( 1961 – 1964)
Když
zalovíme v hlubinách času a ponoříme se do roku 1961, najdeme mnoho
zajímavých kapel. V tomto roce nabírala na obrátkách aktivita Pavla Sedláčka a jeho Crazy Boys, v Brně se rozjížděly Synkopy 61 a Hajaja, z něhož později vznikli, volně
navazujíce, Rocky Eagles. Bigbeatová žeň se však neuzavírá jmény, jejichž
věhlas zůstal známý dodnes. Někdy. Ale některé lokální hvězdy se skvělou
budoucností již žijí jen ve vzpomínkách několika pamětníků či sběratelů
informací o československém rocku. Pokud by jste byli kolem rocku 1950 v Praze
– Bráníku, pak by jste rozhodně znali skupinu Rockton.
Kořeny historie Rocktonu sahají, jak
se často stává, do školního prostředí. U Rocktonu je to Střední všeobecně
vzdělávací škola, zvaná také dvanáctiletka, poletech opět přejmenována na
Gymnasium, v Praze 4 – Bráníku. Ve
školním roce 1959/60 se tady sešlo pár spolužáků , kteří měli chuť něco
podnikat pro zábavu svou i ostatních. Například Stanislav Janda, který v deseti
letech přešel od houslí ke kytaře, nebo Jaromír Rybníček, který vedle kytary
uměl ještě na piano a trubku. Nevynechali jedinou příležitost, aby se nezkusili
před ostatními něčím blýsknout.
Pan třídní Moravec, profesor
dějepisu, kterému bylo kolem čtyřiceti let, měl pro své svěřence pochopení a
navíc měl i velikou touhu iniciovat ve své třídě nějaké kulturní dění, podporovat mimoškolní
činnost. Díky jeho aktivitě vznikl klub mládeže s útočištěm v místní
Osvětové besedě.
Rybníček s Jandou se ještě s dalšími
přáteli scházeli a vytvářeli tu všelijaké bláznivé pořady. Nahráli třeba na
magnetofon jazzové skladby Ray Charlese a podobně, pak pozvali ostatní ze třídy
a radovali se z muziky. Jindy si tu zase promítali filmy nebo se jen tak
bavili, přičemž kytara chyběla jen málokdy. Zpívalo se cokoli z českých i
přejatých populárních písniček, co uměli dát dohromady. Přidávali se i známí z jiných
ročníků. Tak vzniklo širší společenství čtrnácti až šestnáctiletých přátel, z něhož
se pozvolna začala líhnout hudební
skupiny.
Může za to
elektrický zvuk
Svoje španělky tahali všude. Pak
ještě sehnali banjo a už tady byla i klavíristka, basista a saxofonista.
Zkoušeli, co se dalo. Nebýt lákavého vábení nového podmanivého a fascinujícího
zvuku elektrické kytary, možná by tu vznikla skupina jazzová, šansonová a nebo
trampská. Radio Luxembourg však začalo posluchačům předhazovat nový ideál zvukové krásy v populární
hudbě způsobem, kterému se dalo těžko
odolat.
Byly tu první instrumentálky od
Shadows, kteří nový styl a zvukový ideál definovali zcela jednoznačně. A pak tu
byli ještě Sputnici s Petrem Jandou!
Parta kolem Rybníčka a Stanislava
Jandy byla na Sputnicích nejednou. Pro jejich hudební snahy to znamenalo
končený odrazový můstek. Sputnici jim
kázali, že lze moderní zahraniční písničku zpívat česky a že lze na českou
kytaru vyloudit kýžený elektrizující zvuk.
Bratři Králové
Obsazení se začalo stabilizovat:
byli tu Standa Janda, který začal běhat po bazarech, aby si vyhlédl a zakoupil
kytaru značky Gracizioso, Jarda Rybníček jako pianista a zpěvák, dále Petr
Maršík na kontrabas, Vratislav Flemr na bicí a spolužák z vyššího ročníku
Standa Krejča na saxofon.
