdovat si a bavit se.“
„…směsici skutečnosti, nadreálna, střízlivosti a groteskní i
tragické nadsázky v pěvecké interpretaci, připomínkami minulosti, ozvěnami
současnosti i náznaky budoucnosti, ale především stylovými přeryvy a
kolážovitostí v hudební složce, má blízko k výtvarným projevům
velkých mistrů našeho věku“ napsal PHDr. Leo Jehne.
Z toho, co napsali ctění, a to myslím zcela upřímně,
kritici a hudební znalci, je jasně cítit, jak byli skladbami nadšeni. Tehdy to
byl blesk ze sterilního rockového nebe. Opravdu.
V červenci 1977 se povedlo Otovi dostat do studia
Mozarteum opět a ve stejném složení v průběhu
měsíce července natočil svůj opus magnum. Vyšel Super-robot. Na desku
se vešlo sedm skladeb. Celé LP bylo laděno komorně. Nejrozsáhlejší skladby alba
Super-robot, Já nejsem já a závěrečná Super-robot, jsou až hymnického rázu.
Mají silnou melodii a s texty Zdeňka Rytíře posluchače oslovují epickou šíří.
Všechny texty pro album napsal Rytíř. Můžeme říci, že celková atmosféra alba, i
kratší skladby, předvedly Petřinovu obrovskou imaginaci. Deska patří rozhodně
mezi to nejlepší, co bylo československými rockovými hudebníky natočeno. Byl to
jeden z mezníků rockové hudby u nás.
Stejně pozitivně byly hodnoceny texty Zdeňka Rytíře. Antonín
Matzner o nich napsal: „… Rytířovy texty, jejichž naléhavost přesahuje rámec
niterní individuální výpovědi a přináší svým způsobem zobecňující generační
pohled.
Potom se Ota Petřina opět živil prací pro jiné.
Spolupracoval s Lucií Bílou, Evou Hurychovou a také s Michalem
Prokopem. Dělal také pro věčně „mladého diblíka“ Hanu Zagorovou.
V roce 1983 vyšel další opus. Pečeť. Tentokrát dělal
texty Pavel Vrba. Hudebníci byli jiní. Na baskytaru hrál pan Ing. Vladimír
Kulhánek (český baskytarista číslo 1). Zbytek obstaral sám Petřina. V několika
skladbách zpíval C&K Vocal. Na desce hostovala Smyčcová skupina Richarda
Wiedermanna. Pečeť byla obdobná jako předcházející Super-robot. Jenže ten
zásadní zlom udělal Petřina na prvním titulu. Pečeť byl titul druhý a proto i
nyní polozapomenutý. Toto album vydala firma Sony/Bonton jako dvou CD až
v roce 2009.
V roce 1998 vydal
Petřina album Veteráni studené
války. Společně s dalším z legendárních kytaristů – Zdeňkem
Juračkou. Dalšími spoluhráči byli: Milan Cimfe – baskytara, Ben Vítek – bicí,
Petr Mráz – kytara, Jan Šulc - klávesové nástroje a kytara. Celé album nazpíval
Jiří Růžek. Album mělo i komerční úspěch. Především skladba Sovy. Titulní skladba Veteráni studené války předvede všechny pocity generace
žijící v Československé socialistické republice. Kytaristé Petřina a
Juračka ukáží své kouzla. Hudebně je to hudba na úrovni nejlepších světových
rockových skupin.
Ota Petřina patří rozhodně mezi nejvýznamnější
československé rockové hudebníky a jeho, především, album Super-robot je nutné
mít ve sbírce cédéček (CD) a nebo i elpíček (LP), pokud ovšem vlastníte
gramofon! (Já ho stále mám, neboť praskání přehrávaných vinylových desek má
neuvěřitelné kouzlo!).
Otakar
Petřina nás náhle a předčasně opustil 11. července 2015.
Alba je ,možné koupit na Supraphoneonline.cz
© by
Antonín Matzner
Žádné komentáře:
Okomentovat