Zdeněk Rytíř
„…a kdo na tom
dělal texty? Rytíř? Tak to bude dobré. Rytíř umí a do ničeho blbýho by nešel….“
Tak s také komentovaly elpíčka československých zpěváků. Zdeněk Rytíř – to
byla značka nejvyšší kvality. A my bigbíti jsme díky Rytíři poslouchali i
Neckáře.
Následující
text rozhodně není „krásný“, ale my jej milovali a zpívali jako blues. Melodii
jsem tehdy nikde neslyšel, protože text jsem si opsal z notýsku textů
kamaráda Petra Vašiny z Příbrami na kolejích VUT ve Zlíně . . . .
. po letech jsem zjistil, že jsme textu přiřadili melodii snad i shodnou
s verzí Vladimíra Mišíka . . . a nebo snad Vladimíra Merty?
Ó bože, pokaždý, když se jdu opít,
má milá z toho naříká.
Jó, pokaždý, když se jdu opít,
má milá z toho naříká
a říká že šťastnej je ten blázen,
kterej si pití odříká
Někdy se jdu vopít.
Ty víš, že piju každej den.
Znám jednu krásnou báseň.
Ta je napsána v láhvi jen.
Když se pak vracím domů, svět se mi dobrej zdá.
Když se pak vracím domů, svět se mi dobrej zdá.
A lidi se maj´ rádi a zima není vůbec zlá.
V Táboře
se narodil budoucí textař, skladatel a hráč na nejrůznější strunné nástroje 11.
dubna 1944. Po maturitě se dostal na filosofickou fakultu UK, kde absolvoval
několik semestrů angličtiny a japonštiny. Jako hudebník je autodidakt.
Začínal ve skupině Crossfire jako baskytarista. Působil ve
skupině Blue Five, kde hrál na
basu, kytaru, banjo a harmoniku. V Hells
Devils a Karkulce byl opět baskytaristou. Když se Karkulka změnila na
Country Beat, vzal lano do Mefista. A tam také zpíval a ne zrovna
špatně. Střihnul si Keep On Running. Společně s Mefistem se v roce 1966 stal
členem divadla Rokoko, kde skupina doprovázela nejrůznější interprety. Jeho
poslední štací byli Golden Kids.
Nejznámější
je jako textař. Začínal již v Blue Five, pro které napsal skladby Hořčák a
rum, Jako solný sloup, Jednou jsem taky pracoval, Pokaždý, když se jdu opít,
Vandrák. Pro Mefisto dělal zdařilé překlady skladeb Chuck Berryho. S Mefistem
doprovázel v rámci Rokoka i Václava Neckáře, pro kterého napsal spoustu
textů a se kterým realizoval mnoho projektů. Jeden z prvních a nejjednodušších
byl ten následující
Ša la la li :
Ša la la la li
Každý z vás by mi ji záviděl
Ša la la la li
Jeden háček ale musí ve všem být
Ša la la la li
Ona zrovna nic se mnou nechce mít
Ša la la la li
Říkám jí ale stále jen marně
Mohu přijít zítra?
Usmívá se, jde na jiný rande.
Ou je! Ou je! Ou jééé!
Za ní všichni se otáčí
Ša la la la li
A mně slova písně už nestačí
Ša la la la li ….
Jeho
texty zpívali kromě Neckáře i Vondráčková, Marta Kubišová, Ota Petřina, Hana
Hegerová, Karel Gott i Pavel Bobek. Z rockových interpretů to byli Petr
Spálený, Olympic i Karel Zich. Interpretů byla obrovská řada. Sem jsem uvedl ty
jednoduché ale o to více překvapující – jak jednoduché a civilní a přirozené.
Zdeněk Rytíř spolupracoval s Neckářem i Olympicem na
velkých projektech, které dopadly vždy zdařile. S Olympicem to byly
Prázdniny na Zemi, Laboratoř a Ulice. S Otou Petřinou to bylo jeho první
album Super-robot.
Rytířovy texty jsou silně
ovlivněny jeho velmi blízkým vztahem k americké poezii šedesátých let,
Bobu Dylanovi, Donovanovi a Leonardu Cohenovi.
V osmdesátých let často spolupracoval s českým kovbojem
Michalem Tučným. Také si tehdy jako host v jeho skupině Tučňáci zazpíval.
Rytíř
byl aktivní i v divadelnictví mimo Prahu. S hudbou a spoluprací se
zpěváky a hudebníky souvisí i jeho činnost manažerská. Podílel se na vzniku
skupiny Golden Kids, úspěšném startu Petry Janů, come backu Petra Spáleného
koncem sedmdesátých let. Na začátku osmdesátých let pro Michala Tučného založil
skupinu Tučňáci a potom produkoval všechny jejich alba.
Hudební lahůdky
Hudební lahůdky
podle Ivana Poledňáka
Žádné komentáře:
Okomentovat