Ze stejné třídy jako Rybníček s Jandou
pak přišly zpěvačky Alena Hurtová a Dáša
Augustová a další kytarista a zpěvák Pavel Král. Janda se specializoval na
sólovku a Král na doprovodnou.
Pavel Král měl
doma mladšího bratra Ivana. Ten se také učil na kytaru a bratrovu působení v bigbítu
se chtěl vyrovnat. Strašně bráchovi Rockton záviděl a později, v roce
1964, dal se svými kamarády Tomášem Roztočilem (oba zpěv a kytara), Mirkem Kalivodou
na bicí a Jiřím Běličem za bicími dohromady skupinu Saze. Amatérské nahrávky
Ivanovy skladby Pierot se dokonce objevila v roce 1966 v Rozhlasové
houpačce. Bohužel pro českou scénu po Ivanově maturitě, v roce 1966,
odjeli oba bratři za svými rodiči do USA, kde po roce 1968 celá rodina zůstala.
Pavel už se muzice nevěnoval, zatímco Ivan se, jak je známo stal jedním z nejznámějších
českých muzikantů. Vedle George Mraze či Jana Hammera. Proslavil se zejména
spoluprací s Patti Smith a také spoluprací s Iggy Popem.
Se Sazemi pak doma pokračoval Jiří
Burian, až se kapela časem scvrkla na duo Burian – Vokřínek s úplně jiným
hudebním zaměřením.
Premiéra
Jednou na zkoušce musela sešlost v Osvětové
besedě vymyslet, jak kapelu pojmenovat. Po dlouhé diskusi zvítězil název
Rockton. Těsně před prvním vystoupením musel řešit nejen co hrát a jak hrát,
ale také v čem hrát. Pavel Král navrhl: Budeme mít bílé košile a černou
stužku, a tak se také stalo. Až do prvního vystoupení před širším publikem však
nikdo netušil, jaké má jejich počínání
dosah a význam.
Jako zesilovač samozřejmě posloužilo
rádio a škola ještě zapůjčila další přístroj na zesílení signálu z jejich
jediného krystalového mikrofonu.
Dlouho očekávána premiéra se
odehrála koncem roku 1961. v programu zněla řada instrumentálek, několik skladeb
Sputniků, například Láska bytné a nebo Už jsem řek a nechyběly ani oblíbené
melodie typu Rodné údolí. Mezi kapelou a publikem to jiskřilo tak, že to byl
šok pro obě strany. Teprve nyní vyšlo najevo, kolik neznámé a poutavé energie v sobě
jejich počínání skrývá. Po totálním úspěchu premiéry bylo jasné, že kapela bude
v podobném duchu pokračovat díl.
Premiéra přitáhla řadu dalších
spolupracovníků. Kolem kapely se začalo motat na čtrnáct lidí, což nebylo pro
Rybníčka příliš jednoduché ukočírovat. Každý chtěl být při tom. Členem
základního obsazení kapely se stal i sólový zpěvák a kytarista Jindřich Doucha.
České texty a
názvy (a třídní nepřítel)
Na doporučení kamarádky se obrátili
na jednoho staršího kluka ze sousedství, o němž se vědělo, že si píše do šuplíku
verše. Jmenoval se Jiří Kuryl. S nástupem jeho spolupráce nastala éra
českých textů vlastní tvorby. Až do roku 1963 zpívali výhradně české texty.
S původem
hudební složky si nedělali příliš velké starosti. Zajímala je jen melodie nebo
její část. téma odposlechnuté z rozhlasu si dál rozpracovávali po
svém.kolikrát neznali ani jméno skupiny, jejíž skladbu kopírovali, natož pak
název písně. Názvy si domýšleli, jak se dalo. Fantazie pracovala: Uragán Twist,
Píseň starého Apače. Někdy došlo k přejmenování
skladeb i z taktických důvodů: ač zůstali vždy kapelou ryze amatérskou,
přece je nějaká ta přehrávka neminula. Aby mohli nadále veřejně vystupovat,
museli představit svůj program před důležitou komisí.
