Pra-Be
Tuto skupinu si založili v roce
1961 čeští a němečtí studenti v Praze. Za vznikem skupiny stojí především
student medicíny Wilfried Jelinek. Wilfrid ve volném čase zkoušel hrát na bicí.
O tom, že byl velmi dobrý organizátor svědčí i vznik samotné skupiny. Její
název byl zkratkou Prahy a Berlína, tedy měst odkud pocházeli studenti tvořící
skupinu. Členy byli: Wilfried Jelinek – ds., Detlef Hoffman – g., Jaroslav
Bednář – g., Jan Pokorný – g., bg., Štěpán Binko – p., Drahoš Šíma – sax., acc.
a Leoš Vašate – sax. Repertoár byl především tvořen instrumentálními skladbami,
ale k rocku to mělo daleko. Pra-Be hráli tehdy především k tanci. Styl
se změnil, když odešli ze skupiny Drahoš Šíma a Leoš Vašata.
Prvním z nově příchozích byl
saxofonista a klávesák Jan Obermayer. Byl to jeden ze zakladatelů skupiny Komety, ze které odešel v roce
1962 do skupiny Sputnici. Ve
Sputnicích ale nastal rozkol – budeme se věnovat divadlu a nebo hudbě? Petr
Janda a Jan Reiner odešli a založili si Big Beat Quintet. Po nějaké době se
povedlo Pavlovi Chrastinou zlákat v roce 1963 Petra Jandu do Olympicu a
tak Big Beat Quintet zanikl. Jan Obermayer působil v Experimentální skupině Big Beatu, kterou založil bývalý
baskytarista skupiny The Crystal Petr
Brožek. Obermayer začátkem roku 1964 dostal nabídku Pra-Be a do skupiny
nastoupil i se svou manželkou Naďou (Němcovou, která dříve ve Sputnicích
zpívala. Sestava Pra-Be tedy na začátku roku 1964 byla: Wilfried Jelinak – ds.,
Detlef Hofman – g., Jan Obermayer – sax-, Naďa Obermayerová – voc., Jaroslav
Bednář – rg. a voc., Jan Pokorný bg. A Štěpán Šimko - p. Pra-Be se zúčastnili v jednoho
z kol Soutěže tvořivosti mládeže a
pracujících, které bylo věnováno big beatových souborům. Dalšími soubory, které
se soutěže zúčastnily byly skupiny Jupiter, Kyklop, Mahagon (s Františkem
Franclem a Pavlem Fořtem),Komety, Uragán (tam začínal Vladimír Mišík). Pra-Be
tehdy vyhráli.
Tím druhým hudebníkem, který přišel do skupiny byl baskytarový
samouk Otto Bezloja. Otto bydlel na internátě, byl naprosto svobodný, protože
měl rodiče ve východním Berlíně. Často za nimi jezdil neboť Rusové ještě
nepostavili společně
s východoněmeckými komunisty Berlínskou zeď, která nejen rozdělila Berlín
na Východní a Západní, protože mohl chodit do amrické nebo britské zóny a
kupovat si tam, u nás, nedostupné desky či oblečení. „Od jara 1962 hrál
v kapele Komety, kam ho doporučil před svým odchodem právě Obermayer.
Když se Ottův otec dozvěděl, že synátor v Praze celý svůj čas věnuje
hudbě, rozzlobil se na něj a utáhl mu finanční kohoutek, takže mladý
baskytarista se octl bez prostředků. Ale dokázal si s tím poradit.
Okamžitě nastoupil do profesionální Skupiny Karla Duby ale zároveň
v druhé polovině roku 1964 přijal i místo baskytaristy u amatérské
skupiny Pra-Be, kde vystřídal Pokorného.
Šéfem
kapely byl samozřejmě stále Jelinek. Saxofonista Jan Obermayer na něj
s nadsázkou vzpomíná v seriálu Bigbít: „On byl jako náš táta,
pucoval nám i boty. Říkal nám co budeme mít na sobě, byl jako náš Brian
Epstein.“ Pra-Be tehdy hráli víceméně všehochuť, většinou se jednalo o
velmi krotce zahrané rock´n´rolly a beatové písničky, občas i autorské.
V Melodii (1965) o nich napsali: „Skupina se vyznačuje nezvykle
uměřeným ale interpretačně náročným projevem s promyšlenou koncepcí
rozdělení funkcí jednotlivým nástrojům.“ Což v překladu znamená, že
kapela hrála studeně, příliš se neodvazovala ale měla slušně zmáklá aranžmá.
