neděle 19. dubna 2020

The Primitives Group


Primitives Group
Křtěnovi měli chatu asi 30km od Prahy a osmák Jarda tu u táboráku propadl kouzlu trampské kytary. Zážitek ho motivoval k přihlášce do kytarových kursů v Osvětové besedě. Když pak šel do učení na letiště v Ruzyni, našel tu několik kámošů s podobnými spády. Všechno se ještě urychlilo na vojně (1963-1965), kde byla zájmová činnost vedle sportu nejlepším únikem z reality.
Založili tady skupinu Elerix a obráželi s ní odpolední čaje a soutěže ASUT. Be Bob A Lula, Rock & roll Music dle Beatles a samozřejmě Shadows. Na baskytaru hrál a většinu nových nahrávek přinášel Karel Černý, zpíval Viliam Holec.
V závěru vojny se Křtěn dostal do Pardubic, kde poznal vinohraďáka  Milana Klimeše, šikovného kytaristu, který skládal instrumentálky v duchu Shadows. Domluvili se, že po vojně založí kapelu.
Ještě na podzim 1965 vznikla skupina Bachelors. Vedoucím se stal sólový kytarista Klimeš, doprovodnou kytaru hrál Křtěn, baskytarista Karel Černý přivedl nevlastního bratra, zpěváka Františka neboli Fáfu Maška a ten zase svého kamaráda Ivana Hajniše. Hajnišův bratr Pavel Hajniš se stal bubeníkem.
Klimeš sehnal kontakt na Klub mladých ČSM v Oldřichově ulici v Nuslích a tam začali zkoušet. Nechali si postavit reprobedny a koupili 10 wattové zesilovače „placky“. První vystoupení měli zkraje roku 1966 v kulturním domě Gong v Praze 9. touha hrát je zavedla třeba až do malé vísky u Šumperka, kam cestovali za ukrutného mrazu.
Klimeš se stále více projevoval jako diktátor a tak ho vyhodili. Od kohosi získali typ na Pepu Boučka a přizvali ho na zkoušku. Ten ale pořád jen vzpomínal na staré fláky a neměl se k nacvičování nových věcí. Nakonec se ve skupině neuchytil, ale zanechal tu zajímavý otisk: přesvědčil skupinu, aby se přejmenovala a jeho nápad se ujal. Nový název zněl Primitiv.
Sestavu místo Boučka doplnil Zdenek Burda, ale ten se spíš hodil na doprovodnou kytaru, protože zpočátku zahrál jen to, co mu ukázali, aniž by věděl, jaký hraje akord. Křtěnovi pak půjčili domů magneťák, ať se naučí sólovku.
Nejvýznamnější akcí, které se pod názvem Primitiv zúčastnili, byla neveřejná soutěž bigbeatových skupin v pražském Radiopaláci v říjnu 1966. Porota, složená z lidí jako Pavel Sedláček, Jiří Štaidl, Jiří Brabec, Zbyněk Mácha, Míla Langr, Jaromír Tůma, Jaroslav Navrátil, Jiří Chlíbec, Pavel Kratochvíl nebo Tom Chábera, sice doporučila ke kvalifikačním zkouškám jen skupiny Pra-Be, Match Heads, Taunus, Ducks, Arches a Jantar, ale Primitiv se díky soutěži poprvé objevili na fotografii v Melodii (1967, č.1, s.11)
Ernouš se nejdřív točil jako bedňák kolem Hells Devils. Obdivoval bubny a učil se od Tonyho
Blacka, který ho povzbuzoval. Pak začal hrát v amatérské skupině Beasts a v roce 1966 ho Fáfa Mašek, s nímž si půjčoval desky, pozval na zkoušku  skupiny Primitiv.
Ernouš si perfektně nacvičil Wooly Bully a okamžitě získal ve skupině místo. Pavel Hajniš měl totiž problémy s kleptomanií a trampoty s tím spojené již nebyly únosné.