Když jim komise
zakázala Twist Again se slovy: „To ne, to hrát nebudete, oni na nás chystají
bombu, a vy budete hrát jejich písničky!“ Přejmenovali další skladbu od Shadows na Černou orchideu a
komisaři byli spokojeni: „Vidíte, chlapci, ty husitské motivy jsou z toho
hned cítit!“ Rázem měli zelenou.
Svět nebyl
šedivý
Rybníček trávil desítky hodin tím,
že přepisoval skladby z pásků do not. Šlo spíše o prevenci proti
zapomenutí. Při zkouškách se bez not obešlo. Vedle instrumentálek typu Shadows
hrály v jejich repertoáru důležitou roli taneční twistové skladby.
Rybníček se pokoušel i o vlastní hudbu. Z dílny Rybníček/Kuryl vzešla
například skladba Od řeky to studí.
Z písní vytvářeli ucelené
pořady s konferenčními proslovy a čtenými povídkami. Jeden z jejich
programů se jmenoval: ¢Svět není šedivý¢ (1962) a jiný
zase ¢Šestý smysl¢ (1963).
Jednoho dne se
objevil spolužák z nižšího ročníku Jirka Sedlmayer. Chtěl hrát na saxofon,
ale moc to neuměl. Byl poslán domů, i když v té době již původní
saxofonista Krejča často chyběl. Jirka Sedlmayer se však zakousl do cvičení,
začal chodit a na hodiny, dřel, a za půl roku se nečekaně objevil na scéně.
Okamžitě se stal skutečnou hvězdou. Jako hráč a bavič a jako šoumen. Kapela tím
dostala jiný charakter. Jirkovým efektním číslem byla populární skladba Richie
Randolpha Yakety Sax. Zhruba ve stejné době, tedy na přelomu let 1962 a 1963, nahradila Dášu Augustovou starší sestra Aleny Hurtové
Ivana.
Akční rádius
Podobně jako jiné kapely, i Rockton
měl své zvukaře, Mirka Kobese a Víťu
Hodonického. Jejich činnost byla spíš ¢stínová¢, pracovali si na svém a s kapelou si
navzájem nepřekáželi. Občas kapele pomáhal jako technik i Jandův bratr
Vladimír, který kromě toho domlouval též některé koncerty. Stabilní manažer
však chyběl. Organizační záležitosti obstarával sám Rybníček.
Hlavním stánkem Rocktonu se stalo
Bránické divadlo, stojící ve stejné, tedy Bránické ulici, jako zmíněná Osvětová
beseda. Vstupné do divadla na Rockton v roce 1963 3,-Kč. Měli tu i
společná vystoupení s Jandovým Big-Beat Kvintetem.
Jinak si zahráli třeba v Radiopaláci
na plese, na Jezerce, ve Vršovicích, v Ječné společně s Hells Devils a jednou byli dokonce
pozváni do dívčího pasťáku v Hodkovičkách. Otec jedné spolužačky zde totiž
byl ředitelem. Holky byly samozřejmě z bigbítu a mladých hochů zcela
vyřízené.
Důležitou misi Rocktonu splnilo i
několik výjezdů na plesy a čaje do Kolína. Kapela se zalíbila zdejšímu
gymnazistovi Františku Horáčkovi,
budoucímu kritikovi a redaktorovi těch šťastnějších období časopisu Melodie natolik, že si
písničky Rockonu hrál na kytaru a s jednou ze zpěvaček se dokonce později
oženil.
Elektrická basa
a Dáša Cortésová.
