The Players
„To
snad jsou The Shadows! Ze Slovenska?! Ne?!! Neuvěřitelné jak hrají!“
Této
skupině povolili vydat jen čtyři SP!
V roce 1961 si založili kamarádi z jednoho
bratislavského domu v Hollého ulici kytarovou skupinu. Skupina dostala
název Kométa. Tvořili ji kamarádi
Jozef Jožo Barina – sólová kytara, Ladislav Laco Gešo – basová kytara a Juraj
Juro Juriga – rytmická kytara. Problémem byl bubeník. Žádného zatím neměli. Po
nějaké době se podařilo sehnat bubeníka Milana Hanzlíka. A tak skupina mohla
dopilovat svůj repertoár, složený ze skladeb, většinou, The Shadows a mohli
vystupovat pro své kamarády, spolužáky,
kteří byli pro novou hudbu stejně zapálení jako samotní členové skupiny
Kométy. Nejzajímavějším ve skupině pro nás byl Jozef Barina (30.března 1948
v Považskej Bystrici) – ten totiž ovlivnil budoucí slovenskou bigbeatovou
scénu do budoucnosti i svou pozdější skupinou For Meditation a nebo Meditating
For.
Další důležitý kytarista byl Ľubomír Belák. Maturoval v roce 1969. To měl asi osmnáct
let, ne? A představte si, že už v roce 1965, v lednu natáčel se skupinou The Players v bratislavském studiu Slovenského rozhlasu první
nahrávky. Ty se potom dostaly v roce 1966 na desky firmy Supraphon.
Ľubo Belák si založil kytarovou skupinu v roce 1965, po
vzoru The Shadows. The Shadows tehdy kralovali a kytarista
Hank Marvin byl vzorem a idolem snad každého kytaristy. Ľubo Belák se dostal do skupiny The Players v roce 1966. Ovšem The Players
nehráli jen skladby svého vzoru, ale taky již své vlastní. Skupina byla
součástí společenství kolem bratislavského klubu Astoria. Kolem tohoto
bratislavského Kuturního střediska se točila tehdy více méně celá bratislavská
big beatová scéna. The Players v té době hráli ve složení Jožo Barina – sólová
kytara, Juraj Korenko – baskytara, Juraj Juriga – rytmicka kytara a bubeník
Lubomír Dolinský. Na jaře roku 1966 odešel ze skupiny Juriga a nahradil jej
kytarista Ľubomír Belák. Později, po odchodu Dolinského nastoupil na jeho
bubenický post Pavol Barna a v této sestavě hrála skupina The Players až
do konce své existence.
Ľudovít Dolinský
pracoval ve slovenkém rozhlase jako hudební redaktor velmi populárního pořadu Mikrofórum a ten
pomohl skupině do nahrávacího studia Československého rozhlasu Bratislava. Tady The
Players pod dohledem hudebního redaktora Leoše Komárka nahráli své první skladby pro rozhlas. Tyto
skladby se potom dostaly na dvě EP Supraphonu díky redaktorovi Supraphonu Julia
Letňanského. Skupina nahrála singly v obsazení: Jozef Barina – rytmická
kytara a harmonika, Juraj Korenko – basová kytara, Ľubomír Dolínský – bicí,
Juraj Jurica – rytmická kytara a Ľubomír Belák – rytmická kytara. Byla to zcela
evidentně rytmická kytarová skupina. Skladby byly na první poslech identifikovatelné
jasným zvonivým zvukem sólové kytary, která hrála hlavní melodii. Při nahrávání
bylo použito i echo (dnešní řečí dozvuk). Na základě tohoto úspěchu se stali
The Players ještě populárnější. Na II. Celoslovenskej prehliadke tanečných,
džezových a bigbeatových súborov a spevákov v Žiline vybojovali první
místo. Skupina ale byla stále amatérská, nebyla profesionální. Nejen že neměli
manažera, ale neměli ani profesionální zvukovou aparaturu. Zvuk skupiny dělal
geniální zvokař Ján Selský. Ten byl pověstný tím, že celou aparaturu pro kapelu
tahal v papírových krabicích od Margarínu (to byl umělý tuk, tak jako dnes
třeba IVA). V průběhu zkoušky i koncertu měl elektronky roztahané po stole
mezi rozházenými dráty, potenciometry, pájkou, cínovým drátem i kalafunou ….
Jen díky jeho genialitě The Players se zvukem přibližovali zvuku tehdejší
instrumentálních západních skupin. Nepamatuji se, že by se skladby nějak často
v rozhlase pouštěly, ale zvukaři z Filmového týdeníku
československého státního filmu je používali hodně často.
V poznámce musím připomenou to, že totéž bylo s instrumentálkami
Mefista. Start Gemini a Návrat Gemini pera Karla Svobody jste mohli
častěji slyšet v Týdeníku před filmem, než z rozhlasu.
Skupina The Players působila do roku 1967, kdy se rozpadla.
Ing. Jozef Barina si založil skupinu For Meditation, která se
později přejmenovala na Meditation For. The For Meditation dostali po roce 1968
dlouhodobý zákaz vystupování, protože skladba Purpurový smútok připadal
cenzorům protisocialistický! Barina se pokoušel do roku 1986 o obnovení skupiny
a koncertování, ale nikdy se to nepovedlo. Až v roce 1987 za podpory
legendárního slovenského textaře Kamila Peteraje. Barina začal spolupracovat
s Martinem Karvašem, Antonom Jarom, Martinem Breznickým a VV Systémem
Vlado Valoviča. Následující rok vystoupil na bluesovém festivalu Blues na
Dunaji se skupinou Rock Fortecí. Na bicí
hral starý známý Pavol Barna, harmoniku hrál Erich Procházka a kytarista a
basák Peter Vasil a Vladimír Chren. Od té doby Jozef Barry Brina sporadicky
koncertuje. V roce 2007 mu vyšlo první profilové album!!!
Diskografie:
Lejak / Posledná prekážka /
Tatranský expres SP Supraphon 1966
Rozmýšlanie v samote /
Zlodej / Pohľad z druhej strany SP Supraphon 1966
Downfall / The Last Barrier /
The Tatra Mountain Express SP Supraphon-Artia 1966
Thinking Alone / A Pick-Pocket
/ Looking From The Other Side SP Supraphon-Artia 1966
Players LP
Beatová horúčka, Opus, 1989
Discography: https://www.discogs.com/artist/2077989-The-Players-9
Podle
Julia Kinčeka a Prax51
a Prax67
Žádné komentáře:
Okomentovat