čtvrtek 25. června 2020

Samuels Band


SAMUELS BAND
„Yes, ladies and gentlemen, Jailhouse Rock from Mr. Pete Kaplan and his rock´n´roll group, Poděbrady town!“

Tahle ohláška, společně s dalšími žertíky včetně reklamního sloganu na zubní pastu Bis Acidentol a především společně  s várkou opravdových a upřímně zahraných rock´n´rollů, zazněla éterem na vlnách amatérského pásma už v roce 1959! První česká rock´n´rollová skupina  vysílaná rádiem, byť na fonoamatérské úrovni, se jmenovala:
Fakulta radiotechniky
Sešli se v Poděbradech jako spolužáci prvního ročníku elektrotechnické fakulty ČVUT ve školním roce 1957/58 : Petr Kaplan, syn profesora Vysoké školy báňské  v Ostravě, tramp, brnkající na kytaru už tehdy způsobem mezi trampy nezvyklým a do Poděbrad si přivezl i staré dvoulampové rádio, na němž se dal Poslouchat Luxembourg. Pavel Chrastina, syn kantora, putujícího po vesnicích okolo Prahy, jako gymnazista odkojen poslechem AFN Mnichov, obdivovatel klavírního stylu boogie woogie. Jirka Doležal, který byl ze všech nejšikovnějším technikem a elektrikářem, Ivan Novák, který se učil na klarinet, a nakonec Vladimír Polák, řečený Richard.
Kapela vznikla až během druhého ročníku pětiletého studia, koncem roku 1958. její základ tvořili Pete Kaplan, který zpíval a napodoboval figury a riffy po vzoru Chucka Berryho, a Pavel Chrastina, který zatím seděl za pianem, aby levou rukou v duchu boogie woogie vytvářel kráčející rock´n´rollový bas a pravou rukou doplňoval zatím nevytříbenou zvukovou tkáň přiklepávanými  rytmizovanými akordy. Třetím kmenovým členem byl Jiří Doležal, který pomáhal stavět aparáty a bubnoval. Zpočátku postačil malý pochodový bubínek, kterému vyměnili blánu a dospod natloukli struny, a činel. Později se podařilo získat i ´hajhetku´ a velký buben.
K základní trojici se často připojoval Ivan Novák, který si kvůli kapele koupil na doplňkovou půjčku tenorsaxophon a v poslední etapě ještě přibrali Richarda jako druhého kytaristu. Ten měl swingovou praxi z větší kapely a mazal si struny sádlem, aby po nich lépe klouzaly prsty. Hrál dobře, ale po hlasitějším „bububu“ ze strany školy se od kapely a rock´n´rollu distancoval.
            Fakulta byla umístěna na poděbradském zámku a kapela se zpočátku scházela v učebně, které se říkalo Áčko – bylo tam piano a bylo to v přízemí. Hlavní zkušebnou e však brzy stala Osvětová beseda, která sídlila mimo areál zámku naproti přes ulici. Tu a tam se na zkoušku ze zvědavosti přišlo podívat pár dalších spolužáků, přilákaných poloakustickým randálem. Pravda, někdy se těch spolužáku sešlo několik desítek, ale kapela si zkoušela jako by nic dál. První veřejné vystoupení však už bylo na spadnutí.
Kovárna a Samuelové
Na Zámku bylo také divadlo Na Kovárně, které pojalo 150 až 200 lidí, takže první veřejné vystoupení se přirozeně odehrálo tam. Pro studenty to byla velká událost. Přišel se podívat i profesor matematiky, u kterého dělali každý rok ´opravovák´.
První zesilovač kapely sloužil jen Kaplanově kytaře, měl výkon pouhých pět wattů a reproduktor jeden watt. Přístroje byly zamontovány do velikého starého kufru. Pro větší Kovárny museli budoucí profesionální radiotechnici  vypočítat a zkonstruovat silnější aparát. Mechanické díly zhotovil Kaplan, elektrické Doležal. Asi právě v té době běžel film Císařův pekař a Pekařův císař, kde Rudolf II společně s alchymistou Scottou na šibeničním vršku hodlají získat mandragoru pro vytoužený elixír mládí pomocí formulky: „Vy duchové vládnoucí, jakož i všichni vaši poddaní, nechť je nám přízniva tato požehnaná hodina. Salam. Nechť nám dopřeje zdaru její vládce – Samuel!“
Název pro zesilovač byl na světě a se zesilovačem i název kapely. Jak je vidět u kořenů českého rock´n´rollu od počátku magie a zaklínadla, byť s ironií a nadhledem. V tisku pak objevoval i pravopis s apostrofem Samuel´s Band. Někdy byly uváděny zkrácené názvy jako Samuel Band, Samuels, nebo jenom kapele ´S´. všechny varianty názvu jsou správné, protože žádná nebyla nikdy oficiálně registrována.
Dochovaly se nahrávky?
Zanedlouho po debutu Na Kovárně pořídil Samuels Band sérii nahrávek, která je zmíněna v úvodu. S největší pravděpodobností šlo tedy o druhou polovinu roku 1959. Skladby byly zaznamenány ve zkušebně Osvětové Besedy jedním krystalovým mikrofonem na východoněmecký magnetofon RTF. Tomu též odpovídá kvalita dochovaných snímků (výběr z těchto nahrávek, vyčištěný pomocí nejlepší soudobé computerové technologie, vyjde na CD Bontonu Průkopníci českého rock´n´rollu). Dochovaly se bohužel jen fragmenty jednotlivých skladeb i reklam a ohlášek, které byly na pásek doplněny dodatečně  po vzoru Radia Luxembourg.
Repertoár studentského Samuels Bandu byl navýsost aktuální. Obsahoval řadu novinek, které na Luxembourgu zazářily právě v roce 1959. například A Big Hunk O´Love (autoři A. Schroeder, S. Wyche) z repertoáru Elvise Presleyho, kterou sám Kaplan na pásku ohlašuje slovy: „and now, top American record Big Hunk O´Love!“. Nebo Big Beat Boogie od britského kytaristy Berta Weedona, který byl společně s Shadows a Duanem Eddym průkopníkem sólových kytarových  instrumentálek. Nejinak tomu bylo se skladbou  Teen Beat od Sandy Nelsona, slavného bubeníka, který zase neváhal vydávat rock´n´rollové instrumentálky, v nichž hrály dominantní úlohu bicí nástroje. Ovlivnil většinu významných rockových bubeníků 60. let. Přihmuřme oko nad tím, jak se Sandy Nelsonem vyrovnal student Doležal, od kapely to byla odvaha a bezesporu progresivní krok. Sérii doplňují o něco starší, dodnes známé a hrané hity jako Jailhouse Rock (autoři J. Lieber, M. Stoller), známý z podání Elvise Presleyho nebo Carla Perkinse, At The Hop (D. White, J. Medora), známý z podání Danny & The Juniors, See You Later Alligator od Billa Haleyho nebo Tutti Frutti od Little Richarda. Samuels Band se hodně učil od Chucka Berryho, ale jeho zpracování na pásku chybí.
