Poutníci neboli Pilgrims
V
letech 1963 a 1964 působila na tehdejší „dvanáctiletce“, dnešním gymnáziu
v Táborské ulici, v brně, školní bigbítová skupina složená
z tamních žáků. V popředí stál zručný kytarista Jaroslav Ohnoutka
(*1944–1987), který zaučoval druhého, už tehdy nadějného kytaristu Otakara
Janouška (*1947). Dalšími členy byl klavírista Jindřich Procházka (*1946),
který zaujímal i místo baskytaristy, a bubeník Zdeněk Porybný
(*1946), kterého po čase vystřídal Václav Sattler (*1945).
Tato
sešlost mladých hudebníků se realizovala na školních besídkách
a různých oslavách, kde se prezentovala především instrumentálními
skladbami od britských The Shadows, nebo švédských The Spootnicks a jiných.
Seskupení hudebníků bylo zajímavé tím, že se po ukončení střední školy
hudbou intenzivně zabývali nejméně čtyři její členové. Sattler se napříště
angažoval v různých tanečních, swingových a jazzových uskupeních.
Zbývající tři byli nastávající hvězdy brněnského bigbítového nebe. Ohnoutka, který
v otcově truhlářské dílně vyráběl elektrické kytary nejen pro svoji
potřebu, byl v polovině šedesátých let na počátku založení slavné
rokenrolové skupiny Rocky Eagles kapelníka a klavíristy Rostislava
Hradeckého (*1940) a brněnské pěvecké rokenrolové hvězdy Petra Netočného
(*1943). Po té Ohnoutka s kapelníkem a baskytaristou Zdeňkem Tylčem
(*1941) obnovoval bigbít Orfeus, ve kterém působil až do jeho rozpadu
ke konci osmašedesátého roku. Janoušek zase dal podnět k založení bigbítové
skupiny Poutníci (The Pilgrims – nezaměňovat s country skupinou téhož
jména, jenž vznikla v Brně na začátku sedmdesátých let), která v té
době byla jednou z mála, používající častěji českého, než-li anglického
pojmenování svého souboru. Oporou Janouškovi byl při zakládání Poutníků
z období středoškolské skupiny Procházka, který se ujal doprovodné
kytary a byla-li ta možnost, alternoval tento hudební nástroj
s klavírem. Na bicí Janoušek přizval svého bývalého spolužáka
z „devítiletky“, Petra „Peddy“ Baubelu (*1947). V tomto čase často
spolu s kamarády navštěvovali restauraci U Formánka, která
se nacházela v zadním traktu ulice Kounicovy v místech, kde dnes
stojí víceposchoďové parkoviště. Tam také Janouška zkontaktoval jeho spolužák
Pavel ze „základky“ se svým starším bratrem Jaromírem Del Favero
(*1942), který se ujal v nově vznikající skupině baskytary. Současně
se s nimi v této restauraci seznámil Radoš (Radek) „Redy“ Rettegy
(*1943), jejich nastávající dočasný sólový zpěvák. Tato, již kompletní
bigbítová skupina, kterou po organizační stránce vedl Del Favero a hudebně
Janoušek, si našla zkušebnu v sídle tehdejší CKM (Cestovní kancelář
mládeže) na Kapucínském náměstí. Tam také navázala úzkou spolupráci
s Klubem mladých cestovatelů (KMC), který byl součástí tamní základní
organizace ČSM (Československý svaz mládeže). I když na první pohled může
vznikat dojem, že všechna ta činnost je dílem
nekritických svazáků
podporujících závěry různých sjezdů Komunistické strany Československa, holá
pravda byla taková, že si tehdy mladí lidé hledali přece jenom co nejschůdnější
cestičky ke své přirozené apolitické seberealizaci. V tomto období
se v KMC prosazoval svou manažersko-kulturní činností Michael Smolák, Petr
Beneš, Ladislav Sklenařík a také jeden z nejznámějších
a nejvýznamnějších kulturních organizátorů v Brně Miloš Bernátek
(*1947).
Bigbítová skupina Poutníci hrávala na pravidelných
klubových večerech KMC nazvaných Klubovní hitparády, které byly u mladé
veřejnosti velmi oblíbené. Motto programu spočívalo v hesle: Přineste si
z domu to, co budete poslouchat. Návštěvníci si nosili naše
i zahraniční nahrávky, jak na gramodeskách, tak na MG páscích. Své
spoluposluchače krátce informovali o tom, co zajímavého věděli
o jednotlivých písničkách a společně je potom měli možnost při
produkci hodnotit. Byly to tedy prvopočátky poslechových diskoték, pomineme-li
Divadlo hudby v Divadle u Jakuba, které se zabývalo „vážnou“
reprodukovanou hudbou již v padesátých letech. Klubové večery KMC
se postupně konaly v Atriu hotelu Metropol, který stál na začátku
ulice Dornych naproti zadnímu východu hlavního vlakového nádraží, nazývaného
všeobecně Myší díra a v sále tehdejšího hotelu Společenský dům na Minské
ulici, známého jako hotel U Kozáků.
© by Jiří Donné Smýkal
Žádné komentáře:
Okomentovat