Jak
již bylo řečeno, Wilfried Jelinek byl schopný zařídit téměř cokoliv. Sotva
kapela začala fungovat na jakés takés úrovni, okamžitě se obrátil na pražské
Kulturní a informační středisko NDR, od nějž získal pro kapelu papíry, zkušebnu
a navíc vymámil i možnost cestovat a hrát po NDR. Tvrdě utažený režim
v této zemi big beat v podstatě zakazoval, ale jelikož Pra-Be byli
uváděni jako jakýsi kulturní most mezi socialistickými státy, jejich rockové
snažení bylo, řekněme, tolerováno. Tato v podstatě misijní činnost se
kapele vyplácela – hlad po bigbítu byl v NDR ještě větší než u nás, takže
na svých vystoupeních měli vždycky narváno. Kupříkladu, ještě před příchodem
Bezloji, v létě 1964, tak Pra-Be absolvovali dvouměsíční zájezd po NDR
(např. Ostseewoche v Bansinu, Rostock atd.).
V Praze kapela vystupovala velmi málo (třeba na
ambasádě NDR), občas vyjela i mimo hlavní město. V říjnu ´64 odjela do
Ostravy, kde se zúčastnila Přehlídky pražských souborů v hale TJ NHKG. Tak
si zahrála společně s českou jedničkou, kapelou Olympic, a dále například
s Karkulkou, Juventusem nebo Jupiterem. A jelikož se jednalo zároveň o
jakési veřejně přehrávky, dostala i kvalifikaci.
Tak jak postupně němečtí studenti-hudebníci končili svoje
studia, zároveň odcházeli i ze skupiny. Na podzim roku 1964 z nich
v Pra-Be zůstal jen bubeník W. Jelinek. Vedle něj v té době
v kapele působili ještě Otto Bezloja (bg), Jan Obermayer (sax), Naďa
Obermayerová-Němcová (voc), Jaroslav Bednář (lg, voc) a Stanislav Kmoch (rg).
Někdy na přelomu let 1964-65 také změnila název – nikdo z Berlína
v ní už nehrál, proto značka „Pra-Be“ ztratila svůj význam. Od té doby
nesla označení Fontana,
kterýžto název vymyslel Bednář.
Někdy v tom čase musel
zpěvák a kytarista J. Bednář narukovat na vojnu, takže kapela přišla najednou o
kytaristu a zpěváka. Na oba posty byli přizváni dva teenageři
z populárních Komet, kytarista Radim
Hladík a zpěvák Vladimír Mišík,
který navíc ještě ovládal hraní na foukací harmoniku. A když na jaře 1965
odešel ještě S. Kmoch (se Zdeňkem Nedvědem se pokusili obnovit původní
značku Pra-Be) a N. Obermayerová-Němcová, objevil se ve skupině zpěvák a
kytarista byvších Hells Devils Karel Kahovec. Tehdy došlo
k jednomu ze zásadních momentů českého beatu 60. let.
Na veletrhu hudebních
nástrojů v Lipsku v květnu ´65 totiž manažérsky schopný boss souboru
Jelinek Fontaně domluvil s jakýmsi F. A. Böhmem spolupráci s východoněmeckou
firmou Demusa, která se mj. zabývala i výrobou elektronické zvukové aparatury
Regent. Byla podepsána pro obě strany výhodná dohoda – kapela zadarmo získá
solidní aparát a její úlohou bude tento propagovat. Což lze samozřejmě učinit
pouze prostřednictvím muzicírování. A firma Demusa byla také spokojena, vždyť
díky právě této skupině se většina tuzemských kapel v letech 1966-67
soustředila na získání oné východoněmecké (a na rozdíl od západních tedy mnohem
dostupnější) aparatury Regent. Nu, a jelikož se ve vybavení nacházely i
elektrické varhany Matador (začal je obsluhovat Obermayer), napadlo Jelinka, že
z komerčních důvodů by nebylo špatné se opět přejmenovat. Půlroční
„kralování“ názvu Fontana tedy skončilo.“
Vznikla skupina The Matadors.
Udržet skupinu se pokusili Stanislav Kmoch se Zdeňkem
Nedvědem ikdyž odešel i Wilfried Jelinek a tak Pra-Be existovali až do roku
1967.
Rockovou scénu skupinaPra-Be
nějak neovlivnila a nezanechala po sobě ani jedinou nahrávku v černém
vinylu a nebo na magnetofonovém pásku. Byla ale předchůdcem legendárních Matadors a to ji zapsalo do dějin
československého rocku.
podle
Miroslava Baláka, Petra Hrabalíka Prax58
Žádné komentáře:
Okomentovat