Styl, zvuk a pověstné cello
Nahrávka představuje opravdu dřevní podobu kapely: zpěv (výhradně anglický) a kytaru Pete Kaplana, piano Pavla Chrastiny a bicí Jiřího Doležala. Zvuk tria je syrový a souhra neučesaná. O něco později nahrál Samuels Band ještě jednu sérii na magnetofon Sonet. Zvuk tu obohatil saxofon, souhra je na mnohem vyšší úrovni, ale Pavel Chrastina pořád ještě sedí za pianem. Bylo zřejmé, že zvuk je třeba doplnit nějakou basou. Zvláště když Chrastina chtěl na piano hrát všechno v H dur, což okoukal z amerického filmu Synkopy (česká premiéra 1958), a saxofonista byl pochopitelně z téhle tóniny na mrtvici.
Koncem roku 1959 objevil opuštěné cello. Nedalo se však použít ani v původním violoncellovém ladění, ani naladit podle čtyř nejnižších strun kytary. Nejhlubším tónem, který nejtlustší střevová struna ještě uspokojivě zněla bylo F. Chrastina pak doladil ostatní struny do kvarty a nezbylo mu, než si ke každému  žádanému tónu podle sluchu vynajít a zapamatovat vlastní prstoklad, jakým se nikdy nikde na cello nehrálo, ani na kontrabas nebo baskytaru. Způsob ozvučení rovněž nebyl ve světě příliš běžný: stačilo zabodnout do dřevěné ozvučnice jehlu přenosky od gramofonu.
Ze všech českých průkopníků, kam patřily kapely Akord club, Sputnici, FAPS nebo Komety, byl Samuel´s Band rock´n´rollově nejryzejší a nejvyhraněnější.zatímco Komety si zahrávaly s dixielandem, FAPS s orchestrálkami typu Billyho Vaughna nebo Duane Eddyho a Sputnici s divadelními scénkami a líbivějšími melodiemi, Samuelové šli k cíli tvrdě a přímočaře. Rádu hráli i blues a sem tam z rock´n´rollovali nějakou tu ´volovinu´, třeba valčík a podobně …
Na přelomu 50. a 60. let se chodilo do školy  v tak zvaně slušném oblečení, saka, kravaty. Těžko si dnes představit, jaké pozdvižení musela vzbudit Kaplanova bunda ´teddy bear´, z jedné strany kožíšek, z druhé americké padákové hedvábí. Zvláště se zdviženým límcem. Dala se nosit oboustranně, takže sloužila i k matení sledovatelů. Chrastina si hned musel nechat ušít podobnou. Přešívaly se i oděvy vojenského původu, hlavně aby byly úzké kalhoty.
Džíny nebyly dostupné, ale daly se nechat ušít. Jako vzor půjčoval své wranglerky ´Big Cheef´ s indiány na cvočcích drobným podnikavým krejčím, jako byl Standa Petr v Košířích, i proslulý tanečník Jiří Bohuslav. Pravá jeansovina samozřejmě nebyla, tak se šilo z černého plátna nebo ve švestkové či kakaové barvě …
Boty maďary patřily swingové éře. Křusky s tříposchoďovou podrážkou, obšívané bužírkou. Americká móda ze 40. let, která přežívala v první polovině 50. let. Za časů Samuels Bandu už frčely spíš kohoutí stopy. Masivní traktory s podrážkou jako kanady, ale na způsob polobotky a s kulatou špičkou.
Průšvihy
Zatím vypadá studentské rock´n´rollování v Poděbradech jako procházka kvetoucím sadem – např. ve srovnání s aférou kolem večírku v Mánesu 1957 – ale ono to zas tak jednoduché také nebylo. Vyvrcholením těžkostí kolem Samuels Bandu bylo vyhození Pavla Chrastiny z fakulty v posledním ročníku studia.
Nejprve byli Chrastina i Kaplan vyhozeni z koleje. To když selhal jejich automatický budící přístroj – stařičké hodiny po Chrastinově dědečkovi, napojené na rádio nebo magnetofon, který ospalce upozorňoval na brzký začátek vyučování  hlasitým rock´n´rollem, hodiny bohužel prokluzovaly, takže v osudný den , kdy oba spolužáci zaspali a vypadli, aniž by odpojili buzení, se rock´n´rollový řev spustil opožděně ztichlou dopolední kolejí a přinutil správce vyrazit zamčené dveře…
Pak byl Chrastina za pozdní příchody vyhozen i z vojenské katedry, ale ani tím nebyl všemu konec. Průšvihy byly i s koncertováním.
Jednou hráli na ostrově u pontonového mostu, na kterém poslouchali a tancovali fanoušci. Když kapela zjistila, že most má zajímavou resonanční frekvenci, nasadila blues v přesně odpovídajícím tempu. Most se po chvíli zlomil a publikum napadalo do bahnité vody.
Ve třetím ročníku začalo přituhovat (1960). Zejména zásluhou placeného šéfa ČSM (Československý svaz mládeže) Nedbala, který dokázal z fakulty vyhodit i několik profesorů. Kapele nejprve povolil vystoupení v Sadské a pak ji obvinil z nedovoleného hraní a obohacování (šlo o 40,- Kčs na benzín). Hlavní záminku k Chrastinově vyloučení ze školy v září 1961 však poskytl nevinný nedělní čundr: asi devět kluků jelo narváno v jednom autě a ve Čtyřkolech shánělo benzín, fotilo se u pumpy a neopatrně komunikovalo s příslušníky v civilu, které zavolal nějaký horlivý domorodec. Výsledkem bylo zadržení a soudní dohra. I když žaloby byly nakonec staženy, na fakultu přišel tlustý spis a na disciplinární komisi už nenechali říct Chrastinu ani větu. Chování neslučitelné s pojmem vysokoškolského studenta.
 Poděbraďáci v Praze
            Vyhazov uspíšil Chrastinovo zakotvení v Praze. V Praze pobýval kvůli práci na diplomce v posledním ročníku studia (1961/1962) i Petr Kaplan. Už před tím tu poznali spřízněné duše. První vystoupení v Praze měli díky mezifakultním kontaktům společně se Sputniky v areálu kolejí Na Děkance v Podolí 9. prosince 1960. Samuelové koukali, že to jde i česky a Sputnici koukali, že to jde i tvrději. Hlavním pražským partnerem se Kaplanovi a Chrastinovi stal Pavel Sedláček, čímž začala další éra, spojená s formací EP HI-FI.