Ernoušova maminka synovu zájmu fandila, dokonce prý prodala nějaké starožitnosti, aby mu mohla koupit nové bicí. Nadšený Ernouš mlátil do bubnů, které tehdy nebylo zvykem zvučit, s takovou razancí, že přehlušil ostatní elektrifikované kolegy a málem je chtěli vyhodit z tehdejší zkušebny ve Strašnicích. Vymlouval se tím, že mu při slabším úderu neodskakují paličky od blan.
Svou touhu po lepších nástrojích však museli uspokojovat i svépomocí. Například Křtěn někde našel  rozbitou Futuramu, použil z ní krk a podle zahraničního časopisu si on kreslil tvar těla kytary. Zvětšil jej pantografem a nechal vyříznout a vydlabat bratrem truhlářem. Elektrické součásti si pak dodělal sám ve spolupráci se zvukařem Miroslavem Pokojem.
Kdo znal historii Hells Devils, musel tušit, že když se kolem průměrné skupiny začne pohybovat Evžen Fiala se svým otcem Eugenem Fialou-Toscanim, začne se dít něco výjimečného.
Ernouš pozval Evžena na koncert asi začátkem roku 1967. Tehdy již hráli Yardbirds, Pretty Things, Kinks, Defenders i novinku Who Boris The Spider. To Evžena nadchlo a začal kout další pikle. Ihned prosadil změnu názvu, který měl znít víc anglicky: Primitives Group.
Nechal vyrobit plakáty a mohli se těšit na první odpolední čaj ve Kbelích, kde v té době získali zkušebnu.
Na první akci přišlo snad 16 lidí, o týden později asi 60 a na třetí čaj bylo beznadějně narváno. To bylo na jednu stranu bezvadné, ale na druhou stranu to znamenalo konec. Čaje ve Kbelích byly brzy zakázány kvůli bordelu v sále, na ulicích i v autobusech.
Hospodaření skupiny, které měli na starosti bratři Černý a Mašek, se ukázalo býti neprůhledným, a tak byli požádáni o ukončení činnosti. Organizačních záležitostí se ujal tak jako u Hells Devils Toscani, Evžen začal promýšlet umělecké detaily. Nového baskytaristu získali konkursem, který ze tří uchazečů vyhrál Pavel Pešta. Jako nejzdatnější v hudební teorii byl zároveň zvolen kapelníkem. Sestavu doplňoval na ioniku Josef Cigánek.
Fiala cítil, že chladnější rytmika přiměje posluchače k pozornému vnímání a zaměření na přidružené efekty: filmy, diafilmy, rozprašování voňavky, vypouštěné balónky. Hlavní důraz kladl na bezprostřední kontakt s posluchačem, který si má odnášet hluboké emocionální zážitky, na přesnou režii takřka divadelního charakteru a na perfektní práci světel.
Světla a ohně
Evžen byl posedlý hrou světel. To, co bylo u Hells Devils v náznaku, snažil se nyní dotáhnout do maxima. Žárovky, miňonky si sami nabarvili, na jejich zapínání použili normální startery, jaké se dávaly do zářivek. Mirek Pokoj umístil žárovky do kornoutů pod činely, takže když bubeník do činelu udeřil, světlo se proměnlivě odráželo.
Zvukařská práce spočívala v zapojení aparátu před koncertem, během show se už nic neupravovalo, takže světlem se mohl zabývat i zvukař, stejně tak jako bedňák, kterým byl dlouhou dobu Miroslav Skerenčák.
Ohně a výbušniny nejdříve připravoval Evžen sám. Namíchával v kuchyni prášky a nikdo se nesměl přiblížit, aby to nebouchlo. Pak objevil Zdeňka Hraběte – Pišišvora, který pracoval na atomovém výzkumu v Řeži. Z nadšeného chemika se stal fireman Primitives Group i pozdějších Plastic People. Přijel s kufrem chemikálií, naplnil tři velké stojaté popelníky na pódiu petrolejem, rozsypal barevnou zápalnou směs do okapových rour a show mohlo začít. Na jedné straně jeviště Pišišvor, na druhé Evžen s praporkem – jak mávnul, oheň se rozběhl  z obou stran k prostředku a barevně vybuchoval.
