neděle 5. dubna 2020

The Players

The Players

„To snad jsou The Shadows! Ze Slovenska?! Ne?!! Neuvěřitelné jak hrají!“
Této skupině povolili vydat jen čtyři SP!

            V roce 1961 si založili kamarádi z jednoho bratislavského domu v Hollého ulici kytarovou skupinu. Skupina dostala název Kométa. Tvořili ji kamarádi Jozef Jožo Barina – sólová kytara, Ladislav Laco Gešo – basová kytara a Juraj Juro Juriga – rytmická kytara. Problémem byl bubeník. Žádného zatím neměli. Po nějaké době se podařilo sehnat bubeníka Milana Hanzlíka. A tak skupina mohla dopilovat svůj repertoár, složený ze skladeb, většinou, The Shadows a mohli vystupovat pro své kamarády, spolužáky,  kteří byli pro novou hudbu stejně zapálení jako samotní členové skupiny Kométy. Nejzajímavějším ve skupině pro nás byl Jozef Barina (30.března 1948 v Považskej Bystrici) – ten totiž ovlivnil budoucí slovenskou bigbeatovou scénu do budoucnosti i svou pozdější skupinou For Meditation a nebo Meditating For.
Další důležitý kytarista byl Ľubomír Belák.  Maturoval v roce 1969. To měl asi osmnáct let, ne? A představte si, že už v roce 1965, v lednu natáčel se skupinou The Players v bratislavském studiu Slovenského rozhlasu první nahrávky. Ty se potom dostaly v roce 1966 na desky firmy Supraphon.
Ľubo Belák si založil kytarovou skupinu v roce 1965, po vzoru The Shadows. The Shadows tehdy kralovali a kytarista Hank Marvin byl vzorem a idolem snad každého kytaristy. Ľubo Belák se dostal do skupiny The Players v roce 1966. Ovšem The Players nehráli jen skladby svého vzoru, ale taky již své vlastní. Skupina byla součástí společenství kolem bratislavského klubu Astoria. Kolem tohoto bratislavského Kuturního střediska se točila tehdy více méně celá bratislavská big beatová scéna. The Players v té době hráli ve složení Jožo Barina – sólová kytara, Juraj Korenko – baskytara, Juraj Juriga – rytmicka kytara a bubeník Lubomír Dolinský. Na jaře roku 1966 odešel ze skupiny Juriga a nahradil jej kytarista Ľubomír Belák. Později, po odchodu Dolinského nastoupil na jeho bubenický post Pavol Barna a v této sestavě hrála skupina The Players až do konce své existence.
 Ľudovít Dolinský pracoval ve slovenkém rozhlase jako hudební redaktor  velmi populárního pořadu Mikrofórum a ten pomohl skupině do nahrávacího studia Československého rozhlasu Bratislava. Tady The Players pod dohledem hudebního redaktora Leoše Komárka  nahráli své první skladby pro rozhlas. Tyto skladby se potom dostaly na dvě EP Supraphonu díky redaktorovi Supraphonu Julia Letňanského. Skupina nahrála singly v obsazení: Jozef Barina – rytmická kytara a harmonika, Juraj Korenko – basová kytara, Ľubomír Dolínský – bicí, Juraj Jurica – rytmická kytara a Ľubomír Belák – rytmická kytara. Byla to zcela evidentně rytmická kytarová skupina. Skladby byly na první poslech identifikovatelné jasným zvonivým zvukem sólové kytary, která hrála hlavní melodii. Při nahrávání bylo použito i echo (dnešní řečí dozvuk). Na základě tohoto úspěchu se stali
The Players ještě populárnější. Na II. Celoslovenskej prehliadke tanečných, džezových a bigbeatových súborov a spevákov v Žiline vybojovali první místo. Skupina ale byla stále amatérská, nebyla profesionální. Nejen že neměli manažera, ale neměli ani profesionální zvukovou aparaturu. Zvuk skupiny dělal geniální zvokař Ján Selský. Ten byl pověstný tím, že celou aparaturu pro kapelu tahal v papírových krabicích od Margarínu (to byl umělý tuk, tak jako dnes třeba IVA). V průběhu zkoušky i koncertu měl elektronky roztahané po stole mezi rozházenými dráty, potenciometry, pájkou, cínovým drátem i kalafunou …. Jen díky jeho genialitě The Players se zvukem přibližovali zvuku tehdejší instrumentálních západních skupin. Nepamatuji se, že by se skladby nějak často v rozhlase pouštěly, ale zvukaři z Filmového týdeníku československého státního filmu je používali hodně často.
V poznámce musím připomenou to, že totéž bylo s instrumentálkami Mefista. Start Gemini a Návrat Gemini pera Karla Svobody jste mohli častěji slyšet v Týdeníku před filmem, než z rozhlasu.
Skupina The Players působila do roku 1967, kdy se rozpadla.
Ing. Jozef Barina si založil skupinu For Meditation, která se později přejmenovala na Meditation For. The For Meditation dostali po roce 1968 dlouhodobý zákaz vystupování, protože skladba Purpurový smútok připadal cenzorům protisocialistický! Barina se pokoušel do roku 1986 o obnovení skupiny a koncertování, ale nikdy se to nepovedlo. Až v roce 1987 za podpory legendárního slovenského textaře Kamila Peteraje. Barina začal spolupracovat s Martinem Karvašem, Antonom Jarom, Martinem Breznickým a VV Systémem Vlado Valoviča. Následující rok vystoupil na bluesovém festivalu Blues na Dunaji se skupinou Rock  Fortecí. Na bicí hral starý známý Pavol Barna, harmoniku hrál Erich Procházka a kytarista a basák Peter Vasil a Vladimír Chren. Od té doby Jozef Barry Brina sporadicky koncertuje. V roce 2007 mu vyšlo první profilové album!!!


Diskografie:
Lejak / Posledná prekážka / Tatranský expres                                       SP Supraphon 1966
Rozmýšlanie v samote / Zlodej / Pohľad z druhej strany                      SP Supraphon 1966
Downfall / The Last Barrier / The Tatra Mountain Express                  SP Supraphon-Artia 1966
Thinking Alone / A Pick-Pocket / Looking From The Other Side        SP Supraphon-Artia 1966
Players                                                                                                   LP Beatová horúčka, Opus, 1989















Hudební ochutnávky

Podle Julia Kinčeka  a  Prax51  a Prax67


Žádné komentáře:

Okomentovat