Přemek Kaplan a Samuel
Skupina S (známá dnes jako Samuels Band) rodáka z Ostravy Petra Kaplana a Pavla Chrastiny vznikla koncem padesátých let v Poděbradech. V roce 1968 pak byla v Praze obnovena jako pražský rock′n′rollový revival s Miki Volkem a Petrovým bratrem Přemkem na baskytaru. Mezitím však Samuel sehrál svou nezastupitelnou roli v Ostravě.
             Přemek Kaplan pracoval ve výzkumném ústavu slaboproudé techniky, studium na hutní VŠV a bratrův příklad jej inspirovaly ke zkonstruování zesilovače Samuel 2, což byla větší a dokonalejší obdoba poděbradského Samuela. Na elektrickou kytaru hrál od začátku 60. let, byl specialistou na beglajt a občas byl s kamarády přizván vystřihnout pár písniček do tanečního bloku skupiny Iva Pavlíka nebo jiné větší kapely.
Trunkát a Niemirski
Jaroslav Trunkát se učil sedm let na housle a ve třinácti utekl z domova. Tehdy začal hrát na kytaru. Pak měl kapelu na vojně (1961-63), s níž hrál v košickém rozhlase skladbu Černý Orfeus. Stal se baskytaristou Samuelu, zatímco na kytaru byl ještě přizván Honza Březina, expert na sólovku a saxofonista Michal Niemirski. Zatímco Přemek obstarával repertoár, Niemirski byl muzikantským leaderem. Bubeníků se v Samuelovi střídalo víc, nejdéle tu působili Láďa Přeček nebo Ludvík Kovář.
Hodně zpíval Přemek Kaplan – konečně, začínalo se s rock′n′rollem – Presley, Chuck Berry, Cliff Richard a Shadows. Nechyběli ani Paul Anka nebo Diana Ross. Styl Samuela pak nejvíce ovlivnila tvorba Bee Gees, Beatles a Rolling Stones, takže zpívali všichni.
Marie Rottrová
Hlavní hvězdou Samuela však nebyl nikdo jiný než Marie Rottrová. Ta už před tím jako absolventka různých talentových soutěží zpívala s manželem Vlastimilem Kučajem s velkým orchestrem s velkým orchestrem B. Pěchníka a nahrála něco v rozhlase se studiovou skupinou F. Trnky, ale soulová sláva s Majesticem a Flamingem ji teprve čekaly.
            Vedle Rottrové někdy zpíval Jiří Kašťák nebo Václav Skok, hostoval i Zdeněk Mann. Vzniklo též několik nahrávek v ostravském rozhlase a v televizi, které se, jak už bývá v našich krajích zvykem, nedochovaly.
Samuel položil základy ostravského beatu v letech 1964-66. v dalším období, než odešel Přemek do Prahy, hrála kapela v obsazení s baskytaristou Dušanem Dvořáčkem ze skupiny Vlci a se zpěvákem Jaroslavem Knoppem. Pak teprve převzaly pomyslné žezlo Majestic a Flamingo