            Tu a tam Evžen zařídil zájezdy, třeba do Mostu, Mariánských Lázní, Františkových Lázní, Hostivic a dokonce i na Slovensko (září 1967). Všude visel osud vystoupení na vlásku. Skupinu často předcházel telegram na místní policejní kancelář s příkazem ′zamezte za každou cenu vystoupení souboru z Prahy…′Záleželo pak na chytrosti manažera i místních hospodských, jestli k vystoupení došlo, nebo ne. V Zátiší u Mariánských Lázní se například z přerušeného vystoupení stala lampiónová demonstrace.
            Domovskou scénou se od jara 1967 stal pro Primitives Group smíchovský Music F Club. Udělali kvalifikační přehrávky. Komisi, jejímž členem byl i komik  Strýček Jedlička, oslovili zejména  díky speciálně nacvičené skladbě Land of 1000 Dances, v níž spoluúčinkovalo  žesťové trio z dívčího dixielandu.
            Evžen Fiala začal na plakátech a v propagačních materiálech používat atraktivní hesla jako ′be stoned′, ′freak out′ nebo ′psychedelic sound′, což představovalo v roce 1967 velmi aktuální odraz světového dění v rockové kultuře: Fiala razil poetiku hippies a flower power, kterou kombinoval s pražsky cítěnými motivy hororů.
 Začali vymýšlet křiklavé koncertní kostýmy a malovat si před vystoupením obličeje na bílo a do toho barevné symboly, jaké kdo chtěl. Třeba pod očima dvě další oči, pavučinu přes obličej, blesk přes tváře a podobně. Rozšiřovali světelné zdroje, experimentovali s modrou luminiscencí, propojovali diapozitivy s filmy.
            V březnu 1967 vyhráli před Crystalem, Hurricanem a Kometami v Music F Clubu přehlídku beatových skupin. Odborná porota hodnotila dle kritérií: repertoár, styl, technika, intonace, rytmus, práce s dynamikou, zpěv, zvuk, vizuální dojem, kontakt s posluchači.
I. Beat Festival
            V kulturním domě na Smíchově se odehrálo vyřazovací kolo k I. Československému beatovému festivalu, které vyhráli. Oskar Gottlieb si musel vzít na hlavu masku, aby při uvádění nevybočoval z image souboru. Během sóla ve skladbě I Wish You Would (dle Yardbirds vzor 1964) Hajniš odběhl k papíru a načmáral připravenou barvou abstrakci. Tu pak hodil do publika, které se mohlo zbláznit. Při závěrečné písničce vytáhl Hajniš z krabice holuba, který obletěl pódium a vrátil se mu k nohám. To vše byla předzvěst budoucích happeningů.
            „Jestli chcete něco vidět, jděte se podívat na Primitives Group“, říkal číšník skupince výtvarníků, nudících se u stolku v Savarinu. Výtvarný teoretik a publicista Ivan Jirous s manželkou Věrou, Jan a Zorka Ságlovi a další přátelé ihned zašli do Music F Clubu a byli uneseni. Jirous se odvázal tak, že nemohl najít sako, legitimaci ani brejle a ztratil šrajtofli. Další spolupráce byla nasnadě: ještě na sklonu roku 1967 domluvili s Fialou spoluúčast výtvarníků na vystoupení na beatovém festivalu. Malíř Dušan Kadlec sejmul všem hudebníkům ′posmrtnou masku′, takže vzniklo pět pozlacených hlav s vlasy. Zorka Ságlová vytvořila obrovský obraz, namalovaný ve stylu comics, podle staré japonské předlohy, který tvořil pozadí scény (černá kresba krajiny se zlatým vějířem a květy na horizontu na fialovém pozadí).
