RELAXACE
(1979 – 1991) Pardubický rodák Jiří Mazánek už během svých gymnasijních studií
začal cvičit jógu a zajímat se o indickou filosofii. Asi od roku 1969 se vážně
začal věnovat i hudbě – hrál na akustickou kytaru a interpretoval svoje vlastní
písně, které vynikaly zejména dlouhými improvizovanými plochami. V první
polovině 70. let se stal i členem sdružení Šafrán, ve kterém se soustřeďovala
tehdejší tzv. první vlna české folk music, tedy Hutka, Merta, Třešňák, Voňková,
Lutka a další. Jeho zájem o duchovní aspekty světa a o indickou filosofii a
hudbu se v té době ještě více prohloubil. V roce 1978 se stal členem hudebního společenství Amalgam,
které založil asi o rok dříve agilní propagátor indické hudby Vlasta Marek.
Společně s houslistou Milanem Valentou pak více než rok a půl působili
jako akustické trio s kterým vystupovali na PJD. Kapelu Relaxace založil v roce 1979, když odešel z Amalgamu
po názorových neshodách s Vlastou Markem. Mazánek v něm obsluhoval
kromě kytary, ještě baskytaru, indické harmonium a různé perkuse. K sobě
si přizval Karla Babuljaka, taktéž hráče na klávesy a perkuse, a baskytaristu,
tablistu, perkusistu a hráče na harmonium Vlastu Matouška. Vzápětí se ke kapele
připojil houslista Miloš Valenta. Skupina uskutečnila spoustu koncertů. Později
s kapelou hráli flétnista Vladimir Lohnickij a houslisté Jan Marek, Miloš
Valenta a Aleš Březina.
Mazánek sám pak vytvořili mimo Relaxaci duo s houslistou
Milošem Valentou, bývalým členem hanspaulských Bluesberry a společně vytvořili
komponovaný pořad „Nalézání“. Babuljak s Matouškem během 80. let založili
elektronickou novovlnnou skupinu Máma Bubo, a Babuljak se navíc realizoval v reggae
kapele Babalet. Mazánek pak se sdružením Ektár, věnující se spíše indické
hudbě, napsal hudbu k Bhagavadgítě, kterou uvedlo Divadlo hudby. Aleš Opekar v Encyklopedii jazzu a moderní populární hudby
píše o kapele Relaxace: „Soubor si neklade za cíl produkovat autentickou indickou
hudbu, nýbrž na jejím podkladě vytvářet meditativní kompozice s využitím
mnoha různorodých vlivů: jazzové hudby, slovenské lidové hudby, a staré zejména
renesanční hudby. Zpočátku převládal improvizační přístup, který nezaručoval
vždy záměru odpovídající vyznění, závislé na momentálním naladění hudebníků.
Skupina proto začal klást větší důraz na prokomponovanost. K strukturálnímu
dotváření skladeb nejvíce přispívá V. Matoušek, do formálního členění vnáší
principy artificiální hudby (studoval skladbu na AMU 1978 – 81). Textová složka
má funkci dotváření nálady, soubor přejímá originální sanskrtské texty nebo
původní lidovou poezii, nové texty v podobném duchu píší Mazánek a
Matoušek. Osobitého zvuku souboru, jednolitého i přes rozmanitost zdrojů, využívá
J. Mazánek i ke scénickým projektům s orientální tématikou (např. „Student
a volavka“, premiéra v pražském Rubínu v 9.3. 1981, „Signum temporis“,
premiéra v Planetáriu Praha 16. 10. 1984).“ Sám Mazánek pak v Gramorevui vysvětluje svůj příklon k hudebnímu
minimalismu (1990): „Princip opakování v hudbě odpovídá i některým
principům v józe, například v džapě, opakování slov, manter. V mysli
stále vzniká mnoho myšlenek, při opakování manter se koncentruje a myšlenky
postupně vypadávají ven. Vše se slévá v jedno řečiště, až je mysl
jednobodová. V té jednobodovosti pak zmizí i to opakování a cítíš klid a
něco, co je nad tím vším, něco, co není v mysli, co je nad myslí.“ V roce 1989 se Mazánek dostal konečně do Indie, kde asi tři
měsíce pobýval v jednom chrámu, učil se zpěvu a hraní na indický strunný
nástroj vínu. Do devadesátých let vstoupil Mazánek nejprve společnou deskou s indickým
flétnistou Raghunáthem Sethem a posléze projektem, jehož se zúčastnil indický
sitárista Roopa Verm, a který zahrnoval pásmo koncertů a přednášek s cílem
propagovat indickou hudbu a filosofii v zemích českých. Mazánek se pak
pustil i do dalších projektů, kterými byly třeba meditativní skupina Extatic
Trans Music nebo vytvoření asi čtyř alb se středověkou hudbou v souboru
Alikvótní 4.
Co se zachovalo do r. 1989:
Fotografie
Audio:
Relaxace: „Píseň mého srdce“ (1981)
Audio:
Relaxace: „Píseň mého srdce“ (1981)
Relaxace: „Tempus perfectum“
(1987, EP, Panton, vyšlo 1988)
Relaxace: „Hudba sfér“ (1988,
MC, Panton)
© by Petr Hrabalík
Žádné komentáře:
Okomentovat