Petr Maršík byl výraznou muzikantskou osobností, ale nechtěl ani
slyšet o elektrické baskytaře. Petr Brožek z Crystalu však již dokazoval,
kudy asi vede cesta beatového basování a
tak Petr Maršík v polovině roku 1963 skupinu opustil. Novou čtyřstrunnou ¢kytaru – basu¢ si nakonec pořídil sám Jaromír Rybníček,
zatímco pianistou Rockonu se stal Ivan Halada.
Zhruba ve stejné době nastoupila do kapely Dáša Cortésová, dcera
slavného zpěváka Rudolfa Cortéze.
Cortés kapele
fandil, chodil na zkoušky a snažil se i pomoci. Radil a na krátkou dobu
zapůjčil aparaturu s elektronickým dozvukem a dynamické mikrofony. Zůstalo
však u zkoušek a k vystoupení s touto aparaturou nikdy nedošlo.
Dáša Cortésová s sebou přinesla zálibu v anglických
textech. Rockton tak paradoxně dospěl od
češtiny k angličtině. Nikdo z kapely anglicky moc neuměl, a tak
museli přepisovat fonetické znění veršů a z legrace tvrdit, že je to
skotský přízvuk. České texty v podání Douchy nebo Rybníčka samozřejmě
zůstávaly vedle anglických songů Cortésové (Suzi My Darling, He Is The Boy,
Only You).
1964: Pozvolný
konec
Většina členů skupiny maturovala v roce
1963. Někteří začali studovat na vysoké, někteří pracovat, na společné zkoušky
přestával být čas.
Posledním vystoupením skupiny
Rockton byla účast na městském kole Soutěže tvořivosti mládeže a pracujících,
které se konalo začátkem května 1964 po dva večery v pravém křídle
Sjezdového paláce PKOJF. Soutěž nakonec vyhrála skupina Pra-Be. Dáša Cortésová
byla pochválená v Mladé frontě za
solidní výkon.
Poté se ještě někteří hudebníci
sešli na soutěži zpěváků v Lucerně, kde však jen doprovázeli kamaráda a
nevystupovali jako Rockton. V druhé půlce čtyřiašedesátého roku se
aktivita skupiny postupně rozplynula.
Je pozoruhodné, že za krátkou
existenci kapely v okruhu jejich aktivních spolupracovníků vystřídalo na
třiadvacet lidí.
Rockton nebyl zasažen dřevním rock¢n¢rollem typu Elvise Presleyho nebo Chucka
Berryho. Na druhou stranu Rockton neakceptoval ani nastupující vlnu obliby
Mersey soundu v čele s Beatles. Typický repertoár Rocktonu
reprezentoval právě onu éru mezi rock¢n¢rollem
a Mersey soundem: Shadows a twist.
K největším hitům Rocktonu patřily : Uragán twist, Pračlověk
se měl, Yakety Sax, Only You.
Nahrávky:
Existuje série
nahrávek asi šestnácti skladeb z let 1962-64, v soukromém archivu,
nahraných zvukařem Vítězslavem Hodonickým při vystoupeních na magnetofon
Supraphon a nebo Sonet Duo s použitím jednoho krystalového mikrofonu.
Byly to
skladby: Znělka, Uragán twist, Suzi My
Darling, He Is The Boy, Psát verše je nesnadné, Nebe nad Sicílií, Láska bytné,
Jablko sváru, Dám hlavu na špalek, Štěstí nesedá u mého prahu,
Pračlověk se měl, Léta žár, Černá orchidea, Only You, Yakety Sax, Život trvá
jen chvíli.
Jediná uvolněná nahrávka: Dám hlavu na špalek.
© by Aleš Opekar
V textu je pár chybiček: textař Rocktonu se jmenoval Jiří Kuryl.
OdpovědětVymazatDěkuji Vám za upozornění. Tady v Calgary to velmi potěší, když se dozvím, že někdo čte a dokonce i upozorní. Děkuji Vám.
Vymazat