Samuels Band po 1968
Petr Kaplan pak ještě vzkřísil ´vládce hodiny duchů´ na přelomu 60. a 70. let. Rock´n´rollový revival obnoveného Samuels Bandu zazněl na 2. československém beatovém festivalu v prosinci 1968. S Miki Volkem za mikrofonem, Antonínem Doušou u steel kytary, Přemyslem Kaplanem na baskytaru, Vladěnou Bezděkem u piana a Miroslavem Čechem za bicími. Po roce 1970 skupina vystupovala hlavně  v Polsku, to už Mikiho Volka nahradila Zuzana Hanzlová a repertoár se rozšířil  i k dobovým hitům, country a folk rocku. Spolupráce s polskými soubory Czerweno-czarni a Czerwone gitary se naplnila k roku 1976 a tím skončila i druhá a poslední etapa Samuels.

Diskografie k nejstaršímu období:
Nahrávky jsou vydány na CD Průkopníci českého rock ´n´rollu, Bonton 1996
Diskografie z druhé etapy Samuels Bandu
LP Supraphon 1969, 2. československý beatový festival
Caldonia (S.Moore), zpěv Miki Volek
She´s Lookin´ Good (Wilson Pickett), zpěv Petr Kaplan
EP, Panton 1969, 2. československý beatový festival
Roll Over Beethoven (Chuck Berry) SP Panton 1969
Race With the Devil (Adrian Curtis/Gurvitz), zpěv Petr Kaplan
There´s A New Moon Over My Shoulder (Davis-Whelan/Blastic), zpěv Miki Volek SP Panton, 1970
Venuše (Robby van Leeuwen/Z. Hanzlová), zpěv Zuzana Hanzlová
Samuel, Samuel (Kaplan)
 Údaje a zmínky ve starší literatuře
J. Černý: Zpěváci bez konzervatoře, Praha 1966, s. 127 – 132
P. Chrastina: Samuel´s Band (Olympik klub, leden a únor 1967)
A. Valenta: Samuels Non-Stop-Sopot (Pop Music Express 1969, č.10, s.5)
V. Kouřil: Český rock´n´roll, Praha 1981, s.7-9
O.Konrád, V.Lindaur: Život v tahu, Praha 1990, s.9-10
Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, část jmenná – čs. Scéna, Praha 1990, s.221, 256, 265

© by Aleš Opekar


Žádné komentáře:

Okomentovat