ROCKY EAGLES
R.I.EAGLES
ALBATROS
Trojice hudebníků, klavírista Rosťa Hradecký (*1940), který si
později udělal kapelnické zkoušky a stal se tak oficiálním vedoucím, kytarista
a zpěvák Petr Netočný (*1943) a saxofonista Laďa Viktorín (*1943). To jsou ti,
kteří byli v červenci roku 1961 u založení první, veřejně vystupující,
rokenrolové skupiny Hajaja a po té, co odešli ze skupiny Twist club, se na
podzim roku 1962 usadili v prostorách malého hotelu Merkur v Králově
Poli, v blízkosti Mojmírova náměstí.
Rosta Hradecký (*1940) po návratu z horských
středisek na jaře 1965, kde účinkoval společně se skupinou Synkopy 61 začal
stavět novou skupinu. První, po kom sáhl, byl jediný zbylý člen z předchozí
sestavy Big beat clubu saxofonista Václav Šikl (*1944). Z vojny se vrátili
zpěvák a kytarista Petr Netočný (*1943) a baskytarista Zdeněk Tylč (*1941).
Sólovým kytaristou se stal Jaroslav Vohnoutka (1944–1987). Toto společenství
uzavíral bubeník Karel Antonín (*1949), který přes své mládí hrál již ve dvou
bigbeatech, a to v brněnských Dominic club a Crazy Boys.
Nikdo si už dnes přesně nepamatuje,
zda se tato nově utvořená formace jmenovala ještě nějaký čas Big beat club a nebo hned od počátku Rocky
Eagles. Často hrávali v Besedním domě v Králově Poli, ale i v Besedním
domě ve středu města. V polovině roku se z vojny vrátil Laďa Viktorín
(*1943) a vystřídal Šikla. Tylč s Vohnoutkou odešli a znovu obnovili
Orfeus. V Rocky Eagles zbyla základní trojice z počátků tohoto
rokenrolového hnutí, a to Hradecký, Netočný, Viktorín a bubeník Antonín. Na
sólovou kytaru přišel a až do úplného rozpadu skupiny ji obsluhoval Miroslav
Dan Daňhel (*1944). Pavel Malý (*1945) se ujal baskytary. Spolu s touto
stabilní šesticí se v počátcích, než emigroval, účastnil dění Bojar Voda
(*1947), a to alternací na baskytaru, hrou na foukací harmoniku, ale i zpěvem.
Zazpívat rokenroly si přišel například i Petr Ulrych (*1944), později známý ze
skupin Vulkán a Atlantis. Nebo také v té době napříč rokenrolovým Brnem
věhlasný Petr Štrof zvaný Šejk (*1943). Z počátku zpěvem, ale především
jako majitel důležitých zvukařských komponentů, vypomáhal Petr Kopecký (1948–asi
1978). Později přijal jméno svého otčíma McTaggart, na počátku sedmdesátých let
odjel za hranice a údajně zemřel na předávkování narkotiky někdy před rokem
1980. Zvukovým mistrem Rocky Eagles, a to po celou dobu existence, až do
rozpadu, se stal Jan Johny Farkaš (1943-2003). Mimo pravidelné ozvučování na koncertech vyráběl
části elektronického zařízení a bylo jeho zásluhou, že skupina měla svůj
charakteristický zvuk. Na tomto místě je nutné zdůraznit, že právě především
díky Farkašovi vznikly této skupině hudební nahrávky pomocí dvou mikrofonů na
magnetofonu Tesla Sonet duo. Ty první ke konci roku 1965 v tanečním sále restaurace Hvězda v Bystrci. Obdobně tomu potom bylo při vzniku nahrávek v roce 1967 ve známém brněnském sále patřícímu ČSD, U Ševčíků. Rocky Eagles byli v druhé polovině šedesátých let výjimečnou brněnskou big beatovou skupinou, především co se týče hudebního výběru, který prezentovali. Na seznamu skladeb byly totiž mnohé ještě ze slavných rokenrolů z konce padesátých let. Ovšem jejich herní pojetí bylo nesrovnatelně dravější. O to se zapříčinily především bicí Antonína a ostřejší pojetí bylo zásluhou kytary Daňhela. K nim přibyly rokenroly z repertoáru těch novějších Rolling Stones, Pretty Things, Spencer Davis Group, Dave Clark Five a dalších. Svou produkci předváděli v již zmíněné Hvězdě, U Ševčíků, také v sále hotelu U Kozáků, ve Vysokoškolském klubu na tehdejší Leninově a na Gorkého ulici. Velkým přínosem pro skupinu byla spolupráce s Milošem Bernátkem (*1947), významným organizátorem kulturních akcí, který byl zaštítěn Klubem mladých cestovatelů při Cestovní kanceláři mládeže v Brně. Ještě před tím, než šel na podzim roku 1966 na vojnu, uspořádal
Později se Doležal angažoval v Great Music Factory, která se pod vedením Oldřicha Veselého (*1948) věnovala progresivnímu big beatu, art rocku. V té době v repertoáru Rocky Eagles přibyli nejen tvrdí The Who, ale i Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich.
Přišel 21. srpen 1968, pobyt Hradeckého v zahraničí,
jeho váhavý zářijový návrat do „spřátelenými armádami“ obsazeného
Československa a trpké zjištění, že ve skupině Rocky Eagles nezůstal kámen na
kameni. Vrcholem byl šokující fakt, že zřizovatel skupiny prodal varhany. To
byl definitivní konec Rocky Eagles.