            Celkové vyznění na festivalu ve velkém sále  nemohlo vyznít jednoznačně. Jiří Černý v Melodii 1968, č.3, s.80) ocenil repertoár, zlepšenou interpretaci i výborné režijní nápady se světly a ohni, ale sypání karnevalových cetek z balkonu, házení doutnáků a vypouštění vyděšené holubice hodnotil jako opak psychedelického působení – roztříštění pozornosti cirkusovými efekty.
            Jaroslav Křtěn už delší dobu oznamoval, že se chce věnovat občanskému povolání, Zdeněk Burda odcházel na vojnu a tak si Pavel Pešta vzpomněl na spolužáka, s nímž už kolem roku 1964 hrával ve školní skupině Swimmers – Pepu Janíčka. Janíček si v mezidobí zkoušel hrát na Boba Dylana, ale nabídku k Primitivům přijal okamžitě. Hrál vynalézavě a od jeho nástupu už zůstala skupině jen jedna kytara, zato varhany v celkovém soundu získaly na důležitosti. Novým hráčem se stal Ctibor Kadlec z Rebels.
            Působení v Primitives Group zároveň ukončil Erno Šedivý, zlákán hedrixovským uměním Franty Francla ve Flamengu. Novým bubeníkem se stal Tolja Kohout, kterého poznali na festivalu v řadách českobudějovických Sinners s Oldou Říhou. Od Small Faces, Q65 a Dave Dee směřovali k Doors( Soul Kitchen) a začali objevovat Grateful Dead a Mothers of Invention.
            Ivan Jirous  okruh jeho výtvarných přátel byli silně inspirováni Kabalou humanisty J. K. Agrippy z Nettesheimu a jeho světem živlů a mystických symbolů. Pod tímto vlivem uspořádali s Primitives Group 20. 2. 1968 v Music F Clubu Svátek ryb. Úvod k představní Fish Feast   Dušan Kadlec vytvořil  scénu z lesklých reflexních materiálů, zelené a modré kostýmy Zorky Ságlové byly kombinovány s alobalem, vytvářejících na prsou hudebníků jednoduché emblémy. Na filmové plátno byl promítán rytmicky se opakující mořský příboj, do obecenstva v předních řadách dopadal jemný poprašek skutečné vody. Na konci představení na sebe diváci strhli rybářskou síť zavěšenou nad hledištěm a Hajniš mezi ně hodil kapra. V závěru koncertu se již vodou nešetřilo a málokdo zůstal suchý.
            7.3. 1968 hráli Primitives Group poprvé ve Sluníčku. Podmínkou bylo ′bez ohňů′ a málem se jim to podařilo. Pišišvor se však při poslední skladbě  L. S. D. od Pretty Things nakonec neudržel, chytla i podlaha a Hajnišovy vlasy …
            Po březnu 1968 odešel baskytarista Pešta do Komet a místo něho přišel z téže skupiny  Ivan Pešl. Rovněž u bicích došlo ke změně. Kohouta nahradil Ludwig Šíma.
            Ze zamýšleného Fire Feastu sešlo. II. Československého beatfestivalu v Lucerně v prosinci 1968 se Primitives Group zúčastnili s repertoárem Mothers of Invention a hudebníci měli na prsou emblémy nebeských těles.
Jaromír Tůma (Melodie 1969, č.2, s.48) ocenil rostoucí stylovou a hráčskou úroveň skupiny, ale sypání umělého sněhu na hlavy posluchačů se opět nesetkalo s nadšením.
            V roce 1969 hráli Primitives Group ve čtyřech, když bez náhrady odešel Ctibor Kadlec.
