neděle 7. června 2020

Ruby / Big Beat Ruby


Ruby    a nebo také       Big Beat Ruby
(1966 – 1971?)
V srpnu 1966 odjel V. Pišan s bigbítovou skupinou kapelníka Gustava Vlacha Syncom na Slovensko do Společenského domu Svit pod Vysokými Tatrami, kde se uskutečnilo celkem dvacet šest hudebních produkcí. Skupina Ruby v průběhu druhé poloviny šedesátých let ztratila z přísně „bítového“ hlediska svoji vyhraněnost a hudební úhel zvětšila do širšího hudebního spektra.
V roce 1967 získala Jiřina Odrazilová vítěznou šerpu v soutěži o Zlatý hlas stříbrného plátna, kterou vyhlásilo vedení Filmového festivalu pracujících, který se konal pravidelně každý rok v Brně. Filmy se promítaly za příznivého počasí v tehdejším letním kině v Kounicově ulici. Samotná finálová soutěž zpěváků za doprovodu orchestru Swing proběhla 22. června v sále tehdejšího Dělnického muzea.
V roce 1968, těsně před tím než odešel Treblík do základní prezenční služby, skupina již vystupovala v pozměněné sestavě. Pišan odešel do orchestru Deltasig zřizovaného Železničním stavitelstvím a působil v něm do roku 1980, kdy svou pěveckou kariéru ukončil. Na kytaru se vrátil Robert Novotný, druhou kytaru střídal s banjem Ivo Pluháček (*1946), který se na tento nástroj později proslavil po celé Evropě, František Bártl (*1943) hrál na alt saxofon a na trubku Jiří Golda (*1941). Ze zakládajících členů působil nadále ještě nějaký čas František Ševčík. Ostatní původní členové dostudovali a ve většině se začali věnoval civilním zaměstnáním.
Treblík měl to štěstí, že narukoval do Bratislavského vojenského umeleckého súboru, kde měl možnost založit orchestr a v něm realizovat hudební divadlo. Tam také připravil půdu pro přijetí do tohoto souboru Friedmanna, Hájka a brněnského klávesisty, pozdějšího významného baskytaristy, Petra Kořínka (*1944), kteří za rok po něm také dostali vojenské povolávací rozkazy. Do Bratislavy s nimi odjela i Jiřina Odrazilová, která se zatím stala paní Friedmannovou.
V Ruby převzal po Treblíkovi vedení Václav Jelínek. Po skončení základní vojenské služby v roce 1970 se trojice Treblík, Friedmann a Friedmannová nerozešla. Rozhodli se pro profesionální hudební dráhu, a tak mezi sebe přijali kytaristu Arnošta Kalinu (*1943), známého z působení ve skupině Elektrofonic v první polovině šedesátých let, a odjeli na angažmá do tehdejší Německé demokratické republiky.
V jednasedmdesátém roce se v tomto seskupení vyměnil Kalina za jiného původního člena Elektrofonicu, kytaristu Pavla Mouku (*1944). Z NDR odjeli ještě na nějaký čas do Finska, kde Mouka utrpěl vážné zranění při dopravní nehodě. Mezi tím ze skupiny Ruby už v roce 1969 definitivně odešel Novotný do orchestru Jiřího Venclíka a zůstal u něj až do roku 1979, kdy přestoupil ke kapelníkovi Jaromíru Helmovi. Po roce 1987 nastoupil civilní zaměstnání. Také Pluháček se věnoval hudbě v sedmdesátých a osmdesátých letech profesionálně. Pro Bártla a Goldu to zase zůstalo jejich celoživotním druhým zaměstnáním. Friedmannová odstoupila z postu profesionální zpěvačky pro rodinné povinnosti v roce 1973 v sedmadvaceti letech.
Na tomto místě je vhodné podotknout, že trojice Treblík, Hájek a Kořínek studovala v první polovině šedesátých let na brněnské konzervatoři, a to všichni tři obor kontrabas. Treblík se s původním členem Ruby Rudolfem Hájkem a jedním z pozdějších Ivo Pluháčkem setkal na začátku osmdesátých let, kdy omezil profesionální výjezdy do ciziny, ve svém dixielandovém orchestru. Působil zde, mimo jiné, vynikající bubeník Ladislav (Slávek) Tuhý (*1947–2004), který byl zakládajícím členem bigbítové skupiny The Ravens z poloviny šedesátých let a velmi schopný baskytarista Vít Kukla (*1949–1991), známý z bigbítové skupiny F. G. B. Stellars z druhé poloviny šedesátých let.
V tomto Treblíkově orchestru se angažovala i Kuklova životní souputnice zpěvačka Jana Matysová (*1952). Treblík i Matysová vyučují v současné době na stejné hudební škole. Skupina Ruby v různém složení hudebníků byla činná až do začátku devadesátých let. Po svém „bigbítovém období“, v polovině šedesátých let, zanechala významnou stopu, která se vyznačovala v tehdejších počátcích tohoto brněnského dění mimořádnou profesionální úrovní, což dokazují amatérské nahrávky z roku 1964.


Literatura: Jiří Donné Smýkal: Big Beat (šedesátých let v Brně a okolí)  2019,  Indies Happy Trails

© by  Jiří Donné

Žádné komentáře:

Okomentovat