Hradecký
se začal zabývat různými formami taneční muziky a věnuje se jí až dodnes. Šíbl
zpíval celá sedmdesátá a osmdesátá léta. Po revoluci se mu na čas stal obživou
jeho celoživotní „koníček“ krejčovina, na vzdor tomu, že není v tomto
oboru vyučený. Daňhel, spolu s baskytaristou Vítem Bigo Kuklou
(*1949–1991) a bubeníkem Vítězslavem Vavrdou (*1950) z rozpadlých
F.G.B.Stellars, nějaký čas pomáhali s náročným hudebním projektem Oldřichu
Veselému. Ještě v sedmdesátých letech hrál Daňhel na kytaru v různých
skupinách, například v Dupuis. Dnes se věnuje cimbálové muzice. Antonín s Hlouškem
přešli na necelý rok ke skupině Vulkán, v popředí s kapelníkem Alešem
Sigmundem (*1944) a pěveckým duetem sester Elefteriaduových (Martha *1946 a
Tena *1948) a to již v období, kdy ji opustila pěvecká sourozenecká
dvojice Hana a Petr Ulrychovi (*1949, *1944), která postupně odešla do skupiny
Atlantis. Hloušek potom začal hrát a hraje dodnes v různých tanečních
seskupeních.
Petr
Netočný, obrazně řečeno, počkal na Karla Antonína, až se uvolní z Vulkánu.
Spojili se s velice mladými hudebníky, kteří dříve tvořili skupinu Jals.
Perspektivní kytarista Jan Millonig (1952–1985), druhý nadějný kytarista
Dalibor Rožník (*1953) a baskytarista Aleš Burjanek (*1953). Vznikla tím jakási ideově nástupnická
kapela s výmluvným názvem R.I.Eagles. A to vše za asistence a technického
přispění Jana Johny Farkaše (1943–2003), který spolupracoval již s Rocky
Eagles. Byl konec roku 1969 a
přes začínající politickou normalizaci se jim naskytly možnosti nahrávání do
rozhlasu a na gramofonové desky. Ukázalo se ovšem, že za předpokladu velkých
ústupků. Začali být jakousi doprovodnou kapelou různých zpěváků, například
Jiřího Koťáka Kameše (*1948–1976), známého ze skupiny The Speakers, nebo Petra
Dopity (*1947).
Kytarista a kapelník Aleš Sigmund působil i jako producent pro
firmu Panton. Sigmund produkoval pro pantonskou Edici Mikrofóra EP desku, na
které byly z jedné strany dvě nahrávky Boba Frídla (který zazpíval za
doprovodu Studiové skupiny A. Sigmunda) skladby Dívka ze severního kraje (Girl Of The North Country
Boba Dylana; s textem Hynka Heřmanského) a vlastní Píseň z dětskýho krámu. Na druhou
stranu zařadil Albatros. Byly to skladby Bonifác Sherry a Expres v tunelu.
První skladba byl hit skupiny Humble Pie Natural Born Boogie, který napsal
Steve Marriott. Expres v tunelu napsali Millonig, Sigmund a Sideridis. Obě
skladby opatřil textem Pavel Cmíral.
Ještě v roce 1971 vydala skupina singl se skladbami Albatros a
Čtyři kostky cukru v kávě. Albatros byl oproti originálu Fleetwood Mac
trochu předělaný. Hudebně ne, ale skupina přidala text básníka Jaromíra Hořce,
který recitoval mladý rozhlasový hlasatel Lubomír Petřík.
Druhou skladbou singlu byla vlastní skladba Jana Milloniga s textem
Pavla Cmírala Čtyři kostky cukru v kávě. Obě nahrávky vznikly v únoru ve studiu Československého rozhlasu v Brně.
Skupina nahrávala v sestavě:
Karel Antonín – bicí, Jan Millonig –
kytara a slide kytara, Dalibor Rožník – baskytara a varhany, Emanuel Sideridis
– baskytara (2) a zpěv a Lubomír Petřík – recitace.
A tyto dvě nahrávky jsou to jediné,
co po skupině Albatros z Brna zůstalo vyryto v drážkách černých
vinylových kotoučů. Snad ještě něco existuje v archivech brněnského
rozhlasu, ale nejsou známky toho, že by snad byly vydány. Přitom již z těch
čtyř skladeb je trošku poznat, jaké to mohlo být na koncertech. Vlastní skladby
byly ovlivněny britským rhythm & blues takových gigantů jako byli Humble
Pie a Fleetwood Mac. Je to škoda, že toho více nenatočili.
Antonín
hrával po celá léta v různých hudebních souborech a potom se věnoval
hudebně divadelním projektům. Rožník se v sedmdesátých letech aktivně
účastnil hraní v několika big beatech, většinou mimo Brno. Pracoval jako
zvukař v Českém rozhlase v Brně až do počátku tohoto nového století.
Muzikou a zvukem se zabývá i v současnosti. Millonig hned po rozpadu R.I.
Eagles zahájil spolupráci se známým brněnským kytaristou Otakarem Olšaníkem
(*1940) a v jeho domácím studiu připravovali hudební podklady zpěvákům pro
nejednu rozhlasovou písničku. Potom hrál s The Speakers (Junior), a to až
do havárie auta v Polsku s důsledkem smrti Kameše. Sám byl těžce
zraněn s následnou dlouhodobou rehabilitací. Jako kytarista jezdil s kvalitními
muzikanty hrát do ciziny. A to až do poloviny září roku 1985, kdy při jednom
takovém zájezdu v tehdejší NSR se slovenským souborem Borise Skopčáka
přišel při autohavárii o život.
Literatura: Jiří Donné Smýkal: Big Beat (šedesátých
let v Brně a okolí) I.díl ze tří, 2019, Indies Happy Trails
Diskografie
Z dějin
brněnského rock´n´rollu: Big Beat Club, Rocky Eagles (1963 - 1967)
Vydal Jiří Donné.
© by Jiří Donné Smýkal
Žádné komentáře:
Okomentovat