            16. 1. 1969 jste se mohli dočíst ve Večerní Praze: „Svědky zajímavé podívané se stali včera Pražané, kteří odpoledne procházeli Staroměstským náměstím. Několik mladíků zde totiž chytalo do velké sítě holuby …„
Podobně bizardní výjevy bylo možno spatřit i v pražské ZOO, kde pobíhali Hajniš a Janíček s magnetofonem a zaznamenávali pro představení skřeky ptáků.
            Oslava živlů vzduchu, která koncepčně navázala na  rybí slavnost, se odehrála 17. 1. 1969. prostory Music F Clubu byly tentokrát vyzdobeny dle projektu Jana Ságla živými ptáky a více než sto kilogramy bílého peří na podlahách a na stěnách. Stěna za scénou byla pokryta nepravidelně natrhanými papíry polepenými peřím. Nad hledištěm se vznášely několikametrové  igelitové balóny doutníkového tvaru. Ve skleněné vitríně seděla nahá dívka polepená peřím.
            Při produkci se promítaly diapozitivy ptáků, filmy s balóny a vodním ptactvem, diapozitivy koláží Jiřího Koláře s ptačími motivy.
            Primitives Group hráli vždy převzatý repertoár, ale byli původní svým nasazením, úpravami  (například materiál Mothers of Invention ve velmi tvrdé úpravě čtyřčlenného obsazení) a hlavně originální vizualizací, která v mnohém předběhla podobné dění ve světě. V roce 1969 byla skupina dobře rozjetá, chystala se do Skandinávie, ale doba byla nepříznivá a narůstaly rozpory.
            Na Beat Salonu v roce 1969 se potkali s novou skupinou Plastic People of the Universe, hrajícími mimo jiné Velvet Underground. Traduje se, že když Evžen Fiala slyšel Plastic People, začal svým svěřencům nadávat, že rozpouští Primitives Group, neboť Plastic People jsou mnohem dál, a předal jim Pepu Janíčka jako jediného, schopného pokračovat v dalším vývoji.
            Josef Janíček skutečně začal hrát s Plastic People, Ludwig Šíma a Ivan Pešl nastoupili do původně jablonecké skupiny Yearning Lorry a Ivan Hajniš a Evžen Fiala emigrovali do Švédska.
Nahrávky:
Soul Kitchen, Alabama Song, Anything, Light My Fire  a další, je to záznam ze zkušebny 1968, soukromý archiv
 Film:
Reklamní šot pro zamýšlené turné do Skandinávie, asi tři minuty, černobíle a bez zvuku, 1969, soukromý archiv
 Literatura:
L.Zeman ml: Psychologická hudba, Práca 29. 9. 1967
Sto: Mateřština, Rudé Právo, 11. 12. 1967
M.Šimek: Senzace podzimu – Ernouš do Flamenga, Klub Olympic, 1967, č.12, s. 5
HOR: The Primitives Group, Pop Music Expres 1968, č.2, s. 6
J.K.Sýkora: Primitives Group v Olympiku, Klub Olympik, 1968, č.4, s.4
J.K.Sýkora: Czechoslovak beat music ′67, Praha 1968
hž: Schyluje se k festivalu, Lidová demokracie 20. 12. 1968
P.Sís: Bon-Bony z II. Beat festivalu, Svobodné slovo 8. 1. 1969
J.Hrůza: Ptačí premiéra, Pop Music Expres 1969, č. 2, s.3
J.Hrůza: Psychedelické story – The Primitives Group, Pop Music Expres 1969, č.4, s.4-5
J.Karafiát: Bird Feast, Svátek ptáků, A Melodie 1969, č.3, s.1
I.Jirous: Sedmá generace romantiků, Divadlo, květen 1969, s.3
K.Knechtl: Neprimitivní primitivové, A Melodie 1969 č. 9, s. 3
I.Jirous: The Primitives Group – česká tvář undergroundu (Sešity pro literaturu a diskusi 1969, č. 30, s.49
Hendrix: Primitives Group, rukopis, červen 1985
Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, Praha 1990, s.439
© by Aleš Opekar

Žádné komentáře:

Okomentovat