Ruby
a
nebo také Big
Beat Ruby
(1966 – 1971?)
V srpnu 1966 odjel V. Pišan s bigbítovou skupinou
kapelníka Gustava Vlacha Syncom na
Slovensko do Společenského domu Svit pod Vysokými Tatrami, kde se uskutečnilo
celkem dvacet šest hudebních produkcí. Skupina Ruby v průběhu druhé
poloviny šedesátých let ztratila z přísně „bítového“ hlediska svoji
vyhraněnost a hudební úhel zvětšila do širšího hudebního spektra.
V roce 1967 získala Jiřina Odrazilová vítěznou šerpu
v soutěži o Zlatý hlas stříbrného plátna, kterou vyhlásilo vedení Filmového
festivalu pracujících, který se konal pravidelně každý rok v Brně. Filmy
se promítaly za příznivého počasí v tehdejším letním kině v Kounicově
ulici. Samotná finálová soutěž zpěváků za doprovodu orchestru Swing proběhla
22. června v sále tehdejšího Dělnického muzea.
V roce 1968, těsně před tím než odešel Treblík do základní
prezenční služby, skupina již vystupovala v pozměněné sestavě. Pišan
odešel do orchestru Deltasig zřizovaného Železničním stavitelstvím
a působil v něm do roku 1980, kdy svou pěveckou kariéru ukončil. Na
kytaru se vrátil Robert Novotný, druhou kytaru střídal s banjem Ivo
Pluháček (*1946), který se na tento nástroj později proslavil po celé Evropě,
František Bártl (*1943) hrál na alt saxofon a na trubku Jiří Golda (*1941).
Ze zakládajících členů působil nadále ještě nějaký čas František Ševčík.
Ostatní původní členové dostudovali a ve většině se začali věnoval
civilním zaměstnáním.
Treblík měl to štěstí, že narukoval do Bratislavského vojenského
umeleckého súboru, kde měl možnost založit orchestr a v něm
realizovat hudební divadlo. Tam také připravil půdu pro přijetí do tohoto
souboru Friedmanna, Hájka a brněnského klávesisty, pozdějšího významného
baskytaristy, Petra Kořínka (*1944), kteří za rok po něm také dostali vojenské
povolávací rozkazy. Do Bratislavy s nimi odjela i Jiřina Odrazilová,
která se zatím stala paní Friedmannovou.
V Ruby převzal po Treblíkovi vedení Václav Jelínek. Po
skončení základní vojenské služby v roce 1970 se trojice Treblík,
Friedmann a Friedmannová nerozešla. Rozhodli se pro profesionální hudební
dráhu, a tak mezi sebe přijali kytaristu Arnošta Kalinu (*1943), známého
z působení ve skupině Elektrofonic v první polovině šedesátých let,
a odjeli na angažmá do tehdejší Německé demokratické republiky.
V jednasedmdesátém roce se v tomto seskupení vyměnil
Kalina za jiného původního člena Elektrofonicu, kytaristu Pavla Mouku (*1944).
Z NDR odjeli ještě na nějaký čas do Finska, kde Mouka utrpěl vážné zranění
při dopravní nehodě. Mezi tím ze skupiny Ruby už v roce 1969 definitivně
odešel Novotný do orchestru Jiřího Venclíka a zůstal u něj až do roku
1979, kdy přestoupil ke kapelníkovi Jaromíru Helmovi. Po roce 1987 nastoupil
civilní zaměstnání. Také Pluháček se věnoval hudbě v sedmdesátých
a osmdesátých letech profesionálně. Pro Bártla a Goldu to zase
zůstalo jejich celoživotním druhým zaměstnáním. Friedmannová odstoupila
z postu profesionální zpěvačky pro rodinné povinnosti v roce 1973
v sedmadvaceti letech.
Na tomto místě je vhodné podotknout, že trojice Treblík, Hájek
a Kořínek studovala v první polovině šedesátých let na brněnské
konzervatoři, a to všichni tři obor kontrabas. Treblík se s původním
členem Ruby Rudolfem Hájkem a jedním z pozdějších Ivo Pluháčkem
setkal na začátku osmdesátých let, kdy omezil profesionální výjezdy do ciziny,
ve svém dixielandovém orchestru. Působil zde, mimo jiné, vynikající bubeník
Ladislav (Slávek) Tuhý (*1947–2004), který byl zakládajícím členem bigbítové
skupiny The Ravens z poloviny šedesátých let a velmi schopný baskytarista
Vít Kukla (*1949–1991), známý z bigbítové skupiny F. G. B. Stellars
z druhé poloviny šedesátých let.
V tomto Treblíkově orchestru se angažovala i Kuklova
životní souputnice zpěvačka Jana Matysová (*1952). Treblík i Matysová
vyučují v současné době na stejné hudební škole. Skupina Ruby
v různém složení hudebníků byla činná až do začátku devadesátých let. Po
svém „bigbítovém období“, v polovině šedesátých let, zanechala významnou
stopu, která se vyznačovala v tehdejších počátcích tohoto brněnského dění
mimořádnou profesionální úrovní, což dokazují amatérské nahrávky z roku
1964.
Literatura: Jiří Donné Smýkal: Big Beat (šedesátých
let v Brně a okolí) 2019, Indies Happy Trails
©
by Jiří Donné
Žádné komentáře:
Okomentovat